Skip to main content

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
MODERN MANAGEMENT PERSPECTIVESBUSY1113582Fall Semester3+039
Course Program

Pazartesi 17:30-18:15

Pazartesi 18:30-19:15

Pazartesi 19:30-20:15

Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseEnglish
Course LevelSecond Cycle (Master's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorAssoc.Prof. Elif BAYKAL
Name of Lecturer(s)Assoc.Prof. Elif BAYKAL
Assistant(s)
AimThe aim of this course is to explain the process that took place in business science after the classical management period and to share the developments in management literature with students.
Course ContentThis course contains; Classic Management Process,Bureaucratic Management Approach,Neoliberal Management Perspective,System Theory,Contingency Theory,Total Quality Management,Postfordism perspective,Critical Theory,Population Ecology Theory,Resource Based view,Technology acceptance Theory,Tele-working,Modern leadership approaches,Modern Leadership approaches.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
1. The student explains the history of management science.10, 9A
2. The student explains the dynamics of Classical Management thought.10, 9A
3. The student explains the idea of Modern Management in detail.10, 9A
4. The student explains the postmodern management approach in detail.10, 9A
5. Explains remote working and related concepts.10, 9A
Teaching Methods:10: Discussion Method, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Classic Management ProcessReading the relevant article before the lesson
2Bureaucratic Management ApproachReading the relevant article before the lesson
3Neoliberal Management PerspectiveReading the relevant article before the lesson
4System TheoryReading the relevant article before the lesson
5Contingency TheoryReading the relevant article before the lesson
6Total Quality ManagementReading the relevant article before the lesson
7Postfordism perspectiveReading the relevant article before the lesson
8Critical TheoryReading the relevant article before the lesson
9Population Ecology TheoryReading the relevant article before the lesson
10Resource Based viewReading the relevant section in the textbook
11Technology acceptance TheoryReading the relevant article before the lesson
12Tele-workingReading the relevant article before the lesson
13Modern leadership approachesReading the relevant article before the lesson
14Modern Leadership approachesReading the relevant article before the lesson
Resources
Olum, Y. (2004). Modern management theories and practices. Uganda: Makerere University, 1-24. Mele, C., Pels, J., & Polese, F. (2010). A brief review of systems theories and their managerial applications. Service science, 2(1-2), 126-135. Durán-Román, J. L., & Pulido-Fernández, J. I. From a Post-Fordist to a Post-pandemic Model of Tourism. International Case Studies for Hospitality, Tourism and Event Management Students and Trainees, 62.

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
İşletme Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve bu bilgiyi işletmelerin üst düzey yönetsel problemlerin çözümünde kullanma.
X
1
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme.
X
1
İşletmecilik alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile yönetim kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma.
X
1
İşletme Yönetimi alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgileri edinme, işleme ve değerlendirme süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirme.
X
1
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
1
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme.
2
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme ve bunları davranışa dönüştürme.
2
Üst Düzey Yönetici olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretme.
X
2
İşletmecilik kavram ve kurumları, yerleşik yönetim uygulaması ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme ve değiştirmek üzere girişimde bulunma.
X
2
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirme ve sorumluluk alarak çözüm üretme
X
2
İşletme Yönetimine dair dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütme ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretme
X
2
İşletmecilik alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında İşletme Yönetimi ile ilgili temel kaynaklar, güncel trendler ve yaklaşımlar hakkında bilgilere sahip olma.
X
3
İşletmecilik kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları İşletmecilik alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözme.
X
3
İşletme Yönetimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma.

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 50
Rate of Final Exam to Success 50
Total 100
ECTS / Workload Table
ActivitiesNumber ofDuration(Hour)Total Workload(Hour)
Course Hours14342
Course Hours000
Guided Problem Solving14114
Guided Problem Solving000
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report000
Term Project14570
Term Project000
Presentation of Project / Seminar000
Presentation of Project / Seminar14342
Quiz000
Midterm Exam7535
General Exam000
General Exam14570
Performance Task, Maintenance Plan000
Total Workload(Hour)273
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(273/30)9
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.

Detail Informations of the Course

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
MODERN MANAGEMENT PERSPECTIVESBUSY1113582Fall Semester3+039
Course Program

Pazartesi 17:30-18:15

Pazartesi 18:30-19:15

Pazartesi 19:30-20:15

Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseEnglish
Course LevelSecond Cycle (Master's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorAssoc.Prof. Elif BAYKAL
Name of Lecturer(s)Assoc.Prof. Elif BAYKAL
Assistant(s)
AimThe aim of this course is to explain the process that took place in business science after the classical management period and to share the developments in management literature with students.
Course ContentThis course contains; Classic Management Process,Bureaucratic Management Approach,Neoliberal Management Perspective,System Theory,Contingency Theory,Total Quality Management,Postfordism perspective,Critical Theory,Population Ecology Theory,Resource Based view,Technology acceptance Theory,Tele-working,Modern leadership approaches,Modern Leadership approaches.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
1. The student explains the history of management science.10, 9A
2. The student explains the dynamics of Classical Management thought.10, 9A
3. The student explains the idea of Modern Management in detail.10, 9A
4. The student explains the postmodern management approach in detail.10, 9A
5. Explains remote working and related concepts.10, 9A
Teaching Methods:10: Discussion Method, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Classic Management ProcessReading the relevant article before the lesson
2Bureaucratic Management ApproachReading the relevant article before the lesson
3Neoliberal Management PerspectiveReading the relevant article before the lesson
4System TheoryReading the relevant article before the lesson
5Contingency TheoryReading the relevant article before the lesson
6Total Quality ManagementReading the relevant article before the lesson
7Postfordism perspectiveReading the relevant article before the lesson
8Critical TheoryReading the relevant article before the lesson
9Population Ecology TheoryReading the relevant article before the lesson
10Resource Based viewReading the relevant section in the textbook
11Technology acceptance TheoryReading the relevant article before the lesson
12Tele-workingReading the relevant article before the lesson
13Modern leadership approachesReading the relevant article before the lesson
14Modern Leadership approachesReading the relevant article before the lesson
Resources
Olum, Y. (2004). Modern management theories and practices. Uganda: Makerere University, 1-24. Mele, C., Pels, J., & Polese, F. (2010). A brief review of systems theories and their managerial applications. Service science, 2(1-2), 126-135. Durán-Román, J. L., & Pulido-Fernández, J. I. From a Post-Fordist to a Post-pandemic Model of Tourism. International Case Studies for Hospitality, Tourism and Event Management Students and Trainees, 62.

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
İşletme Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve bu bilgiyi işletmelerin üst düzey yönetsel problemlerin çözümünde kullanma.
X
1
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme.
X
1
İşletmecilik alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile yönetim kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma.
X
1
İşletme Yönetimi alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgileri edinme, işleme ve değerlendirme süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirme.
X
1
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
1
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme.
2
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme ve bunları davranışa dönüştürme.
2
Üst Düzey Yönetici olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretme.
X
2
İşletmecilik kavram ve kurumları, yerleşik yönetim uygulaması ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme ve değiştirmek üzere girişimde bulunma.
X
2
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirme ve sorumluluk alarak çözüm üretme
X
2
İşletme Yönetimine dair dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütme ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretme
X
2
İşletmecilik alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında İşletme Yönetimi ile ilgili temel kaynaklar, güncel trendler ve yaklaşımlar hakkında bilgilere sahip olma.
X
3
İşletmecilik kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları İşletmecilik alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözme.
X
3
İşletme Yönetimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma.

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 50
Rate of Final Exam to Success 50
Total 100

Numerical Data

Student Success

Ekleme Tarihi: 29/02/2024 - 10:01Son Güncelleme Tarihi: 29/02/2024 - 10:01