Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Araştırma yöntemleri ve teknikleri bilgisi ve pratiğini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler.,2. Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar.,3. Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.,4. Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.,5. Araştırma ve yayın etiği.,6. Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.,7. Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.,8. İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.,9. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.,10. Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.,11. Kantitatif değişkenler, bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,12. Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.,13. Kategorik değişkenler, iki oranın karşılaştırılması.,14. Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. 1.1. Bilimsel yöntem, veri, ölçme ve örneklemeyi tanımlar. 1.2. Klinik araştırma, değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar ve araştırma etiği hakkında bilgi sahibi olur. 1.3. Bilimsel bir araştırmayı planlama, kaynak tarama, verileri analize hazırlama, tablo ve grafik yapma, dipnot ve kaynak gösterme pratiğini kazanır. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 6, 8, 9 | E |
2. Biyoistatistik hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurar. 2.1. Biyoistatistiği tanımlar. 2.2. Bilimsel bir araştırmayı kurgularken istatistik bilgisinden yararlanır. 2.3. Bilimsel bir makaleyi değerlendirirken istatistik bilgisinden yararlanır. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 6, 8, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
2 | 2. Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
3 | 3. Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
4 | 4. Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
5 | 5. Araştırma ve yayın etiği. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
6 | 6. Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
7 | 7. Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
8 | 8. İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
9 | 9. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
10 | 10. Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
11 | 11. Kantitatif değişkenler, bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA). | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
12 | 12. Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
13 | 13. Kategorik değişkenler, iki oranın karşılaştırılması. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
14 | 14. Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Biyoistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. SPSS ile biyoistatistik Kazım Özdamar. Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Araştırma yöntemleri ve teknikleri bilgisi ve pratiğini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler.,2. Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar.,3. Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.,4. Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.,5. Araştırma ve yayın etiği.,6. Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.,7. Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.,8. İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.,9. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.,10. Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.,11. Kantitatif değişkenler, bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,12. Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.,13. Kategorik değişkenler, iki oranın karşılaştırılması.,14. Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. 1.1. Bilimsel yöntem, veri, ölçme ve örneklemeyi tanımlar. 1.2. Klinik araştırma, değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar ve araştırma etiği hakkında bilgi sahibi olur. 1.3. Bilimsel bir araştırmayı planlama, kaynak tarama, verileri analize hazırlama, tablo ve grafik yapma, dipnot ve kaynak gösterme pratiğini kazanır. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 6, 8, 9 | E |
2. Biyoistatistik hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurar. 2.1. Biyoistatistiği tanımlar. 2.2. Bilimsel bir araştırmayı kurgularken istatistik bilgisinden yararlanır. 2.3. Bilimsel bir makaleyi değerlendirirken istatistik bilgisinden yararlanır. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 6, 8, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
2 | 2. Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
3 | 3. Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
4 | 4. Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
5 | 5. Araştırma ve yayın etiği. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
6 | 6. Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
7 | 7. Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
8 | 8. İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
9 | 9. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
10 | 10. Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
11 | 11. Kantitatif değişkenler, bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA). | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
12 | 12. Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
13 | 13. Kategorik değişkenler, iki oranın karşılaştırılması. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
14 | 14. Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Biyoistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. SPSS ile biyoistatistik Kazım Özdamar. Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |