Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARAR DESTEK SİSTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Şehnaz CENANİ DURMAZOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Şehnaz CENANİ DURMAZOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencileri yapılı çevre ve sağlık alanında karar destek sistemlerinin kullanımı konusunda bilgilendirmek; çok kriterli tasarım problemlerinin parametrelerindeki belirsizlik ve dinamik değişimlere göre karar verme stratejileri konularında bilgilendirmek; akıllı karar destek sistemlerini kullanabilme ve tasarlayabilme becerisi ile donatabilmek; yapılı çevre ve sağlık alanlarındaki problemlerin analizi ve bu problemlere çözüm önerisi geliştirme aşamalarında etmen-tabanlı modeller tasarlayabilme becerisi ile donatmak ve bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin amaç ve kapsamı; Karar verme ve karar destek sistemlerine giriş,Yapay zeka uygulama alanları ve uzman sistemler,Çok kriterli karar verme,Akıllı karar destek sistemleri (AKDS) ile ilgili temel bilgiler,Etmen-tabanlı sistemler: Temel kavramlar ,Etmen-tabanlı sistemler: Modelleme,Etmen-tabanlı sistemler: Uygulama örnekleri ,Etmen-tabanlı sistemler: Uygulama örnekleri,Etmen-tabanlı sistemler: Akıllı etmenler ,Belirsizlik altında karar verme,Aktivite-tabanlı sistemler,Bilginin temsili ve öğrenme,Bilimsel araştırmanın raporlanması ve etik,Dönem Projesi Teslimi ve Sunuşu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yapılı çevrede karar destek sistemleri geliştirmek için gereken teknolojileri açıklar. | 10, 14, 18, 20, 9 | E, F |
Yapılı çevrede kullanılacak karar destek sistemlerinin tasarlanmasında bilgi teknolojilerinin rolünü anlayıp bu teknolojileri farklı yöntemlerle analiz eder. | 10, 14, 18, 20, 9 | E, F |
Karar destek sistemlerini tasarlama ve bu sistemlerin daha geniş bir bağlama entegrasyonunu etkili ve yaratıcı bir şekilde sunar. | 10, 14, 18, 20, 9 | E, F |
Özgün, akademik bir çalışma veya tasarımla sonuçlandırılacak ve sunulacak bireysel bir araştırma projesi geliştirir. | 10, 14, 18, 20, 9 | E, F |
Yapılı çevre ve sağlık alanında kullanılabilecek karar destek sistemi geliştirme bilgisine sahiptir. | 10, 14, 18, 20, 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin amaç ve kapsamı; Karar verme ve karar destek sistemlerine giriş | |
2 | Yapay zeka uygulama alanları ve uzman sistemler | |
3 | Çok kriterli karar verme | |
4 | Akıllı karar destek sistemleri (AKDS) ile ilgili temel bilgiler | |
5 | Etmen-tabanlı sistemler: Temel kavramlar | |
6 | Etmen-tabanlı sistemler: Modelleme | |
7 | Etmen-tabanlı sistemler: Uygulama örnekleri | |
8 | Etmen-tabanlı sistemler: Uygulama örnekleri | |
9 | Etmen-tabanlı sistemler: Akıllı etmenler | |
10 | Belirsizlik altında karar verme | |
11 | Aktivite-tabanlı sistemler | |
12 | Bilginin temsili ve öğrenme | |
13 | Bilimsel araştırmanın raporlanması ve etik | |
14 | Dönem Projesi Teslimi ve Sunuşu |
Kaynak |
1. Batty, M. (2018). Inventing Future Cities, MIT Press, Cambridge, MA. 2. Batty, M. (2017). The New Science of Cities, MIT Press, Cambridge, MA. 3. Batty, M. (2005), Cities and Complexity: Understanding Cities with Cellular Automata, Agent-Based Models, and Fractals, MIT Press, Cambridge, MA. 4. Belton V., & Stewart T.J. (2002). Multiple Criteria Decision Analysis: An Integrated Approach, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht. 5. Horni, A., Nagel, K., & Axhausen, K. W. (2016), The Multi-Agent Transport Simulation: MATSim. Ubiquity press: London. (http://www.matsim.org/) 6. Ishizaka A., & Nemery P. (2013). Multi-criteria Decision Analysis: Methods and Software. Wiley. 7. Kochenderfer, M. J. (2015). Decision Making Under Uncertainty: Theory and Application, MIT Press. 8. Marek J. Druzdzel and Roger R. Flynn. (2010). Decision Support Systems. In Encyclopedia of Library and Information Science, Third Edition, Marcia J. Bates and Mary Niles Maack (eds.), Taylor & Francis, Inc., New York. 9. Russell, S., & Norvig, P. (2009). Artificial Intelligence: A Modern Approach, Third edition, Prentice Hall. 10. Wilensky, U. and Rand, W. (2015). An Introduction to Agent-Based Modeling, MIT Press 11. Wooldridge, M. (2009). An Introduction to Multi-Agent Systems, John Wiley & Sons. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık yapıları mimarisi ve tasarımına yönelik uzmanlık düzeyinde bilgi geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı sağlık disiplinleriyle disiplinler arasılık ilkeleri temelinde iliişki kurarak tasarım süreçlerini yönetir. | X | |||||
3 | Sağlık yapılarında farklı imalat yapılış biçimlerine yönelik performans ve teknik şartname bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Sağlık yapılarına özgü teknik bilgileri kullanarak sürdürülebilir genel konsept tasarımı üretir. | X | |||||
5 | Sağlık yapı tasarımını uygulama projesine dönüştürür. | X | |||||
6 | Sağlık alanında yaptığı analizlerle sorunlara yönelik tasarım çözümlerini bağımsız olarak geliştirir ve uygulama yönünde sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Teknolojideki ve sağlık yapı mevzuatlarındaki yenilik ve değişimleri takip eder, inceler ve öğrenir. | ||||||
8 | Disiplinler arası işbirlikleri içinde sağlık yapı tasarımına yönelik derinlikli bilgiyi sözlü veya yazılı olarak betimler. Özgün tasarımlarını etkin şekilde ifade eder. | ||||||
9 | Akademik bilgi edinme ve profesyonel uygulama süreçlerini yöneterek, toplum için sürdürülebilir ve özgün sağlık çözümleri geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARAR DESTEK SİSTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Şehnaz CENANİ DURMAZOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Şehnaz CENANİ DURMAZOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencileri yapılı çevre ve sağlık alanında karar destek sistemlerinin kullanımı konusunda bilgilendirmek; çok kriterli tasarım problemlerinin parametrelerindeki belirsizlik ve dinamik değişimlere göre karar verme stratejileri konularında bilgilendirmek; akıllı karar destek sistemlerini kullanabilme ve tasarlayabilme becerisi ile donatabilmek; yapılı çevre ve sağlık alanlarındaki problemlerin analizi ve bu problemlere çözüm önerisi geliştirme aşamalarında etmen-tabanlı modeller tasarlayabilme becerisi ile donatmak ve bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin amaç ve kapsamı; Karar verme ve karar destek sistemlerine giriş,Yapay zeka uygulama alanları ve uzman sistemler,Çok kriterli karar verme,Akıllı karar destek sistemleri (AKDS) ile ilgili temel bilgiler,Etmen-tabanlı sistemler: Temel kavramlar ,Etmen-tabanlı sistemler: Modelleme,Etmen-tabanlı sistemler: Uygulama örnekleri ,Etmen-tabanlı sistemler: Uygulama örnekleri,Etmen-tabanlı sistemler: Akıllı etmenler ,Belirsizlik altında karar verme,Aktivite-tabanlı sistemler,Bilginin temsili ve öğrenme,Bilimsel araştırmanın raporlanması ve etik,Dönem Projesi Teslimi ve Sunuşu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yapılı çevrede karar destek sistemleri geliştirmek için gereken teknolojileri açıklar. | 10, 14, 18, 20, 9 | E, F |
Yapılı çevrede kullanılacak karar destek sistemlerinin tasarlanmasında bilgi teknolojilerinin rolünü anlayıp bu teknolojileri farklı yöntemlerle analiz eder. | 10, 14, 18, 20, 9 | E, F |
Karar destek sistemlerini tasarlama ve bu sistemlerin daha geniş bir bağlama entegrasyonunu etkili ve yaratıcı bir şekilde sunar. | 10, 14, 18, 20, 9 | E, F |
Özgün, akademik bir çalışma veya tasarımla sonuçlandırılacak ve sunulacak bireysel bir araştırma projesi geliştirir. | 10, 14, 18, 20, 9 | E, F |
Yapılı çevre ve sağlık alanında kullanılabilecek karar destek sistemi geliştirme bilgisine sahiptir. | 10, 14, 18, 20, 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin amaç ve kapsamı; Karar verme ve karar destek sistemlerine giriş | |
2 | Yapay zeka uygulama alanları ve uzman sistemler | |
3 | Çok kriterli karar verme | |
4 | Akıllı karar destek sistemleri (AKDS) ile ilgili temel bilgiler | |
5 | Etmen-tabanlı sistemler: Temel kavramlar | |
6 | Etmen-tabanlı sistemler: Modelleme | |
7 | Etmen-tabanlı sistemler: Uygulama örnekleri | |
8 | Etmen-tabanlı sistemler: Uygulama örnekleri | |
9 | Etmen-tabanlı sistemler: Akıllı etmenler | |
10 | Belirsizlik altında karar verme | |
11 | Aktivite-tabanlı sistemler | |
12 | Bilginin temsili ve öğrenme | |
13 | Bilimsel araştırmanın raporlanması ve etik | |
14 | Dönem Projesi Teslimi ve Sunuşu |
Kaynak |
1. Batty, M. (2018). Inventing Future Cities, MIT Press, Cambridge, MA. 2. Batty, M. (2017). The New Science of Cities, MIT Press, Cambridge, MA. 3. Batty, M. (2005), Cities and Complexity: Understanding Cities with Cellular Automata, Agent-Based Models, and Fractals, MIT Press, Cambridge, MA. 4. Belton V., & Stewart T.J. (2002). Multiple Criteria Decision Analysis: An Integrated Approach, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht. 5. Horni, A., Nagel, K., & Axhausen, K. W. (2016), The Multi-Agent Transport Simulation: MATSim. Ubiquity press: London. (http://www.matsim.org/) 6. Ishizaka A., & Nemery P. (2013). Multi-criteria Decision Analysis: Methods and Software. Wiley. 7. Kochenderfer, M. J. (2015). Decision Making Under Uncertainty: Theory and Application, MIT Press. 8. Marek J. Druzdzel and Roger R. Flynn. (2010). Decision Support Systems. In Encyclopedia of Library and Information Science, Third Edition, Marcia J. Bates and Mary Niles Maack (eds.), Taylor & Francis, Inc., New York. 9. Russell, S., & Norvig, P. (2009). Artificial Intelligence: A Modern Approach, Third edition, Prentice Hall. 10. Wilensky, U. and Rand, W. (2015). An Introduction to Agent-Based Modeling, MIT Press 11. Wooldridge, M. (2009). An Introduction to Multi-Agent Systems, John Wiley & Sons. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık yapıları mimarisi ve tasarımına yönelik uzmanlık düzeyinde bilgi geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı sağlık disiplinleriyle disiplinler arasılık ilkeleri temelinde iliişki kurarak tasarım süreçlerini yönetir. | X | |||||
3 | Sağlık yapılarında farklı imalat yapılış biçimlerine yönelik performans ve teknik şartname bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Sağlık yapılarına özgü teknik bilgileri kullanarak sürdürülebilir genel konsept tasarımı üretir. | X | |||||
5 | Sağlık yapı tasarımını uygulama projesine dönüştürür. | X | |||||
6 | Sağlık alanında yaptığı analizlerle sorunlara yönelik tasarım çözümlerini bağımsız olarak geliştirir ve uygulama yönünde sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Teknolojideki ve sağlık yapı mevzuatlarındaki yenilik ve değişimleri takip eder, inceler ve öğrenir. | ||||||
8 | Disiplinler arası işbirlikleri içinde sağlık yapı tasarımına yönelik derinlikli bilgiyi sözlü veya yazılı olarak betimler. Özgün tasarımlarını etkin şekilde ifade eder. | ||||||
9 | Akademik bilgi edinme ve profesyonel uygulama süreçlerini yöneterek, toplum için sürdürülebilir ve özgün sağlık çözümleri geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |