Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KARAR VERME-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Hakan TOZAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Hakan TOZAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDers aşağıdaki amaçlar doğrultusunda tasarlanmıştır. Karmaşık karar problemlerine istatistik modellerin uygulanması. Eleştirel düşünme , modelleme ve karar vermede rasyonel akıl yürütme. Karar problerinin analizi ve yapılandırılması.G erçek dünyanın karmaşık karar problemlerine çözüm bulmak için kullandığımız bilimsel kuramların (olasılık kuramı, vb.) limitlerini anlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye Giriş,Analitik Hiyerarşi Prosesi,TOPSIS YÖNTEMİ,VIKOR YÖNTEMİ,KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞ,KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞER,RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIK,ÇOK AMAÇLI KARAR VERME,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME 2,Bilginin Değeri: Mutlak Bilgi,Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan Bilgi,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Risk çözümlemeleri ve beklenen değer hesaplarını birlikte yorumlayarak en akılcı karar seçeneğini saptar.1, 2A, B, D
2. Karar Kuramı temel kavramlarını ve modelleme aşamalarını tanır.1, 2, 4A, B
3. Karar problemlerinin yapısal modellemesini karar ağaçları yardımıyla gerçekleştirebilir.1, 2A, B, D
4. Karar vericinin tercihlerini probleme uyarlar. Öznel veya nesnel tercihlerin karşılaştırmasını yaparak sonuca etkilerini gösterir.1, 2, 4A, B, D
5. Gerçek bir karar problemin tüm karar verme süreci aşamalarını uygular ve çözümlemesini yapar.1, 2, 3, 4A, B, D
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye GirişDers Notları
2Analitik Hiyerarşi ProsesiDers Notları
3TOPSIS YÖNTEMİDers Notları
4VIKOR YÖNTEMİDers Notları
5KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞDers Notları
6KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞERDers Notları
7RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIKDers Notları
8ÇOK AMAÇLI KARAR VERMEDers Notları
9BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERMEDers Notları
10BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME 2Ders Notları
11Bilginin Değeri: Mutlak BilgiDers Notları
12Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan BilgiDers Notları
13DÖNEM PROJELERİ SUNUMUProje Sunumları
14DÖNEM PROJELERİ SUNUMUProje Sunumları
Kaynak
Making Hard Decisions: An Introduction to Decision Analysis by Robert T. Clemen& T. Reilly South –Western Cengage Learning Academic Press. ISBN 0-495-01508 W. L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, Thompson Brooks/Cole, 2004. H. A. Taha, Operations Research: An Introduction, Pearson Education, 2007.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi6530
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer6848
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı5630
Ara Sınav ve Hazırlığı7642
Genel Sınav ve Hazırlığı7749
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)241
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(241/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KARAR VERME-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Hakan TOZAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Hakan TOZAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDers aşağıdaki amaçlar doğrultusunda tasarlanmıştır. Karmaşık karar problemlerine istatistik modellerin uygulanması. Eleştirel düşünme , modelleme ve karar vermede rasyonel akıl yürütme. Karar problerinin analizi ve yapılandırılması.G erçek dünyanın karmaşık karar problemlerine çözüm bulmak için kullandığımız bilimsel kuramların (olasılık kuramı, vb.) limitlerini anlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye Giriş,Analitik Hiyerarşi Prosesi,TOPSIS YÖNTEMİ,VIKOR YÖNTEMİ,KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞ,KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞER,RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIK,ÇOK AMAÇLI KARAR VERME,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME 2,Bilginin Değeri: Mutlak Bilgi,Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan Bilgi,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Risk çözümlemeleri ve beklenen değer hesaplarını birlikte yorumlayarak en akılcı karar seçeneğini saptar.1, 2A, B, D
2. Karar Kuramı temel kavramlarını ve modelleme aşamalarını tanır.1, 2, 4A, B
3. Karar problemlerinin yapısal modellemesini karar ağaçları yardımıyla gerçekleştirebilir.1, 2A, B, D
4. Karar vericinin tercihlerini probleme uyarlar. Öznel veya nesnel tercihlerin karşılaştırmasını yaparak sonuca etkilerini gösterir.1, 2, 4A, B, D
5. Gerçek bir karar problemin tüm karar verme süreci aşamalarını uygular ve çözümlemesini yapar.1, 2, 3, 4A, B, D
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye GirişDers Notları
2Analitik Hiyerarşi ProsesiDers Notları
3TOPSIS YÖNTEMİDers Notları
4VIKOR YÖNTEMİDers Notları
5KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞDers Notları
6KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞERDers Notları
7RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIKDers Notları
8ÇOK AMAÇLI KARAR VERMEDers Notları
9BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERMEDers Notları
10BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME 2Ders Notları
11Bilginin Değeri: Mutlak BilgiDers Notları
12Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan BilgiDers Notları
13DÖNEM PROJELERİ SUNUMUProje Sunumları
14DÖNEM PROJELERİ SUNUMUProje Sunumları
Kaynak
Making Hard Decisions: An Introduction to Decision Analysis by Robert T. Clemen& T. Reilly South –Western Cengage Learning Academic Press. ISBN 0-495-01508 W. L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, Thompson Brooks/Cole, 2004. H. A. Taha, Operations Research: An Introduction, Pearson Education, 2007.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 16:14Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 16:15