Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYGULAMALI BİYOKİMYA II-Güz Dönemi2+4411
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Doç.Dr. Mukaddes ÇOLAKOĞULLARI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıLaboratuvarda teorik ve pratik olarak çalışma kural, kavram ve tekniklerini ögretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Laboratuvar kazaları ve alınması gereken önlemler,2. Laboratuvarda kullanılan malzemeler ve temizliği,3. Distile su ve deionize su, teraziler ve tartım, santrifüjler,4. Çözeltilerin yoğunluğu ve % konsantrasyonlar,5. Konsantrasyonlar (Molarite,Normalite,Osmolarite),6. Asid, baz ve pH kavramları, tampon sistemler,7. Işık şiddetinden faydalanarak yapılan ölçümler,8. Düşük konsantrasyonlu maddelerin ölçümü için kullanılan yöntemler,9. Protein elektroforezi,10.Hasta başı biyokimyasal tetkikler,11.Vücut sıvılarından örnek toplanması ve saklanması,12.Antikoagulanlar ve kullanımı,13.Kan proteinleri, ayrılması ve ölçüm yöntemleri,14.Kan lipitleri ayrılması ve ölçüm yöntemleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci aşağıdaki bilgi ve becerilere sahip olur:
1-Klinik biyokimya laboratuarının çalışma koşullarını değerlendirir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1.Laboratuarda çalışma kurallarını çözümler10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.2.Bireysel emniyet kurallarını açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.Kimyasallarla çalışmada dikkat edilecek noktaları açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.Kanserojen maddeleri, özel ekstra tehlikeli maddeleri açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.5.Yangın ve diğer zararlı maddelerden korunma yollarını değerlendirir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2- Klinik biyokimya laboratuarında kullanılan malzemeleri açıklayabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1, Laboratuarda kullanılan cam malzemeleri gösterir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2.Laboratuarda kullanılan temizlik malzemelerini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3.Laboratuarda kullanılan metal malzemeleri açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-Çözelti ve konsantrasyon kavramlarını karşılaştırabilir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1.% çözeltilerin nasıl hazırlandığını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2.Molar ve Normal çözeltilerin nasıl hazırlandığını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.6.Preanalitik, analitik ve post analitik hataları sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.Filebotomi ve örnek toplanmasını sorgulayabilir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Filebotomi uygular ve ilgili vasküler anatomiyi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2.Filebotomi sırasında infeksiyon kontrolunu sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3.Venöz alma materyallerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3.Kapiler kan alma materyellerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.4.Kan örneklerine hangi işlemleri yapacağını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.5.Hemolizi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.6.Kanın saklanma ve nakil koşullarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5-Biyokimya laboratuarında kullanılan aletleri karşılaştırabilir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.2.Hassas terazide ve desikatörleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.1.Karbonhidratların laboratuarda ölçümlerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.2.Lipidlerin laboratuarda ölçümlerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.3.Proteinlerin laboratuarda ölçümlerini ve elektroforezi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.4.Enzimlerin ölçüm prensiplerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7-Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir, biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip eder.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
8-Bu alan ile ilgili verileri toplar, etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
9-Elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.4. Laboratuarda kullanılan filtre kağıtlarını, pH kağıdını açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3. İzotonik ve osmolar çözeltileri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.4. Tampon çözeltileri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.5. pH ölçülmesini ve önemini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.1. Distile su cihazını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.3. Spektrofotometrik, kolorimetrik ve fotometrik ölçümleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.4. Klinik kimyada kullanılan otoanalizörün prensibini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6. Klinik biyokimyada makro moleküllerin ölçümlerini karşılaştırabilir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Laboratuvar kazaları ve alınması gereken önlemler1, 2, 3, 4, 5, 6
22. Laboratuvarda kullanılan malzemeler ve temizliği1, 2, 3, 4, 5, 6
33. Distile su ve deionize su, teraziler ve tartım, santrifüjler1, 2, 3, 4, 5, 6
44. Çözeltilerin yoğunluğu ve % konsantrasyonlar1, 2, 3, 4, 5, 6
55. Konsantrasyonlar (Molarite,Normalite,Osmolarite)1, 2, 3, 4, 5, 6
66. Asid, baz ve pH kavramları, tampon sistemler1, 2, 3, 4, 5, 6
77. Işık şiddetinden faydalanarak yapılan ölçümler1, 2, 3, 4, 5, 6
88. Düşük konsantrasyonlu maddelerin ölçümü için kullanılan yöntemler1, 2, 3, 4, 5, 6
99. Protein elektroforezi1, 2, 3, 4, 5, 6
1010.Hasta başı biyokimyasal tetkikler1, 2, 3, 4, 5, 6
1111.Vücut sıvılarından örnek toplanması ve saklanması1, 2, 3, 4, 5, 6
1212.Antikoagulanlar ve kullanımı1, 2, 3, 4, 5, 6
1313.Kan proteinleri, ayrılması ve ölçüm yöntemleri1, 2, 3, 4, 5, 6
1414.Kan lipitleri ayrılması ve ölçüm yöntemleri1, 2, 3, 4, 5, 6
Kaynak
1) Öğrenciler İçin Biyokimya Laboratuvarı(Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli)Medipol Üniversitesi Yayınları 2) Basic and Applied Biochemistry,Prof. Dr. Nesrin Emekli, Nobel Tıp Kitapevleri 3) Tietz Klinik Kimyada Temel İlkeler Çeviri Diler Aslan 4) Theory, Analysis Correlation Clinical Chemistry Ed. Lawrence A. Kaplan ve Amadeo Pesce 5) Klinik Biyokimya kitabı 2015(Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli) 6) Yüz yüze eğitim sırasında öğrencilerin kaydettiği bilgilere ilave olarak basılı kitaplarımız önerilmiştir.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
X
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
X
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
X
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
X
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
X
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
X
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
X
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
X
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi81080
Okul Dışı Diğer Faaliyetler71070
Proje Sunumu / Seminer21020
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13030
Genel Sınav ve Hazırlığı14040
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)324
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(324/30)11
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYGULAMALI BİYOKİMYA II-Güz Dönemi2+4411
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Doç.Dr. Mukaddes ÇOLAKOĞULLARI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıLaboratuvarda teorik ve pratik olarak çalışma kural, kavram ve tekniklerini ögretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Laboratuvar kazaları ve alınması gereken önlemler,2. Laboratuvarda kullanılan malzemeler ve temizliği,3. Distile su ve deionize su, teraziler ve tartım, santrifüjler,4. Çözeltilerin yoğunluğu ve % konsantrasyonlar,5. Konsantrasyonlar (Molarite,Normalite,Osmolarite),6. Asid, baz ve pH kavramları, tampon sistemler,7. Işık şiddetinden faydalanarak yapılan ölçümler,8. Düşük konsantrasyonlu maddelerin ölçümü için kullanılan yöntemler,9. Protein elektroforezi,10.Hasta başı biyokimyasal tetkikler,11.Vücut sıvılarından örnek toplanması ve saklanması,12.Antikoagulanlar ve kullanımı,13.Kan proteinleri, ayrılması ve ölçüm yöntemleri,14.Kan lipitleri ayrılması ve ölçüm yöntemleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci aşağıdaki bilgi ve becerilere sahip olur:
1-Klinik biyokimya laboratuarının çalışma koşullarını değerlendirir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1.Laboratuarda çalışma kurallarını çözümler10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.2.Bireysel emniyet kurallarını açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.Kimyasallarla çalışmada dikkat edilecek noktaları açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.Kanserojen maddeleri, özel ekstra tehlikeli maddeleri açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.5.Yangın ve diğer zararlı maddelerden korunma yollarını değerlendirir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2- Klinik biyokimya laboratuarında kullanılan malzemeleri açıklayabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1, Laboratuarda kullanılan cam malzemeleri gösterir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2.Laboratuarda kullanılan temizlik malzemelerini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3.Laboratuarda kullanılan metal malzemeleri açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-Çözelti ve konsantrasyon kavramlarını karşılaştırabilir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1.% çözeltilerin nasıl hazırlandığını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2.Molar ve Normal çözeltilerin nasıl hazırlandığını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.6.Preanalitik, analitik ve post analitik hataları sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.Filebotomi ve örnek toplanmasını sorgulayabilir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Filebotomi uygular ve ilgili vasküler anatomiyi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2.Filebotomi sırasında infeksiyon kontrolunu sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3.Venöz alma materyallerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3.Kapiler kan alma materyellerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.4.Kan örneklerine hangi işlemleri yapacağını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.5.Hemolizi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.6.Kanın saklanma ve nakil koşullarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5-Biyokimya laboratuarında kullanılan aletleri karşılaştırabilir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.2.Hassas terazide ve desikatörleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.1.Karbonhidratların laboratuarda ölçümlerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.2.Lipidlerin laboratuarda ölçümlerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.3.Proteinlerin laboratuarda ölçümlerini ve elektroforezi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6.4.Enzimlerin ölçüm prensiplerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7-Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir, biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip eder.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
8-Bu alan ile ilgili verileri toplar, etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
9-Elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.4. Laboratuarda kullanılan filtre kağıtlarını, pH kağıdını açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3. İzotonik ve osmolar çözeltileri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.4. Tampon çözeltileri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.5. pH ölçülmesini ve önemini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.1. Distile su cihazını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.3. Spektrofotometrik, kolorimetrik ve fotometrik ölçümleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.4. Klinik kimyada kullanılan otoanalizörün prensibini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6. Klinik biyokimyada makro moleküllerin ölçümlerini karşılaştırabilir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Laboratuvar kazaları ve alınması gereken önlemler1, 2, 3, 4, 5, 6
22. Laboratuvarda kullanılan malzemeler ve temizliği1, 2, 3, 4, 5, 6
33. Distile su ve deionize su, teraziler ve tartım, santrifüjler1, 2, 3, 4, 5, 6
44. Çözeltilerin yoğunluğu ve % konsantrasyonlar1, 2, 3, 4, 5, 6
55. Konsantrasyonlar (Molarite,Normalite,Osmolarite)1, 2, 3, 4, 5, 6
66. Asid, baz ve pH kavramları, tampon sistemler1, 2, 3, 4, 5, 6
77. Işık şiddetinden faydalanarak yapılan ölçümler1, 2, 3, 4, 5, 6
88. Düşük konsantrasyonlu maddelerin ölçümü için kullanılan yöntemler1, 2, 3, 4, 5, 6
99. Protein elektroforezi1, 2, 3, 4, 5, 6
1010.Hasta başı biyokimyasal tetkikler1, 2, 3, 4, 5, 6
1111.Vücut sıvılarından örnek toplanması ve saklanması1, 2, 3, 4, 5, 6
1212.Antikoagulanlar ve kullanımı1, 2, 3, 4, 5, 6
1313.Kan proteinleri, ayrılması ve ölçüm yöntemleri1, 2, 3, 4, 5, 6
1414.Kan lipitleri ayrılması ve ölçüm yöntemleri1, 2, 3, 4, 5, 6
Kaynak
1) Öğrenciler İçin Biyokimya Laboratuvarı(Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli)Medipol Üniversitesi Yayınları 2) Basic and Applied Biochemistry,Prof. Dr. Nesrin Emekli, Nobel Tıp Kitapevleri 3) Tietz Klinik Kimyada Temel İlkeler Çeviri Diler Aslan 4) Theory, Analysis Correlation Clinical Chemistry Ed. Lawrence A. Kaplan ve Amadeo Pesce 5) Klinik Biyokimya kitabı 2015(Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli) 6) Yüz yüze eğitim sırasında öğrencilerin kaydettiği bilgilere ilave olarak basılı kitaplarımız önerilmiştir.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
X
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
X
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
X
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
X
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
X
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
X
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
X
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
X
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:09Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:10