Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLU BESLENME SİSTEM. KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİ | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin toplu beslenme yapılan kurumlarda besin güvenliği ve kalite yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibi olmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Besin güvenliğinin tanımı ve besin güvenliğini bozan etmenler,Besin kaynaklı hastalıklar,Besinlerin mikrobiyel kontaminasyonu (Bakteriyel etkenler),Besinlerin mikrobiyel kontaminasyonu (Diğer mikrobiyel etkenler),Besinlerin kimyasal kontaminasyonu-I,Besinlerin kimyasal kontaminasyonu-II,Temizlik ve dezenfeksiyon,Kişisel hijyen ve uygulamaları,Besin işletmelerinde hijyen ve uygulamaları,Besin güvenliği yönetim sistemlerine ilişkin temel kavramlar (GMP, HACCP, Ön koşul programı, ISO,ISO 22000,HACCP sistemi ile ilgili kavramlar ve uygulamaları-I,HACCP sistemi ile ilgili kavramlar ve uygulamaları-II,HACCP sistemi ile ilgili kavramlar ve uygulamaları-III,Yasal düzenlemeler; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Besin güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenip yorumlayabilecek ve uygulayabilecektir. | ||
1.1. Besin güvenliğini bozan etmenlerle ilgili kavramları açıklar. | 1, 2, 3 | A, B, C |
1.2. Etmenlerin besine bulaşma yollarını denetleyebilir. | 1, 2, 3 | A, B, C |
1.3. Kişisel hijyen ve sanitasyon kurallarını uygular ve denetler. | 1, 2, 3 | A, B, C |
1.4. Mutfak ve araç-gereç sanitasyonu kurallarını uygular ve denetler. | 1, 2, 3 | A, B, C |
2. Besin güvenliği yönetim sistemlerine ilişkin temel kavram ve ilkeleri öğrenerek gerekli uygulama alanlarında kullanabilecektir. | 1, 2, 3 | A, B, C |
2.1. HACCP ve diğer kontrol sistemlerini açıklar. | 1, 2, 3 | A, B, C |
2.2. HACCP ve diğer kontrol sistemlerini karşılaştırır. | 1, 2, 3 | A, B, C |
2.3. HACCP ve diğer kontrol sistemlerini denetler. | 1, 2, 3 | A, B, C |
3. Toplu beslenme alanlarında HACCP sisteminin yürütülmesine ilişkin ilkeleri yorumlayabilecek ve uygulayabilecektir. | 1, 2, 3 | A, B, C |
3.1. Toplu beslenme sistemlerinde besin güvenliğini bozabilecek etmenleri tanımlar. | 1, 2, 3 | A, B, C |
3.2. Toplu beslenme sistemlerinde besin güvenliğini bozan etmenlerle ilgili alınması gereken önlemleri açıklar. | 1, 2, 3 | A, B, C |
3.3. Konu ile ilgili yasal düzenlemeleri kavrar ve açıklar. | 1, 2, 3 | A, B, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Besin güvenliğinin tanımı ve besin güvenliğini bozan etmenler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Besin kaynaklı hastalıklar | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Besinlerin mikrobiyel kontaminasyonu (Bakteriyel etkenler) | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Besinlerin mikrobiyel kontaminasyonu (Diğer mikrobiyel etkenler) | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Besinlerin kimyasal kontaminasyonu-I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Besinlerin kimyasal kontaminasyonu-II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Temizlik ve dezenfeksiyon | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Kişisel hijyen ve uygulamaları | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Besin işletmelerinde hijyen ve uygulamaları | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Besin güvenliği yönetim sistemlerine ilişkin temel kavramlar (GMP, HACCP, Ön koşul programı, ISO | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | ISO 22000 | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | HACCP sistemi ile ilgili kavramlar ve uygulamaları-I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | HACCP sistemi ile ilgili kavramlar ve uygulamaları-II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | HACCP sistemi ile ilgili kavramlar ve uygulamaları-III | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
15 | Yasal düzenlemeler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. |
1. Göktan D, Tunçel G. Temel Gıda Hijyeni. İzmir, 2010. 2. Göktan D, Tunçel G. Gıda İşletmelerinde Hijyen. İzmir, 2010. 3. Lelieveld, HLM (Ed). Hygiene in Food Processing. 2003. 4. Jones JM. Food Safety. Eagen Press,St Paul,1998. 5. De Vires J (Ed). Food Safety and Toxicology. CRC Pres. NewYork,1996. 6. Helfrich W, Winter CK (Ed). Food Toxicology. CRC Press LLC, 2001. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |