The aim of this course is to explain the process that took place in business science after the classical management period and to share the developments in management literature with students.
1. The student explains the history of management science.
10, 9
A
2. The student explains the dynamics of Classical Management thought.
10, 9
A
3. The student explains the idea of Modern Management in detail.
10, 9
A
4. The student explains the postmodern management approach in detail.
10, 9
A
5. Explains remote working and related concepts.
10, 9
A
Teaching Methods:
10: Discussion Method, 9: Lecture Method
Assessment Methods:
A: Traditional Written Exam
Course Outline
Order
Subjects
Preliminary Work
1
Classic Management Process
Reading the relevant article before the lesson
2
Bureaucratic Management Approach
Reading the relevant article before the lesson
3
Neoliberal Management Perspective
Reading the relevant article before the lesson
4
System Theory
Reading the relevant article before the lesson
5
Contingency Theory
Reading the relevant article before the lesson
6
Total Quality Management
Reading the relevant article before the lesson
7
Postfordism perspective
Reading the relevant article before the lesson
8
Critical Theory
Reading the relevant article before the lesson
9
Population Ecology Theory
Reading the relevant article before the lesson
10
Resource Based view
Reading the relevant section in the textbook
11
Technology acceptance Theory
Reading the relevant article before the lesson
12
Tele-working
Reading the relevant article before the lesson
13
Modern leadership approaches
Reading the relevant article before the lesson
14
Modern Leadership approaches
Reading the relevant article before the lesson
Resources
Olum, Y. (2004). Modern management theories and practices. Uganda: Makerere University, 1-24.
Mele, C., Pels, J., & Polese, F. (2010). A brief review of systems theories and their managerial applications. Service science, 2(1-2), 126-135.
Durán-Román, J. L., & Pulido-Fernández, J. I. From a Post-Fordist to a Post-pandemic Model of Tourism. International Case Studies for Hospitality, Tourism and Event Management Students and Trainees, 62.
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications
No
Program Qualification
Contribution Level
1
2
3
4
5
1
İşletme Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve bu bilgiyi işletmelerin üst düzey yönetsel problemlerin çözümünde kullanma.
X
1
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme.
X
1
İşletmecilik alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile yönetim kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma.
X
1
İşletme Yönetimi alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgileri edinme, işleme ve değerlendirme süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirme.
X
1
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
1
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme.
2
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme ve bunları davranışa dönüştürme.
2
Üst Düzey Yönetici olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretme.
X
2
İşletmecilik kavram ve kurumları, yerleşik yönetim uygulaması ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme ve değiştirmek üzere girişimde bulunma.
X
2
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirme ve sorumluluk alarak çözüm üretme
X
2
İşletme Yönetimine dair dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütme ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretme
X
2
İşletmecilik alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında İşletme Yönetimi ile ilgili temel kaynaklar, güncel trendler ve yaklaşımlar hakkında bilgilere sahip olma.
X
3
İşletmecilik kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları İşletmecilik alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözme.
X
3
İşletme Yönetimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma.
Assessment Methods
Contribution Level
Absolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success
50
Rate of Final Exam to Success
50
Total
100
ECTS / Workload Table
Activities
Number of
Duration(Hour)
Total Workload(Hour)
Course Hours
14
3
42
Course Hours
0
0
0
Guided Problem Solving
14
1
14
Guided Problem Solving
0
0
0
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report
0
0
0
Term Project
14
5
70
Term Project
0
0
0
Presentation of Project / Seminar
0
0
0
Presentation of Project / Seminar
14
3
42
Quiz
0
0
0
Midterm Exam
7
5
35
General Exam
0
0
0
General Exam
14
5
70
Performance Task, Maintenance Plan
0
0
0
Total Workload(Hour)
273
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(273/30)
9
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.
Detail Informations of the Course
Course Description
Course
Code
Semester
T+P (Hour)
Credit
ECTS
MODERN MANAGEMENT PERSPECTIVES
BUSY1113582
Fall Semester
3+0
3
9
Course Program
Pazartesi 17:30-18:15
Pazartesi 18:30-19:15
Pazartesi 19:30-20:15
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of Course
English
Course Level
Second Cycle (Master's Degree)
Course Type
Elective
Course Coordinator
Assoc.Prof. Elif BAYKAL
Name of Lecturer(s)
Assoc.Prof. Elif BAYKAL
Assistant(s)
Aim
The aim of this course is to explain the process that took place in business science after the classical management period and to share the developments in management literature with students.
1. The student explains the history of management science.
10, 9
A
2. The student explains the dynamics of Classical Management thought.
10, 9
A
3. The student explains the idea of Modern Management in detail.
10, 9
A
4. The student explains the postmodern management approach in detail.
10, 9
A
5. Explains remote working and related concepts.
10, 9
A
Teaching Methods:
10: Discussion Method, 9: Lecture Method
Assessment Methods:
A: Traditional Written Exam
Course Outline
Order
Subjects
Preliminary Work
1
Classic Management Process
Reading the relevant article before the lesson
2
Bureaucratic Management Approach
Reading the relevant article before the lesson
3
Neoliberal Management Perspective
Reading the relevant article before the lesson
4
System Theory
Reading the relevant article before the lesson
5
Contingency Theory
Reading the relevant article before the lesson
6
Total Quality Management
Reading the relevant article before the lesson
7
Postfordism perspective
Reading the relevant article before the lesson
8
Critical Theory
Reading the relevant article before the lesson
9
Population Ecology Theory
Reading the relevant article before the lesson
10
Resource Based view
Reading the relevant section in the textbook
11
Technology acceptance Theory
Reading the relevant article before the lesson
12
Tele-working
Reading the relevant article before the lesson
13
Modern leadership approaches
Reading the relevant article before the lesson
14
Modern Leadership approaches
Reading the relevant article before the lesson
Resources
Olum, Y. (2004). Modern management theories and practices. Uganda: Makerere University, 1-24.
Mele, C., Pels, J., & Polese, F. (2010). A brief review of systems theories and their managerial applications. Service science, 2(1-2), 126-135.
Durán-Román, J. L., & Pulido-Fernández, J. I. From a Post-Fordist to a Post-pandemic Model of Tourism. International Case Studies for Hospitality, Tourism and Event Management Students and Trainees, 62.
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications
No
Program Qualification
Contribution Level
1
2
3
4
5
1
İşletme Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve bu bilgiyi işletmelerin üst düzey yönetsel problemlerin çözümünde kullanma.
X
1
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme.
X
1
İşletmecilik alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile yönetim kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma.
X
1
İşletme Yönetimi alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgileri edinme, işleme ve değerlendirme süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirme.
X
1
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
1
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme.
2
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme ve bunları davranışa dönüştürme.
2
Üst Düzey Yönetici olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretme.
X
2
İşletmecilik kavram ve kurumları, yerleşik yönetim uygulaması ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme ve değiştirmek üzere girişimde bulunma.
X
2
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirme ve sorumluluk alarak çözüm üretme
X
2
İşletme Yönetimine dair dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütme ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretme
X
2
İşletmecilik alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında İşletme Yönetimi ile ilgili temel kaynaklar, güncel trendler ve yaklaşımlar hakkında bilgilere sahip olma.
X
3
İşletmecilik kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları İşletmecilik alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözme.
X
3
İşletme Yönetimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma.