Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÜREME BİYOKİMYASI-Güz Dönemi2+026
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKadın ve erkek üreme sistemi fonksiyonlarını ve anormal durumları biyokimyasal açıdan değerlendirmek
Dersin İçeriğiBu ders; 1-Kadın ve erkek üreme sistemine biyokimyasal açıdan genel bakış,2-Gonadial steroidler,3-Hipotalamik hormonlar,4-Hipofizer hormonlar,5-Glikoprotein hormonları,6-Gonadotropinler,7-Menstrüel siklus,8-Erkek üreme sisteminin fonksiyonları,9-Erkek üreme sistemini hormonları,10-Gebelik ve doğum olaylarına genel bakış,11-Kadınlarda üreme fonksiyonu laboratuvar testleri,12-Erkeklerde üreme fonksiyonu laboratuvar testleri,13-Gebelik laboratuvar testleri,14-Üreme sistemi ile ilişkili tümor belirteçleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Üreme sisteminde bulunan gonadial steroidleri açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.Progesteronun etkilerini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.Kadın üreme sisteminde androjenlerin fonksiyonlarını tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2-Hipaotalamusun üreme sistemi açısından fonksiyonlarını ve önemini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1.Hipotalamik hormonları ve etkilerini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2.Hipofizer hormonları ve yolaklarını tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3.Bu hormonların birbirine olan etkilerini ve ilişkilerini tanımlar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-Hormonların üreme sistemindeki rolünü tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1.Glkoprotein yapısındaki hormonları ve etkilerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2.Gonadotropinleri ve etkilerini sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3.Prolaktin ve oksitosin hormonlarının fonksiyonlarını tanımlar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4-Üreme sistemi açısından menstrüel siklüsü değerlendirir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Menstrüel siklüsün düzenlenmesini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2.Normal bir ovulasyonun evrelerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3.Menstrüel siklus boyunca salgılanan hormonları ve değerlerini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5-Erkek üreme sistemini analiz eder.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.1.Erkek üreme sisteminin fonksiyonunu tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.2.Erkek üreme sisteminin normal fonksiyonu sırasında rol alan hormonları tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.3.Erkek üreme sistemindeki enzimatik reaksiyonları değerlendirir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6-Gebelik ve doğum olaylarını biyokimyasal açıdan sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.1.Kadınlarda üreme fonksiyonun değerlendirilmesinde kullanılan laboratuvar testlerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.2.Erkeklerde üreme fonksiyonun değerlendirilmesinde kullanılan laboratuvar testlerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.3.Gebelik ve gebelikle ilişkili durumlarda kullanılan laboratuvar testlerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7-Tümor belirteçleri ve üreme sistemi arasındaki ilişkiyi sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
8-Üreme sistemini biyokimyasal açıdan değerlendirerek anormallikleri analiz eder10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1. İki hücre teorisinin üreme sistemi açısından önemini karşılaştırır.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.2. Üreme sistemi açısından östrojenin etkilerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11-Kadın ve erkek üreme sistemine biyokimyasal açıdan genel bakış1, 2
22-Gonadial steroidler1, 2
33-Hipotalamik hormonlar1, 2
44-Hipofizer hormonlar1, 2
55-Glikoprotein hormonları1, 2
66-Gonadotropinler1, 2
77-Menstrüel siklus1, 2
88-Erkek üreme sisteminin fonksiyonları1, 2
99-Erkek üreme sistemini hormonları1, 2
1010-Gebelik ve doğum olaylarına genel bakış1, 2
1111-Kadınlarda üreme fonksiyonu laboratuvar testleri1, 2
1212-Erkeklerde üreme fonksiyonu laboratuvar testleri1, 2
1313-Gebelik laboratuvar testleri1, 2
1414-Üreme sistemi ile ilişkili tümor belirteçleri1, 2
Kaynak
1) Klinik Biyokimya kitabı 2015 (Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli) 2) Öğretim üyelerinin basılı kitapları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
X
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
X
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
X
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
X
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
X
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14798
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler248
Proje Sunumu / Seminer236
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı5945
Genel Sınav ve Hazırlığı51155
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)240
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÜREME BİYOKİMYASI-Güz Dönemi2+026
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKadın ve erkek üreme sistemi fonksiyonlarını ve anormal durumları biyokimyasal açıdan değerlendirmek
Dersin İçeriğiBu ders; 1-Kadın ve erkek üreme sistemine biyokimyasal açıdan genel bakış,2-Gonadial steroidler,3-Hipotalamik hormonlar,4-Hipofizer hormonlar,5-Glikoprotein hormonları,6-Gonadotropinler,7-Menstrüel siklus,8-Erkek üreme sisteminin fonksiyonları,9-Erkek üreme sistemini hormonları,10-Gebelik ve doğum olaylarına genel bakış,11-Kadınlarda üreme fonksiyonu laboratuvar testleri,12-Erkeklerde üreme fonksiyonu laboratuvar testleri,13-Gebelik laboratuvar testleri,14-Üreme sistemi ile ilişkili tümor belirteçleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Üreme sisteminde bulunan gonadial steroidleri açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.Progesteronun etkilerini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.Kadın üreme sisteminde androjenlerin fonksiyonlarını tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2-Hipaotalamusun üreme sistemi açısından fonksiyonlarını ve önemini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1.Hipotalamik hormonları ve etkilerini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2.Hipofizer hormonları ve yolaklarını tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3.Bu hormonların birbirine olan etkilerini ve ilişkilerini tanımlar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-Hormonların üreme sistemindeki rolünü tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1.Glkoprotein yapısındaki hormonları ve etkilerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2.Gonadotropinleri ve etkilerini sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3.Prolaktin ve oksitosin hormonlarının fonksiyonlarını tanımlar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4-Üreme sistemi açısından menstrüel siklüsü değerlendirir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Menstrüel siklüsün düzenlenmesini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2.Normal bir ovulasyonun evrelerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3.Menstrüel siklus boyunca salgılanan hormonları ve değerlerini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5-Erkek üreme sistemini analiz eder.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.1.Erkek üreme sisteminin fonksiyonunu tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.2.Erkek üreme sisteminin normal fonksiyonu sırasında rol alan hormonları tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.3.Erkek üreme sistemindeki enzimatik reaksiyonları değerlendirir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6-Gebelik ve doğum olaylarını biyokimyasal açıdan sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.1.Kadınlarda üreme fonksiyonun değerlendirilmesinde kullanılan laboratuvar testlerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.2.Erkeklerde üreme fonksiyonun değerlendirilmesinde kullanılan laboratuvar testlerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.3.Gebelik ve gebelikle ilişkili durumlarda kullanılan laboratuvar testlerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7-Tümor belirteçleri ve üreme sistemi arasındaki ilişkiyi sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
8-Üreme sistemini biyokimyasal açıdan değerlendirerek anormallikleri analiz eder10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1. İki hücre teorisinin üreme sistemi açısından önemini karşılaştırır.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.2. Üreme sistemi açısından östrojenin etkilerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11-Kadın ve erkek üreme sistemine biyokimyasal açıdan genel bakış1, 2
22-Gonadial steroidler1, 2
33-Hipotalamik hormonlar1, 2
44-Hipofizer hormonlar1, 2
55-Glikoprotein hormonları1, 2
66-Gonadotropinler1, 2
77-Menstrüel siklus1, 2
88-Erkek üreme sisteminin fonksiyonları1, 2
99-Erkek üreme sistemini hormonları1, 2
1010-Gebelik ve doğum olaylarına genel bakış1, 2
1111-Kadınlarda üreme fonksiyonu laboratuvar testleri1, 2
1212-Erkeklerde üreme fonksiyonu laboratuvar testleri1, 2
1313-Gebelik laboratuvar testleri1, 2
1414-Üreme sistemi ile ilişkili tümor belirteçleri1, 2
Kaynak
1) Klinik Biyokimya kitabı 2015 (Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli) 2) Öğretim üyelerinin basılı kitapları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
X
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
X
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
X
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
X
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
X
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:09Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:10