Course Detail
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
CHILD PSYCHOLOGY | İM4110023 | Fall Semester | 2+0 | 2 | 4 |
Course Program | Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | First Cycle (Bachelor's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Lect. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Name of Lecturer(s) | Assoc.Prof. Aslı Burçak TAŞÖREN |
Assistant(s) | |
Aim | The aim of this class is to introduce basic psychological concepts and examine the core concepts of different psychological subdisciplines. |
Course Content | This course contains; Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychology,Development principles and factors affecting development,Characteristics of different developmental stages of children,Theories about child development and psychology,Attachment Theory,Language Development - Sexual Development,Cognitive Development,Personality psychology,Personality Development,Consistency and behavioral disorders in early childhood,Physical-Motor Development,Solution of developmental and psychological problems and suggestions,Methods used in child development and psychology,The importance of play in childhood and play theories. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Defines and distinguishes behavioral problems experienced in childhood and explain treatment options. | 10, 13, 16, 5, 9 | A |
Masters the theories of development and gains perception for the necessary information on the basis of problems that may be experienced in childhood. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
Explains the basic concepts in child psychology. | 10, 16, 9 | A, L |
Defines, classifies and explains behavioral problems seen in childhood. | 10, 13, 16, 9 | C, E, L |
Teaching Methods: | 10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 5: Cooperative Learning, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam, C: Multiple-Choice Exam, E: Homework, L: Group Assessment Technique |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychology | Discussion on expectations about the course |
2 | Development principles and factors affecting development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
3 | Characteristics of different developmental stages of children | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
4 | Theories about child development and psychology | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
5 | Attachment Theory | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
6 | Language Development - Sexual Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
7 | Cognitive Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
8 | Personality psychology | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
9 | Personality Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
10 | Consistency and behavioral disorders in early childhood | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
11 | Physical-Motor Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
12 | Solution of developmental and psychological problems and suggestions | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
13 | Methods used in child development and psychology | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
14 | The importance of play in childhood and play theories | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
Resources |
Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | It verbally refers to the meanings of professional terms and concepts within the scope of primary mathematics teaching. It verbally refers to the basic concepts, principles and techniques of theories in the field of primary mathematics teaching. It compares the theories in its field and lists the strengths and weaknesses of each theory verbally. | X | |||||
2 | In the field of primary mathematics teaching, he applies the necessary intervention in connection with the education he receives regarding the situations or problems he encounters professionally. | X | |||||
3 | A problem he faces professionally, he analyzes and solves it based on scientific methods. He solves a problem he faces professionally on his own. It makes necessary interventions by distinguishing between situations that are within the scope of their duties and responsibilities from a professional point of view and situations that are not. | X | |||||
4 | Follows new developments related to the profession in line with the principle of lifelong learning from a professional point of view. | X | |||||
5 | In the process of resolving a problem from a professional point of view, he consults with his colleagues when necessary. When he encounters a problem, he formulates it in writing or verbally. He has a sense of social responsibility and uses his professional gains to solve problems in his immediate and distant environment. He speaks at least B1 level English to monitor international professional developments. | X | |||||
6 | He knows the basic concepts of his profession. Applies basic skills related to his profession. It applies measurement and evaluation tools in accordance with its purpose and in line with ethical principles. In a professional subject, it conducts research by choosing the appropriate research method. | X |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 40 | |
Rate of Final Exam to Success | 60 | |
Total | 100 |
ECTS / Workload Table | ||||||
Activities | Number of | Duration(Hour) | Total Workload(Hour) | |||
Course Hours | 14 | 2 | 28 | |||
Guided Problem Solving | 5 | 1 | 5 | |||
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report | 14 | 2 | 28 | |||
Term Project | 2 | 1 | 2 | |||
Presentation of Project / Seminar | 5 | 2 | 10 | |||
Quiz | 0 | 0 | 0 | |||
Midterm Exam | 7 | 2 | 14 | |||
General Exam | 14 | 2 | 28 | |||
Performance Task, Maintenance Plan | 5 | 1 | 5 | |||
Total Workload(Hour) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit. |
Detail Informations of the Course
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
CHILD PSYCHOLOGY | İM4110023 | Fall Semester | 2+0 | 2 | 4 |
Course Program | Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | First Cycle (Bachelor's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Lect. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Name of Lecturer(s) | Assoc.Prof. Aslı Burçak TAŞÖREN |
Assistant(s) | |
Aim | The aim of this class is to introduce basic psychological concepts and examine the core concepts of different psychological subdisciplines. |
Course Content | This course contains; Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychology,Development principles and factors affecting development,Characteristics of different developmental stages of children,Theories about child development and psychology,Attachment Theory,Language Development - Sexual Development,Cognitive Development,Personality psychology,Personality Development,Consistency and behavioral disorders in early childhood,Physical-Motor Development,Solution of developmental and psychological problems and suggestions,Methods used in child development and psychology,The importance of play in childhood and play theories. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Defines and distinguishes behavioral problems experienced in childhood and explain treatment options. | 10, 13, 16, 5, 9 | A |
Masters the theories of development and gains perception for the necessary information on the basis of problems that may be experienced in childhood. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
Explains the basic concepts in child psychology. | 10, 16, 9 | A, L |
Defines, classifies and explains behavioral problems seen in childhood. | 10, 13, 16, 9 | C, E, L |
Teaching Methods: | 10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 5: Cooperative Learning, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam, C: Multiple-Choice Exam, E: Homework, L: Group Assessment Technique |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychology | Discussion on expectations about the course |
2 | Development principles and factors affecting development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
3 | Characteristics of different developmental stages of children | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
4 | Theories about child development and psychology | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
5 | Attachment Theory | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
6 | Language Development - Sexual Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
7 | Cognitive Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
8 | Personality psychology | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
9 | Personality Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
10 | Consistency and behavioral disorders in early childhood | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
11 | Physical-Motor Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
12 | Solution of developmental and psychological problems and suggestions | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
13 | Methods used in child development and psychology | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
14 | The importance of play in childhood and play theories | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
Resources |
Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | It verbally refers to the meanings of professional terms and concepts within the scope of primary mathematics teaching. It verbally refers to the basic concepts, principles and techniques of theories in the field of primary mathematics teaching. It compares the theories in its field and lists the strengths and weaknesses of each theory verbally. | X | |||||
2 | In the field of primary mathematics teaching, he applies the necessary intervention in connection with the education he receives regarding the situations or problems he encounters professionally. | X | |||||
3 | A problem he faces professionally, he analyzes and solves it based on scientific methods. He solves a problem he faces professionally on his own. It makes necessary interventions by distinguishing between situations that are within the scope of their duties and responsibilities from a professional point of view and situations that are not. | X | |||||
4 | Follows new developments related to the profession in line with the principle of lifelong learning from a professional point of view. | X | |||||
5 | In the process of resolving a problem from a professional point of view, he consults with his colleagues when necessary. When he encounters a problem, he formulates it in writing or verbally. He has a sense of social responsibility and uses his professional gains to solve problems in his immediate and distant environment. He speaks at least B1 level English to monitor international professional developments. | X | |||||
6 | He knows the basic concepts of his profession. Applies basic skills related to his profession. It applies measurement and evaluation tools in accordance with its purpose and in line with ethical principles. In a professional subject, it conducts research by choosing the appropriate research method. | X |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 40 | |
Rate of Final Exam to Success | 60 | |
Total | 100 |