Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEKNOLOJİ-YENİLİK YÖNETİMİ VE BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJESİ HAZIRLAMA-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İlker KÖSE
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. İlker KÖSE
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıYenilik ve teknoloji ile ilgili kavramları ve yenilik türlerini tanımak, yenilik geliştirme yaratıcı düşünme yöntem ve süreçlerini yorumlamak, fikri haklar ile ilgili konuları yorumlamak ve bilimsel proje önerisi hazırlama aşamalarını uygulamak, özellikle tez ve bitirme projelerinin bilimsel araştırma projesi haline getirilmesini uygulamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Kavramlar: Teknoloji, Teknolojik Yenilik, Yenilikçilik, Yenilik Yönetimi, Buluş, Teknoloji-Yenilik ilişkisi, Buluş-Yenilik ilişkisi,Günümüz İşletmeciliğinde Yenilik Yönetiminin Yeri Ve Önemi: Avrupa Birliği ve Yenilikçilik Gereksinmesi, Lizbon Stratejisi, Oslo Bildirgesi Türkiye’de Yenilikçilik,Yenilik Türleri, Yenilik Oluşturma Çevresi ve Süreçleri: Ürün ve Hizmet Yeniliği • Süreç Yeniliği • Örgütsel Yenilik • İş Modeli Yeniliği • Strateji Yeniliği; Ekonomik Faktörler • Teknolojik Faktörler • Sosyo-Kültürel Faktörler • Hukuki-Politik Faktörler • Doğal Faktörler; Doğrusal Modeller, 3. Nesil Yenilik Yaratma Süreci, 4. Nesil Yenilik Yaratma Süreci,Yaratıcı Düşünme Teknikleri: • Beyin Fırtınası • Yanal Düşünme • İkili Çağrıştırma • Morfolojik Analiz • La Salle Matrisleri • Yaratıcı Problem Çözme Teorisi (TRIZ),Fikri Mülkiyet Hakkının Korunması Ve Desteklenmesi: • Telif Hakkı, Marka, Patent ve Faydalı Model, Endüstriyel Tasarım, Coğrafi İşaretler • Fikri Mülkiyetin teşvik edilmesi ve desteklenmesi,Ulusal Bilimsel Araştırma Destekleri,Uluslar Arası Bilimsel Araştırma Destekleri,Girişimcilik Destekleri,Ulusal Bilimsel Araştırma Destekleri İçin Örnek Başvuru Formu Çalışması,Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı,Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı,Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı,Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı,Grup Sunumları: Proje Dosyası Kritiği,Grup Sunumları: Proje Dosyası Kritiği,Grup Sunumları: Proje Dosyası Kritiği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Yenilik ve teknoloji ile ilgili kavramları, yöntemleri ve süreçleri açıklayabilecektir:23, 9A
1.1. Teknoloji, teknolojik yenilik, yenilikçilik, yenilik yönetimi, buluş, teknoloji-yenilik ilişkisini ve buluş-yenilik ilişkisini tanımlar.14, 23, 9A
1.2. Günümüz işletmeciliğinde yenilik yönetiminin yeri ve önemini açıklar.10, 14, 9A
1.3. Yenilik türleri, yenilik oluşturma çevresi ve süreçlerini ifade eder.10, 14, 9A
2. Yaratıcı düşünme tekniklerini tasvir edebilecektir13, 19, 5, 9A
2.1. Beyin fırtınası, yanal düşünme, ikili çağrıştırma, morfolojik analiz, la salle matrisleri, yaratıcı problem çözme teorisi (TRIZ) yöntemlerini açıklar.13, 19, 9A
2.2. Bu yöntemlerin en az birini uygular5A
3. Fikri mülkiyet hakkının korunması ve desteklenmesi ile ilgili ulusal mevzuatı ve süreçleri açıklayabilecektir10, 16, 9A
3.1. Telif hakkı, marka, patent ve faydalı model, endüstriyel tasarım ve coğrafi işaretler kavramlarını açıklar ve farklarını ayırt eder.10, 16, 9A
3.2. Fikri mülkiyetin desteklenmesine dair süreçleri açıklar.10, 16, 6, 9A
4. Ulusal ve uluslararası bilimsel Ar-Ge desteklerinin başlıcasını tasvir edebilecek ve bilimsel Ar-Ge başvurusu uygulayabilecektir.18, 9F
4.1. ARDEB, BİDEB ve sanayi desteklerini tanır18, 9F
4.2. Avrupa Birliği desteklerini tanır18, 9F
4.3. Bilimsel Ar-Ge proje başvurusu uygular18, 9F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kavramlar: Teknoloji, Teknolojik Yenilik, Yenilikçilik, Yenilik Yönetimi, Buluş, Teknoloji-Yenilik ilişkisi, Buluş-Yenilik ilişkisi
2Günümüz İşletmeciliğinde Yenilik Yönetiminin Yeri Ve Önemi: Avrupa Birliği ve Yenilikçilik Gereksinmesi, Lizbon Stratejisi, Oslo Bildirgesi Türkiye’de YenilikçilikOslo, Frascati ve Canberra kılavuzlarına göz atılmalı. Kılavuzların yapısı, içerikleri ve özellikle temel tanımlar incelenmeli.
3Yenilik Türleri, Yenilik Oluşturma Çevresi ve Süreçleri: Ürün ve Hizmet Yeniliği • Süreç Yeniliği • Örgütsel Yenilik • İş Modeli Yeniliği • Strateji Yeniliği; Ekonomik Faktörler • Teknolojik Faktörler • Sosyo-Kültürel Faktörler • Hukuki-Politik Faktörler • Doğal Faktörler; Doğrusal Modeller, 3. Nesil Yenilik Yaratma Süreci, 4. Nesil Yenilik Yaratma SüreciH2020 sitesi ve destek programları incelenmeli. H2020 stratejisi gözden geçirilmeli.
4Yaratıcı Düşünme Teknikleri: • Beyin Fırtınası • Yanal Düşünme • İkili Çağrıştırma • Morfolojik Analiz • La Salle Matrisleri • Yaratıcı Problem Çözme Teorisi (TRIZ)Yaratıcı düşünme ile kritik ve analitik düşünme arasındaki farklar konusunda metinler okunmalı.
5Fikri Mülkiyet Hakkının Korunması Ve Desteklenmesi: • Telif Hakkı, Marka, Patent ve Faydalı Model, Endüstriyel Tasarım, Coğrafi İşaretler • Fikri Mülkiyetin teşvik edilmesi ve desteklenmesiPatent veritabanları (google patent, vb.) üzerinde basit bazı taramalar yapılmalı ve birkaç patent detaylıca incelenmeli.
6Ulusal Bilimsel Araştırma DestekleriTÜBİTAK web sitesi, destek programları ve başvuru süreçleri incelenmeli. Projelerin değerlendirme kriterleri okunmalı.
7Uluslar Arası Bilimsel Araştırma Destekleri
8Girişimcilik Destekleri
9Ulusal Bilimsel Araştırma Destekleri İçin Örnek Başvuru Formu Çalışması
10Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı3001, 1001, 1512, vb. destek programlarının birine göre bir proje öneri dosyası hazırlanmalı.
11Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı
12Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı
13Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı
14Grup Sunumları: Proje Dosyası Kritiği
15Grup Sunumları: Proje Dosyası Kritiği
16Grup Sunumları: Proje Dosyası Kritiği
Kaynak
Ders sunum notları (düzenli olarak ders sayfasında paylaşılacaktır)
Ar-Ge Mucizesi, TÜBİTAK Yayınları Yenilikçilik, Harward Business Review, MESS Yayınları Alan Barker - Yenilikçiliğin Simyası, MESS Yayınları Chris Freeman, Luc Soete - Yenilik İktisadı, TÜBİTAK Yayınları Paul Trott - Innovation Management and New Product Development, Prentice Hall Tom Burns, G.M. Stalker - The Management of Innovation, Tavistock Publications Tom Kelley - Yenilikçilik Sanatı, Eczacıbaşı Yayınları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14342
Okul Dışı Diğer Faaliyetler17070
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13232
Genel Sınav ve Hazırlığı15656
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)242
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEKNOLOJİ-YENİLİK YÖNETİMİ VE BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJESİ HAZIRLAMA-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İlker KÖSE
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. İlker KÖSE
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıYenilik ve teknoloji ile ilgili kavramları ve yenilik türlerini tanımak, yenilik geliştirme yaratıcı düşünme yöntem ve süreçlerini yorumlamak, fikri haklar ile ilgili konuları yorumlamak ve bilimsel proje önerisi hazırlama aşamalarını uygulamak, özellikle tez ve bitirme projelerinin bilimsel araştırma projesi haline getirilmesini uygulamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Kavramlar: Teknoloji, Teknolojik Yenilik, Yenilikçilik, Yenilik Yönetimi, Buluş, Teknoloji-Yenilik ilişkisi, Buluş-Yenilik ilişkisi,Günümüz İşletmeciliğinde Yenilik Yönetiminin Yeri Ve Önemi: Avrupa Birliği ve Yenilikçilik Gereksinmesi, Lizbon Stratejisi, Oslo Bildirgesi Türkiye’de Yenilikçilik,Yenilik Türleri, Yenilik Oluşturma Çevresi ve Süreçleri: Ürün ve Hizmet Yeniliği • Süreç Yeniliği • Örgütsel Yenilik • İş Modeli Yeniliği • Strateji Yeniliği; Ekonomik Faktörler • Teknolojik Faktörler • Sosyo-Kültürel Faktörler • Hukuki-Politik Faktörler • Doğal Faktörler; Doğrusal Modeller, 3. Nesil Yenilik Yaratma Süreci, 4. Nesil Yenilik Yaratma Süreci,Yaratıcı Düşünme Teknikleri: • Beyin Fırtınası • Yanal Düşünme • İkili Çağrıştırma • Morfolojik Analiz • La Salle Matrisleri • Yaratıcı Problem Çözme Teorisi (TRIZ),Fikri Mülkiyet Hakkının Korunması Ve Desteklenmesi: • Telif Hakkı, Marka, Patent ve Faydalı Model, Endüstriyel Tasarım, Coğrafi İşaretler • Fikri Mülkiyetin teşvik edilmesi ve desteklenmesi,Ulusal Bilimsel Araştırma Destekleri,Uluslar Arası Bilimsel Araştırma Destekleri,Girişimcilik Destekleri,Ulusal Bilimsel Araştırma Destekleri İçin Örnek Başvuru Formu Çalışması,Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı,Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı,Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı,Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı,Grup Sunumları: Proje Dosyası Kritiği,Grup Sunumları: Proje Dosyası Kritiği,Grup Sunumları: Proje Dosyası Kritiği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Yenilik ve teknoloji ile ilgili kavramları, yöntemleri ve süreçleri açıklayabilecektir:23, 9A
1.1. Teknoloji, teknolojik yenilik, yenilikçilik, yenilik yönetimi, buluş, teknoloji-yenilik ilişkisini ve buluş-yenilik ilişkisini tanımlar.14, 23, 9A
1.2. Günümüz işletmeciliğinde yenilik yönetiminin yeri ve önemini açıklar.10, 14, 9A
1.3. Yenilik türleri, yenilik oluşturma çevresi ve süreçlerini ifade eder.10, 14, 9A
2. Yaratıcı düşünme tekniklerini tasvir edebilecektir13, 19, 5, 9A
2.1. Beyin fırtınası, yanal düşünme, ikili çağrıştırma, morfolojik analiz, la salle matrisleri, yaratıcı problem çözme teorisi (TRIZ) yöntemlerini açıklar.13, 19, 9A
2.2. Bu yöntemlerin en az birini uygular5A
3. Fikri mülkiyet hakkının korunması ve desteklenmesi ile ilgili ulusal mevzuatı ve süreçleri açıklayabilecektir10, 16, 9A
3.1. Telif hakkı, marka, patent ve faydalı model, endüstriyel tasarım ve coğrafi işaretler kavramlarını açıklar ve farklarını ayırt eder.10, 16, 9A
3.2. Fikri mülkiyetin desteklenmesine dair süreçleri açıklar.10, 16, 6, 9A
4. Ulusal ve uluslararası bilimsel Ar-Ge desteklerinin başlıcasını tasvir edebilecek ve bilimsel Ar-Ge başvurusu uygulayabilecektir.18, 9F
4.1. ARDEB, BİDEB ve sanayi desteklerini tanır18, 9F
4.2. Avrupa Birliği desteklerini tanır18, 9F
4.3. Bilimsel Ar-Ge proje başvurusu uygular18, 9F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kavramlar: Teknoloji, Teknolojik Yenilik, Yenilikçilik, Yenilik Yönetimi, Buluş, Teknoloji-Yenilik ilişkisi, Buluş-Yenilik ilişkisi
2Günümüz İşletmeciliğinde Yenilik Yönetiminin Yeri Ve Önemi: Avrupa Birliği ve Yenilikçilik Gereksinmesi, Lizbon Stratejisi, Oslo Bildirgesi Türkiye’de YenilikçilikOslo, Frascati ve Canberra kılavuzlarına göz atılmalı. Kılavuzların yapısı, içerikleri ve özellikle temel tanımlar incelenmeli.
3Yenilik Türleri, Yenilik Oluşturma Çevresi ve Süreçleri: Ürün ve Hizmet Yeniliği • Süreç Yeniliği • Örgütsel Yenilik • İş Modeli Yeniliği • Strateji Yeniliği; Ekonomik Faktörler • Teknolojik Faktörler • Sosyo-Kültürel Faktörler • Hukuki-Politik Faktörler • Doğal Faktörler; Doğrusal Modeller, 3. Nesil Yenilik Yaratma Süreci, 4. Nesil Yenilik Yaratma SüreciH2020 sitesi ve destek programları incelenmeli. H2020 stratejisi gözden geçirilmeli.
4Yaratıcı Düşünme Teknikleri: • Beyin Fırtınası • Yanal Düşünme • İkili Çağrıştırma • Morfolojik Analiz • La Salle Matrisleri • Yaratıcı Problem Çözme Teorisi (TRIZ)Yaratıcı düşünme ile kritik ve analitik düşünme arasındaki farklar konusunda metinler okunmalı.
5Fikri Mülkiyet Hakkının Korunması Ve Desteklenmesi: • Telif Hakkı, Marka, Patent ve Faydalı Model, Endüstriyel Tasarım, Coğrafi İşaretler • Fikri Mülkiyetin teşvik edilmesi ve desteklenmesiPatent veritabanları (google patent, vb.) üzerinde basit bazı taramalar yapılmalı ve birkaç patent detaylıca incelenmeli.
6Ulusal Bilimsel Araştırma DestekleriTÜBİTAK web sitesi, destek programları ve başvuru süreçleri incelenmeli. Projelerin değerlendirme kriterleri okunmalı.
7Uluslar Arası Bilimsel Araştırma Destekleri
8Girişimcilik Destekleri
9Ulusal Bilimsel Araştırma Destekleri İçin Örnek Başvuru Formu Çalışması
10Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı3001, 1001, 1512, vb. destek programlarının birine göre bir proje öneri dosyası hazırlanmalı.
11Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı
12Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı
13Grup Çalışması: Örnek Proje Hazırlığı
14Grup Sunumları: Proje Dosyası Kritiği
15Grup Sunumları: Proje Dosyası Kritiği
16Grup Sunumları: Proje Dosyası Kritiği
Kaynak
Ders sunum notları (düzenli olarak ders sayfasında paylaşılacaktır)
Ar-Ge Mucizesi, TÜBİTAK Yayınları Yenilikçilik, Harward Business Review, MESS Yayınları Alan Barker - Yenilikçiliğin Simyası, MESS Yayınları Chris Freeman, Luc Soete - Yenilik İktisadı, TÜBİTAK Yayınları Paul Trott - Innovation Management and New Product Development, Prentice Hall Tom Burns, G.M. Stalker - The Management of Innovation, Tavistock Publications Tom Kelley - Yenilikçilik Sanatı, Eczacıbaşı Yayınları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 09/11/2023 - 17:34Son Güncelleme Tarihi: 09/11/2023 - 17:36