Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UYGULAMALI BİYOİSTATİSTİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Biyoistatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki araştırma derslerine temel oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanımlayıcı İstatistikler,İstatistiksel varysayımlar ve missing value analysis,Örneklem ve oran için güven aralığı hesaplar ve yorumlar.,Hipotez Testleri, p değeri ve etki büyüklüğü ve tek örneklem testleri,İki örneklem testleri,Analysis of Variance (ANOVA),Kategorik veri analizi,Genel tekrar,Korelasyon ve Regresyon Analizi,Lojistik Regresyon Analizi,İki yönlü Anova, Ancova, Manova, Mancova,Sağkalım Analizi,Tanı Testleri ve Roc Analizi ,İstatistiksel Testlerin Bilimsel Yayınlarda Raporlanması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilim dergilerinde yayınlanan araştırma makalelerinin istatistik bölümlerini kavrayarak olası hata kaynaklarını saptar. | 10, 12, 13, 14, 16, 18, 5, 6, 9 | A, D, E, F |
Temel bioistatistik yöntemleri uygular. | 12, 13, 14, 16, 18, 9 | A, D, F |
İstatistiksel analizlerin doğru rapor edilmesini kavrar. | 12, 14, 16, 18, 5, 6, 9 | A, D, F |
İstatistik paket programlarından en az birini kullanır. | 12, 13, 14, 16, 18, 5, 6, 9 | A, D, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanımlayıcı İstatistikler | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 1 |
2 | İstatistiksel varysayımlar ve missing value analysis | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 2 |
3 | Örneklem ve oran için güven aralığı hesaplar ve yorumlar. | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 3 |
4 | Hipotez Testleri, p değeri ve etki büyüklüğü ve tek örneklem testleri | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 4 |
5 | İki örneklem testleri | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 5 |
6 | Analysis of Variance (ANOVA) | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 6 |
7 | Kategorik veri analizi | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 7 |
8 | Genel tekrar | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm: 1,2,3,4,5,6,7 |
9 | Korelasyon ve Regresyon Analizi | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 8 |
10 | Lojistik Regresyon Analizi | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 9 |
11 | İki yönlü Anova, Ancova, Manova, Mancova | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 10 |
12 | Sağkalım Analizi | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 11 |
13 | Tanı Testleri ve Roc Analizi | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 12 |
14 | İstatistiksel Testlerin Bilimsel Yayınlarda Raporlanması | Literatür araştırması: bilimsel yayın yazım kuralları. |
Kaynak |
Rosner, B. (2015). Fundamentals of biostatistics. Nelson Education. Zar, J. H. (2014). Biostatistical analysis. Prentice Hall, New Jersey, Cap, 12, 231-272. Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. sage. Barton, B., & Peat, J. (2014). Medical statistics: A guide to SPSS, data analysis and critical appraisal. John Wiley & Sons. |
M.Şenocak, M. (2014). Biyoistatistik ve Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Çağlayan Kitabevi Prof. Dr. Osman Hayran, Prof. Dr. Hanefi Özbek (2017), "Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı)" |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | X | |||||
2 | Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | X | |||||
4 | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | X | |||||
5 | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | X | |||||
6 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | ||||||
7 | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | ||||||
9 | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | ||||||
10 | Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 3 | 5 | 15 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 5 | 70 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 3 | 4 | 12 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 10 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 235 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(235/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UYGULAMALI BİYOİSTATİSTİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Biyoistatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki araştırma derslerine temel oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanımlayıcı İstatistikler,İstatistiksel varysayımlar ve missing value analysis,Örneklem ve oran için güven aralığı hesaplar ve yorumlar.,Hipotez Testleri, p değeri ve etki büyüklüğü ve tek örneklem testleri,İki örneklem testleri,Analysis of Variance (ANOVA),Kategorik veri analizi,Genel tekrar,Korelasyon ve Regresyon Analizi,Lojistik Regresyon Analizi,İki yönlü Anova, Ancova, Manova, Mancova,Sağkalım Analizi,Tanı Testleri ve Roc Analizi ,İstatistiksel Testlerin Bilimsel Yayınlarda Raporlanması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilim dergilerinde yayınlanan araştırma makalelerinin istatistik bölümlerini kavrayarak olası hata kaynaklarını saptar. | 10, 12, 13, 14, 16, 18, 5, 6, 9 | A, D, E, F |
Temel bioistatistik yöntemleri uygular. | 12, 13, 14, 16, 18, 9 | A, D, F |
İstatistiksel analizlerin doğru rapor edilmesini kavrar. | 12, 14, 16, 18, 5, 6, 9 | A, D, F |
İstatistik paket programlarından en az birini kullanır. | 12, 13, 14, 16, 18, 5, 6, 9 | A, D, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanımlayıcı İstatistikler | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 1 |
2 | İstatistiksel varysayımlar ve missing value analysis | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 2 |
3 | Örneklem ve oran için güven aralığı hesaplar ve yorumlar. | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 3 |
4 | Hipotez Testleri, p değeri ve etki büyüklüğü ve tek örneklem testleri | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 4 |
5 | İki örneklem testleri | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 5 |
6 | Analysis of Variance (ANOVA) | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 6 |
7 | Kategorik veri analizi | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 7 |
8 | Genel tekrar | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm: 1,2,3,4,5,6,7 |
9 | Korelasyon ve Regresyon Analizi | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 8 |
10 | Lojistik Regresyon Analizi | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 9 |
11 | İki yönlü Anova, Ancova, Manova, Mancova | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 10 |
12 | Sağkalım Analizi | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 11 |
13 | Tanı Testleri ve Roc Analizi | Fundamentals of Biostatistics - Bölüm 12 |
14 | İstatistiksel Testlerin Bilimsel Yayınlarda Raporlanması | Literatür araştırması: bilimsel yayın yazım kuralları. |
Kaynak |
Rosner, B. (2015). Fundamentals of biostatistics. Nelson Education. Zar, J. H. (2014). Biostatistical analysis. Prentice Hall, New Jersey, Cap, 12, 231-272. Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. sage. Barton, B., & Peat, J. (2014). Medical statistics: A guide to SPSS, data analysis and critical appraisal. John Wiley & Sons. |
M.Şenocak, M. (2014). Biyoistatistik ve Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Çağlayan Kitabevi Prof. Dr. Osman Hayran, Prof. Dr. Hanefi Özbek (2017), "Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı)" |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | X | |||||
2 | Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | X | |||||
4 | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | X | |||||
5 | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | X | |||||
6 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | ||||||
7 | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | ||||||
9 | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | ||||||
10 | Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |