Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ BESLENMEDE YAĞLAR | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Nihal BÜYÜKUSLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Nihal BÜYÜKUSLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri, beslenmenin temel bileşenlerinden bir grubu oluşturan yağ asitleri ve yağlar, yağların yer aldığı metabolik prosesler, besinlerin yağ içerikleri, lipid analiz yöntemleri ve yağların beslenmedeki önemi konularında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yağ asitleri; kimyasal yapıları, isimlendirme, özellikleri,Yağların sınıflandırılması; kimyasal yapıları, isimlendirme, özellikleri,Diyet lipidleri,Yağların sindirimi,Yağların metabolizması; Katabolik prosesler,Yağların metabolizması; Anabolik prosesler,Vücut yağları ve vücutta dağılımı,Yağ metabolizması ile ilişkili metabolik rahatsızlıklar,Obezite,Çoklu doymamış yağ asitleri; Omega yağ asitleri,Lipoproteinler,Keton cisimleri; Yağda çözünen vitaminler,Yağ asitleri ve lipidlerin analiz yöntemleri,Plazma lipidleri ve analiz yöntemleri; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yağ asitlerini tanımlayabilecek ve sınıflandırabilecektir. | 1, 2, 3 | A, B, C |
1.1. Yağ asitlerinin kimyasal yapılarını tartışır. | 1, 2, 3 | A, B, C |
1.2. Basit ve kompleks lipidleri ayırt eder. | 1, 2, 3 | A, B, C |
1.3. Yağ asitlerini sınıflandırır. | 1, 2, 3 | A, B, C |
2. Yağların yer aldığı metabolik prosesleri sorgulayabileceklerdir. | 1, 2, 3 | A, B, C |
2.1. Lipid metabolizmasını yorumlar. | 1, 2, 3 | A, B, C |
2.2. Serbest yağ asitlerinin katabolik ve anabolik süreçlerdeki önemini tartışır. | 1, 2, 3 | A, B, C |
2.3. Yağların vücutta nasıl dağıldığını açıklar, metabolik süreçler ve vücut yağları arasındaki ilişkiyi örnekler. | 1, 2, 3 | A, B, C |
3. Besinlerin lipid içeriklerini ve beslenmeye olan etkilerini değerlendirebileceklerdir. | 1, 2, 3 | A, B, C |
3.1. Besinlerin lipid içeriklerini yorumlar. | 1, 2, 3 | A, B, C |
3.2. Yemeklik yağlar ve analizlerini açıklar. | 1, 2, 3 | A, B, C |
3.3. Besinlerde lipid tayin yöntemlerini tanır. | 1, 2, 3 | A, B, C |
4. Besin yoluyla alınan lipidlerin metabolik süreçler etkisini tartışabileceklerdir. | 1, 2, 3 | A, B, C |
4.1. Lipid analiz yöntemlerini ifade eder. | 1, 2, 3 | A, B, C |
4.2. Metabolik sıvılarda lipid tayin yöntemlerini karşılaştırır. | 1, 2, 3 | A, B, C |
5. Yağ metabolizması ve metabolik rahatsızlıkları arasındaki ilişkiyi değerlendirebileceklerdir. | 1, 2, 3 | A, B, C |
5.1. Yağ metabolizmasının neden olduğu rahatsızlıkları yorumlar. | 1, 2, 3 | A, B, C |
5.2. Obezite ve yağ metabolizması arasındaki ilişkiyi sorgular. | 1, 2, 3 | A, B, C |
5.3. Lorenzo yağını ve etkilerini açıklar. | 1, 2, 3 | A, B, C |
5.4. Yağlar ve kardiyovasküler hastalıkları ilişkilendirir. | 1, 2, 3 | A, B, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Yağ asitleri; kimyasal yapıları, isimlendirme, özellikleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Yağların sınıflandırılması; kimyasal yapıları, isimlendirme, özellikleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Diyet lipidleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Yağların sindirimi | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Yağların metabolizması; Katabolik prosesler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Yağların metabolizması; Anabolik prosesler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Vücut yağları ve vücutta dağılımı | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Yağ metabolizması ile ilişkili metabolik rahatsızlıklar | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Obezite | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Çoklu doymamış yağ asitleri; Omega yağ asitleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Lipoproteinler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Keton cisimleri; Yağda çözünen vitaminler | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Yağ asitleri ve lipidlerin analiz yöntemleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Plazma lipidleri ve analiz yöntemleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları |
1. Principles of Biochemistry, Lehninger 2. Harper's Illustrated Biochemistry 3. Lippincott Biochemistry 4. Lipid Biochemistry, Michael I. Gurr, John L. Harwood, Keith N. Frayn 5. Yağ Metabolizması Bozuklukları, Werner O. Richter 6. https://en.wikibooks.org/wiki/Structural_Biochemistry/Lipids/Fatty_Acids 7. https://en.wikibooks.org/wiki/Fundamentals_of_Human_Nutrition/Functions_Lipids 8. https://en.wikibooks.org/wiki/Structural_Biochemistry/Lipids/Cholesterol |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |