Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ VERİ MADENCİLİĞİ-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Kevser Banu KÖSE
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. İlker KÖSE
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDerste veri madenciliğinin temel yöntemleri, farklı veri madenciliği konularına çözüm olabilecek algoritmalara genel bir yaklaşım sağlamak ve bu algortimaları gerçek problemlere uygulamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Veri Madenciliğine Giriş ve Temel Kavramlar,Veri Madenciliği Süreci,Verinin keşfi ve görselleştirme,Nitelik seçimi ve veri dönüştürme,Kümeleme Yöntemleri,Uygulama: Kümeleme,Sınıflama Yöntemleri-Karar Ağaçları,Uygulama: Sınıflama,Uygulama: Sınıflama,Birliktelik Kuralı Analizi,Uygulama: Birliktelik kuralı analizi,Uygulama: Problem odaklı veri madenciliği,Dönem sonu proje sunumları,Dönem sonu proje sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
KNIME ile elde edilen grafikleri yorumlar10, 16, 9
KNIME ile sınıflama yöntemlerini kullanır10D
KNIME ile kümeleme yöntemlerini kullanır11, 13, 23, 6, 9
KNIME ile veri hazırlama süreçlerini uygular10, 3, 6, 9F
Bir veri madenciliği aracını (KNIME) kullanır14, 16, 2, 4, 5, 6, 8, 9E, F
Veri madenciliği kavramını ve süreçlerini açıklar10, 11, 9D
Öğrenmeli (supervised) KD’leri açıklar6, 9
Bilgi tabanlı KDS’leri açıklar9
Klinik ve yönetim karar destek sistemlerini ve türlerini açıklar14, 18, 4, 5, 6, 9A
Verilen problemdeki veri setinin yapısına bakarak hangi yöntemin daha etkin olacağını yorumlar10, 13, 16, 2, 4, 9
Verilen bir problemde öğreticili/öğreticisiz yöntemlerden hangisinin kullanılması gerektiğini ayırt eder13, 19, 6, 9
Tanımlayıcı ya da tahmin edici yöntemlerin farkını ayırt eder16, 9H
Verilen bir problemde hangi veri madenciliği yönteminin kullanılacağını ayırt eder10, 13, 16, 4, 6, 9A
Sınıflama yöntemlerini açıklar16, 9
Kümeleme yöntemini açıklar10, 16, 9
Yaygın veri madenciliği yöntemlerini açıklar13, 14, 16, 18, 6, 8, 9A
Veri madenciliği sürecini ifade eder10, 13, 14, 9E
Veri, veri tabanı, veri ambarı ve bunlarla ilgili temel kavramları açıklar9
Veri madenciliğini ve görevlerini tanımlar10, 16, 9
Veri madenciliği ile ilgili temel kavram ve süreçleri açıklar16, 18, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Veri Madenciliğine Giriş ve Temel KavramlarTemel veri tabanı kavramları
2Veri Madenciliği SüreciSQL'in DML olarak kullanımı, işlemsel SQL, veri ambarı mimarileri, neden veri dönüştürme yaparız, vb
3Verinin keşfi ve görselleştirmeVeri görselleştirmede grafik türleri ve grafiğin öğeleri (boyut, ölçüt, vb.)
4Nitelik seçimi ve veri dönüştürmeVeri türleri, veri genelleştirme ve özelleştirme
5Kümeleme YöntemleriKümelemede temel yöntemler: Hiyerarşik Kümeleme, Kitle Merkezi Tabanlı Kümeleme, Yoğunluk Tabanlı Kümeleme, Dağılım Tabanlı Kümeleme
6Uygulama: KümelemeKNIME kullanımı ile ilgili pratikler
7Sınıflama Yöntemleri-Karar AğaçlarıSınıflama ile kümeleme arasındaki temel farklar, bir karar ağacı nasıl oluşturulur ve karar ağacı algoritmaları (ID 3, C4.5, vb.)
8Uygulama: SınıflamaKNIME kullanımı ile ilgili pratikler
9Uygulama: SınıflamaKNIME kullanımı ile ilgili pratikler
10Birliktelik Kuralı AnaliziMarket sepeti analizi
11Uygulama: Birliktelik kuralı analiziKNIME kullanımı ile ilgili pratikler
12Uygulama: Problem odaklı veri madenciliğiKümeleme, karar ağacı, birliktelik kuralı analizi
13Dönem sonu proje sunumlarıNitelik seçimi, veri dönüştürme, veri madenciliği uygulaması ve sonuçların değerlendirilmesini kapsayan bir proje sunumu
14Dönem sonu proje sunumlarıNitelik seçimi, veri dönüştürme, veri madenciliği uygulaması ve sonuçların değerlendirilmesini kapsayan bir proje sunumu
Kaynak
Ders sunum notları ve lab dosyaları (düzenli olarak ders sayfasında paylaşılacaktır) - Veri Madenciliği Teori Uygulama ve Felsefesi, Dr. İlker KÖSE (2015) - Kavram ve Algoritmalarıyla Temel Veri Madenciliği, Dr. Gökhan SİLAHTAROĞLU - Veri Madenciliği Yöntemleri, Dr. Yalçın ÖZKAN - Han Jiawei and Kamber Micheline (2006), Data Mining: Concepts and Techniques, Morgan Kaufmann Publisher San Francisco - Pang-Ning Tan, Michael Steinbach, Vipin Kumar, Introduction to Data Mining, Addison Wesley, (2005)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme224
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer23060
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı515
Ara Sınav ve Hazırlığı16060
Genel Sınav ve Hazırlığı16060
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)231
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(231/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ VERİ MADENCİLİĞİ-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Kevser Banu KÖSE
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. İlker KÖSE
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDerste veri madenciliğinin temel yöntemleri, farklı veri madenciliği konularına çözüm olabilecek algoritmalara genel bir yaklaşım sağlamak ve bu algortimaları gerçek problemlere uygulamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Veri Madenciliğine Giriş ve Temel Kavramlar,Veri Madenciliği Süreci,Verinin keşfi ve görselleştirme,Nitelik seçimi ve veri dönüştürme,Kümeleme Yöntemleri,Uygulama: Kümeleme,Sınıflama Yöntemleri-Karar Ağaçları,Uygulama: Sınıflama,Uygulama: Sınıflama,Birliktelik Kuralı Analizi,Uygulama: Birliktelik kuralı analizi,Uygulama: Problem odaklı veri madenciliği,Dönem sonu proje sunumları,Dönem sonu proje sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
KNIME ile elde edilen grafikleri yorumlar10, 16, 9
KNIME ile sınıflama yöntemlerini kullanır10D
KNIME ile kümeleme yöntemlerini kullanır11, 13, 23, 6, 9
KNIME ile veri hazırlama süreçlerini uygular10, 3, 6, 9F
Bir veri madenciliği aracını (KNIME) kullanır14, 16, 2, 4, 5, 6, 8, 9E, F
Veri madenciliği kavramını ve süreçlerini açıklar10, 11, 9D
Öğrenmeli (supervised) KD’leri açıklar6, 9
Bilgi tabanlı KDS’leri açıklar9
Klinik ve yönetim karar destek sistemlerini ve türlerini açıklar14, 18, 4, 5, 6, 9A
Verilen problemdeki veri setinin yapısına bakarak hangi yöntemin daha etkin olacağını yorumlar10, 13, 16, 2, 4, 9
Verilen bir problemde öğreticili/öğreticisiz yöntemlerden hangisinin kullanılması gerektiğini ayırt eder13, 19, 6, 9
Tanımlayıcı ya da tahmin edici yöntemlerin farkını ayırt eder16, 9H
Verilen bir problemde hangi veri madenciliği yönteminin kullanılacağını ayırt eder10, 13, 16, 4, 6, 9A
Sınıflama yöntemlerini açıklar16, 9
Kümeleme yöntemini açıklar10, 16, 9
Yaygın veri madenciliği yöntemlerini açıklar13, 14, 16, 18, 6, 8, 9A
Veri madenciliği sürecini ifade eder10, 13, 14, 9E
Veri, veri tabanı, veri ambarı ve bunlarla ilgili temel kavramları açıklar9
Veri madenciliğini ve görevlerini tanımlar10, 16, 9
Veri madenciliği ile ilgili temel kavram ve süreçleri açıklar16, 18, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Veri Madenciliğine Giriş ve Temel KavramlarTemel veri tabanı kavramları
2Veri Madenciliği SüreciSQL'in DML olarak kullanımı, işlemsel SQL, veri ambarı mimarileri, neden veri dönüştürme yaparız, vb
3Verinin keşfi ve görselleştirmeVeri görselleştirmede grafik türleri ve grafiğin öğeleri (boyut, ölçüt, vb.)
4Nitelik seçimi ve veri dönüştürmeVeri türleri, veri genelleştirme ve özelleştirme
5Kümeleme YöntemleriKümelemede temel yöntemler: Hiyerarşik Kümeleme, Kitle Merkezi Tabanlı Kümeleme, Yoğunluk Tabanlı Kümeleme, Dağılım Tabanlı Kümeleme
6Uygulama: KümelemeKNIME kullanımı ile ilgili pratikler
7Sınıflama Yöntemleri-Karar AğaçlarıSınıflama ile kümeleme arasındaki temel farklar, bir karar ağacı nasıl oluşturulur ve karar ağacı algoritmaları (ID 3, C4.5, vb.)
8Uygulama: SınıflamaKNIME kullanımı ile ilgili pratikler
9Uygulama: SınıflamaKNIME kullanımı ile ilgili pratikler
10Birliktelik Kuralı AnaliziMarket sepeti analizi
11Uygulama: Birliktelik kuralı analiziKNIME kullanımı ile ilgili pratikler
12Uygulama: Problem odaklı veri madenciliğiKümeleme, karar ağacı, birliktelik kuralı analizi
13Dönem sonu proje sunumlarıNitelik seçimi, veri dönüştürme, veri madenciliği uygulaması ve sonuçların değerlendirilmesini kapsayan bir proje sunumu
14Dönem sonu proje sunumlarıNitelik seçimi, veri dönüştürme, veri madenciliği uygulaması ve sonuçların değerlendirilmesini kapsayan bir proje sunumu
Kaynak
Ders sunum notları ve lab dosyaları (düzenli olarak ders sayfasında paylaşılacaktır) - Veri Madenciliği Teori Uygulama ve Felsefesi, Dr. İlker KÖSE (2015) - Kavram ve Algoritmalarıyla Temel Veri Madenciliği, Dr. Gökhan SİLAHTAROĞLU - Veri Madenciliği Yöntemleri, Dr. Yalçın ÖZKAN - Han Jiawei and Kamber Micheline (2006), Data Mining: Concepts and Techniques, Morgan Kaufmann Publisher San Francisco - Pang-Ning Tan, Michael Steinbach, Vipin Kumar, Introduction to Data Mining, Addison Wesley, (2005)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 16:14Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 16:15