Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL ŞİDDET VE REHABİLİTASYON-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin; şiddet ve türleri hakkında bilgi sahibi olması,şiddetin birey ve toplum üzerindeki etkilerini irdelemesi,şiddet uygulayan ve şiddet gören bireyin özelliklerini tanılaması, şiddeti biyolojik, kültürel,psikolojik, sosyal,politik ve felsefi yönlerden analiz ve sentez etmesi,şiddeti önleme ilkelerini bilmesi
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtılması
Şiddet nedir?
,Sosyokültürel açıdan şiddet,Şiddet türleri ve yaklaşımlar,Şiddetin birey ve toplum üzerinde etkileri,Şiddetin kaynakları-nedenleri,Şiddetin uygulandığı alanlar,Aile içi şiddet ,İşyerinde şiddet ,Okulda şiddet ,Stres,kentleşme ve suç ,Şiddet,kadın,gençlik, değişim ve şiddet ,Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon ,Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon ,Şiddete yönelik hukuki haklar ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Şiddet ve türlerini tanımlar.13, 14, 16, 19, 5, 9A
Şiddet ve etkilerini bilmesi ve değerlendirir10, 13, 14, 15, 5A
Şiddete yol açan faktörleri analiz eder13, 14, 16, 19, 5, 9A
Şiddet türlerini analiz eder10, 13, 14, 5, 9A
Şiddetten korunma ve rehabilitasyon ilkelerini bilir10, 13, 14, 16, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtılması
Şiddet nedir?
Kocacık,F.: ‘Şiddet olgusu Üzerine’.C.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi,Cilt 2,Sayı 1
2Sosyokültürel açıdan şiddetYavuz,R.,Tarhan,N.,Kocabaşoğlu,N.,Savrun,M.:(2000)Biyolojik, Sosyolojik,Psikolojik Açıdan Şiddet,istanbul
3Şiddet türleri ve yaklaşımlarGüleç,H., Topaloğlu,M., Ünsal,D., Altıntaş,M.. ‘Bir Kısır Döngü Olarak Şiddet’ :Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-current ApproachesinPsychiatry 2012, 4(1):112-137 Gümüş,A.:(2006) ‘Şiddet Türleri’.Bir S0run Olarak Şiddet Sempozyumu, Ankara.Eğitim sen yayınları s.13-38
4Şiddetin birey ve toplum üzerinde etkileriGüleç,H., Topaloğlu,M., Ünsal,D., Altıntaş,M.. ‘Bir Kısır Döngü Olarak Şiddet’ :Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-current ApproachesinPsychiatry 2012, 4(1):112-137
5Şiddetin kaynakları-nedenleriYavuz,R.,Tarhan,N.,Kocabaşoğlu,N.,Savrun,M.:(2000)Biyolojik, Sosyolojik,Psikolojik Açıdan Şiddet,istanbul
6Şiddetin uygulandığı alanlarKazancı,D,(2012) ‘Şiddet Türleri’ (duygusal,ekonomik,fiziksel,cinsel şiddet), Psikoloji,Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Makaleleri Kütüphanesi.
7Aile içi şiddet T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38
8İşyerinde şiddet Tınaz,P,:İşyerinde Psikolojik Taciz(Mobbing) (2006) İstanbul
9Okulda şiddet Deveci,H,Karadağ,R. Yılmaz,F,:İlköğretim Öğrencilerinin şiddet algıları, Electronic Journal of Social Science,Bahar-2008, C.7 S.24 (351-368)
10Stres,kentleşme ve suç Yavuz,R.,Tarhan,N.,Kocabaşoğlu,N.,Savrun,M.:(2000)Biyolojik, Sosyolojik,Psikolojik Açıdan Şiddet,İstanbul S.77-82
11Şiddet,kadın,gençlik, değişim ve şiddet Yavuz,R, TARHAN,N,:(2000)Biyolojik,sosyolojik, Psikolojik Açıdan ŞİDDET s.39-51 83-95
12Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38
13Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon Çam.O, Engin,E.:Ruh Sağlığı ve Hemşireliği (2014) İstanbul S.803-819 Öztürk,M.O, Uluşahin,A.:Ruh Sağlığı ve Bozuklukları.(2014) Ankara 12.basım S.960-986
14Şiddete yönelik hukuki haklar T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38 S.11-33
Kaynak
Yavuz,R, TARHAN,N,:(2000)Biyolojik,sosyolojik, Psikolojik Açıdan ŞİDDETŞ Şiddetin İzini Sürmek, Şiddet nedir. (http/www.flsfdergisi.com/sayı 12/1-18.pdf) (24 Temmuz 2013) Gümüş,A.:(2006) ‘Şiddet Türleri’.Bir S0run Olarak Şiddet Sempozyumu, Ankara.Eğitim sen yayınları s.13-38 T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38
Deveci,H,Karadağ,R. Yılmaz,F,:İlköğretim Öğrencilerinin şiddet algıları, Electronic Journal of Social Science,Bahar-2008, C.7 S.24 (351-368) Tınaz,P,:İşyerinde Psikolojik Taciz(Mobbing) (2006) İstanbul Güleç,H., Topaloğlu,M., Ünsal,D., Altıntaş,M.. ‘Bir Kısır Döngü Olarak Şiddet’ :Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-current ApproachesinPsychiatry 2012, 4(1):112-137 T.C.Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı; Kadına yönelik Şiddetle Mücadele el Kitabı ,s.40 www.aile.gov.tr Kazancı,D,(2012) ‘Şiddet Türleri’ (duygusal,ekonomik,fiziksel,cinsel şiddet), Psikoloji,Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Makaleleri Kütüphanesi. Çam.O, Engin,E.:Ruh Sağlığı ve Hemşireliği (2014) İstanbul Öztürk,M.O, Uluşahin,A.:Ruh Sağlığı ve Bozuklukları.(2014) Ankara 12.basım

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi188
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14114
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı188
Genel Sınav ve Hazırlığı11212
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)70
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL ŞİDDET VE REHABİLİTASYON-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin; şiddet ve türleri hakkında bilgi sahibi olması,şiddetin birey ve toplum üzerindeki etkilerini irdelemesi,şiddet uygulayan ve şiddet gören bireyin özelliklerini tanılaması, şiddeti biyolojik, kültürel,psikolojik, sosyal,politik ve felsefi yönlerden analiz ve sentez etmesi,şiddeti önleme ilkelerini bilmesi
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtılması
Şiddet nedir?
,Sosyokültürel açıdan şiddet,Şiddet türleri ve yaklaşımlar,Şiddetin birey ve toplum üzerinde etkileri,Şiddetin kaynakları-nedenleri,Şiddetin uygulandığı alanlar,Aile içi şiddet ,İşyerinde şiddet ,Okulda şiddet ,Stres,kentleşme ve suç ,Şiddet,kadın,gençlik, değişim ve şiddet ,Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon ,Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon ,Şiddete yönelik hukuki haklar ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Şiddet ve türlerini tanımlar.13, 14, 16, 19, 5, 9A
Şiddet ve etkilerini bilmesi ve değerlendirir10, 13, 14, 15, 5A
Şiddete yol açan faktörleri analiz eder13, 14, 16, 19, 5, 9A
Şiddet türlerini analiz eder10, 13, 14, 5, 9A
Şiddetten korunma ve rehabilitasyon ilkelerini bilir10, 13, 14, 16, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtılması
Şiddet nedir?
Kocacık,F.: ‘Şiddet olgusu Üzerine’.C.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi,Cilt 2,Sayı 1
2Sosyokültürel açıdan şiddetYavuz,R.,Tarhan,N.,Kocabaşoğlu,N.,Savrun,M.:(2000)Biyolojik, Sosyolojik,Psikolojik Açıdan Şiddet,istanbul
3Şiddet türleri ve yaklaşımlarGüleç,H., Topaloğlu,M., Ünsal,D., Altıntaş,M.. ‘Bir Kısır Döngü Olarak Şiddet’ :Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-current ApproachesinPsychiatry 2012, 4(1):112-137 Gümüş,A.:(2006) ‘Şiddet Türleri’.Bir S0run Olarak Şiddet Sempozyumu, Ankara.Eğitim sen yayınları s.13-38
4Şiddetin birey ve toplum üzerinde etkileriGüleç,H., Topaloğlu,M., Ünsal,D., Altıntaş,M.. ‘Bir Kısır Döngü Olarak Şiddet’ :Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-current ApproachesinPsychiatry 2012, 4(1):112-137
5Şiddetin kaynakları-nedenleriYavuz,R.,Tarhan,N.,Kocabaşoğlu,N.,Savrun,M.:(2000)Biyolojik, Sosyolojik,Psikolojik Açıdan Şiddet,istanbul
6Şiddetin uygulandığı alanlarKazancı,D,(2012) ‘Şiddet Türleri’ (duygusal,ekonomik,fiziksel,cinsel şiddet), Psikoloji,Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Makaleleri Kütüphanesi.
7Aile içi şiddet T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38
8İşyerinde şiddet Tınaz,P,:İşyerinde Psikolojik Taciz(Mobbing) (2006) İstanbul
9Okulda şiddet Deveci,H,Karadağ,R. Yılmaz,F,:İlköğretim Öğrencilerinin şiddet algıları, Electronic Journal of Social Science,Bahar-2008, C.7 S.24 (351-368)
10Stres,kentleşme ve suç Yavuz,R.,Tarhan,N.,Kocabaşoğlu,N.,Savrun,M.:(2000)Biyolojik, Sosyolojik,Psikolojik Açıdan Şiddet,İstanbul S.77-82
11Şiddet,kadın,gençlik, değişim ve şiddet Yavuz,R, TARHAN,N,:(2000)Biyolojik,sosyolojik, Psikolojik Açıdan ŞİDDET s.39-51 83-95
12Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38
13Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon Çam.O, Engin,E.:Ruh Sağlığı ve Hemşireliği (2014) İstanbul S.803-819 Öztürk,M.O, Uluşahin,A.:Ruh Sağlığı ve Bozuklukları.(2014) Ankara 12.basım S.960-986
14Şiddete yönelik hukuki haklar T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38 S.11-33
Kaynak
Yavuz,R, TARHAN,N,:(2000)Biyolojik,sosyolojik, Psikolojik Açıdan ŞİDDETŞ Şiddetin İzini Sürmek, Şiddet nedir. (http/www.flsfdergisi.com/sayı 12/1-18.pdf) (24 Temmuz 2013) Gümüş,A.:(2006) ‘Şiddet Türleri’.Bir S0run Olarak Şiddet Sempozyumu, Ankara.Eğitim sen yayınları s.13-38 T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38
Deveci,H,Karadağ,R. Yılmaz,F,:İlköğretim Öğrencilerinin şiddet algıları, Electronic Journal of Social Science,Bahar-2008, C.7 S.24 (351-368) Tınaz,P,:İşyerinde Psikolojik Taciz(Mobbing) (2006) İstanbul Güleç,H., Topaloğlu,M., Ünsal,D., Altıntaş,M.. ‘Bir Kısır Döngü Olarak Şiddet’ :Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-current ApproachesinPsychiatry 2012, 4(1):112-137 T.C.Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı; Kadına yönelik Şiddetle Mücadele el Kitabı ,s.40 www.aile.gov.tr Kazancı,D,(2012) ‘Şiddet Türleri’ (duygusal,ekonomik,fiziksel,cinsel şiddet), Psikoloji,Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Makaleleri Kütüphanesi. Çam.O, Engin,E.:Ruh Sağlığı ve Hemşireliği (2014) İstanbul Öztürk,M.O, Uluşahin,A.:Ruh Sağlığı ve Bozuklukları.(2014) Ankara 12.basım

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/10/2022 - 11:01Son Güncelleme Tarihi: 31/10/2022 - 15:11