Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİYOKİMYADA ENSTRÜMENTAL ANALİZ II-Bahar Dönemi2+236
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBiyokimyasal araştırmalarda kullanılan analitik tetkikleri ve işletimine ilişkin ana prensipleri ileri düzeyde öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Spektrometrik yöntemlere giriş,Optik cihazlar,Moleküler absorpsiyon ve görünür bölge,Atomik spektroskopi,Floresans spektrometri,Atomik emisyon spektrometri,Atomik kütle spektrometri,Moleküler spektroskopi,İnfrared spektrometri,Moleküler luminesans spektrometri,X-Işını kristalografisi,Mikroçip teknolojisi,Elektroanalitik yöntemler ve pH,Nüklear magnetik rezonans spektrometri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Elektromanyetik ışıma ve çeşitli spektrofotometrileri sorgulayabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1.Görünür ışın, X ışınları, Ultraviyole, kızılötesi, mikrodalga ve radyo dalgaları sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.2.Işının yansıması, saçılması, polarizasyonu ve absorblanmasını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.Spektrometri ve fotometri kavramlarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.5.Spektrofotometrenin temel parçalarını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.6.Tercih edilen spektrometrelerin özelliklerini ve spektrofotometrenin kalibrasyonunu açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.7.Nefolometri, florometri, atomik spektrometri, flame ve inifraret spektrometriyi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2-Kütle spektrometresini sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2.Matriks ile desteklenmiş lazer desorpsiyon/iyonizasyon uçus süresi kütle spektrometresinin (MALDİ ) lazer ışınları ile ilişkisini iyonların detektöre uçuş süresini (TOF) açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3.MALDİ-TOF’un kullanım alanlarını sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.5.Protein çip teknolojileri ile 2 dimensiyonlu elektroforez yöntemi ilişkisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.6.Elektrospray iyonizasyon kütle spektrometresinin özelliklerini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.7.Gaz kromatografisi-kütle spektrometresi ilişkisini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-Elektroanalitik yöntemler ve pH kavramlarını sorgulayabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1.Çözeltinin elektrokimyasal özelliklerini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2.Elektroanalitik yöntemlerin çalışma prensiplerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.4.pH ölçümünün kullanım alanlarının önemini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4-Nüklear manyetik rezonans spektrometresini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Radyo dalgasi manyetik alan ilişkisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2.Elektromanyetik bir alana konulan yüklü bir çekirdekteki enerji seviyesi değişimini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9E
4.3.Nüklear manyetik rezonans spektrometresinde kullanılan Hidrojen, karbon, azot gibi radyoaktif çekirdek tiplerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.4.Nüklear manyetik rezonans spektrometrisinin uygulama alanlarını açıklar.11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.5.X-ışını kristalografisi yöntemi ile enzim-protein yapılarının aydınlatılmasını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3. Lambert-Beer yasasını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1. Kütle spektrometresinin prensibini ve çalışma alanlarını açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.4. SELDİ-TOF kütle spektrofotometresini ve kullanım alanlarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.8. Sıvı kromatografisi-kütle spektrometresi ilişkisini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.9. Ardışık kütle spektrometresinin (TANDEM ) özelliklerini ve kullanım alanlarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3. İşlemsel pH ölçümü için gerekli bilgi ve beceriyi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Spektrometrik yöntemlere giriş1, 2
2Optik cihazlar1, 2
3Moleküler absorpsiyon ve görünür bölge1, 2
4Atomik spektroskopi1, 2
5Floresans spektrometri1, 2
6Atomik emisyon spektrometri1, 2
7Atomik kütle spektrometri1, 2
8Moleküler spektroskopi1, 2
9İnfrared spektrometri1, 2
10Moleküler luminesans spektrometri1, 2
11X-Işını kristalografisi1, 2
12Mikroçip teknolojisi1, 2
13Elektroanalitik yöntemler ve pH1, 2
14Nüklear magnetik rezonans spektrometri1, 2
Kaynak
1) Clinical chemistry ; Theory , analysis , correlation ed.Lawrence A.Kaplan, Amadeo J.Pesce , Mosby Elsevier 5. Baskı, 2010Tietz, 2) Klinik kimyada temel ilkeler 5.baskı çeviri ed. Carl A. Burtis , ER, Ashwood çeviri ed. Diler Aslan Palme Yayıncılık, 2005
Enstrümental Analiz ilkeleri(Prof.Dr.Sema Kılıç,Prof.Dr.Fitnat Köseoğlu,Doç.Dr.Hamza Yılmaz)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
X
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
X
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
X
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
X
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
X
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
X
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
X
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
X
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14456
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2510
Okul Dışı Diğer Faaliyetler2510
Proje Sunumu / Seminer212
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı13535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)166
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(166/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİYOKİMYADA ENSTRÜMENTAL ANALİZ II-Bahar Dönemi2+236
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBiyokimyasal araştırmalarda kullanılan analitik tetkikleri ve işletimine ilişkin ana prensipleri ileri düzeyde öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Spektrometrik yöntemlere giriş,Optik cihazlar,Moleküler absorpsiyon ve görünür bölge,Atomik spektroskopi,Floresans spektrometri,Atomik emisyon spektrometri,Atomik kütle spektrometri,Moleküler spektroskopi,İnfrared spektrometri,Moleküler luminesans spektrometri,X-Işını kristalografisi,Mikroçip teknolojisi,Elektroanalitik yöntemler ve pH,Nüklear magnetik rezonans spektrometri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Elektromanyetik ışıma ve çeşitli spektrofotometrileri sorgulayabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1.Görünür ışın, X ışınları, Ultraviyole, kızılötesi, mikrodalga ve radyo dalgaları sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.2.Işının yansıması, saçılması, polarizasyonu ve absorblanmasını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.Spektrometri ve fotometri kavramlarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.5.Spektrofotometrenin temel parçalarını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.6.Tercih edilen spektrometrelerin özelliklerini ve spektrofotometrenin kalibrasyonunu açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.7.Nefolometri, florometri, atomik spektrometri, flame ve inifraret spektrometriyi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2-Kütle spektrometresini sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2.Matriks ile desteklenmiş lazer desorpsiyon/iyonizasyon uçus süresi kütle spektrometresinin (MALDİ ) lazer ışınları ile ilişkisini iyonların detektöre uçuş süresini (TOF) açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3.MALDİ-TOF’un kullanım alanlarını sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.5.Protein çip teknolojileri ile 2 dimensiyonlu elektroforez yöntemi ilişkisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.6.Elektrospray iyonizasyon kütle spektrometresinin özelliklerini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.7.Gaz kromatografisi-kütle spektrometresi ilişkisini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-Elektroanalitik yöntemler ve pH kavramlarını sorgulayabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1.Çözeltinin elektrokimyasal özelliklerini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2.Elektroanalitik yöntemlerin çalışma prensiplerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.4.pH ölçümünün kullanım alanlarının önemini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4-Nüklear manyetik rezonans spektrometresini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Radyo dalgasi manyetik alan ilişkisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2.Elektromanyetik bir alana konulan yüklü bir çekirdekteki enerji seviyesi değişimini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9E
4.3.Nüklear manyetik rezonans spektrometresinde kullanılan Hidrojen, karbon, azot gibi radyoaktif çekirdek tiplerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.4.Nüklear manyetik rezonans spektrometrisinin uygulama alanlarını açıklar.11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.5.X-ışını kristalografisi yöntemi ile enzim-protein yapılarının aydınlatılmasını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3. Lambert-Beer yasasını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1. Kütle spektrometresinin prensibini ve çalışma alanlarını açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.4. SELDİ-TOF kütle spektrofotometresini ve kullanım alanlarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.8. Sıvı kromatografisi-kütle spektrometresi ilişkisini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.9. Ardışık kütle spektrometresinin (TANDEM ) özelliklerini ve kullanım alanlarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3. İşlemsel pH ölçümü için gerekli bilgi ve beceriyi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Spektrometrik yöntemlere giriş1, 2
2Optik cihazlar1, 2
3Moleküler absorpsiyon ve görünür bölge1, 2
4Atomik spektroskopi1, 2
5Floresans spektrometri1, 2
6Atomik emisyon spektrometri1, 2
7Atomik kütle spektrometri1, 2
8Moleküler spektroskopi1, 2
9İnfrared spektrometri1, 2
10Moleküler luminesans spektrometri1, 2
11X-Işını kristalografisi1, 2
12Mikroçip teknolojisi1, 2
13Elektroanalitik yöntemler ve pH1, 2
14Nüklear magnetik rezonans spektrometri1, 2
Kaynak
1) Clinical chemistry ; Theory , analysis , correlation ed.Lawrence A.Kaplan, Amadeo J.Pesce , Mosby Elsevier 5. Baskı, 2010Tietz, 2) Klinik kimyada temel ilkeler 5.baskı çeviri ed. Carl A. Burtis , ER, Ashwood çeviri ed. Diler Aslan Palme Yayıncılık, 2005
Enstrümental Analiz ilkeleri(Prof.Dr.Sema Kılıç,Prof.Dr.Fitnat Köseoğlu,Doç.Dr.Hamza Yılmaz)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
X
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
X
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
X
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
X
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
X
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
X
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
X
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
X
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:09Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:10