Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESLENME DURUMUNUN SAPTANMASI | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı toplumda tüm yaş grupları ve özel gruplarda beslenme durumunun değerlendirilmesine yönelik kullanılan yöntemleri öğretmek ve bunu pratikte uygulayabilme becerisinin geliştirilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplum beslenmesi,Beslenme epidemiyolojisi ve tıbbi istatistiksel veriler,Beslenme durumunun saptanması yöntemleri genel sınıflama (direkt ve indirekt yöntemler),Antropometrik ölçümler-1,Antropometrik ölçümler-2,Klinik belirtiler,Sağlık öyküsü, biyokimyasal ve laboratuar yöntemleri,Beslenmenin değerlendirilmesi, besin tüketimlerinin saptanması,Beslenme durumunun saptanmasında indirekt yöntemler,Enerji Harcanmasının Saptanması,Beslenme durumunun saptanmasına yönelik pratik uygulamalar- antropometrik ölçümler,Beslenme durumunun saptanmasına yönelik pratik uygulamalar- beslenmenin değerlendirilmesi,Özel gruplarda (sporcu, yaşlı vb.) beslenme durumunun değerlendirilmesi,Besin tüketim araştırmaları ve sonuçları; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Beslenme durumunun saptanmasında kullanılan farklı yöntemleri değerlendirebilecektir. | 11, 2, 3 | A |
1.1. Beslenme durumunun saptanmasında kullanılan direkt yöntemleri uygular. | 11, 2, 3 | A |
1.2. Beslenme durumunun saptanmasında kullanılan indirekt yöntemleri uygular. | 11, 2, 3 | A |
1.3. Direkt ve indirekt yöntemleri birbirleriyle karşılaştırır. | 11, 2, 3 | A |
2. Diyetisyenin çalışabileceği tüm gruplarda, beslenme durumunun saptanması yöntemlerinin uygulama becerilerini geliştirebilecektir. | 11, 2, 3 | A |
2.1. Antropometrik ölçümleri uygular. | 11, 2, 3 | A |
2.2. Sağlık öyküsü doğrultusunda beslenme durumuyla ilişkili klinik belirtileri çözümler. | 11, 2, 3 | A |
2.3. Bireylerin besin tüketim durumlarını değerlendirir. | 11, 2, 3 | A |
3. Basit antropometrik teknikleri, uygulamaları ve referans standartlarını değerlendirebilecektir. | 11, 2, 3 | A |
3.1. Bireyin enerji harcamasını değişik yöntemler kullanarak tahmin eder. | 11, 2, 3 | A |
3.2. Özel grupların (sporcu, yaşlı vb.) beslenme durumunu değerlendirir. | 11, 2, 4 | A |
3.3. Besin tüketim araştırmalarının sonuçlarını yorumlar. | 11, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Seminer, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Toplum beslenmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Beslenme epidemiyolojisi ve tıbbi istatistiksel veriler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Beslenme durumunun saptanması yöntemleri genel sınıflama (direkt ve indirekt yöntemler) | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Antropometrik ölçümler-1 | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Antropometrik ölçümler-2 | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Klinik belirtiler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Sağlık öyküsü, biyokimyasal ve laboratuar yöntemleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Beslenmenin değerlendirilmesi, besin tüketimlerinin saptanması | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Beslenme durumunun saptanmasında indirekt yöntemler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Enerji Harcanmasının Saptanması | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Beslenme durumunun saptanmasına yönelik pratik uygulamalar- antropometrik ölçümler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Beslenme durumunun saptanmasına yönelik pratik uygulamalar- beslenmenin değerlendirilmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Özel gruplarda (sporcu, yaşlı vb.) beslenme durumunun değerlendirilmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Besin tüketim araştırmaları ve sonuçları | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları |
1. Pekcan G (2002) Hastanın Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara 2. Gibney MJ, Margetts BM, Kearney JM, Arab L (2004), Public Health Nutrition, Blackwell Science. 3. Lee RD, Nieman DC (2009), Nutritional Assessment, Tht Edition, Mc Graw-Hill Higher Education. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | ||||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |