Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK BİLİMLERİNDE NEDENSELLİK VE ANALİZİ | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Pazartesi 20:30-21:15 Pazartesi 21:30-22:15 Pazartesi 22:30-23:15 Salı 20:30-21:15 Salı 21:30-22:15 Salı 22:30-23:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrenciye, sağlık bilimleri araştırmalarında, kaliteli, etkin ve verimli araştırıcı olma bilgi ve becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Araştırmalaında Temel Kavramlar ,Sağlık Araştırmalaında Temel Kavramlar-2,Sağlık Araştırmalarında Nedensellik Tanımı ,Gözlemsel Araştırma Tasarımları-1,Gözlemsel Araştırma Tasarımları-2,Deneysel Araştırma Tasarımları-1,Deneysel Araştırma Tasarımları-2,Kanıta Dayalı Tıp-1,Kanıta Dayalı Tıp-2,Sağlık Araştırmalarında Kullanılan İstatistiksel Nedensellik Analizleri-1,Sağlık Araştırmalarında Kullanılan İstatistiksel Nedensellik Analizleri-1,Makale Analizi-1,Makale Analizi-2,Makale okumaları-3; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1- Bilimsel araştırma stratejilerinin, yöntem ve tekniklerinin farkına varır. | 1, 2, 3, 4 | A, C |
2-Bilim ve bilimsel araştırmanın temel ilke ve kavramlarını tanımlar. | 1, 2, 3, 4 | C |
3-Bilimsel araştırma için gereken bilgiyi ve onun kaynaklarını arama ve bulma stratejilerini kavrar; bilgi örgütü ve bilgi kaynağı türlerini tanır. | 1, 2, 3, 4 | C |
4-Bilimsel araştırma için gereken bilgiyi ve onun kaynaklarını eleştirel olarak değerlendirir ve seçilen bilgiyi kendi bilgi temeline ve değer sistemine katar. | 1, 2, 3, 4 | C |
5- Araştırma tasarımlarında nedensel etkileri değerlendirmek için popüler yöntemlerin tanıtılması. | 1, 2, 3, 4 | C |
6- Öğrencilerin çeşitli araştırma tasarımlarında nedensel etkiyi analiz edebilmek için kullanılan çeşitli istatistiksel yöntemleri anlamalarına yardımcı olmak. | 1, 2, 3, 4 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sağlık Araştırmalaında Temel Kavramlar | Ders Notları |
2 | Sağlık Araştırmalaında Temel Kavramlar-2 | Ders Notları |
3 | Sağlık Araştırmalarında Nedensellik Tanımı | Ders Notları |
4 | Gözlemsel Araştırma Tasarımları-1 | Ders Notları |
5 | Gözlemsel Araştırma Tasarımları-2 | Ders Notları |
6 | Deneysel Araştırma Tasarımları-1 | Ders Notları |
7 | Deneysel Araştırma Tasarımları-2 | Ders Notları |
8 | Kanıta Dayalı Tıp-1 | Ders Notları |
9 | Kanıta Dayalı Tıp-2 | Ders Notları |
10 | Sağlık Araştırmalarında Kullanılan İstatistiksel Nedensellik Analizleri-1 | Ders Notları |
11 | Sağlık Araştırmalarında Kullanılan İstatistiksel Nedensellik Analizleri-1 | Ders Notları |
12 | Makale Analizi-1 | Makale okumaları |
13 | Makale Analizi-2 | Makale okumaları |
14 | Makale okumaları-3 | Makale okumaları |
Kaynak |
Arıkan, Rauf. Araştırma teknikleri ve Rapor Hazırlama. 5.bs. Ankara: Asil Yayın, 2005. Aziz, Aysel. Araştırma Yöntemleri, Teknikleri ve İletişm. 3.bs. Ankara: Turhan, 2003. Bayet, Albert. Bilim Ahlakı. Çev. Vedat Günyol. İstanbul: Türkiye İş Bankası, 2000. Medawar, P. B. Genç Bilim Adamına Öğütler. Çev.Nermin Arık, 11.bs. Ankara: TÜBİTAK, 1997. Nagel, Ernest. The Structure of Science: Problems in the Logic of Scientific Explanation. Indianapolis: Hackett , 1979. Özdamar, Kazım. Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Kaan, 2003. Philosophy of Science, Logic and Mathematics in the Twentieth Century. Ed.by. Stuart G. Shanker. 9th. Vol. London: Routledge, 2004. Seyidoğlu, Halil. Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. İstanbul: Güzem, 2006. Sümbüloğlu, V. ve Sümbüloğlu, K. (2013). Sağlık bilimlerinde araştırma yöntemleri. 6. bs. Ankara: Hatiboğlu Yayınları. The Sage handbook of qualitative research. (2005). Ed. by N.K. Denzin and Y.S. Lincoln Thousand Oaks, CA: Sage Publications Türkbal, Aydın. Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yazma Teknikleri. İstanbul: Aktif, 2003. Türkdoğan, Orhan. Bilimsel Değerlendirme ve Araştırma Metodolojisi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı, 1989. Karasar, Niyazi. Bilimsel araştırma Yöntemi. 15.bs. Ankara: Nobel, 2005. Yalvaç, Mesut. Kütüphane ve Bilgi Merkezlerinde Sistem Analizinin Önemi, Uygulanabilirliği: Bir Örnek: İstanbul Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Bağlı Birimlere Yayın Sağlama Alt Sistemi’nde Sistem Analizi Çalışması. İstanbul: Çantay Kitabevi, 2000, xix, 250 s. Yıldırım, Cemal. Science: Its Meaning and Method. Ankara: METU, 1971. |
Zechmeister, Jeanne S. - Zechmeister, Eugene B. – Shaughnessy, John J. Essentials of Research Methods in Psychology. Boston: McGraw-Hill, 2001. Beins, Bernard C. Research Methods: A Tool for Life. Boston: Pearson, 2004 Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Method Approaches. 2nd.ed. Thousand Oaks: Sage, 2003. Davis, Stephen F. – Smith, Randolph A. An Introduction to Statistics and Research Methods. Pearson/Prentice Hall, 2004. Day, Robert A. Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır? çev. Gülay Aşkar Altay. Ankara: TÜBİTAK, 2006. Introduction to reference sources in the health sciences. Ed. Jo Anne Boorkman, Jeffrey T.Huber, Fred W.Roper., 4th ed., Chicago: Medical Library Association, 2004. Baker, L.M. – Pettigrew K.E. “Theories for practitioners: Two frameworks for studying consumer health information-seeking behavior”. Bulletin of Medical Library Association, 87 (4), 1999, pp.444-450 Barzun, Jacques - Graff, Henry F. Modern Araştırmacı. Çev. Fatoş Dilber, 4.bs.-Ankara: TÜBİTAK,1997. World Health Organization. (2001). Health research methodology: a Guide for training in research methods. 2nd ed. Phillipines: The World Health Organization Regional Office for the Western Pacific (WPRO). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Teorik ve uygulamalı biyoistatisitik alanlarında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | X | |||||
0 | Temel olasılık ve istatistik kuramları ve uygulamalarına ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | X | |||||
0 | Sağlık alanında yapılan her türlü araştırma tasarımı konusunda bilgi sahibidirler. | X | |||||
0 | Sağlık alanında yapılan araştırmaları tasarlayabilir, kurgulayabilir ve çözüm önerileri getirebilir. | X | |||||
0 | Sağlık araştırmalarında sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretebilir | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik tanımlayıcı veya çözümleyici bir araştırma yapar. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve anlatabilir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile ilgili veri toplanması, kayıt edilmesi, yorumlanması, raporlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olmak ve ez az birini etkin şekilde kullanabilmek | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, karar verme sürecine katılabilir, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapabilir ve sonuçlandırabilir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile yaşam boyu öğrenme ilkelerini kullanarak mesleki gelişiminin sürekliliğini sağlar. | X | |||||
0 | Bilimsel bir makaleyi ulusal ve uluslararası düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | X | |||||
0 | Diğer sağlık alanındaki disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Duyarlı bir birey olarak bütün süreçlerde kalite yönetimi, iş güvenliği ve çevre konularında yeterli bilince sahip olmak ve bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanında sentezlediği bilgileri ve problem çözme yeteneklerini, sağlık araştırmalarında etik ilkeleri göz eterek kullanır. | X | |||||
0 | Biyoistatistik ve eğitimi alanında ulusal ve uluslararası politika çalışmalarında bulunabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |