Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMETTE ETİK İLKE VE DEĞERLER-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSosyal hizmet mesleğinin etik ilke, sorumlulukları çerçevesinde etik değerlendirme yapmayı öğrenmek, ikilem ve etik ikilemleri değer bilgisiyle çözümleme becerisi kazanmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kavramsal Giriş: Etik, ahlak, değer ve değerler kavramları,İnsan sorunları üzerinden etik ve ahlak arasındaki farklar
Kişi-kişi ilişkisinde eylem ve eylemi oluşturan unsurlar,Kişi-kişi ilişkisinde eylem ve eylemi oluşturan unsurlar,Etik değerlendirme ve etik eylemin özellikleri,Vakalar üzerinden etik değerlendirme uygulaması,Yanlış değerlendirme biçimleri ve örnekleri,Doğru değerlendirmeye dayalı yanlış eylem ve örnekleri,Sosyal hizmet mesleğinin etik sorumlulukları I,Sosyal hizmet mesleğinin etik sorumlulukları I,İkilem ve etik ikilem,Vakalar üzerinden ikilem etik ikilem saptamaları ve çözümleri,Etik sorun ve etik ihlal durumları,Vakalar üzerinden etik ihlalleri saptama,Genel tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Etik ve ahlak kavramlarını açıklayabilecektir. 1.1. Değer, değerler, değer yargısı, etik vb. kavramlarını bilir 1.2. Etik ve ahlak arasındaki farkı gösterir 2. Etik eylem ve özelliklerinin bilgisini edinebilecektir 2.1. Bir eylemi oluşturan unsurları bilir 2.2. Etik eylemin koşullarını açıklar 3. Etik değerlendirmenin nasıl yapılacağını ve yanlış değerlendirme biçimlerini açıklayabilecektir. 3.1. Etik değerlendirmenin koşullarını bilir ve vakalar üzerinden etik değerlendirmede bulunur 3.2. Yanlış değerlendirme biçimlerini fark eder 4. İkilem ve etik ikilem kavramlarını açıklayabilecektir 4.1. İkilem ve etik ikilem durumları arasındaki farkı ayırt eder. 4.2. İnsan sorunları üzerinden etik ikilemlerin nasıl değerlendirileceğini bilir 5. Mesleğin etik ilke ve sorumluluklarını tartışabilecektir. 5.1. Sosyal Hizmet uzmanlarının etik sorumluluklarını açıklar 5.2. Mesleğin topluma yönelik etik sorumluluklarını tartışır A
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kavramsal Giriş: Etik, ahlak, değer ve değerler kavramları
2İnsan sorunları üzerinden etik ve ahlak arasındaki farklar
Kişi-kişi ilişkisinde eylem ve eylemi oluşturan unsurlar
3Kişi-kişi ilişkisinde eylem ve eylemi oluşturan unsurlar
4Etik değerlendirme ve etik eylemin özellikleri
5Vakalar üzerinden etik değerlendirme uygulaması
6Yanlış değerlendirme biçimleri ve örnekleri
7Doğru değerlendirmeye dayalı yanlış eylem ve örnekleri
8Sosyal hizmet mesleğinin etik sorumlulukları I
9Sosyal hizmet mesleğinin etik sorumlulukları I
10İkilem ve etik ikilem
11Vakalar üzerinden ikilem etik ikilem saptamaları ve çözümleri
12Etik sorun ve etik ihlal durumları
13Vakalar üzerinden etik ihlalleri saptama
14Genel tekrar
Kaynak
• Acar, H., Çoban, A. İ., Polat, G. (2017) Sosyal Hizmetlerde Yanlış Uygulamalar, Etik İhlaller ve Sorunlara İlişkin Bir Araştırma, TFK Derneği. • Sosyal Hizmet Mesleğinin Etik İlkeleri Ve Sorumlulukları. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Genel Merkezi. Ankara. 2004 • Kuçuradi, İ. (2016), İnsan ve Değerleri, TFK Yay. • Kuçuradi,İ. (2011). Etik, TFK Yay. • Banks, S.(2001). Ethics and Values In Social Work. New York: Palgrave

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMETTE ETİK İLKE VE DEĞERLER-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSosyal hizmet mesleğinin etik ilke, sorumlulukları çerçevesinde etik değerlendirme yapmayı öğrenmek, ikilem ve etik ikilemleri değer bilgisiyle çözümleme becerisi kazanmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kavramsal Giriş: Etik, ahlak, değer ve değerler kavramları,İnsan sorunları üzerinden etik ve ahlak arasındaki farklar
Kişi-kişi ilişkisinde eylem ve eylemi oluşturan unsurlar,Kişi-kişi ilişkisinde eylem ve eylemi oluşturan unsurlar,Etik değerlendirme ve etik eylemin özellikleri,Vakalar üzerinden etik değerlendirme uygulaması,Yanlış değerlendirme biçimleri ve örnekleri,Doğru değerlendirmeye dayalı yanlış eylem ve örnekleri,Sosyal hizmet mesleğinin etik sorumlulukları I,Sosyal hizmet mesleğinin etik sorumlulukları I,İkilem ve etik ikilem,Vakalar üzerinden ikilem etik ikilem saptamaları ve çözümleri,Etik sorun ve etik ihlal durumları,Vakalar üzerinden etik ihlalleri saptama,Genel tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Etik ve ahlak kavramlarını açıklayabilecektir. 1.1. Değer, değerler, değer yargısı, etik vb. kavramlarını bilir 1.2. Etik ve ahlak arasındaki farkı gösterir 2. Etik eylem ve özelliklerinin bilgisini edinebilecektir 2.1. Bir eylemi oluşturan unsurları bilir 2.2. Etik eylemin koşullarını açıklar 3. Etik değerlendirmenin nasıl yapılacağını ve yanlış değerlendirme biçimlerini açıklayabilecektir. 3.1. Etik değerlendirmenin koşullarını bilir ve vakalar üzerinden etik değerlendirmede bulunur 3.2. Yanlış değerlendirme biçimlerini fark eder 4. İkilem ve etik ikilem kavramlarını açıklayabilecektir 4.1. İkilem ve etik ikilem durumları arasındaki farkı ayırt eder. 4.2. İnsan sorunları üzerinden etik ikilemlerin nasıl değerlendirileceğini bilir 5. Mesleğin etik ilke ve sorumluluklarını tartışabilecektir. 5.1. Sosyal Hizmet uzmanlarının etik sorumluluklarını açıklar 5.2. Mesleğin topluma yönelik etik sorumluluklarını tartışır A
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kavramsal Giriş: Etik, ahlak, değer ve değerler kavramları
2İnsan sorunları üzerinden etik ve ahlak arasındaki farklar
Kişi-kişi ilişkisinde eylem ve eylemi oluşturan unsurlar
3Kişi-kişi ilişkisinde eylem ve eylemi oluşturan unsurlar
4Etik değerlendirme ve etik eylemin özellikleri
5Vakalar üzerinden etik değerlendirme uygulaması
6Yanlış değerlendirme biçimleri ve örnekleri
7Doğru değerlendirmeye dayalı yanlış eylem ve örnekleri
8Sosyal hizmet mesleğinin etik sorumlulukları I
9Sosyal hizmet mesleğinin etik sorumlulukları I
10İkilem ve etik ikilem
11Vakalar üzerinden ikilem etik ikilem saptamaları ve çözümleri
12Etik sorun ve etik ihlal durumları
13Vakalar üzerinden etik ihlalleri saptama
14Genel tekrar
Kaynak
• Acar, H., Çoban, A. İ., Polat, G. (2017) Sosyal Hizmetlerde Yanlış Uygulamalar, Etik İhlaller ve Sorunlara İlişkin Bir Araştırma, TFK Derneği. • Sosyal Hizmet Mesleğinin Etik İlkeleri Ve Sorumlulukları. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Genel Merkezi. Ankara. 2004 • Kuçuradi, İ. (2016), İnsan ve Değerleri, TFK Yay. • Kuçuradi,İ. (2011). Etik, TFK Yay. • Banks, S.(2001). Ethics and Values In Social Work. New York: Palgrave

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:48Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:50