Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MANTIK VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere düşünmenin ne demek olduğuna ve nasıl daha doğru düşünülebileceğine yönelik bir anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eleştirel Düşünmeye Giriş ,İnsan Olmak Ne Demektir?,Düşünmek Ne Demektir? ,Düşünmenin Aşamaları, Metodoloji ve Hakikat ,Ferasetli Bir Şekilde Düşünebilmek: Yerini Bilmek ve Hakikati Hedeflemek,Düşünme Türleri: İndirgeme ve İndüksiyon ,İçeriksel Mantık Hataları ,Nasıl Karar Veririz? İki Karar Verme Sistemi: Hızlı ve Dağınık ile Yavaş ve Bilge,Ferasete Giden Yol İkinci Sistemden Geçer ,Birinci Sistem Otomatik Pilottur ,Birinci Sistem Hakikati Değil Hikâyeyi Sever ,Birinci Sistem Karar Verirken Çeşitli Stratejiler (Kestirmeler) Kullanır ,Karakteristik Özelliklerimiz Verdiğimiz Kararları Nasıl Etkiliyor?,Bilişsel Eğilimler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Düşünmenin ne demek olduğunu anlayabilecektir. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
1.1. İki karar verme sistemini ve bunlar arasındaki etkileşimi açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
1.2. Heristiklerin (sezgisel verilen hızlı kararların dayandığı kestirme stratejiler) nasıl kullanıldığını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2. Mantık hatalarını açıklayabilecektir. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.1. Bilişsel mantık hatalarını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.2. Yapısal mantık hatalarını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.3. İçeriksel mantık hatalarını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eleştirel Düşünmeye Giriş | İlgili Ders Notunun Okunması |
2 | İnsan Olmak Ne Demektir? | İlgili Ders Notunun Okunması |
3 | Düşünmek Ne Demektir? | İlgili Ders Notunun Okunması |
4 | Düşünmenin Aşamaları, Metodoloji ve Hakikat | İlgili Ders Notunun Okunması |
5 | Ferasetli Bir Şekilde Düşünebilmek: Yerini Bilmek ve Hakikati Hedeflemek | İlgili Ders Notunun Okunması |
6 | Düşünme Türleri: İndirgeme ve İndüksiyon | İlgili Ders Notunun Okunması |
7 | İçeriksel Mantık Hataları | İlgili Ders Notunun Okunması |
8 | Nasıl Karar Veririz? İki Karar Verme Sistemi: Hızlı ve Dağınık ile Yavaş ve Bilge | İlgili Ders Notunun Okunması |
9 | Ferasete Giden Yol İkinci Sistemden Geçer | İlgili Ders Notunun Okunması |
10 | Birinci Sistem Otomatik Pilottur | İlgili Ders Notunun Okunması |
11 | Birinci Sistem Hakikati Değil Hikâyeyi Sever | İlgili Ders Notunun Okunması |
12 | Birinci Sistem Karar Verirken Çeşitli Stratejiler (Kestirmeler) Kullanır | İlgili Ders Notunun Okunması |
13 | Karakteristik Özelliklerimiz Verdiğimiz Kararları Nasıl Etkiliyor? | İlgili Ders Notunun Okunması |
14 | Bilişsel Eğilimler | İlgili Ders Notunun Okunması |
Kaynak |
Eleştirel Düşünme Ders Notları |
- Daniel Kahneman, Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık Yayınları, 2015. - Jonah Lehrer, Karar Anı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2014. - Nassim Nicholas Taleb, Siyah Kuğu, Varlık Yayınları, 2011. - Nurettin Topçu, Mantık, Dergah Yayınları, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | 2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | 3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | 4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | 5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | 6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | 7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | 8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | 9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | 10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | 11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | 12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | 13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | 14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 10 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 28 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 116 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(116/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MANTIK VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere düşünmenin ne demek olduğuna ve nasıl daha doğru düşünülebileceğine yönelik bir anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eleştirel Düşünmeye Giriş ,İnsan Olmak Ne Demektir?,Düşünmek Ne Demektir? ,Düşünmenin Aşamaları, Metodoloji ve Hakikat ,Ferasetli Bir Şekilde Düşünebilmek: Yerini Bilmek ve Hakikati Hedeflemek,Düşünme Türleri: İndirgeme ve İndüksiyon ,İçeriksel Mantık Hataları ,Nasıl Karar Veririz? İki Karar Verme Sistemi: Hızlı ve Dağınık ile Yavaş ve Bilge,Ferasete Giden Yol İkinci Sistemden Geçer ,Birinci Sistem Otomatik Pilottur ,Birinci Sistem Hakikati Değil Hikâyeyi Sever ,Birinci Sistem Karar Verirken Çeşitli Stratejiler (Kestirmeler) Kullanır ,Karakteristik Özelliklerimiz Verdiğimiz Kararları Nasıl Etkiliyor?,Bilişsel Eğilimler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Düşünmenin ne demek olduğunu anlayabilecektir. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
1.1. İki karar verme sistemini ve bunlar arasındaki etkileşimi açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
1.2. Heristiklerin (sezgisel verilen hızlı kararların dayandığı kestirme stratejiler) nasıl kullanıldığını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2. Mantık hatalarını açıklayabilecektir. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.1. Bilişsel mantık hatalarını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.2. Yapısal mantık hatalarını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.3. İçeriksel mantık hatalarını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eleştirel Düşünmeye Giriş | İlgili Ders Notunun Okunması |
2 | İnsan Olmak Ne Demektir? | İlgili Ders Notunun Okunması |
3 | Düşünmek Ne Demektir? | İlgili Ders Notunun Okunması |
4 | Düşünmenin Aşamaları, Metodoloji ve Hakikat | İlgili Ders Notunun Okunması |
5 | Ferasetli Bir Şekilde Düşünebilmek: Yerini Bilmek ve Hakikati Hedeflemek | İlgili Ders Notunun Okunması |
6 | Düşünme Türleri: İndirgeme ve İndüksiyon | İlgili Ders Notunun Okunması |
7 | İçeriksel Mantık Hataları | İlgili Ders Notunun Okunması |
8 | Nasıl Karar Veririz? İki Karar Verme Sistemi: Hızlı ve Dağınık ile Yavaş ve Bilge | İlgili Ders Notunun Okunması |
9 | Ferasete Giden Yol İkinci Sistemden Geçer | İlgili Ders Notunun Okunması |
10 | Birinci Sistem Otomatik Pilottur | İlgili Ders Notunun Okunması |
11 | Birinci Sistem Hakikati Değil Hikâyeyi Sever | İlgili Ders Notunun Okunması |
12 | Birinci Sistem Karar Verirken Çeşitli Stratejiler (Kestirmeler) Kullanır | İlgili Ders Notunun Okunması |
13 | Karakteristik Özelliklerimiz Verdiğimiz Kararları Nasıl Etkiliyor? | İlgili Ders Notunun Okunması |
14 | Bilişsel Eğilimler | İlgili Ders Notunun Okunması |
Kaynak |
Eleştirel Düşünme Ders Notları |
- Daniel Kahneman, Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık Yayınları, 2015. - Jonah Lehrer, Karar Anı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2014. - Nassim Nicholas Taleb, Siyah Kuğu, Varlık Yayınları, 2011. - Nurettin Topçu, Mantık, Dergah Yayınları, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | 2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | 3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | 4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | 5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | 6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | 7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | 8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | 9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | 10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | 11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | 12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | 13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | 14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |