Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK POLİTİKALARI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Haydar SUR |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Politika ve sağlık politikaları kavramlarını öğrenmek, çeşitli örnekler üzerinden sağlık poltikalarının hazırlanma, uygulanma ve izlenme süreçlerini incelemek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Politika ve sağlık politikaları kavramları,Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü,Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü,Sağlık politikalarının bileşenleri, politika üçgeni,Politika oyuncuları ve paydaşlar,Sağlık politikaları için uygun zemin ve ortamın anlamı,Sağlık politikalarında “içerik” kavramı ve önemi,Sağlık politikalarında süreç yönetimi,Sağlıkta reform ve kontrol düğmeleri,Sağlıkta desantralizasyon,Olgu sunumları: 4 öğrenci,Olgu sunumları: 4 öğrenci,Olgu sunumları: 4 öğrenci,Olgu sunumları: 4 öğrenci; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2- Sağlığı etkileyen sosyo-ekonomik bileşenleri tarif eder. | 16, 9 | A |
3-Sağlık hizmetlerinin sunulduğu sektörleri açıklar | 16, 9 | A |
4-Sağlık hizmetlerinde reforma ait kontrol düğmelerini açıklar | 16, 9 | A |
5- Sağlık finansmanı kavramı ve alt boyutlarını açıklar. | 16, 9 | A |
6- Sağlıkta organizasyon kontrol düğmesinin açıklar | 16, 9 | A |
7- Sağlıkta desantralizasyonu değerlendirir. | 16, 9 | A |
1. Sağlık Politikası üçgenini ve bileşenlerini açıklar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Politika ve sağlık politikaları kavramları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Sağlık politikalarının bileşenleri, politika üçgeni | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Politika oyuncuları ve paydaşlar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Sağlık politikaları için uygun zemin ve ortamın anlamı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Sağlık politikalarında “içerik” kavramı ve önemi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Sağlık politikalarında süreç yönetimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | Sağlıkta reform ve kontrol düğmeleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Sağlıkta desantralizasyon | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
1-Hayran O. Kanıta Dayalı, İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. Yüce Yayım, İstanbul, 2016. 2-Almgren G. Health Care Politics, Policy and Services: A Social Justice Analysis. 2nd ed. Springer Publishing Company, New York, 2013. 3-Gilson L (ed.). Health policy and systems research: a methodology reader. Alliance for Health Policy and Systems Research, World Health Organization. Geneva, 2012. 4-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. SAGEYA Yayınevi, Ankara, 2012. 5-Berman P, Bitran R. Health Systems Analysis for Better Health System Strengthening. World Bank, Washington DC, 2011 6-Buse K, Mays N, Walt G. Making Health Policy. Open University Press, London, 2005. 7-Rovner J. Health care policy and politics A to Z. 3rd edition. CQ Press, Washington, 2009. 8-Sağlık Hizmetleri El Kitabı, Hayran O., Sur H, Çevik Matbaası, 1998, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | ||||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | ||||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | ||||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | ||||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | ||||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | ||||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 42 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 234 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(234/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK POLİTİKALARI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Haydar SUR |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Politika ve sağlık politikaları kavramlarını öğrenmek, çeşitli örnekler üzerinden sağlık poltikalarının hazırlanma, uygulanma ve izlenme süreçlerini incelemek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Politika ve sağlık politikaları kavramları,Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü,Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü,Sağlık politikalarının bileşenleri, politika üçgeni,Politika oyuncuları ve paydaşlar,Sağlık politikaları için uygun zemin ve ortamın anlamı,Sağlık politikalarında “içerik” kavramı ve önemi,Sağlık politikalarında süreç yönetimi,Sağlıkta reform ve kontrol düğmeleri,Sağlıkta desantralizasyon,Olgu sunumları: 4 öğrenci,Olgu sunumları: 4 öğrenci,Olgu sunumları: 4 öğrenci,Olgu sunumları: 4 öğrenci; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2- Sağlığı etkileyen sosyo-ekonomik bileşenleri tarif eder. | 16, 9 | A |
3-Sağlık hizmetlerinin sunulduğu sektörleri açıklar | 16, 9 | A |
4-Sağlık hizmetlerinde reforma ait kontrol düğmelerini açıklar | 16, 9 | A |
5- Sağlık finansmanı kavramı ve alt boyutlarını açıklar. | 16, 9 | A |
6- Sağlıkta organizasyon kontrol düğmesinin açıklar | 16, 9 | A |
7- Sağlıkta desantralizasyonu değerlendirir. | 16, 9 | A |
1. Sağlık Politikası üçgenini ve bileşenlerini açıklar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Politika ve sağlık politikaları kavramları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Sağlık politikalarının bileşenleri, politika üçgeni | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Politika oyuncuları ve paydaşlar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Sağlık politikaları için uygun zemin ve ortamın anlamı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Sağlık politikalarında “içerik” kavramı ve önemi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Sağlık politikalarında süreç yönetimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | Sağlıkta reform ve kontrol düğmeleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Sağlıkta desantralizasyon | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
1-Hayran O. Kanıta Dayalı, İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. Yüce Yayım, İstanbul, 2016. 2-Almgren G. Health Care Politics, Policy and Services: A Social Justice Analysis. 2nd ed. Springer Publishing Company, New York, 2013. 3-Gilson L (ed.). Health policy and systems research: a methodology reader. Alliance for Health Policy and Systems Research, World Health Organization. Geneva, 2012. 4-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. SAGEYA Yayınevi, Ankara, 2012. 5-Berman P, Bitran R. Health Systems Analysis for Better Health System Strengthening. World Bank, Washington DC, 2011 6-Buse K, Mays N, Walt G. Making Health Policy. Open University Press, London, 2005. 7-Rovner J. Health care policy and politics A to Z. 3rd edition. CQ Press, Washington, 2009. 8-Sağlık Hizmetleri El Kitabı, Hayran O., Sur H, Çevik Matbaası, 1998, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | ||||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler. | ||||||
4 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | ||||||
5 | Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | ||||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | ||||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | ||||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |