Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SU VE ELEKTROLİT BİYOKİMYASI-Bahar Dönemi2+026
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Mukaddes ÇOLAKOĞULLARI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSu molekülünü biyokimyasal olarak değerlendirmek, önemini kavramak
Dersin İçeriğiBu ders; Su biyokimyasına giriş ,Suyun moleküler özellikleri, Suyun etrafındaki moleküllerle etkileşimi ,Saf su ve özellikleri ,Vücut suyu, Çözücü olarak vücut suyu ,Gazların suda çözünürlüğü ,Suyun termoregülatör etkisi ,Vücut sıvı kompartımanları. İntrasellüler sıvı, ekstraselüler sıvı, entersisyel sıvı, intravasküler sıvı ,Sıvı kompartmanları arasındaki madde değişimi, akuaporinler ,Vücut sıvı hacminin ölçülmesi ,Osmotik,onkotik ve hidrostatik basınçlar ,Osmolarite ve osmolalite,Plazma Osmolalitesinin kontrolü ,Osmolalite ve sodyum. Hiperosmolalite ve Hipernatremi. Hipoosmolalite ve Hiponatremi ,Vücudun su dengesi. Su dengesi bozuklukları. Su eksikliği Su fazlalığı. Replasman sıvıları. Kristaloidler Kolloidler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Suyun moleküler özellikleri ve etrafındaki moleküllerle etkileşimini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.Saf suyun özelliklerini, yüksek kaliteli elde edilmesini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.Vücut suyunun özelliklerini, hücreler ve hücreler arasındaki dağılımını, akuaporinleri açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.Vücut sıvı hacminin ölçülmesini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.Osmolaliteyi ve ilgili çeşitli patolojileri açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.Kan hacminin düzenlenmesini ve elektrolit dengesini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7.Su dengesi ve elektrolitlerin patolojilerini açıklar.10, 11, 16, 6, 9A, D, E
8.Replasman sıvılarının mekanizmalarını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Su biyokimyasına giriş 1, 2, 3
2Suyun moleküler özellikleri, Suyun etrafındaki moleküllerle etkileşimi 1, 2, 3
3Saf su ve özellikleri 1, 2, 3
4Vücut suyu, Çözücü olarak vücut suyu 1, 2, 3
5Gazların suda çözünürlüğü 1, 2, 3
6Suyun termoregülatör etkisi 1, 2, 3
7Vücut sıvı kompartımanları. İntrasellüler sıvı, ekstraselüler sıvı, entersisyel sıvı, intravasküler sıvı 1, 2, 3
8Sıvı kompartmanları arasındaki madde değişimi, akuaporinler 1, 2, 3
9Vücut sıvı hacminin ölçülmesi 1, 2, 3
10Osmotik,onkotik ve hidrostatik basınçlar 1, 2, 3
11Osmolarite ve osmolalite1, 2, 3
12Plazma Osmolalitesinin kontrolü 1, 2, 3
13Osmolalite ve sodyum. Hiperosmolalite ve Hipernatremi. Hipoosmolalite ve Hiponatremi 1, 2, 3
14Vücudun su dengesi. Su dengesi bozuklukları. Su eksikliği Su fazlalığı. Replasman sıvıları. Kristaloidler Kolloidler1, 2, 3
Kaynak
Ders esnasında öğrencilerin tuttuğu notlar
1. Lieberman M, Marks AD. Marks’ Basic medical biochemistry 3. Baskı, Lippincott Williams &Wilkins, 2010. 2. Ceran Ö . Kan gazları ve tampon sistemleri. Klinik Biyokimya Eds. Emekli & Yiğitbaşı, Medipol Üniversitesi Yayınları, Akademi Matbaası, 2015. 3. Montgomery, Conway, Spector, Chappel. Biyokimya Çeviri Ed. Altan N. Palme yayıncılık,2000

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
X
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
X
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
X
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
X
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
X
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
X
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
X
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
X
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14798
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler224
Proje Sunumu / Seminer212
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı144
Genel Sınav ve Hazırlığı155
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)141
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(141/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SU VE ELEKTROLİT BİYOKİMYASI-Bahar Dönemi2+026
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Mukaddes ÇOLAKOĞULLARI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSu molekülünü biyokimyasal olarak değerlendirmek, önemini kavramak
Dersin İçeriğiBu ders; Su biyokimyasına giriş ,Suyun moleküler özellikleri, Suyun etrafındaki moleküllerle etkileşimi ,Saf su ve özellikleri ,Vücut suyu, Çözücü olarak vücut suyu ,Gazların suda çözünürlüğü ,Suyun termoregülatör etkisi ,Vücut sıvı kompartımanları. İntrasellüler sıvı, ekstraselüler sıvı, entersisyel sıvı, intravasküler sıvı ,Sıvı kompartmanları arasındaki madde değişimi, akuaporinler ,Vücut sıvı hacminin ölçülmesi ,Osmotik,onkotik ve hidrostatik basınçlar ,Osmolarite ve osmolalite,Plazma Osmolalitesinin kontrolü ,Osmolalite ve sodyum. Hiperosmolalite ve Hipernatremi. Hipoosmolalite ve Hiponatremi ,Vücudun su dengesi. Su dengesi bozuklukları. Su eksikliği Su fazlalığı. Replasman sıvıları. Kristaloidler Kolloidler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Suyun moleküler özellikleri ve etrafındaki moleküllerle etkileşimini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.Saf suyun özelliklerini, yüksek kaliteli elde edilmesini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.Vücut suyunun özelliklerini, hücreler ve hücreler arasındaki dağılımını, akuaporinleri açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.Vücut sıvı hacminin ölçülmesini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.Osmolaliteyi ve ilgili çeşitli patolojileri açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.Kan hacminin düzenlenmesini ve elektrolit dengesini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7.Su dengesi ve elektrolitlerin patolojilerini açıklar.10, 11, 16, 6, 9A, D, E
8.Replasman sıvılarının mekanizmalarını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Su biyokimyasına giriş 1, 2, 3
2Suyun moleküler özellikleri, Suyun etrafındaki moleküllerle etkileşimi 1, 2, 3
3Saf su ve özellikleri 1, 2, 3
4Vücut suyu, Çözücü olarak vücut suyu 1, 2, 3
5Gazların suda çözünürlüğü 1, 2, 3
6Suyun termoregülatör etkisi 1, 2, 3
7Vücut sıvı kompartımanları. İntrasellüler sıvı, ekstraselüler sıvı, entersisyel sıvı, intravasküler sıvı 1, 2, 3
8Sıvı kompartmanları arasındaki madde değişimi, akuaporinler 1, 2, 3
9Vücut sıvı hacminin ölçülmesi 1, 2, 3
10Osmotik,onkotik ve hidrostatik basınçlar 1, 2, 3
11Osmolarite ve osmolalite1, 2, 3
12Plazma Osmolalitesinin kontrolü 1, 2, 3
13Osmolalite ve sodyum. Hiperosmolalite ve Hipernatremi. Hipoosmolalite ve Hiponatremi 1, 2, 3
14Vücudun su dengesi. Su dengesi bozuklukları. Su eksikliği Su fazlalığı. Replasman sıvıları. Kristaloidler Kolloidler1, 2, 3
Kaynak
Ders esnasında öğrencilerin tuttuğu notlar
1. Lieberman M, Marks AD. Marks’ Basic medical biochemistry 3. Baskı, Lippincott Williams &Wilkins, 2010. 2. Ceran Ö . Kan gazları ve tampon sistemleri. Klinik Biyokimya Eds. Emekli & Yiğitbaşı, Medipol Üniversitesi Yayınları, Akademi Matbaası, 2015. 3. Montgomery, Conway, Spector, Chappel. Biyokimya Çeviri Ed. Altan N. Palme yayıncılık,2000

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
X
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
X
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
X
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
X
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
X
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
X
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
X
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
X
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:09Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:10