Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK BESLENMEDE SORUNLAR ( ÇOCUK ) | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri çeşitli akut ve kronik çocuk hastalıklarına ilişkin teorik,klinik, laboratuvar bulguları ile beslenme yada diyet tedavileri konularında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Protein Enerji Malnütrüsyonu ve beslenme tedavisi,Emilim bozukluklarında (Malabsorbsiyonda) beslenme tedavisi,Akut-kronik gastroenteritte ve konstipasyonda beslenme özellikleri,Doğuştan metabolizma hastalıkları ve beslenme tedavisi I,Doğuştan metabolizma hastalıkları ve beslenme tedavisi II,Doğumsal kalp hastalıklarında beslenme özellikleri,Şişmanlık ve beslenme özellikleri,Tip 1 Diyabet ve beslenme tedavisi,Böbrek hastalıklarında beslenme tedavisi,Karaciğer hastalıklarında beslenme özellikleri,Hematoloji-onkoloji hastalıklarında beslenme özellikleri,Enfeksiyon hastalıklarında beslenme,Nörolojik hastalıklar ve beslenme özellikleri,Besin allerjilerinde beslenme özellikleri; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Çocuklarda görülen akut ve kronik hastalıkları, nedenlerini, laboratuar ve klinik bulgularını tanıyabilecektir. | 1, 2, 3 | A, C |
1.1. Doğuştan ve sonradan oluşan hastalıkları ayırt eder. | 1, 2, 3 | A, C |
1.2. Hastalıkların nedenlerini kavrar/açıklar. | 1, 2, 3 | A, C |
1.3. Hastalıkların klinik bulgularını ayırt eder. | 1, 2, 3 | A, C |
1.4. Hastalıkların laboratuar sonuçlarını yorumlar. | 1, 2, 3 | A, C |
2. Hastalıklara özgü diyet düzenleyebilecektir. | 1, 2, 3 | A, C |
2.1. Hastalığın klinik ve laboratuar bulgularını esas alarak, günlük enerji ve besin ögeleri gereksinimlerini saptar. | 1, 2, 3 | A, C |
2.2. Gereksinimleri karşılayacak menüleri düzenler. | 1, 2, 3 | A, C |
2.3. Diyet konusunda çocuğu ve aileyi bilgilendirir/eğitir. | 1, 2, 3 | A, C |
3. Kronik hastalığı olan çocukları ve diyet uygulamalarını değerlendirebilecektir. | 1, 2, 3 | A, C |
3.1. Çocukların büyüme-gelişme ve beslenme durumlarını değerlendirir. | 1, 2, 3 | A, C |
3.2. Yaşa ve laboratuar bulgularına göre diyet planlar. | 1, 2, 3 | A, C |
3.3. Diyetin uygulanması sırasında ortaya çıkan sorunları belirler, çözüm önerileri getirir. | 1, 2, 3 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Protein Enerji Malnütrüsyonu ve beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Emilim bozukluklarında (Malabsorbsiyonda) beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Akut-kronik gastroenteritte ve konstipasyonda beslenme özellikleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Doğuştan metabolizma hastalıkları ve beslenme tedavisi I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Doğuştan metabolizma hastalıkları ve beslenme tedavisi II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Doğumsal kalp hastalıklarında beslenme özellikleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Şişmanlık ve beslenme özellikleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Tip 1 Diyabet ve beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Böbrek hastalıklarında beslenme tedavisi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Karaciğer hastalıklarında beslenme özellikleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Hematoloji-onkoloji hastalıklarında beslenme özellikleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Enfeksiyon hastalıklarında beslenme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Nörolojik hastalıklar ve beslenme özellikleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
15 | Besin allerjilerinde beslenme özellikleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. |
1. American Academy of Pediatrics. Pediatric Nutrition Handbook. Sixth Edition. 2009. 2. Shaw V.Lawson M. Clinical Pediatric Dietetics Second Edition Blacwell Sciences Ltd.-2001. 3. Köksal G, Gökmen H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi Hatipoğlu Yayınları 2000. 4. Pediatri I-II Eds:Neyzi O. Ertuğrul T. 3.baskı-2010. 5. Pediatric Nutrition in Practice. Eds:Koletzko B. Nestle Nutrition Enstitutes. Karger, 2008. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | ||||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |