Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Talip ALP
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDers, öğrencilere bilimsel etik kural ve uygulamalarında derinlemesine bilgi sahibi olma fırsatı verir. Ders, öğrencileri akademik kariyerlerine en iyi şekilde hazırlamak için etik kod çerçevesinde pratik ve yazma becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Dersin kapsamı, akademik alanda gerekli olan etik kod çerçevesinde araştırmaların nasıl yürütüleceği konusunda detaylı bilgiler içerir. Gerçek ve varsayımsal vakalar üzerine yapısal tartışmalar bu yönde fayda sağlar. Öğrencilerin akademik hayatlarında benzer etik sorunlarla karşılaşmalarını önlemeyi amaçlar. Ayrıca, İngilizce makale hazırlama becerilerini geliştirerek öğrencileri akademik çalışmalara hazırlamayı hedefler.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş,Bilimsel Araştırma ve Etik,Bilimsel Metot,Bilimde Kullanılan Dil,Araştırma Yayınları,Bilimsel suistimal, Etik olmayan araştırma yöntemleri, ve yayın ,Etik ve Sürdürülebililirlik,Vaka Analizleri,BAŞARILI HİBE TEKLİFLERİ HAZIRLAMA,PROJE HAZIRLAMA VE YÖNETİMİ,IP hakları,ARAŞTIRMA SONUÇLARININ PATENTLEŞMESİ
,ARAŞTIRMA FONLARI VE FON BAŞVURUSU HAZIRLAMADA ETİK
,ÖĞRENCİ SUNUMLARI; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Bilimsel araştırma tekniklerini tanır10, 13, 16, 19, 9A
2. Bilimsel makalelerin yayınlanması sürecindeki etik kuralları değerlendirir10, 13, 16, 19, 9A
3. Araştırma projesi hazırlama sürecini planlar10, 13, 16, 19, 9A
4. Bilimsel araştırma ve proje hazırlama süreçlerinde etik kuralları uygular10, 13, 16, 19, 9A
5. Fikri mülkiyet haklarını özetler10, 13, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1GirişTerminoloji
2Bilimsel Araştırma ve EtikEtik kavramlar, teoriler ve prensipler tartışılacak. 6 vaka analizi üzerinden gidilecek.
3Bilimsel MetotRacker E. " Aview of misconduct at Science" NATURE 339:91-3-1989
4Bilimde Kullanılan DilOkuyunuz:https://www.education.vic.gov.au/school/teachers/teachingresources/discipline/science/continuum/Pages/scilang.aspx
5Araştırma Yayınlarıhttps://www.elsevier.com/?a=91173
6Bilimsel suistimal, Etik olmayan araştırma yöntemleri, ve yayın Taubes G., "Misconduct:Views from the Trenches" SCIENCE. 261:1108-11, 1993 1. Committee on Science, Engineering and Public Policy. On Being a Scientist: Responsible Conduct in Research. Second edition. National Academy Press. Washington, D.C. 1995. Selected readings. Taubes G., "Misconduct:Views from the Trenches" SCIENCE. 261:1108-11, 19931. Committee on Science, Engineering and Public Policy. On Being a Scientist: Responsible Conduct in Research. Second edition. National Academy Press. Washington, D.C. 1995. Selected readings.
7Etik ve SürdürülebililirlikSürdürülebilirlik mühendisilik etiğine makro etik bir boyut sağlamaktadır. (Ladd, 1980; Herkert, 2001, 2005, 2006; Donnelly and Boyle, 2006; Ravetz, 2006;Allenby, 2006; Conlon, 2008; Colby and Sullivan, 2008; Conlon and Zandvoort, 2010)
8Vaka Analizleri6 Vaka Analizi üzerinde tartışma yapılacaktır.
9BAŞARILI HİBE TEKLİFLERİ HAZIRLAMA
10PROJE HAZIRLAMA VE YÖNETİMİ
11IP hakları
12ARAŞTIRMA SONUÇLARININ PATENTLEŞMESİ
13ARAŞTIRMA FONLARI VE FON BAŞVURUSU HAZIRLAMADA ETİK
14ÖĞRENCİ SUNUMLARIÖğrenciler 3 kişilik ekip oluşturup bir etik sorun üzerinde sunum yapacaklar.
Kaynak
Turner, A. (2009) English Solutions for Engineering and Sciences Research Writing: A guide for English learners to publish in international journals Wallwork, A. (2011) English for Writing Research Papers, Springer Helping Material: Presentation Phrasebook, Version 1.1 Academic English Material from English Harris, C.E., Pritchard, M.S., Rabins, M.J. (2009) Engineering Ethics: Concepts And Cases, Wadsworth, Belmont, USA Fleddermann, C.B. (2012) Engineering Ethics, Fourth Edition, Prentice Hall, NJ, USA
https://publicationethics.org/guidance/Case?classification=2776 Alley M. (2013) The Craft of Scientific Presentations: Critical Steps to Succeed and Critical Errors to Avoid, Springer. [3]Trochim, W.M.K. (2016) Research Methods Essential Knowledge Base. Cornell University. Trochim, W.M.K. (2016) Research Methods Essential Knowledge Base. Cornell University. Schwabish J. (2016) Better Presentations: A Guide for Scholars, Researchers, and Wonks, Columbia University Press. Richard Bowen, W. (2014) Engineering Ethics Challenges and Opportunities”, Springer e-book. JOURNAL on the TOPIC. https://www.springer.com/journal/11948

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
X
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme7214
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi41040
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı16060
Genel Sınav ve Hazırlığı18080
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)236
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(236/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Talip ALP
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDers, öğrencilere bilimsel etik kural ve uygulamalarında derinlemesine bilgi sahibi olma fırsatı verir. Ders, öğrencileri akademik kariyerlerine en iyi şekilde hazırlamak için etik kod çerçevesinde pratik ve yazma becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Dersin kapsamı, akademik alanda gerekli olan etik kod çerçevesinde araştırmaların nasıl yürütüleceği konusunda detaylı bilgiler içerir. Gerçek ve varsayımsal vakalar üzerine yapısal tartışmalar bu yönde fayda sağlar. Öğrencilerin akademik hayatlarında benzer etik sorunlarla karşılaşmalarını önlemeyi amaçlar. Ayrıca, İngilizce makale hazırlama becerilerini geliştirerek öğrencileri akademik çalışmalara hazırlamayı hedefler.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş,Bilimsel Araştırma ve Etik,Bilimsel Metot,Bilimde Kullanılan Dil,Araştırma Yayınları,Bilimsel suistimal, Etik olmayan araştırma yöntemleri, ve yayın ,Etik ve Sürdürülebililirlik,Vaka Analizleri,BAŞARILI HİBE TEKLİFLERİ HAZIRLAMA,PROJE HAZIRLAMA VE YÖNETİMİ,IP hakları,ARAŞTIRMA SONUÇLARININ PATENTLEŞMESİ
,ARAŞTIRMA FONLARI VE FON BAŞVURUSU HAZIRLAMADA ETİK
,ÖĞRENCİ SUNUMLARI; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Bilimsel araştırma tekniklerini tanır10, 13, 16, 19, 9A
2. Bilimsel makalelerin yayınlanması sürecindeki etik kuralları değerlendirir10, 13, 16, 19, 9A
3. Araştırma projesi hazırlama sürecini planlar10, 13, 16, 19, 9A
4. Bilimsel araştırma ve proje hazırlama süreçlerinde etik kuralları uygular10, 13, 16, 19, 9A
5. Fikri mülkiyet haklarını özetler10, 13, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1GirişTerminoloji
2Bilimsel Araştırma ve EtikEtik kavramlar, teoriler ve prensipler tartışılacak. 6 vaka analizi üzerinden gidilecek.
3Bilimsel MetotRacker E. " Aview of misconduct at Science" NATURE 339:91-3-1989
4Bilimde Kullanılan DilOkuyunuz:https://www.education.vic.gov.au/school/teachers/teachingresources/discipline/science/continuum/Pages/scilang.aspx
5Araştırma Yayınlarıhttps://www.elsevier.com/?a=91173
6Bilimsel suistimal, Etik olmayan araştırma yöntemleri, ve yayın Taubes G., "Misconduct:Views from the Trenches" SCIENCE. 261:1108-11, 1993 1. Committee on Science, Engineering and Public Policy. On Being a Scientist: Responsible Conduct in Research. Second edition. National Academy Press. Washington, D.C. 1995. Selected readings. Taubes G., "Misconduct:Views from the Trenches" SCIENCE. 261:1108-11, 19931. Committee on Science, Engineering and Public Policy. On Being a Scientist: Responsible Conduct in Research. Second edition. National Academy Press. Washington, D.C. 1995. Selected readings.
7Etik ve SürdürülebililirlikSürdürülebilirlik mühendisilik etiğine makro etik bir boyut sağlamaktadır. (Ladd, 1980; Herkert, 2001, 2005, 2006; Donnelly and Boyle, 2006; Ravetz, 2006;Allenby, 2006; Conlon, 2008; Colby and Sullivan, 2008; Conlon and Zandvoort, 2010)
8Vaka Analizleri6 Vaka Analizi üzerinde tartışma yapılacaktır.
9BAŞARILI HİBE TEKLİFLERİ HAZIRLAMA
10PROJE HAZIRLAMA VE YÖNETİMİ
11IP hakları
12ARAŞTIRMA SONUÇLARININ PATENTLEŞMESİ
13ARAŞTIRMA FONLARI VE FON BAŞVURUSU HAZIRLAMADA ETİK
14ÖĞRENCİ SUNUMLARIÖğrenciler 3 kişilik ekip oluşturup bir etik sorun üzerinde sunum yapacaklar.
Kaynak
Turner, A. (2009) English Solutions for Engineering and Sciences Research Writing: A guide for English learners to publish in international journals Wallwork, A. (2011) English for Writing Research Papers, Springer Helping Material: Presentation Phrasebook, Version 1.1 Academic English Material from English Harris, C.E., Pritchard, M.S., Rabins, M.J. (2009) Engineering Ethics: Concepts And Cases, Wadsworth, Belmont, USA Fleddermann, C.B. (2012) Engineering Ethics, Fourth Edition, Prentice Hall, NJ, USA
https://publicationethics.org/guidance/Case?classification=2776 Alley M. (2013) The Craft of Scientific Presentations: Critical Steps to Succeed and Critical Errors to Avoid, Springer. [3]Trochim, W.M.K. (2016) Research Methods Essential Knowledge Base. Cornell University. Trochim, W.M.K. (2016) Research Methods Essential Knowledge Base. Cornell University. Schwabish J. (2016) Better Presentations: A Guide for Scholars, Researchers, and Wonks, Columbia University Press. Richard Bowen, W. (2014) Engineering Ethics Challenges and Opportunities”, Springer e-book. JOURNAL on the TOPIC. https://www.springer.com/journal/11948

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
X
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
X
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/11/2023 - 08:13Son Güncelleme Tarihi: 06/11/2023 - 08:15