Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MANTIK VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilere düşünmenin ne demek olduğuna ve nasıl daha doğru düşünülebileceğine yönelik bir anlayış kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Eleştirel Düşünmeye Giriş ,İnsan Olmak Ne Demektir?,Düşünmek Ne Demektir? ,Düşünmenin Aşamaları, Metodoloji ve Hakikat ,Ferasetli Bir Şekilde Düşünebilmek: Yerini Bilmek ve Hakikati Hedeflemek,Düşünme Türleri: İndirgeme ve İndüksiyon ,İçeriksel Mantık Hataları ,Nasıl Karar Veririz? İki Karar Verme Sistemi: Hızlı ve Dağınık ile Yavaş ve Bilge,Ferasete Giden Yol İkinci Sistemden Geçer ,Birinci Sistem Otomatik Pilottur ,Birinci Sistem Hakikati Değil Hikâyeyi Sever ,Birinci Sistem Karar Verirken Çeşitli Stratejiler (Kestirmeler) Kullanır ,Karakteristik Özelliklerimiz Verdiğimiz Kararları Nasıl Etkiliyor?,Bilişsel Eğilimler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Düşünmenin ne demek olduğunu anlayabilecektir.10, 13, 16, 6, 9A, E
1.1. İki karar verme sistemini ve bunlar arasındaki etkileşimi açıklar.10, 13, 16, 6, 9A, E
1.2. Heristiklerin (sezgisel verilen hızlı kararların dayandığı kestirme stratejiler) nasıl kullanıldığını açıklar.10, 13, 16, 6, 9A, E
2. Mantık hatalarını açıklayabilecektir.10, 13, 16, 6, 9A, E
2.1. Bilişsel mantık hatalarını açıklar.10, 13, 16, 6, 9A, E
2.2. Yapısal mantık hatalarını açıklar.10, 13, 16, 6, 9A, E
2.3. İçeriksel mantık hatalarını açıklar. 10, 13, 16, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Eleştirel Düşünmeye Giriş İlgili Ders Notunun Okunması
2İnsan Olmak Ne Demektir?İlgili Ders Notunun Okunması
3Düşünmek Ne Demektir? İlgili Ders Notunun Okunması
4Düşünmenin Aşamaları, Metodoloji ve Hakikat İlgili Ders Notunun Okunması
5Ferasetli Bir Şekilde Düşünebilmek: Yerini Bilmek ve Hakikati Hedeflemekİlgili Ders Notunun Okunması
6Düşünme Türleri: İndirgeme ve İndüksiyon İlgili Ders Notunun Okunması
7İçeriksel Mantık Hataları İlgili Ders Notunun Okunması
8Nasıl Karar Veririz? İki Karar Verme Sistemi: Hızlı ve Dağınık ile Yavaş ve Bilgeİlgili Ders Notunun Okunması
9Ferasete Giden Yol İkinci Sistemden Geçer İlgili Ders Notunun Okunması
10Birinci Sistem Otomatik Pilottur İlgili Ders Notunun Okunması
11Birinci Sistem Hakikati Değil Hikâyeyi Sever İlgili Ders Notunun Okunması
12Birinci Sistem Karar Verirken Çeşitli Stratejiler (Kestirmeler) Kullanır İlgili Ders Notunun Okunması
13Karakteristik Özelliklerimiz Verdiğimiz Kararları Nasıl Etkiliyor?İlgili Ders Notunun Okunması
14Bilişsel Eğilimlerİlgili Ders Notunun Okunması
Kaynak
Eleştirel Düşünme Ders Notları
- Daniel Kahneman, Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık Yayınları, 2015. - Jonah Lehrer, Karar Anı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2014. - Nassim Nicholas Taleb, Siyah Kuğu, Varlık Yayınları, 2011. - Nurettin Topçu, Mantık, Dergah Yayınları, 2014.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11010
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12222
Genel Sınav ve Hazırlığı12828
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)116
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(116/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MANTIK VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilere düşünmenin ne demek olduğuna ve nasıl daha doğru düşünülebileceğine yönelik bir anlayış kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Eleştirel Düşünmeye Giriş ,İnsan Olmak Ne Demektir?,Düşünmek Ne Demektir? ,Düşünmenin Aşamaları, Metodoloji ve Hakikat ,Ferasetli Bir Şekilde Düşünebilmek: Yerini Bilmek ve Hakikati Hedeflemek,Düşünme Türleri: İndirgeme ve İndüksiyon ,İçeriksel Mantık Hataları ,Nasıl Karar Veririz? İki Karar Verme Sistemi: Hızlı ve Dağınık ile Yavaş ve Bilge,Ferasete Giden Yol İkinci Sistemden Geçer ,Birinci Sistem Otomatik Pilottur ,Birinci Sistem Hakikati Değil Hikâyeyi Sever ,Birinci Sistem Karar Verirken Çeşitli Stratejiler (Kestirmeler) Kullanır ,Karakteristik Özelliklerimiz Verdiğimiz Kararları Nasıl Etkiliyor?,Bilişsel Eğilimler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Düşünmenin ne demek olduğunu anlayabilecektir.10, 13, 16, 6, 9A, E
1.1. İki karar verme sistemini ve bunlar arasındaki etkileşimi açıklar.10, 13, 16, 6, 9A, E
1.2. Heristiklerin (sezgisel verilen hızlı kararların dayandığı kestirme stratejiler) nasıl kullanıldığını açıklar.10, 13, 16, 6, 9A, E
2. Mantık hatalarını açıklayabilecektir.10, 13, 16, 6, 9A, E
2.1. Bilişsel mantık hatalarını açıklar.10, 13, 16, 6, 9A, E
2.2. Yapısal mantık hatalarını açıklar.10, 13, 16, 6, 9A, E
2.3. İçeriksel mantık hatalarını açıklar. 10, 13, 16, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Eleştirel Düşünmeye Giriş İlgili Ders Notunun Okunması
2İnsan Olmak Ne Demektir?İlgili Ders Notunun Okunması
3Düşünmek Ne Demektir? İlgili Ders Notunun Okunması
4Düşünmenin Aşamaları, Metodoloji ve Hakikat İlgili Ders Notunun Okunması
5Ferasetli Bir Şekilde Düşünebilmek: Yerini Bilmek ve Hakikati Hedeflemekİlgili Ders Notunun Okunması
6Düşünme Türleri: İndirgeme ve İndüksiyon İlgili Ders Notunun Okunması
7İçeriksel Mantık Hataları İlgili Ders Notunun Okunması
8Nasıl Karar Veririz? İki Karar Verme Sistemi: Hızlı ve Dağınık ile Yavaş ve Bilgeİlgili Ders Notunun Okunması
9Ferasete Giden Yol İkinci Sistemden Geçer İlgili Ders Notunun Okunması
10Birinci Sistem Otomatik Pilottur İlgili Ders Notunun Okunması
11Birinci Sistem Hakikati Değil Hikâyeyi Sever İlgili Ders Notunun Okunması
12Birinci Sistem Karar Verirken Çeşitli Stratejiler (Kestirmeler) Kullanır İlgili Ders Notunun Okunması
13Karakteristik Özelliklerimiz Verdiğimiz Kararları Nasıl Etkiliyor?İlgili Ders Notunun Okunması
14Bilişsel Eğilimlerİlgili Ders Notunun Okunması
Kaynak
Eleştirel Düşünme Ders Notları
- Daniel Kahneman, Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık Yayınları, 2015. - Jonah Lehrer, Karar Anı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2014. - Nassim Nicholas Taleb, Siyah Kuğu, Varlık Yayınları, 2011. - Nurettin Topçu, Mantık, Dergah Yayınları, 2014.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:48Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:50