Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESLENME EPİDEMİYOLOJİSİ | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri beslenme durumunu saptama yöntemleri, toplumda beslenme ile ilişkili olarak karşılaşılan sorunlar ve çözüm yöntemleri hakkında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplum beslenmesinin tanımı ve içeriği,Beslenme epidemiyolojisi,Toplum beslenmesi konusunda dünya çapında çalışmalar yürüten kurum ve kuruluşlar ile bunların görevleri,Beslenme durumunu saptama yöntemleri, Beslenme antropometrisinde kullanılan altın standartlar,Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar, Beslenme yetersizliğinin klinik belirtileri,Biyomarkerlar: Biyokimyasal yöntemler, Hematolojik yöntemler,Sağlık istatistikleri, Yaşa özgü mortalite ve morbidite hızları,Besin tüketim araştırmaları,Ekolojik etmenler,Sunumlar,Sunumlar,Sunumlar,Sunumlar,Ödevlerin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Risk gruplarının beslenme sorunlarını tanımlayabilecek ve değerlendirebilecektir. | 1, 10, 11, 16, 2, 3 | A, B, C, D |
1.1. Risk gruplarını ifade eder. | 1, 10, 11, 16, 2, 3 | A, B, C, D |
1.2. Risk gruplarında görülen beslenme sorunlarını çözümler. | 1, 10, 11, 16, 2, 3 | A, B, C, D |
1.3. Risk gruplarında görülen beslenme sorunlarını değerlendirir. | 1, 10, 11, 16, 2, 3 | A, B, C, D |
2. Beslenme sorunlarına yönelik çözüm yolları geliştirebilecektir. | 1, 10, 11, 16, 2, 3 | A, B, C, D |
2.1. Risk gruplarında karşılaşılan beslenme sorunlarını sınıflandırır. | 1, 10, 11, 16, 2, 3 | A, B, C, D |
2.2. Risk gruplarının beslenme sorunlarına yönelik çözümleri geliştirir. | 1, 10, 11, 16, 2, 3 | A, B, C, D |
2.3. Risk gruplarında karşılaşılan beslenmeyle ilgili sorunlar için toplum bazında çözüm önerileri üretir. | 1, 10, 11, 16, 2, 3 | A, B, C, D |
3. Beslenme plan ve politikaları için öneri geliştirebilecektir. | 1, 10, 11, 16, 2, 3 | A, B, C, D |
3.1. Beslenme plan ve politikaları hazırlanması ilkelerini değerlendirir. | 1, 10, 11, 16, 2, 3 | A, B, C, D |
3.2. Beslenme plan ve politikalarının uygulanmasında ekip çalışmaları geliştirir. | 1, 10, 11, 16, 2, 3 | A, B, C, D |
3.3. Beslenme plan ve politikalarının uygulanması sırasında karşılaşılan sorunları çözer. | 1, 10, 11, 16, 2, 3 | A, B, C, D |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 11: Seminer, 16: Proje Temelli Öğrenme, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev, D: Proje / Tasarım |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Toplum beslenmesinin tanımı ve içeriği | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Beslenme epidemiyolojisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Toplum beslenmesi konusunda dünya çapında çalışmalar yürüten kurum ve kuruluşlar ile bunların görevleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Beslenme durumunu saptama yöntemleri, Beslenme antropometrisinde kullanılan altın standartlar | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar, Beslenme yetersizliğinin klinik belirtileri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Biyomarkerlar: Biyokimyasal yöntemler, Hematolojik yöntemler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Sağlık istatistikleri, Yaşa özgü mortalite ve morbidite hızları | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Besin tüketim araştırmaları | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Ekolojik etmenler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Sunumlar | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Sunumlar | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Sunumlar | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Sunumlar | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Ödevlerin değerlendirilmesi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları |
1. Gibson RS (2005). Principles of Nutritional Assessment. Oxford University Press, Newyork, 2nd Ed. 2. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi. Şentürk Ş., Yüksel B., Özer H., Çakır B. 3.Baskı. Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü, Ankara, 2002. 3. Community Nutrition: Planning Health Promotion And Disease Prevention. Nnakwe N. Jones & Bartlett Learning; 2 edition. 2012. 4. Community Nutrition in Action: An Entrepreneurial Approach. Boyle M.A., Holben D.H. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |