Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ANEMİ BİYOKİMYASI-Güz Dönemi1+225
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Nesrin HELVACI YILMAZ, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Doç.Dr. Mukaddes ÇOLAKOĞULLARI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAnemi sürecine biyokimyasal olarak yaklaşmak, ölçüm metodlarını kavramak, hemoglobin ve demir metabolizması açısından anemiyi tanımlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Hemogram,Hematopoiesis,Eritrosit metabolizması,Eritrosit membran proteinleri ve önemi,Hemoglobin sentezi,Porfirialar,Hemoglobin elektroforezi,HbAıc ölçümleri,Demir metabolizması,Siyanokobalamin (B12) ve Folik asid (B9) metabolizması ve anemi ilişkisi,Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-1,Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-2,Transfüzyon tıbbında biyokimyanın yeri,Doku bankacılığı ve biyokimya; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Hemoglobinin yapısını ve anemi ile ilişkisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1.Hemoglobinin yapısını detaylı olarak açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.2.Hemoglobinin fonksiyonunu ve önemini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.Hemoglobinin sentezini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.Normal hemoglobin tiplerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2-Anormal Hemoglobinleri açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1.Anormal hemoglobinlerin tanımlanmasında kullanılan yöntemleri açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2.Hemogrom yöntemini detaylı bir şekilde açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3.Hemoglobin elektroforezini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-Hemoglobinopatileri tanımlar ve sınıflandırır.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3.Anormal oksijen affinitesi olan hemoglobinleri tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.4.Talasemileri açıklar, sınıflandırır.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4-Anemi teşhisinde kullanılan testleri tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Hematokrit ölçümünün detaylarını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2.Eritrosit sayımı yöntemini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.4.Otomatik kan sayım cihazlarını tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5-Anemi tiplerini sınıflandırır10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.1.Eritrosit morfolojosi ile anemi sınıflandırılması ilişkisini sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.2.Etiyolojisine göre anemileri sınıflandırılmasını sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.3.Anemi sınıflandırılmasına biyokimyasal açıdan bakmayı değerlendirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.Eritrosit metabolizması ile anemileri karşılaştırır.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.1.Eritrosit metabolizmasına biyokimyasal açıdan değerlendirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.2.Eritrosit membran proteinleri ve önemini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.3.Porfiriaları tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7-Demir metabolizmasına biyokimyasal açıdan değerlendirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7.1.Demir eksikliği anemisini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7.2.Besinlerdeki demir ve vücuda girişini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7.3.Demirin eritrositlerden emilimini ve kandan kemik iliğini geçişini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
8-Siyanokobalamin (B12) ve Folik asid (B9) metabolizması ve anemi ilişkisini sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9D, E
8.1.B12 vitamini eksikliği anemisini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
8.2.Folik asit eksikliği anemisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
9-Transfüzyon tıbbında biyokimyanın yerini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
10-Doku bankacılığı ve biyokimyanın ilişkisini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1. Orak hücre anemisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2. Orak hücre varyantlarını sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3. Hemoglobin ölçülmesi, eritrosit indeksi gibi kavramları anemi ile karşılaştırır10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hemogram1, 2, 3, 4, 5
2Hematopoiesis1, 2, 3, 4, 5
3Eritrosit metabolizması1, 2, 3, 4, 5
4Eritrosit membran proteinleri ve önemi1, 2, 3, 4, 5
5Hemoglobin sentezi1, 2, 3, 4, 5
6Porfirialar1, 2, 3, 4, 5
7Hemoglobin elektroforezi1, 2, 3, 4, 5
8HbAıc ölçümleri1, 2, 3, 4, 5
9Demir metabolizması1, 2, 3, 4, 5
10Siyanokobalamin (B12) ve Folik asid (B9) metabolizması ve anemi ilişkisi1, 2, 3, 4, 5
11Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-11, 2, 3, 4, 5
12Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-21, 2, 3, 4, 5
13Transfüzyon tıbbında biyokimyanın yeri1, 2, 3, 4, 5
14Doku bankacılığı ve biyokimya1, 2, 3, 4, 5
Kaynak
Prof. Dr. Emekli ve Doç. Dr. Türkan Yiğitbaşının basılı kitapları
Henry Williams ve Wintrobe hematoloji Marks 831

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14114
Rehberli Problem Çözme14684
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler224
Proje Sunumu / Seminer212
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı133
Genel Sınav ve Hazırlığı155
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)112
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ANEMİ BİYOKİMYASI-Güz Dönemi1+225
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Nesrin HELVACI YILMAZ, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Doç.Dr. Mukaddes ÇOLAKOĞULLARI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAnemi sürecine biyokimyasal olarak yaklaşmak, ölçüm metodlarını kavramak, hemoglobin ve demir metabolizması açısından anemiyi tanımlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Hemogram,Hematopoiesis,Eritrosit metabolizması,Eritrosit membran proteinleri ve önemi,Hemoglobin sentezi,Porfirialar,Hemoglobin elektroforezi,HbAıc ölçümleri,Demir metabolizması,Siyanokobalamin (B12) ve Folik asid (B9) metabolizması ve anemi ilişkisi,Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-1,Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-2,Transfüzyon tıbbında biyokimyanın yeri,Doku bankacılığı ve biyokimya; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Hemoglobinin yapısını ve anemi ile ilişkisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1.Hemoglobinin yapısını detaylı olarak açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.2.Hemoglobinin fonksiyonunu ve önemini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.Hemoglobinin sentezini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.Normal hemoglobin tiplerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2-Anormal Hemoglobinleri açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1.Anormal hemoglobinlerin tanımlanmasında kullanılan yöntemleri açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2.Hemogrom yöntemini detaylı bir şekilde açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3.Hemoglobin elektroforezini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-Hemoglobinopatileri tanımlar ve sınıflandırır.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3.Anormal oksijen affinitesi olan hemoglobinleri tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.4.Talasemileri açıklar, sınıflandırır.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4-Anemi teşhisinde kullanılan testleri tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Hematokrit ölçümünün detaylarını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2.Eritrosit sayımı yöntemini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.4.Otomatik kan sayım cihazlarını tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5-Anemi tiplerini sınıflandırır10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.1.Eritrosit morfolojosi ile anemi sınıflandırılması ilişkisini sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.2.Etiyolojisine göre anemileri sınıflandırılmasını sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.3.Anemi sınıflandırılmasına biyokimyasal açıdan bakmayı değerlendirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.Eritrosit metabolizması ile anemileri karşılaştırır.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.1.Eritrosit metabolizmasına biyokimyasal açıdan değerlendirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.2.Eritrosit membran proteinleri ve önemini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.3.Porfiriaları tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7-Demir metabolizmasına biyokimyasal açıdan değerlendirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7.1.Demir eksikliği anemisini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7.2.Besinlerdeki demir ve vücuda girişini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7.3.Demirin eritrositlerden emilimini ve kandan kemik iliğini geçişini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
8-Siyanokobalamin (B12) ve Folik asid (B9) metabolizması ve anemi ilişkisini sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9D, E
8.1.B12 vitamini eksikliği anemisini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
8.2.Folik asit eksikliği anemisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
9-Transfüzyon tıbbında biyokimyanın yerini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
10-Doku bankacılığı ve biyokimyanın ilişkisini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1. Orak hücre anemisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2. Orak hücre varyantlarını sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3. Hemoglobin ölçülmesi, eritrosit indeksi gibi kavramları anemi ile karşılaştırır10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hemogram1, 2, 3, 4, 5
2Hematopoiesis1, 2, 3, 4, 5
3Eritrosit metabolizması1, 2, 3, 4, 5
4Eritrosit membran proteinleri ve önemi1, 2, 3, 4, 5
5Hemoglobin sentezi1, 2, 3, 4, 5
6Porfirialar1, 2, 3, 4, 5
7Hemoglobin elektroforezi1, 2, 3, 4, 5
8HbAıc ölçümleri1, 2, 3, 4, 5
9Demir metabolizması1, 2, 3, 4, 5
10Siyanokobalamin (B12) ve Folik asid (B9) metabolizması ve anemi ilişkisi1, 2, 3, 4, 5
11Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-11, 2, 3, 4, 5
12Anemilerin sınıflandırılmasında biyokimyasal yaklaşım-21, 2, 3, 4, 5
13Transfüzyon tıbbında biyokimyanın yeri1, 2, 3, 4, 5
14Doku bankacılığı ve biyokimya1, 2, 3, 4, 5
Kaynak
Prof. Dr. Emekli ve Doç. Dr. Türkan Yiğitbaşının basılı kitapları
Henry Williams ve Wintrobe hematoloji Marks 831

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:09Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:10