Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİYABET BİYOKİMYASI II-Güz Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıŞeker metabolizmasını daha ileri düzeyde anlamak, düşünmek ve araştırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Diyabetin sınıflandırılması,Hiper ve hipoglisemi,Kana geçen glukozun akibeti,Glukoz metabolizmasının regülasyonu,İnsülin sentezi ve etki mekanizması,Hiperglisemide laboratuar bulguları,Prediyabet ve diyabet bulguları,Diyabet ve nonenzimatik glikasyon,Diyabet ve ateroskleroz,Diyabet ve yağ metabolizması,Diyabetde deneysel hayvan modelleri,Obezite ve diyabet,Glukoz ölçüm yöntemleri,Diyabetde keton cisimleri ve mikroalbuminüri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Diyabetin biyokimyasal mekanizmasını diğer mekanizmalarla detaylı olarak karşılaştırabilir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1.Tip 1 diyabetin biyokimyasal mekanizmasını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.Tip 2 diyabetin biyokimyasal mekanizmasını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.Diyabetin sekonder nedenlerini sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.Gestational diyabeti tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2-Hiperglisemideki laboratuvar bulgularını ileri düzeyde karşılaştırabilir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1.Kan ve idrardaki şeker düzeylerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2.Serum ve idrarın osmolalitesini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3.Serum ve idrardaki keton cisimlerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.4.Kan ve idrar pH’larını analiz eder.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.5.Diyabet sırasında kandaki elektrolit dengesini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-Kan glukozunun regülasyonunu çözebilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1.Glukozun kullanım yollarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.4.Glukozun kullanım yollarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4- Diyabet ve obezitede yağ metabolizmasını tanımlayabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Yağ metabolizması ile eksersiz arasındaki ilişkiyi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2.Enerji metabolizması ve eksersiz arasındaki ilişkiyi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3.Yağ metabolizmasında leptini değerlendirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.4.Diğer hormonların yağ ve glukoz metabolizmasındaki etkilerini değerlendirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.5.Diyabet ve ateroskleroz arasında ilişkiyi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5-Glukoz ve HbAıc ölçümlerini yorumlayabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.1.Glukoz oksidaz yöntemini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.2.Hekzokinaz yöntemini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6-Bu bilgilerle analitik düşünceler geliştirir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7-Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir, biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur ve yazar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.6. Diyabet ve prediyabetin kriterlerini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.7. Diyabetdeki mikroalbuminüriyi sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2. Glukoz depolama yollarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3. Glukozun kandaki kaynaklarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.3. Kimyasal yöntemleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.4. Glikozilasyon protein ölçümlerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.5. Diyabetde deneysel hayvan modellerini tanımlar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Diyabetin sınıflandırılması1, 2, 3
2Hiper ve hipoglisemi1, 2, 3
3Kana geçen glukozun akibeti1, 2, 3
4Glukoz metabolizmasının regülasyonu1, 2, 3
5İnsülin sentezi ve etki mekanizması1, 2, 3
6Hiperglisemide laboratuar bulguları1, 2, 3
7Prediyabet ve diyabet bulguları1, 2, 3
8Diyabet ve nonenzimatik glikasyon1, 2, 3
9Diyabet ve ateroskleroz1, 2, 3
10Diyabet ve yağ metabolizması1, 2, 3
11Diyabetde deneysel hayvan modelleri1, 2, 3
12Obezite ve diyabet1, 2, 3
13Glukoz ölçüm yöntemleri1, 2, 3
14Diyabetde keton cisimleri ve mikroalbuminüri1, 2, 3
Kaynak
1) Prof. Dr. Nesrin Emekli ve Doç.Dr. Türkan Yiğitbaşı'nın ders kitapları 2) Biyokimya Prof. Dr. Figen Gürdöl ve Evin Ademoğlu 3) Theory, Analysis Correlation Clinical Chemistry Ed. Lawrence A. Kaplan ve Amadeo Pesce

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
X
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
X
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
X
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
X
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
X
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
X
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
X
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
X
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler236
Proje Sunumu / Seminer224
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13535
Genel Sınav ve Hazırlığı14545
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)146
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(146/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİYABET BİYOKİMYASI II-Güz Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıŞeker metabolizmasını daha ileri düzeyde anlamak, düşünmek ve araştırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Diyabetin sınıflandırılması,Hiper ve hipoglisemi,Kana geçen glukozun akibeti,Glukoz metabolizmasının regülasyonu,İnsülin sentezi ve etki mekanizması,Hiperglisemide laboratuar bulguları,Prediyabet ve diyabet bulguları,Diyabet ve nonenzimatik glikasyon,Diyabet ve ateroskleroz,Diyabet ve yağ metabolizması,Diyabetde deneysel hayvan modelleri,Obezite ve diyabet,Glukoz ölçüm yöntemleri,Diyabetde keton cisimleri ve mikroalbuminüri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Diyabetin biyokimyasal mekanizmasını diğer mekanizmalarla detaylı olarak karşılaştırabilir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1.Tip 1 diyabetin biyokimyasal mekanizmasını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.Tip 2 diyabetin biyokimyasal mekanizmasını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.Diyabetin sekonder nedenlerini sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.Gestational diyabeti tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2-Hiperglisemideki laboratuvar bulgularını ileri düzeyde karşılaştırabilir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1.Kan ve idrardaki şeker düzeylerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2.Serum ve idrarın osmolalitesini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3.Serum ve idrardaki keton cisimlerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.4.Kan ve idrar pH’larını analiz eder.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.5.Diyabet sırasında kandaki elektrolit dengesini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-Kan glukozunun regülasyonunu çözebilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1.Glukozun kullanım yollarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.4.Glukozun kullanım yollarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4- Diyabet ve obezitede yağ metabolizmasını tanımlayabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Yağ metabolizması ile eksersiz arasındaki ilişkiyi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2.Enerji metabolizması ve eksersiz arasındaki ilişkiyi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3.Yağ metabolizmasında leptini değerlendirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.4.Diğer hormonların yağ ve glukoz metabolizmasındaki etkilerini değerlendirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.5.Diyabet ve ateroskleroz arasında ilişkiyi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5-Glukoz ve HbAıc ölçümlerini yorumlayabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.1.Glukoz oksidaz yöntemini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.2.Hekzokinaz yöntemini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6-Bu bilgilerle analitik düşünceler geliştirir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7-Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir, biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur ve yazar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.6. Diyabet ve prediyabetin kriterlerini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.7. Diyabetdeki mikroalbuminüriyi sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2. Glukoz depolama yollarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3. Glukozun kandaki kaynaklarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.3. Kimyasal yöntemleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.4. Glikozilasyon protein ölçümlerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.5. Diyabetde deneysel hayvan modellerini tanımlar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Diyabetin sınıflandırılması1, 2, 3
2Hiper ve hipoglisemi1, 2, 3
3Kana geçen glukozun akibeti1, 2, 3
4Glukoz metabolizmasının regülasyonu1, 2, 3
5İnsülin sentezi ve etki mekanizması1, 2, 3
6Hiperglisemide laboratuar bulguları1, 2, 3
7Prediyabet ve diyabet bulguları1, 2, 3
8Diyabet ve nonenzimatik glikasyon1, 2, 3
9Diyabet ve ateroskleroz1, 2, 3
10Diyabet ve yağ metabolizması1, 2, 3
11Diyabetde deneysel hayvan modelleri1, 2, 3
12Obezite ve diyabet1, 2, 3
13Glukoz ölçüm yöntemleri1, 2, 3
14Diyabetde keton cisimleri ve mikroalbuminüri1, 2, 3
Kaynak
1) Prof. Dr. Nesrin Emekli ve Doç.Dr. Türkan Yiğitbaşı'nın ders kitapları 2) Biyokimya Prof. Dr. Figen Gürdöl ve Evin Ademoğlu 3) Theory, Analysis Correlation Clinical Chemistry Ed. Lawrence A. Kaplan ve Amadeo Pesce

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
X
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
X
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
X
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
X
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
X
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
X
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
X
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
X
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:09Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:10