Çocuk sağlığın geliştirilmesine yönelik güncel beslenme müdahalelerini tartışmak, beslenme ile ilişkili hastalıkların oluşmasını engellemeye yönelik çalışmaları anlatmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Anne Sütü,İnek Sütü,Omega yağ asitleri,Probiyotikler ve prebiyotikler,Vitaminler,A vit, D vit, folik asit,Mineraller,Demir, kalsiyum, çinko,Karbonhidratlar, proteinler ve yağlar,Su ve hidrasyon,Beslenme eğitiminin önemi,Çocuk sağlığının geliştirilmesinde beslenmede sosyal medya ve endüstrinin etkisi,Sunumlar,Sunumlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Beslenme ve sağlık arasındaki ilişkiyi tartışır.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
1.1 Optimal beslenmeyi ayırt eder.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
1.2 Sağlığın geliştirilmesi için yapılan çalışmaları örneklendirir.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
1.3 Psikolojik ve sosyal sağlığın korunmasında beslenmenin rolünü değerlendirir.
10, 16, 18, 4, 9
A, D, E, H
2. Çocuklarda görülen hastalıkları, nedenlerini, laboratuar ve klinik bulgularını sınıflandırır.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
2.1. Hastalığın klinik ve laboratuar bulgularını esas alarak, günlük enerji ve besin ögeleri gereksinimlerini saptar.
2.3. Beslenme yaklaşımı konusunda çocuğu ve aileyi bilgilendirir.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
3. Akut ve kronik hastalığı olan çocukları ve diyet uygulamalarını değerlendirir.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
3.1. Çocukların büyüme-gelişme ve beslenme durumlarını değerlendirir.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
3.2. Yaşa ve laboratuar bulgularına göre diyet planlar.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
3.3. Diyetin uygulanması sırasında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
10, 16, 18, 4, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Anne Sütü
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2
İnek Sütü
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3
Omega yağ asitleri
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4
Probiyotikler ve prebiyotikler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5
Vitaminler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6
A vit, D vit, folik asit
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7
Mineraller
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8
Demir, kalsiyum, çinko
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9
Karbonhidratlar, proteinler ve yağlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10
Su ve hidrasyon
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11
Beslenme eğitiminin önemi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12
Çocuk sağlığının geliştirilmesinde beslenmede sosyal medya ve endüstrinin etkisi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13
Sunumlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14
Sunumlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Ders notları
1. American Academy of Pediatrics. Pediatric Nutrition Handbook. Sixth Edition. 2009.
2. Shaw V.Lawson M. Clinical Pediatric Dietetics Second Edition Blacwell Sciences Ltd.-2001.
3. Köksal G, Gökmen H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi Hatipoğlu Yayınları 2000.
4. Pediatri I-II Eds:Neyzi O. Ertuğrul T. 3.baskı-2010.
5. Pediatric Nutrition in Practice. Eds:Koletzko B. Nestle Nutrition Enstitutes. Karger, 2008
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
3
42
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
14
6
84
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
5
6
30
Genel Sınav ve Hazırlığı
5
6
30
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
228
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ÇOCUK SAĞLIĞININ GELİŞTİRİLMESİNDE BESLENME
-
Güz Dönemi
2+0
2
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Gülgün ERSOY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Çocuk sağlığın geliştirilmesine yönelik güncel beslenme müdahalelerini tartışmak, beslenme ile ilişkili hastalıkların oluşmasını engellemeye yönelik çalışmaları anlatmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Anne Sütü,İnek Sütü,Omega yağ asitleri,Probiyotikler ve prebiyotikler,Vitaminler,A vit, D vit, folik asit,Mineraller,Demir, kalsiyum, çinko,Karbonhidratlar, proteinler ve yağlar,Su ve hidrasyon,Beslenme eğitiminin önemi,Çocuk sağlığının geliştirilmesinde beslenmede sosyal medya ve endüstrinin etkisi,Sunumlar,Sunumlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Beslenme ve sağlık arasındaki ilişkiyi tartışır.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
1.1 Optimal beslenmeyi ayırt eder.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
1.2 Sağlığın geliştirilmesi için yapılan çalışmaları örneklendirir.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
1.3 Psikolojik ve sosyal sağlığın korunmasında beslenmenin rolünü değerlendirir.
10, 16, 18, 4, 9
A, D, E, H
2. Çocuklarda görülen hastalıkları, nedenlerini, laboratuar ve klinik bulgularını sınıflandırır.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
2.1. Hastalığın klinik ve laboratuar bulgularını esas alarak, günlük enerji ve besin ögeleri gereksinimlerini saptar.
2.3. Beslenme yaklaşımı konusunda çocuğu ve aileyi bilgilendirir.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
3. Akut ve kronik hastalığı olan çocukları ve diyet uygulamalarını değerlendirir.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
3.1. Çocukların büyüme-gelişme ve beslenme durumlarını değerlendirir.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
3.2. Yaşa ve laboratuar bulgularına göre diyet planlar.
10, 16, 18, 4, 9
A, E, H
3.3. Diyetin uygulanması sırasında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
10, 16, 18, 4, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Anne Sütü
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2
İnek Sütü
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3
Omega yağ asitleri
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4
Probiyotikler ve prebiyotikler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5
Vitaminler
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6
A vit, D vit, folik asit
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7
Mineraller
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8
Demir, kalsiyum, çinko
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9
Karbonhidratlar, proteinler ve yağlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10
Su ve hidrasyon
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11
Beslenme eğitiminin önemi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12
Çocuk sağlığının geliştirilmesinde beslenmede sosyal medya ve endüstrinin etkisi
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13
Sunumlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14
Sunumlar
Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Ders notları
1. American Academy of Pediatrics. Pediatric Nutrition Handbook. Sixth Edition. 2009.
2. Shaw V.Lawson M. Clinical Pediatric Dietetics Second Edition Blacwell Sciences Ltd.-2001.
3. Köksal G, Gökmen H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi Hatipoğlu Yayınları 2000.
4. Pediatri I-II Eds:Neyzi O. Ertuğrul T. 3.baskı-2010.
5. Pediatric Nutrition in Practice. Eds:Koletzko B. Nestle Nutrition Enstitutes. Karger, 2008
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.