Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ MİKRODALGA MÜHENDİSLİĞİ-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Hüseyin Şerif SAVCI
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders çeşitli deneysel uygulamalarla RF devre ve sistemleri temellerini öğretir. Ders öğrenciler için aşağıdaki konularda güçlü bir alt yapı verecek şekilde tasarlanmıştır: 1. İletim hatları teorisi ve RF ve mikrodalga devreler karekterizasyonu için uygulamalar. 2. Birçok RF ve mikrodalga devre elemanının operasyonel temellerinin anlaşılması ve bunların deneylerle karakterizasyonu. 3. Mikrodalga devre elemanları ile haberleşme sistemlerinin alıcıları arasındaki ilişkinin ortaya konması ve bir takım benzetimler ve ölçümlerle daha al seviyede bunların daha iyi anlaşılması. 4. Modern RF ve mikrodalga ekipmanlarının kullanımı ile sistemlerin karakterizasyonunun daha etkin gerçekleştirilmesi.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse giriş, frekans ve zaman düzleminde işaretler, iletim hatları, ADS tanıtımı,Frekans ve zaman düzleminde işaretler 2, iletim hatlarında yansıma, duran dalga oranı,RF alt sistemler, empedans ve Smith abağı,Devre modelleme ve Smith abağı,Toplu alçak geçirgen filtre. Saçılma parametreleri ,Empedans eşleme devreleri. İletim hat teorisi ve Smith abağı,Dağıtık alçak geçirgen filtre. Reaktif elemanlar olarak iletim hatları,Yönlü kuplör,Tek taraflı karıştırıcı,Frekans dönüştürücü ve karıştırıcı,Digital Sistemler ve Kiplenme Tertipleri,Çift kutuplu ve yama antenler,Alıcı sistem entegrasyonu,Alıcı entegrasyonu 2, modelleme ve simülasyon; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1 RF ve Mikrodalga sistemleri analiz ederken iletim hatları teorisini kullanabilme 17, 2, 21, 9A, G
2 Çeşitli RF ve mikrodalga sistemlerin işlemesi ile ilgili problemleri analiz edebilme 17, 2, 21, 9A, G
3 Çeşitli RF ve mikrodalga parçalarını deneysel olarak karakterize edebilme. 17, 2, 21, 9A, G
4 Telsiz devre ve sistem tasarımı için çeşitli deneyler tasarlayıp yürütebilme ve elde edilen ölçüm verilerini yorumlayabilme. 17, 2, 21, 9A, G
5 Lab deneylerinin sonuçlarını anlaşılır bir biçimde anlatabilme ve sonuçlarla alakalı net ve kısa raporlar hazırlayabilme. 17, 2, 21, 9A, G
6 Basit RF ve mikrodalga devre ve parçalarını CAD/CAM uygulamaları ile analiz edebilme ve tasarlayabilme.17, 2, 21, 9A, G
7 Modern RF ve mikrodalga ölçüm cihazlarını kullanarak çeşitli kablosuz mikrodalga devre ve sistem işleyiş ölçümleri yapabilme ve sistemin çalışmala özelliklerini bu ölçümlerle anlayabilme. 17, 2, 21, 9A, G
8 Mikrodalga devre ve sistemleri arasındaki etkileşimi yorumlama ve çeşitli ölçüm ve simülasyonları ile bu yorumu doğrulayabilme. 17, 2, 21, 9A, G
Öğretim Yöntemleri:17: Deney yapma Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse giriş, frekans ve zaman düzleminde işaretler, iletim hatları, ADS tanıtımıPozar Bölüm 1 ve 2
2Frekans ve zaman düzleminde işaretler 2, iletim hatlarında yansıma, duran dalga oranıPozar Bölüm 3 ve 4
3RF alt sistemler, empedans ve Smith abağıPozar Bölüm 1
4Devre modelleme ve Smith abağıPozar Bölüm 3 ve 4
5Toplu alçak geçirgen filtre. Saçılma parametreleri Pozar Bölüm 8
6Empedans eşleme devreleri. İletim hat teorisi ve Smith abağıPozar Bölüm 5
7Dağıtık alçak geçirgen filtre. Reaktif elemanlar olarak iletim hatlarıPozar Bölüm 8
8Yönlü kuplörPozar Bölüm 7
9Tek taraflı karıştırıcıPozar Bölüm 13
10Frekans dönüştürücü ve karıştırıcıPozar Bölüm 13
11Digital Sistemler ve Kiplenme TertipleriPozar Bölüm 14
12Çift kutuplu ve yama antenlerPozar Bölüm 14
13Alıcı sistem entegrasyonuPozar Bölüm 14
14Alıcı entegrasyonu 2, modelleme ve simülasyonPozar Bölüm 14
Kaynak
"Microwave Engineering", David M. Pozar, 4th Ed., Wiley
RF and Microwave Circuit Design: A Design Approach Using (ADS)", Ali Behagi, 2012, Techno Search "Fundamentals of Applied Electromagnetics", Fawwaz T. Ulaby, 7th Edition, Prentice Hall

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14684
Okul Dışı Diğer Faaliyetler5630
Proje Sunumu / Seminer11414
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı14228
Ara Sınav ve Hazırlığı12424
Genel Sınav ve Hazırlığı12424
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)232
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ MİKRODALGA MÜHENDİSLİĞİ-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Hüseyin Şerif SAVCI
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders çeşitli deneysel uygulamalarla RF devre ve sistemleri temellerini öğretir. Ders öğrenciler için aşağıdaki konularda güçlü bir alt yapı verecek şekilde tasarlanmıştır: 1. İletim hatları teorisi ve RF ve mikrodalga devreler karekterizasyonu için uygulamalar. 2. Birçok RF ve mikrodalga devre elemanının operasyonel temellerinin anlaşılması ve bunların deneylerle karakterizasyonu. 3. Mikrodalga devre elemanları ile haberleşme sistemlerinin alıcıları arasındaki ilişkinin ortaya konması ve bir takım benzetimler ve ölçümlerle daha al seviyede bunların daha iyi anlaşılması. 4. Modern RF ve mikrodalga ekipmanlarının kullanımı ile sistemlerin karakterizasyonunun daha etkin gerçekleştirilmesi.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse giriş, frekans ve zaman düzleminde işaretler, iletim hatları, ADS tanıtımı,Frekans ve zaman düzleminde işaretler 2, iletim hatlarında yansıma, duran dalga oranı,RF alt sistemler, empedans ve Smith abağı,Devre modelleme ve Smith abağı,Toplu alçak geçirgen filtre. Saçılma parametreleri ,Empedans eşleme devreleri. İletim hat teorisi ve Smith abağı,Dağıtık alçak geçirgen filtre. Reaktif elemanlar olarak iletim hatları,Yönlü kuplör,Tek taraflı karıştırıcı,Frekans dönüştürücü ve karıştırıcı,Digital Sistemler ve Kiplenme Tertipleri,Çift kutuplu ve yama antenler,Alıcı sistem entegrasyonu,Alıcı entegrasyonu 2, modelleme ve simülasyon; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1 RF ve Mikrodalga sistemleri analiz ederken iletim hatları teorisini kullanabilme 17, 2, 21, 9A, G
2 Çeşitli RF ve mikrodalga sistemlerin işlemesi ile ilgili problemleri analiz edebilme 17, 2, 21, 9A, G
3 Çeşitli RF ve mikrodalga parçalarını deneysel olarak karakterize edebilme. 17, 2, 21, 9A, G
4 Telsiz devre ve sistem tasarımı için çeşitli deneyler tasarlayıp yürütebilme ve elde edilen ölçüm verilerini yorumlayabilme. 17, 2, 21, 9A, G
5 Lab deneylerinin sonuçlarını anlaşılır bir biçimde anlatabilme ve sonuçlarla alakalı net ve kısa raporlar hazırlayabilme. 17, 2, 21, 9A, G
6 Basit RF ve mikrodalga devre ve parçalarını CAD/CAM uygulamaları ile analiz edebilme ve tasarlayabilme.17, 2, 21, 9A, G
7 Modern RF ve mikrodalga ölçüm cihazlarını kullanarak çeşitli kablosuz mikrodalga devre ve sistem işleyiş ölçümleri yapabilme ve sistemin çalışmala özelliklerini bu ölçümlerle anlayabilme. 17, 2, 21, 9A, G
8 Mikrodalga devre ve sistemleri arasındaki etkileşimi yorumlama ve çeşitli ölçüm ve simülasyonları ile bu yorumu doğrulayabilme. 17, 2, 21, 9A, G
Öğretim Yöntemleri:17: Deney yapma Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse giriş, frekans ve zaman düzleminde işaretler, iletim hatları, ADS tanıtımıPozar Bölüm 1 ve 2
2Frekans ve zaman düzleminde işaretler 2, iletim hatlarında yansıma, duran dalga oranıPozar Bölüm 3 ve 4
3RF alt sistemler, empedans ve Smith abağıPozar Bölüm 1
4Devre modelleme ve Smith abağıPozar Bölüm 3 ve 4
5Toplu alçak geçirgen filtre. Saçılma parametreleri Pozar Bölüm 8
6Empedans eşleme devreleri. İletim hat teorisi ve Smith abağıPozar Bölüm 5
7Dağıtık alçak geçirgen filtre. Reaktif elemanlar olarak iletim hatlarıPozar Bölüm 8
8Yönlü kuplörPozar Bölüm 7
9Tek taraflı karıştırıcıPozar Bölüm 13
10Frekans dönüştürücü ve karıştırıcıPozar Bölüm 13
11Digital Sistemler ve Kiplenme TertipleriPozar Bölüm 14
12Çift kutuplu ve yama antenlerPozar Bölüm 14
13Alıcı sistem entegrasyonuPozar Bölüm 14
14Alıcı entegrasyonu 2, modelleme ve simülasyonPozar Bölüm 14
Kaynak
"Microwave Engineering", David M. Pozar, 4th Ed., Wiley
RF and Microwave Circuit Design: A Design Approach Using (ADS)", Ali Behagi, 2012, Techno Search "Fundamentals of Applied Electromagnetics", Fawwaz T. Ulaby, 7th Edition, Prentice Hall

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 09/11/2023 - 18:03Son Güncelleme Tarihi: 09/11/2023 - 18:04