Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ BESLENMEDE VİTAMİNLER | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Indrani KALKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan beslenmesinde önemli olan yağda ve suda eriyen vitaminlerin kimyasal özellikleri, metabolizması, fizyolojik fonksiyonları, yetersizlik belirtileri ve toksisitesi, laboratuvar analiz yöntemleri, farklı yaş ve fizyolojik gruplara göre gereksinmeleri, diğer vitamin ve besin öğeleri ile etkileşimleri ve sağlık üzerine etkilerinin değerlendirilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İleri Beslenmede Vitaminlere Giriş,Yağda Eriyen Vitaminler - A vitamini, makale değerlendirme,Yağda Eriyen Vitaminler - D vitamini,makale değerlendirme,Yağda Eriyen Vitaminler -E vitamini,makale değerlendirme,Yağda Eriyen Vitaminler - K vitamini,makale değerlendirme,Suda eriyen vitaminler-Tiamin, Riboflavin, Niasin,makale değerlendirme,Suda Eriyen Vitaminler - B6, B12, Folik asit,makale değerlendirme,,Suda Eriyen Vitaminler -Pantotenik asit ve Biotin,makale değerlendirme,,Suda Eriyen Vitaminler - C vitamini, makale değerlendirme,,Kolin, Karnitin, İnositol ve Diğer Vitamin ve Vitamin Benzeri Maddeler,Proje değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Vitaminlerin genel özellikleri, metabolizması, biyoyararlılığı ve fizyolojik süreçlerdeki görevleri ile ilgili bilgi birikimini detaylandırabilecektir | 1, 10, 14 | E, F |
2. Farklı yaş, cinsiyet ve fizyolojik durumlara göre vitaminlerin gereksinmelerinde oluşacak değişimleri değerlendirebilecektir | 1, 10, 14 | E, F |
3. Vitaminlerin sağlık ve hastalıklarla ilişkisine yönelik güncel bilimsel araştıma sonuçlarını kritik olarak değerlendirebilecektir | 1, 10, 14 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 14: Bireysel Çalışma |
Ölçme Yöntemleri: | E: Kısa Sınav, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İleri Beslenmede Vitaminlere Giriş | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Yağda Eriyen Vitaminler - A vitamini, makale değerlendirme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Yağda Eriyen Vitaminler - D vitamini,makale değerlendirme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Yağda Eriyen Vitaminler -E vitamini,makale değerlendirme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Yağda Eriyen Vitaminler - K vitamini,makale değerlendirme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Suda eriyen vitaminler-Tiamin, Riboflavin, Niasin,makale değerlendirme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Suda Eriyen Vitaminler - B6, B12, Folik asit,makale değerlendirme, | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Suda Eriyen Vitaminler -Pantotenik asit ve Biotin,makale değerlendirme, | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Suda Eriyen Vitaminler - C vitamini, makale değerlendirme, | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Kolin, Karnitin, İnositol ve Diğer Vitamin ve Vitamin Benzeri Maddeler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Proje değerlendirme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları, makaleler |
1. Rucker, B.R. and et al. (2001). Handbook of Vitamins (Ed by), Marcel Dekker, Third edition, New York. 2. Stipanuk, M.H.(2000). Biochemical and Physiological Aspects of Human Nutrition (Ed by), (ISBN:072164452X),WB Saunders. 3. Mahan, L.K., Stump, S.E. (2004). Krause?s.Food , Nutrition & Diet Therapy (Ed by), 11 th Edition, Elsevier (USA). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |