Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMET ALANLARI VE TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin sosyal hizmetin Türkiye'deki ve Dünyadaki gelişim sürecini öğrenmeleri, sosyal hizmetlerin tarihsel arka planını anlamaları ve sosyal hizmet uygulama alanlarını tanımaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse ilişkin beklentilerin konuşulması,Sosyal hizmet ile ilgili temel kavramlar (sosyal refah, sosyal hizmetler, insani hizmetler gibi) ve bunların birbirleriyle bağlantısı,Tarihsel gelişim sürecinde sosyal hizmetlere duyulan ihtiyaç,Sosyal hizmetin Dünyadaki gelişim süreci,Sosyal hizmetin Dünyadaki gelişim süreci (devam),Sosyal hizmetlerin Türkiye'deki gelişim süreci,Sosyal hizmetlerin Türkiye'deki gelişim süreci (devam),Türkiye'de kadınlara sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci,Türkiye'de sağlık alanında sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci,Alan incelemesi (hastane ziyareti),Çocuk refahı alanında sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci,Alan incelemesi (çocuk yuvası ziyareti),Yaşlı refahı alanında sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci,Alan incelemesi (yaşlı bakım merkezi ziyareti); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal hizmetin gelişim sürecini analiz edebilme yeterliliğine sahip olabileceklerdir. | 10, 9 | A, E |
1.1. Türkiye sosyal hizmetlerin gelişimini analiz ederler. | 10, 9 | A, E |
1.2. Dünyadaki sosyal hizmet bilgisinin gelişimini öğrenirler. | 10, 9 | A, E |
2. Sosyal hizmet uygulama alanlarını analiz edebilme yeterliliğine sahip olabileceklerdir. | 10, 9 | A, E |
2.1. Kadın refahı alanında sunulan hizmetleri ve tarihsel gelişim süreçlerini öğrenirler. | 10, 9 | A, E |
2.2. Çocuk refahı alanında sunulan hizmetleri ve tarihsel gelişim süreçlerini öğrenirler. | 10, 9 | A, E |
2.3. Yaşlı refahı alanında sunulan hizmetleri ve tarihsel gelişim süreçlerini öğrenirler. | 10, 9 | A, E |
2.4. Sağlık alanında sunulan hizmetleri ve tarihsel gelişim süreçlerini öğrenirler. | 10, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse ilişkin beklentilerin konuşulması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
2 | Sosyal hizmet ile ilgili temel kavramlar (sosyal refah, sosyal hizmetler, insani hizmetler gibi) ve bunların birbirleriyle bağlantısı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Tarihsel gelişim sürecinde sosyal hizmetlere duyulan ihtiyaç | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Sosyal hizmetin Dünyadaki gelişim süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Sosyal hizmetin Dünyadaki gelişim süreci (devam) | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Sosyal hizmetlerin Türkiye'deki gelişim süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Sosyal hizmetlerin Türkiye'deki gelişim süreci (devam) | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Türkiye'de kadınlara sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Türkiye'de sağlık alanında sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Alan incelemesi (hastane ziyareti) | |
11 | Çocuk refahı alanında sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Alan incelemesi (çocuk yuvası ziyareti) | |
13 | Yaşlı refahı alanında sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Alan incelemesi (yaşlı bakım merkezi ziyareti) |
Kaynak |
Ders notu öğretim elamanları tarafından verilecektir. |
Çengelci, Ethem, Cumhuriyet Türkiyesinde Sosyal Hizmetlerin Örgütlenmesi, Şafak Matbaacılık Ltd.Sti., Ankara, 1996 Day, Phyllis J., New History of Social Welfare, Allyn and Bacon, 1993 Dolgoff, Ralph, Donald Feldstein, Understanding Social Welfare, Allyn and Bacon, 2003 Federico, Ronald C., The Social Welfare Institution, Heath and Company, 1980 Langan, M., Welfare : needs, rights and risks, Routledge, 1998 Mandell, Betty Reid, Barbara Scram, Human Services: An Introduction, John Wiley and Sons, 1983 Midgley, James, Social Welfare in Global Context, Sage Publications, 1997 Spicker, Paul, Principles of Social Welfare, Routledge, 1988 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | 2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | 3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | 4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | 5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | 6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | 7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | 8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | 9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | 10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | 11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | 12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | 13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | 14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 123 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(123/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMET ALANLARI VE TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin sosyal hizmetin Türkiye'deki ve Dünyadaki gelişim sürecini öğrenmeleri, sosyal hizmetlerin tarihsel arka planını anlamaları ve sosyal hizmet uygulama alanlarını tanımaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse ilişkin beklentilerin konuşulması,Sosyal hizmet ile ilgili temel kavramlar (sosyal refah, sosyal hizmetler, insani hizmetler gibi) ve bunların birbirleriyle bağlantısı,Tarihsel gelişim sürecinde sosyal hizmetlere duyulan ihtiyaç,Sosyal hizmetin Dünyadaki gelişim süreci,Sosyal hizmetin Dünyadaki gelişim süreci (devam),Sosyal hizmetlerin Türkiye'deki gelişim süreci,Sosyal hizmetlerin Türkiye'deki gelişim süreci (devam),Türkiye'de kadınlara sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci,Türkiye'de sağlık alanında sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci,Alan incelemesi (hastane ziyareti),Çocuk refahı alanında sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci,Alan incelemesi (çocuk yuvası ziyareti),Yaşlı refahı alanında sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci,Alan incelemesi (yaşlı bakım merkezi ziyareti); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal hizmetin gelişim sürecini analiz edebilme yeterliliğine sahip olabileceklerdir. | 10, 9 | A, E |
1.1. Türkiye sosyal hizmetlerin gelişimini analiz ederler. | 10, 9 | A, E |
1.2. Dünyadaki sosyal hizmet bilgisinin gelişimini öğrenirler. | 10, 9 | A, E |
2. Sosyal hizmet uygulama alanlarını analiz edebilme yeterliliğine sahip olabileceklerdir. | 10, 9 | A, E |
2.1. Kadın refahı alanında sunulan hizmetleri ve tarihsel gelişim süreçlerini öğrenirler. | 10, 9 | A, E |
2.2. Çocuk refahı alanında sunulan hizmetleri ve tarihsel gelişim süreçlerini öğrenirler. | 10, 9 | A, E |
2.3. Yaşlı refahı alanında sunulan hizmetleri ve tarihsel gelişim süreçlerini öğrenirler. | 10, 9 | A, E |
2.4. Sağlık alanında sunulan hizmetleri ve tarihsel gelişim süreçlerini öğrenirler. | 10, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse ilişkin beklentilerin konuşulması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
2 | Sosyal hizmet ile ilgili temel kavramlar (sosyal refah, sosyal hizmetler, insani hizmetler gibi) ve bunların birbirleriyle bağlantısı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Tarihsel gelişim sürecinde sosyal hizmetlere duyulan ihtiyaç | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Sosyal hizmetin Dünyadaki gelişim süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Sosyal hizmetin Dünyadaki gelişim süreci (devam) | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Sosyal hizmetlerin Türkiye'deki gelişim süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Sosyal hizmetlerin Türkiye'deki gelişim süreci (devam) | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Türkiye'de kadınlara sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Türkiye'de sağlık alanında sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Alan incelemesi (hastane ziyareti) | |
11 | Çocuk refahı alanında sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Alan incelemesi (çocuk yuvası ziyareti) | |
13 | Yaşlı refahı alanında sunulan hizmetler ve tarihsel gelişim süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Alan incelemesi (yaşlı bakım merkezi ziyareti) |
Kaynak |
Ders notu öğretim elamanları tarafından verilecektir. |
Çengelci, Ethem, Cumhuriyet Türkiyesinde Sosyal Hizmetlerin Örgütlenmesi, Şafak Matbaacılık Ltd.Sti., Ankara, 1996 Day, Phyllis J., New History of Social Welfare, Allyn and Bacon, 1993 Dolgoff, Ralph, Donald Feldstein, Understanding Social Welfare, Allyn and Bacon, 2003 Federico, Ronald C., The Social Welfare Institution, Heath and Company, 1980 Langan, M., Welfare : needs, rights and risks, Routledge, 1998 Mandell, Betty Reid, Barbara Scram, Human Services: An Introduction, John Wiley and Sons, 1983 Midgley, James, Social Welfare in Global Context, Sage Publications, 1997 Spicker, Paul, Principles of Social Welfare, Routledge, 1988 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | 2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | 3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | 4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | 5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | 6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | 7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | 8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | 9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | 10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | 11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | 12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | 13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | 14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |