Bu ders çeşitli deneysel uygulamalarla RF devre ve sistemleri temellerini öğretir. Ders öğrenciler için aşağıdaki konularda güçlü bir alt yapı verecek şekilde tasarlanmıştır: 1. İletim hatları teorisi ve RF ve mikrodalga devreler karekterizasyonu için uygulamalar. 2. Birçok RF ve mikrodalga devre elemanının operasyonel temellerinin anlaşılması ve bunların deneylerle karakterizasyonu. 3. Mikrodalga devre elemanları ile haberleşme sistemlerinin alıcıları arasındaki ilişkinin ortaya konması ve bir takım benzetimler ve ölçümlerle daha al seviyede bunların daha iyi anlaşılması. 4. Modern RF ve mikrodalga ekipmanlarının kullanımı ile sistemlerin karakterizasyonunun daha etkin gerçekleştirilmesi.
Dersin İçeriği
Bu ders; Derse giriş, frekans ve zaman düzleminde işaretler, iletim hatları, ADS tanıtımı,Frekans ve zaman düzleminde işaretler 2, iletim hatlarında yansıma, duran dalga oranı,RF alt sistemler, empedans ve Smith abağı,Devre modelleme ve Smith abağı,Toplu alçak geçirgen filtre. Saçılma parametreleri ,Empedans eşleme devreleri. İletim hat teorisi ve Smith abağı,Dağıtık alçak geçirgen filtre. Reaktif elemanlar olarak iletim hatları,Yönlü kuplör,Tek taraflı karıştırıcı,Frekans dönüştürücü ve karıştırıcı,Digital Sistemler ve Kiplenme Tertipleri,Çift kutuplu ve yama antenler,Alıcı sistem entegrasyonu,Alıcı entegrasyonu 2, modelleme ve simülasyon; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1 RF ve Mikrodalga sistemleri analiz ederken iletim hatları teorisini kullanabilme
17, 2, 21, 9
A, G
2 Çeşitli RF ve mikrodalga sistemlerin işlemesi ile ilgili problemleri analiz edebilme
17, 2, 21, 9
A, G
3 Çeşitli RF ve mikrodalga parçalarını deneysel olarak karakterize edebilme.
17, 2, 21, 9
A, G
4 Telsiz devre ve sistem tasarımı için çeşitli deneyler tasarlayıp yürütebilme ve elde edilen ölçüm verilerini yorumlayabilme.
17, 2, 21, 9
A, G
5 Lab deneylerinin sonuçlarını anlaşılır bir biçimde anlatabilme ve sonuçlarla alakalı net ve kısa raporlar hazırlayabilme.
17, 2, 21, 9
A, G
6 Basit RF ve mikrodalga devre ve parçalarını CAD/CAM uygulamaları ile analiz edebilme ve tasarlayabilme.
17, 2, 21, 9
A, G
7 Modern RF ve mikrodalga ölçüm cihazlarını kullanarak çeşitli kablosuz mikrodalga devre ve sistem işleyiş ölçümleri yapabilme ve sistemin çalışmala özelliklerini bu ölçümlerle anlayabilme.
17, 2, 21, 9
A, G
8 Mikrodalga devre ve sistemleri arasındaki etkileşimi yorumlama ve çeşitli ölçüm ve simülasyonları ile bu yorumu doğrulayabilme.
17, 2, 21, 9
A, G
Öğretim Yöntemleri:
17: Deney yapma Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Derse giriş, frekans ve zaman düzleminde işaretler, iletim hatları, ADS tanıtımı
Pozar Bölüm 1 ve 2
2
Frekans ve zaman düzleminde işaretler 2, iletim hatlarında yansıma, duran dalga oranı
Pozar Bölüm 3 ve 4
3
RF alt sistemler, empedans ve Smith abağı
Pozar Bölüm 1
4
Devre modelleme ve Smith abağı
Pozar Bölüm 3 ve 4
5
Toplu alçak geçirgen filtre. Saçılma parametreleri
Pozar Bölüm 8
6
Empedans eşleme devreleri. İletim hat teorisi ve Smith abağı
Pozar Bölüm 5
7
Dağıtık alçak geçirgen filtre. Reaktif elemanlar olarak iletim hatları
Pozar Bölüm 8
8
Yönlü kuplör
Pozar Bölüm 7
9
Tek taraflı karıştırıcı
Pozar Bölüm 13
10
Frekans dönüştürücü ve karıştırıcı
Pozar Bölüm 13
11
Digital Sistemler ve Kiplenme Tertipleri
Pozar Bölüm 14
12
Çift kutuplu ve yama antenler
Pozar Bölüm 14
13
Alıcı sistem entegrasyonu
Pozar Bölüm 14
14
Alıcı entegrasyonu 2, modelleme ve simülasyon
Pozar Bölüm 14
Kaynak
"Microwave Engineering", David M. Pozar, 4th Ed., Wiley
RF and Microwave Circuit Design: A Design Approach Using (ADS)", Ali Behagi, 2012, Techno Search "Fundamentals of Applied Electromagnetics", Fawwaz T. Ulaby, 7th Edition, Prentice Hall
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
6
84
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
5
6
30
Proje Sunumu / Seminer
1
14
14
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
14
2
28
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
24
24
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
24
24
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
232
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İLERİ MİKRODALGA MÜHENDİSLİĞİ
-
Güz Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Hüseyin Şerif SAVCI
Dersi Verenler
Prof.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders çeşitli deneysel uygulamalarla RF devre ve sistemleri temellerini öğretir. Ders öğrenciler için aşağıdaki konularda güçlü bir alt yapı verecek şekilde tasarlanmıştır: 1. İletim hatları teorisi ve RF ve mikrodalga devreler karekterizasyonu için uygulamalar. 2. Birçok RF ve mikrodalga devre elemanının operasyonel temellerinin anlaşılması ve bunların deneylerle karakterizasyonu. 3. Mikrodalga devre elemanları ile haberleşme sistemlerinin alıcıları arasındaki ilişkinin ortaya konması ve bir takım benzetimler ve ölçümlerle daha al seviyede bunların daha iyi anlaşılması. 4. Modern RF ve mikrodalga ekipmanlarının kullanımı ile sistemlerin karakterizasyonunun daha etkin gerçekleştirilmesi.
Dersin İçeriği
Bu ders; Derse giriş, frekans ve zaman düzleminde işaretler, iletim hatları, ADS tanıtımı,Frekans ve zaman düzleminde işaretler 2, iletim hatlarında yansıma, duran dalga oranı,RF alt sistemler, empedans ve Smith abağı,Devre modelleme ve Smith abağı,Toplu alçak geçirgen filtre. Saçılma parametreleri ,Empedans eşleme devreleri. İletim hat teorisi ve Smith abağı,Dağıtık alçak geçirgen filtre. Reaktif elemanlar olarak iletim hatları,Yönlü kuplör,Tek taraflı karıştırıcı,Frekans dönüştürücü ve karıştırıcı,Digital Sistemler ve Kiplenme Tertipleri,Çift kutuplu ve yama antenler,Alıcı sistem entegrasyonu,Alıcı entegrasyonu 2, modelleme ve simülasyon; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1 RF ve Mikrodalga sistemleri analiz ederken iletim hatları teorisini kullanabilme
17, 2, 21, 9
A, G
2 Çeşitli RF ve mikrodalga sistemlerin işlemesi ile ilgili problemleri analiz edebilme
17, 2, 21, 9
A, G
3 Çeşitli RF ve mikrodalga parçalarını deneysel olarak karakterize edebilme.
17, 2, 21, 9
A, G
4 Telsiz devre ve sistem tasarımı için çeşitli deneyler tasarlayıp yürütebilme ve elde edilen ölçüm verilerini yorumlayabilme.
17, 2, 21, 9
A, G
5 Lab deneylerinin sonuçlarını anlaşılır bir biçimde anlatabilme ve sonuçlarla alakalı net ve kısa raporlar hazırlayabilme.
17, 2, 21, 9
A, G
6 Basit RF ve mikrodalga devre ve parçalarını CAD/CAM uygulamaları ile analiz edebilme ve tasarlayabilme.
17, 2, 21, 9
A, G
7 Modern RF ve mikrodalga ölçüm cihazlarını kullanarak çeşitli kablosuz mikrodalga devre ve sistem işleyiş ölçümleri yapabilme ve sistemin çalışmala özelliklerini bu ölçümlerle anlayabilme.
17, 2, 21, 9
A, G
8 Mikrodalga devre ve sistemleri arasındaki etkileşimi yorumlama ve çeşitli ölçüm ve simülasyonları ile bu yorumu doğrulayabilme.
17, 2, 21, 9
A, G
Öğretim Yöntemleri:
17: Deney yapma Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Derse giriş, frekans ve zaman düzleminde işaretler, iletim hatları, ADS tanıtımı
Pozar Bölüm 1 ve 2
2
Frekans ve zaman düzleminde işaretler 2, iletim hatlarında yansıma, duran dalga oranı
Pozar Bölüm 3 ve 4
3
RF alt sistemler, empedans ve Smith abağı
Pozar Bölüm 1
4
Devre modelleme ve Smith abağı
Pozar Bölüm 3 ve 4
5
Toplu alçak geçirgen filtre. Saçılma parametreleri
Pozar Bölüm 8
6
Empedans eşleme devreleri. İletim hat teorisi ve Smith abağı
Pozar Bölüm 5
7
Dağıtık alçak geçirgen filtre. Reaktif elemanlar olarak iletim hatları
Pozar Bölüm 8
8
Yönlü kuplör
Pozar Bölüm 7
9
Tek taraflı karıştırıcı
Pozar Bölüm 13
10
Frekans dönüştürücü ve karıştırıcı
Pozar Bölüm 13
11
Digital Sistemler ve Kiplenme Tertipleri
Pozar Bölüm 14
12
Çift kutuplu ve yama antenler
Pozar Bölüm 14
13
Alıcı sistem entegrasyonu
Pozar Bölüm 14
14
Alıcı entegrasyonu 2, modelleme ve simülasyon
Pozar Bölüm 14
Kaynak
"Microwave Engineering", David M. Pozar, 4th Ed., Wiley
RF and Microwave Circuit Design: A Design Approach Using (ADS)", Ali Behagi, 2012, Techno Search "Fundamentals of Applied Electromagnetics", Fawwaz T. Ulaby, 7th Edition, Prentice Hall
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.