Bu dersin amacı üçüncü/dördüncü nesil haberleşme sistemlerinin ve gelecek nesil hücresel mobil ve kişisel haberleşme teknolojilerinin teknik boyutlarıyla ilgili geniş bir bilgi birikimini, bunların uygulamasını ve faaliyetlerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Mobil ve Kişisel Haberleşme Sistemlerine giriş,Kablosuz haberleşme sistemlerinin temelleri
,Haberleşme sistemlerinin temelleri
,Hücresel iletişim
,Kablosuz mobil radyo kanalları (Büyük ölçekli etkiler)
,Kablosuz mobil radyokanalları (Küçük ölçekli etkiler)
,Kablosuz mobil radyo kanalları (hareketlilik),Zamanda, frekansta, uzayda kanal istatistikler,Kanal etkisini yok etme
,Modülasyon
,CDMA teknolojisi, Diğer kablosuz haberleşme sistemleri(WLAN, WPAN)
,Diğer kablosuz haberleşme sistemleri (LTE ve IMT-advanced)
,Öğrenci Sunumlari
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Kablosuz haberleşme sisteminin esas temellerini ve teknolojisini tanıyabilir. Kablosuz networklerin temel yapılarını açıklar
Kablosuz haberleşme teknolojisini ve bilimini, radyo sinyal yayılımı (çok yollu etkiler dahil) temelincelemesini açıklar. Radyo
kanal modelleri, girişim limitli haberleşme, kodlama, modülasyon, alıcı ve verici anten çeşitlilik teknikleriyle sönümleme
önleme, dengeleme gibi kavramlarını açıklar. Frekansın tekrar kullanılması, hücreselhiyerarşi, sektörizasyon, hücrelerarası
geçişler ve güç kontrolü gibi kavramları tanımlar. En son haberleşme teknolojilerinive sistem dizayn uygulamalarının teknik,
pratik ve güncel iyileştirmelerini sorgulayabilir. Yeni çıkan kişisel haberleşmesistemleri ve iletişim servislerini inceleyebilir.
Önemli terminolojileri ve kavramları (ör. Kablosuz mobil, hücresel, hareketlilik, veri/ses/multimedya, devre anahtarlamalı,
paket anahtarlamalı) tanımlar. Hızla gelişen kişisel haberleşmesistemlerini ve kişisel haberleşme servislerini tanımlar.
Geliştirilen çeşitli sistem ve standartlarını (4G ve 5G sistemleri dahil), ve temel dizayn sorunlarını açıklayabilir. Dördüncü ve
beşinci nesil haberleşme sistemlerine geçişte yaşanacak olanproblemleri açıklayabilir ve gelecek nesil haberleşme sistemleri
için çözümler üretebilir. Kablosuz iletişim ile ilişkili sistemleri tanımlayabilir. Yayılan spektrum tekniklerini (doğrudan
sıralamalı, kod bölmeli çoklu erişim (CDMA), frekans atlama) açıklar. Ortagonal frekans bölmeli çoklama (OFDM) ve çoklu
taşıyıcılı sistemleri tanımlar. Ultra geniş bant haberleşme sistemini tanımlar
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Mobil ve Kişisel Haberleşme Sistemlerine giriş
2
Kablosuz haberleşme sistemlerinin temelleri
3
Haberleşme sistemlerinin temelleri
4
Hücresel iletişim
5
Kablosuz mobil radyo kanalları (Büyük ölçekli etkiler)
6
Kablosuz mobil radyokanalları (Küçük ölçekli etkiler)
7
Kablosuz mobil radyo kanalları (hareketlilik)
8
Zamanda, frekansta, uzayda kanal istatistikler
9
Kanal etkisini yok etme
10
Modülasyon
11
CDMA teknolojisi
12
Diğer kablosuz haberleşme sistemleri(WLAN, WPAN)
13
Diğer kablosuz haberleşme sistemleri (LTE ve IMT-advanced)
14
Öğrenci Sunumlari
Kaynak
Wireless Communications: T. Rappaport
The Mobile Communications Handbook: Jerry D. Gibson, CRC Press
Mobile Cellular Telecommunications: W.C.Y. Lee, McGraw Hill
Digital Communications: John Proakis, McGraw Hill
B.P. Lathi, Modern Digital and Analog Communication Systems, Oxford Press, 1998 (for communication background)
G.L. Stuber, Principles of Mobile Communication, Kluwer Academic Publishers, 1996.
V.K. Garg and J.E. Wilkes, Wireless and Personal Communication Systems
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
10
6
60
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
2
2
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
60
60
Proje Sunumu / Seminer
2
1
2
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
37
37
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
37
37
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
240
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KABLOSUZ HABERLEŞME SİSTEMLERİ
-
Güz Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Hüseyin ARSLAN
Dersi Verenler
Prof.Dr. Hüseyin ARSLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı üçüncü/dördüncü nesil haberleşme sistemlerinin ve gelecek nesil hücresel mobil ve kişisel haberleşme teknolojilerinin teknik boyutlarıyla ilgili geniş bir bilgi birikimini, bunların uygulamasını ve faaliyetlerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Mobil ve Kişisel Haberleşme Sistemlerine giriş,Kablosuz haberleşme sistemlerinin temelleri
,Haberleşme sistemlerinin temelleri
,Hücresel iletişim
,Kablosuz mobil radyo kanalları (Büyük ölçekli etkiler)
,Kablosuz mobil radyokanalları (Küçük ölçekli etkiler)
,Kablosuz mobil radyo kanalları (hareketlilik),Zamanda, frekansta, uzayda kanal istatistikler,Kanal etkisini yok etme
,Modülasyon
,CDMA teknolojisi, Diğer kablosuz haberleşme sistemleri(WLAN, WPAN)
,Diğer kablosuz haberleşme sistemleri (LTE ve IMT-advanced)
,Öğrenci Sunumlari
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Kablosuz haberleşme sisteminin esas temellerini ve teknolojisini tanıyabilir. Kablosuz networklerin temel yapılarını açıklar
Kablosuz haberleşme teknolojisini ve bilimini, radyo sinyal yayılımı (çok yollu etkiler dahil) temelincelemesini açıklar. Radyo
kanal modelleri, girişim limitli haberleşme, kodlama, modülasyon, alıcı ve verici anten çeşitlilik teknikleriyle sönümleme
önleme, dengeleme gibi kavramlarını açıklar. Frekansın tekrar kullanılması, hücreselhiyerarşi, sektörizasyon, hücrelerarası
geçişler ve güç kontrolü gibi kavramları tanımlar. En son haberleşme teknolojilerinive sistem dizayn uygulamalarının teknik,
pratik ve güncel iyileştirmelerini sorgulayabilir. Yeni çıkan kişisel haberleşmesistemleri ve iletişim servislerini inceleyebilir.
Önemli terminolojileri ve kavramları (ör. Kablosuz mobil, hücresel, hareketlilik, veri/ses/multimedya, devre anahtarlamalı,
paket anahtarlamalı) tanımlar. Hızla gelişen kişisel haberleşmesistemlerini ve kişisel haberleşme servislerini tanımlar.
Geliştirilen çeşitli sistem ve standartlarını (4G ve 5G sistemleri dahil), ve temel dizayn sorunlarını açıklayabilir. Dördüncü ve
beşinci nesil haberleşme sistemlerine geçişte yaşanacak olanproblemleri açıklayabilir ve gelecek nesil haberleşme sistemleri
için çözümler üretebilir. Kablosuz iletişim ile ilişkili sistemleri tanımlayabilir. Yayılan spektrum tekniklerini (doğrudan
sıralamalı, kod bölmeli çoklu erişim (CDMA), frekans atlama) açıklar. Ortagonal frekans bölmeli çoklama (OFDM) ve çoklu
taşıyıcılı sistemleri tanımlar. Ultra geniş bant haberleşme sistemini tanımlar
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Mobil ve Kişisel Haberleşme Sistemlerine giriş
2
Kablosuz haberleşme sistemlerinin temelleri
3
Haberleşme sistemlerinin temelleri
4
Hücresel iletişim
5
Kablosuz mobil radyo kanalları (Büyük ölçekli etkiler)
6
Kablosuz mobil radyokanalları (Küçük ölçekli etkiler)
7
Kablosuz mobil radyo kanalları (hareketlilik)
8
Zamanda, frekansta, uzayda kanal istatistikler
9
Kanal etkisini yok etme
10
Modülasyon
11
CDMA teknolojisi
12
Diğer kablosuz haberleşme sistemleri(WLAN, WPAN)
13
Diğer kablosuz haberleşme sistemleri (LTE ve IMT-advanced)
14
Öğrenci Sunumlari
Kaynak
Wireless Communications: T. Rappaport
The Mobile Communications Handbook: Jerry D. Gibson, CRC Press
Mobile Cellular Telecommunications: W.C.Y. Lee, McGraw Hill
Digital Communications: John Proakis, McGraw Hill
B.P. Lathi, Modern Digital and Analog Communication Systems, Oxford Press, 1998 (for communication background)
G.L. Stuber, Principles of Mobile Communication, Kluwer Academic Publishers, 1996.
V.K. Garg and J.E. Wilkes, Wireless and Personal Communication Systems
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.