Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
VESTİBULER SİSTEM VE HASTALIKLARI-Güz Dönemi2+234
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Bahtiyar ÇELİKGÜN
Dersi VerenlerProf.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Furkan BÜYÜKKAL
Dersin AmacıDenge bozukluğu ve/veya vertigo gibi tablolarla seyreden rahatsızlıkları bulunan hastalar hakkında temel bilgileri öğrenmek
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanımlanması ve Vestibuler sisteme giriş,İnsanda dengeyi sağlayan sistemlerin yapısı,Vestibüler sistemin anatomisi,Periferik ve santral vestibuler sistemin temel anatomi ve fizyolojisi,Periferik ve/veya santral vestıbuler patolojili hastaların genel değerlendirilmesi,Vertigo ve denge sorunlu hastaların sınıflandırılma ve kategorizasyonu,Vertigo ve denge sorunlu hastaların etyolojisine bakış,Periferik ve santral vestibuler sistem patolojileri,Psikojenik dengesizliğiyle ilgili sorunlar ve Diğer ilişkili vestibuler patolojiler,Hastalık öyküsü ve klinik muayene,Tıbbi değerlendirme ve vestibüler fonksiyon testleri,Objektif vestibüler test yöntemlerine giriş ,Objektif vestibüler test yöntemleri,Vestibuler olgu sunum ödevleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Vestibüler sistemde işleyiş ve mekanizmalarını değerlendirir.11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Vestibüler sistem anatomisi, fizyolojisini açıklar.11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Periferik vestbiüler sistem çalışma prensiplerini tanımlayabilir.11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Vestibüler sistemin temel terminolojisi tanımlayabilir.11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Periferal vestibüler hastalıkların mekanizmaları hakkında temel bilgileri açıklar.11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Meniere, BPPV, vestibüler migren ve nörinit gibi sık karşılaşılan hastalıkların klinik bulgularını ayrıntılı olarak tanımlayabilir11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Santral vestibüler hastalıklar ve mekanizmaları açıklayabilir.11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Santral vestibüler patolojilerin temel özelliklerini tanımlar.11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanımlanması ve Vestibuler sisteme girişÖn hazırlık yok
2İnsanda dengeyi sağlayan sistemlerin yapısıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Vestibüler sistemin anatomisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Periferik ve santral vestibuler sistemin temel anatomi ve fizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Periferik ve/veya santral vestıbuler patolojili hastaların genel değerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Vertigo ve denge sorunlu hastaların sınıflandırılma ve kategorizasyonuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Vertigo ve denge sorunlu hastaların etyolojisine bakışÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Periferik ve santral vestibuler sistem patolojileriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Psikojenik dengesizliğiyle ilgili sorunlar ve Diğer ilişkili vestibuler patolojilerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Hastalık öyküsü ve klinik muayeneÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Tıbbi değerlendirme ve vestibüler fonksiyon testleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Objektif vestibüler test yöntemlerine giriş Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Objektif vestibüler test yöntemleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Vestibuler olgu sunum ödevleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Ders sırasında sunulan powerpoint programları ile web sitesine yüklenen word dosyaları
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 9) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
X
4
PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
X
5
PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
6
PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
7
PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
8
PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
11
PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
12
PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
X
13
PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar
X
14
PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
15
PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır
X
16
PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati41456
Rehberli Problem Çözme2714
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi144
Okul Dışı Diğer Faaliyetler144
Proje Sunumu / Seminer224
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı224
Ara Sınav ve Hazırlığı21020
Genel Sınav ve Hazırlığı21020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)126
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(126/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
VESTİBULER SİSTEM VE HASTALIKLARI-Güz Dönemi2+234
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Bahtiyar ÇELİKGÜN
Dersi VerenlerProf.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Furkan BÜYÜKKAL
Dersin AmacıDenge bozukluğu ve/veya vertigo gibi tablolarla seyreden rahatsızlıkları bulunan hastalar hakkında temel bilgileri öğrenmek
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanımlanması ve Vestibuler sisteme giriş,İnsanda dengeyi sağlayan sistemlerin yapısı,Vestibüler sistemin anatomisi,Periferik ve santral vestibuler sistemin temel anatomi ve fizyolojisi,Periferik ve/veya santral vestıbuler patolojili hastaların genel değerlendirilmesi,Vertigo ve denge sorunlu hastaların sınıflandırılma ve kategorizasyonu,Vertigo ve denge sorunlu hastaların etyolojisine bakış,Periferik ve santral vestibuler sistem patolojileri,Psikojenik dengesizliğiyle ilgili sorunlar ve Diğer ilişkili vestibuler patolojiler,Hastalık öyküsü ve klinik muayene,Tıbbi değerlendirme ve vestibüler fonksiyon testleri,Objektif vestibüler test yöntemlerine giriş ,Objektif vestibüler test yöntemleri,Vestibuler olgu sunum ödevleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Vestibüler sistemde işleyiş ve mekanizmalarını değerlendirir.11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Vestibüler sistem anatomisi, fizyolojisini açıklar.11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Periferik vestbiüler sistem çalışma prensiplerini tanımlayabilir.11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Vestibüler sistemin temel terminolojisi tanımlayabilir.11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Periferal vestibüler hastalıkların mekanizmaları hakkında temel bilgileri açıklar.11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Meniere, BPPV, vestibüler migren ve nörinit gibi sık karşılaşılan hastalıkların klinik bulgularını ayrıntılı olarak tanımlayabilir11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Santral vestibüler hastalıklar ve mekanizmaları açıklayabilir.11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Santral vestibüler patolojilerin temel özelliklerini tanımlar.11, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 37, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanımlanması ve Vestibuler sisteme girişÖn hazırlık yok
2İnsanda dengeyi sağlayan sistemlerin yapısıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Vestibüler sistemin anatomisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Periferik ve santral vestibuler sistemin temel anatomi ve fizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Periferik ve/veya santral vestıbuler patolojili hastaların genel değerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Vertigo ve denge sorunlu hastaların sınıflandırılma ve kategorizasyonuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Vertigo ve denge sorunlu hastaların etyolojisine bakışÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Periferik ve santral vestibuler sistem patolojileriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Psikojenik dengesizliğiyle ilgili sorunlar ve Diğer ilişkili vestibuler patolojilerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Hastalık öyküsü ve klinik muayeneÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Tıbbi değerlendirme ve vestibüler fonksiyon testleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Objektif vestibüler test yöntemlerine giriş Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Objektif vestibüler test yöntemleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Vestibuler olgu sunum ödevleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Ders sırasında sunulan powerpoint programları ile web sitesine yüklenen word dosyaları
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 9) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
X
4
PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
X
5
PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
6
PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
7
PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
8
PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
11
PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
12
PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
X
13
PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar
X
14
PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
15
PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır
X
16
PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:06Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:07