Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BULANIK MANTIK VE MODELLEME-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Zekai ŞEN
Dersi VerenlerProf.Dr. Zekai ŞEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMatematik modelleme ve sayısal veriler ile çözümleme yapma yerine mantık ve özellikle de bulanık mantık ilkeleri ile sözel çözümler yaparak mühendislik uygulamalarının geliştirilmesi; kesin ve bulanık mantık ilkeleri ile modelleme esaslarının belirlenmesi; bu yöntemlerin bilgisayar ortamında çözümlerinin öğretilerek uygulamaya konulması.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilim, felsefe, kelime ve cümleler ,Mantık ilkeleri, Veleme, VEYAlama, DEĞİLleme ,Mantık önermeleri,İki ve çok değerli mantıklar ,Bulanık mantık ilkeleri,Klasik ve bulanık kümeler, üyelik derecesi ve fonksiyonları,Bulanık küme atamaları,Mühendislik denklemlerinin bulanıklaştırılması ,Bulanıklaştırma, durulaştırma,Bulanık mantık tabanı, enbüyükleme, enküçükleme işlemleri ,Bulanık modeller ve çıkarım, Mamdani ve Sugene modelleri,Bulanık çıktıların durulaştırılması, merkez, aritmetik, ağırlıklı ortalama, vb. yaklaşımlar ,Çeşitli mühendislik uygulamaları,Kapanış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çeşitli mühendislik sorunlarını bulanık mantık ile modeller.10, 16, 19, 20, 5, 9A, E
Denklemleri bulanık mantık ile çözer. 10, 16, 19, 20, 5, 9A, E
İkili mantık (0-1 mantığı) ile bulanık mantık arasındaki farkı değerlendirir.10, 16, 19, 20, 5, 9A, E
Sözel olarak sorunları çözmeye yarar.10, 16, 19, 20, 5, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilim, felsefe, kelime ve cümleler Kitap ve ders notlarını inceleme.
2Mantık ilkeleri, Veleme, VEYAlama, DEĞİLleme Kitap ve ders notlarını inceleme.
3Mantık önermeleriKitap ve ders notlarını inceleme.
4İki ve çok değerli mantıklar Kitap ve ders notlarını inceleme.
5Bulanık mantık ilkeleriKitap ve ders notlarını inceleme.
6Klasik ve bulanık kümeler, üyelik derecesi ve fonksiyonlarıKitap ve ders notlarını inceleme.
7Bulanık küme atamalarıKitap ve ders notlarını inceleme.
8Mühendislik denklemlerinin bulanıklaştırılması Kitap ve ders notlarını inceleme.
9Bulanıklaştırma, durulaştırmaKitap ve ders notlarını inceleme.
10Bulanık mantık tabanı, enbüyükleme, enküçükleme işlemleri Kitap ve ders notlarını inceleme.
11Bulanık modeller ve çıkarım, Mamdani ve Sugene modelleriKitap ve ders notlarını inceleme.
12Bulanık çıktıların durulaştırılması, merkez, aritmetik, ağırlıklı ortalama, vb. yaklaşımlar Kitap ve ders notlarını inceleme.
13Çeşitli mühendislik uygulamalarıKitap ve ders notlarını inceleme.
14KapanışKitap ve ders notlarını inceleme.
Kaynak
Şen, Z., (2009). Bulanık Mantık İLkeleri ve MOdelleme (Mühendislik ve Sosyal Bilimler). Genişletilmiş 3. Baskı, Su Vakfı Yayınları, 360 sayfa. Şen, Z., (2015). Philosophical, Logical and Scientific Perspectives in Engineering. SPringed Verlag, 310 sayfa. Ross, J.V., (1995).Fuzzy LOgic with Engineering Applications.Mac-Graw-Hill, Inc., New York, 593 pages

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14040
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14040
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı15050
Genel Sınav ve Hazırlığı17070
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)242
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BULANIK MANTIK VE MODELLEME-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Zekai ŞEN
Dersi VerenlerProf.Dr. Zekai ŞEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMatematik modelleme ve sayısal veriler ile çözümleme yapma yerine mantık ve özellikle de bulanık mantık ilkeleri ile sözel çözümler yaparak mühendislik uygulamalarının geliştirilmesi; kesin ve bulanık mantık ilkeleri ile modelleme esaslarının belirlenmesi; bu yöntemlerin bilgisayar ortamında çözümlerinin öğretilerek uygulamaya konulması.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilim, felsefe, kelime ve cümleler ,Mantık ilkeleri, Veleme, VEYAlama, DEĞİLleme ,Mantık önermeleri,İki ve çok değerli mantıklar ,Bulanık mantık ilkeleri,Klasik ve bulanık kümeler, üyelik derecesi ve fonksiyonları,Bulanık küme atamaları,Mühendislik denklemlerinin bulanıklaştırılması ,Bulanıklaştırma, durulaştırma,Bulanık mantık tabanı, enbüyükleme, enküçükleme işlemleri ,Bulanık modeller ve çıkarım, Mamdani ve Sugene modelleri,Bulanık çıktıların durulaştırılması, merkez, aritmetik, ağırlıklı ortalama, vb. yaklaşımlar ,Çeşitli mühendislik uygulamaları,Kapanış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çeşitli mühendislik sorunlarını bulanık mantık ile modeller.10, 16, 19, 20, 5, 9A, E
Denklemleri bulanık mantık ile çözer. 10, 16, 19, 20, 5, 9A, E
İkili mantık (0-1 mantığı) ile bulanık mantık arasındaki farkı değerlendirir.10, 16, 19, 20, 5, 9A, E
Sözel olarak sorunları çözmeye yarar.10, 16, 19, 20, 5, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilim, felsefe, kelime ve cümleler Kitap ve ders notlarını inceleme.
2Mantık ilkeleri, Veleme, VEYAlama, DEĞİLleme Kitap ve ders notlarını inceleme.
3Mantık önermeleriKitap ve ders notlarını inceleme.
4İki ve çok değerli mantıklar Kitap ve ders notlarını inceleme.
5Bulanık mantık ilkeleriKitap ve ders notlarını inceleme.
6Klasik ve bulanık kümeler, üyelik derecesi ve fonksiyonlarıKitap ve ders notlarını inceleme.
7Bulanık küme atamalarıKitap ve ders notlarını inceleme.
8Mühendislik denklemlerinin bulanıklaştırılması Kitap ve ders notlarını inceleme.
9Bulanıklaştırma, durulaştırmaKitap ve ders notlarını inceleme.
10Bulanık mantık tabanı, enbüyükleme, enküçükleme işlemleri Kitap ve ders notlarını inceleme.
11Bulanık modeller ve çıkarım, Mamdani ve Sugene modelleriKitap ve ders notlarını inceleme.
12Bulanık çıktıların durulaştırılması, merkez, aritmetik, ağırlıklı ortalama, vb. yaklaşımlar Kitap ve ders notlarını inceleme.
13Çeşitli mühendislik uygulamalarıKitap ve ders notlarını inceleme.
14KapanışKitap ve ders notlarını inceleme.
Kaynak
Şen, Z., (2009). Bulanık Mantık İLkeleri ve MOdelleme (Mühendislik ve Sosyal Bilimler). Genişletilmiş 3. Baskı, Su Vakfı Yayınları, 360 sayfa. Şen, Z., (2015). Philosophical, Logical and Scientific Perspectives in Engineering. SPringed Verlag, 310 sayfa. Ross, J.V., (1995).Fuzzy LOgic with Engineering Applications.Mac-Graw-Hill, Inc., New York, 593 pages

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 09/11/2023 - 18:03Son Güncelleme Tarihi: 09/11/2023 - 18:04