Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK SİSTEMLERİNDE KALİTE VE SÜREÇ YÖNETİMİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker KÖSE |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık sistem mühendisliğinin temel bileşenlerinden birisi olan ve sistem analizinde önemli bir yere sahip olan davranışsal analiz (süreç analizi) konusunu, sağlık sistemindeki kalite yönetimi çalışmaları ile birlikte ele alarak örnek süreç modelleri tasarlamak ve uygulamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık sistem mühendisliğinin tanıtımı, bileşenleri ve sağlık sistemindeki yeri ve önemi,Sistem analizinde UML kullanımına giriş,UML ile süreç analizi (use case ve aktivite diyagramları),UML ile süreç analizi (use case)-Örnek Uygulama,UML ile süreç analizi (use case)-Örnek Uygulama ,UML ile süreç analizi (use case)-Örnek Uygulama,UML ile etkileşim analizi (sequence diagram),UML ile etkileşim analizi (sequence diagram)-Örnek Uygulama,UML ile etkileşim analizi (sequence diagram)-Örnek Uygulama,UML ile etkileşim analizi (sequence diagram)-Örnek Uygulama,Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi,Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi,Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi,Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sistem analizi ile ilgili temel kavram ve süreçleri açıklayabilecektir. | 16, 18, 9 | A |
1.1. Sistem ve bileşenlerini tanımlar. | ||
1.2. UML ve IDEF gibi modelleme dillerini tanımlar. | ||
2. Davranışsal analiz (süreç analizi) diyagramlarını açıklayacak ve kullanacaktır. | 13, 14, 16, 6, 8, 9 | A, F |
2.1. Senaryo (Use case) diyagramını açıklar ve kullanır. | ||
2.2. Aktivite diyagramını açıklar ve kullanır | ||
3. Etkileşim analizi diyagramlarını açıklayacak ve kullanacaktır. | 14, 16, 18, 6, 8, 9 | A, F |
3.1. Sequence diyagramını açıklar ve kullanır | ||
4. Bir kalite sürecinde yer alan tüm süreci UML ile tasarlayabilecektir. | 14, 16, 18, 2, 4, 5, 6, 8 | F |
4.1. Örnek bir kalite sürecinde yer alan aktörleri tanımlar. | ||
4.2. Örnek bir kalite sürecinde yer alan süreçleri tespit eder. | ||
4.3. Aktörlerin, ilgili süreci nasıl yürüttüğünü modeller. | ||
4.4. Sürecin aktivite, süreç ve etkileşim diyagramlarını tasarlar. |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık sistem mühendisliğinin tanıtımı, bileşenleri ve sağlık sistemindeki yeri ve önemi | Sistem, sistem analizi ve ilgili temel kavramlar |
2 | Sistem analizinde UML kullanımına giriş | UML ve diğer modelleme diller ve kullanılan uygulama araçları |
3 | UML ile süreç analizi (use case ve aktivite diyagramları) | Süreç analizinin temel bileşenleri, kalite dokümanlarına süreç analizi açısından bakış |
4 | UML ile süreç analizi (use case)-Örnek Uygulama | Kalite sürecindeki bir süreç için örnek uygulama pratiği |
5 | UML ile süreç analizi (use case)-Örnek Uygulama | Kalite sürecindeki bir süreç için örnek uygulama pratiği |
6 | UML ile süreç analizi (use case)-Örnek Uygulama | Kalite sürecindeki bir süreç için örnek uygulama pratiği |
7 | UML ile etkileşim analizi (sequence diagram) | Etkileşim analizinin temel bileşenleri, kalite dokümanlarına etkileşim analizi açısından bakış |
8 | UML ile etkileşim analizi (sequence diagram)-Örnek Uygulama | Kalite sürecindeki bir süreç için örnek uygulama pratiği |
9 | UML ile etkileşim analizi (sequence diagram)-Örnek Uygulama | Kalite sürecindeki bir süreç için örnek uygulama pratiği |
10 | UML ile etkileşim analizi (sequence diagram)-Örnek Uygulama | Kalite sürecindeki bir süreç için örnek uygulama pratiği |
11 | Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi | Kalite sürecindeki bir süreç için bütünsel olarak süreç, aktivite ve etkileşim diyagramı kullanmak için uygulama pratiği |
12 | Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi | Kalite sürecindeki bir süreç için bütünsel olarak süreç, aktivite ve etkileşim diyagramı kullanmak için uygulama pratiği |
13 | Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi | Kalite sürecindeki bir süreç için bütünsel olarak süreç, aktivite ve etkileşim diyagramı kullanmak için uygulama pratiği |
14 | Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi | Kalite sürecindeki bir süreç için bütünsel olarak süreç, aktivite ve etkileşim diyagramı kullanmak için uygulama pratiği |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | ||||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | ||||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | ||||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | ||||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | ||||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | ||||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 4 | 20 | 80 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 229 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(229/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK SİSTEMLERİNDE KALİTE VE SÜREÇ YÖNETİMİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker KÖSE |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık sistem mühendisliğinin temel bileşenlerinden birisi olan ve sistem analizinde önemli bir yere sahip olan davranışsal analiz (süreç analizi) konusunu, sağlık sistemindeki kalite yönetimi çalışmaları ile birlikte ele alarak örnek süreç modelleri tasarlamak ve uygulamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık sistem mühendisliğinin tanıtımı, bileşenleri ve sağlık sistemindeki yeri ve önemi,Sistem analizinde UML kullanımına giriş,UML ile süreç analizi (use case ve aktivite diyagramları),UML ile süreç analizi (use case)-Örnek Uygulama,UML ile süreç analizi (use case)-Örnek Uygulama ,UML ile süreç analizi (use case)-Örnek Uygulama,UML ile etkileşim analizi (sequence diagram),UML ile etkileşim analizi (sequence diagram)-Örnek Uygulama,UML ile etkileşim analizi (sequence diagram)-Örnek Uygulama,UML ile etkileşim analizi (sequence diagram)-Örnek Uygulama,Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi,Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi,Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi,Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sistem analizi ile ilgili temel kavram ve süreçleri açıklayabilecektir. | 16, 18, 9 | A |
1.1. Sistem ve bileşenlerini tanımlar. | ||
1.2. UML ve IDEF gibi modelleme dillerini tanımlar. | ||
2. Davranışsal analiz (süreç analizi) diyagramlarını açıklayacak ve kullanacaktır. | 13, 14, 16, 6, 8, 9 | A, F |
2.1. Senaryo (Use case) diyagramını açıklar ve kullanır. | ||
2.2. Aktivite diyagramını açıklar ve kullanır | ||
3. Etkileşim analizi diyagramlarını açıklayacak ve kullanacaktır. | 14, 16, 18, 6, 8, 9 | A, F |
3.1. Sequence diyagramını açıklar ve kullanır | ||
4. Bir kalite sürecinde yer alan tüm süreci UML ile tasarlayabilecektir. | 14, 16, 18, 2, 4, 5, 6, 8 | F |
4.1. Örnek bir kalite sürecinde yer alan aktörleri tanımlar. | ||
4.2. Örnek bir kalite sürecinde yer alan süreçleri tespit eder. | ||
4.3. Aktörlerin, ilgili süreci nasıl yürüttüğünü modeller. | ||
4.4. Sürecin aktivite, süreç ve etkileşim diyagramlarını tasarlar. |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık sistem mühendisliğinin tanıtımı, bileşenleri ve sağlık sistemindeki yeri ve önemi | Sistem, sistem analizi ve ilgili temel kavramlar |
2 | Sistem analizinde UML kullanımına giriş | UML ve diğer modelleme diller ve kullanılan uygulama araçları |
3 | UML ile süreç analizi (use case ve aktivite diyagramları) | Süreç analizinin temel bileşenleri, kalite dokümanlarına süreç analizi açısından bakış |
4 | UML ile süreç analizi (use case)-Örnek Uygulama | Kalite sürecindeki bir süreç için örnek uygulama pratiği |
5 | UML ile süreç analizi (use case)-Örnek Uygulama | Kalite sürecindeki bir süreç için örnek uygulama pratiği |
6 | UML ile süreç analizi (use case)-Örnek Uygulama | Kalite sürecindeki bir süreç için örnek uygulama pratiği |
7 | UML ile etkileşim analizi (sequence diagram) | Etkileşim analizinin temel bileşenleri, kalite dokümanlarına etkileşim analizi açısından bakış |
8 | UML ile etkileşim analizi (sequence diagram)-Örnek Uygulama | Kalite sürecindeki bir süreç için örnek uygulama pratiği |
9 | UML ile etkileşim analizi (sequence diagram)-Örnek Uygulama | Kalite sürecindeki bir süreç için örnek uygulama pratiği |
10 | UML ile etkileşim analizi (sequence diagram)-Örnek Uygulama | Kalite sürecindeki bir süreç için örnek uygulama pratiği |
11 | Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi | Kalite sürecindeki bir süreç için bütünsel olarak süreç, aktivite ve etkileşim diyagramı kullanmak için uygulama pratiği |
12 | Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi | Kalite sürecindeki bir süreç için bütünsel olarak süreç, aktivite ve etkileşim diyagramı kullanmak için uygulama pratiği |
13 | Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi | Kalite sürecindeki bir süreç için bütünsel olarak süreç, aktivite ve etkileşim diyagramı kullanmak için uygulama pratiği |
14 | Uygulama: Örnek bir kalite sürecinin davranışsal ve etkileşim diyagramlarının modellenmesi | Kalite sürecindeki bir süreç için bütünsel olarak süreç, aktivite ve etkileşim diyagramı kullanmak için uygulama pratiği |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | ||||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | ||||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | ||||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | ||||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | ||||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | ||||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |