Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe DOST, Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık ekibinin bir üyesi olarak, halk sağlığı hemşireliği alanlarında birey, aile ve toplum gruplarının öncelikli sağlık sorunlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin sunulması ve sağlığın geliştirilmesi faaliyetlerine yönelik farkındalık kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Dünyada ve Türkiye’de Halk Sağlığı Hizmetlerinin Durumu,Dünya'da ve Ülkemizde Halk Sağlığı Hemşireliği'nin Tarihçesi,Toplum Tanılama Epidemiyoloji ,Küresel Sağlık Sorunları Ve Önlenmesine İlişkin Stratejiler,Erken Tanı/Taramalar ,Omaha Sınıflama Sistemi,Aile Sağlığı Hemşireliği,Okul Sağlığı Hemşireliği,Yaşlı Sağlığı Hemşireliği,İş Sağlığı Hemşireliği,Olağan Dışı Durumlarda Hemşirelik,Halk Sağlığı Hemşireliğinde Özel Gruplar ,Kanıta Dayalı Uygulamalar ,Sağlığı Geliştirme Toplumun Güçlendirilmesi Dersin değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Halk Sağlığı Hemşireliğinin tarihsel gelişimi ve temel kavramlarını tanımlar | 16, 37, 9 | A |
3.Ulusal sağlık bakım sisteminin işleyişini açıklar | 16, 9 | A |
8.Halk sağlığı hemşiresinin uygulama alanlarına yönelik (okul sağlığı, evde bakım, aile sağlığı, iş sağlığı, çevre sağlığı, yaşlı sağlığı ve toplum ruh sağlığı) rol ve fonksiyonlarını açıklar | 14, 16, 4, 5, 9 | A |
4.Erken tanı ve taramaların önemini tartışır | 16, 9 | A, G |
10.Toplumdaki risk grupları ve kırılgan grupları sorunları ile birlikte belirler | 10, 16, 9 | A |
6.Sağlıklı yaşam biçimi ve sağlıklı çevre oluşturacak temel davranışları açıklar | 10, 16, 37, 9 | A |
5.Ülkemizde sağlığı koruyan ve geliştiren sağlık programlarını açıklar | 16, 37, 9 | A |
9.Toplumun güçlendirilmesi için yapılması gerekenleri açıklar | 16, 18, 9 | A |
7.Birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına yönelik bakımı planlar | 10, 14, 16, 4, 9 | A |
2. Birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarını bütüncül olarak değerlendirir | 10, 16, 3, 37, 5, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Dünyada ve Türkiye’de Halk Sağlığı Hizmetlerinin Durumu | - |
2 | Dünya'da ve Ülkemizde Halk Sağlığı Hemşireliği'nin Tarihçesi | 1.Kaynağın incelenmesi |
3 | Toplum Tanılama Epidemiyoloji | "McCarthy, S. (2021). What is a windshield survey? Washtenaw Community College Library. https://libguides.wccnet.edu/nur130/windshield_survey " kaynağın incelenmesi |
4 | Küresel Sağlık Sorunları Ve Önlenmesine İlişkin Stratejiler | "https://www.cdc.gov/globalhealth/strategy/pdf/CDC-Global-Strategy_01.pdf" Türkiye Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar Çok Paydaşlı Eylem Planı 2017-2025. https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/%C3%A7ok%20payda%C5%9Fl%C4%B1%20eylem.pdf ve 4.kaynaklarının incelenmesi |
5 | Erken Tanı/Taramalar | 1. ve 6. kaynağın incelenmesi |
6 | Omaha Sınıflama Sistemi | "Omaha Sistemi Hemşirelikte Bilgi Yönetimi" kitabının incelenmesi |
7 | Aile Sağlığı Hemşireliği | 1., 5. ve 6.kaynağın incelenmesi |
8 | Okul Sağlığı Hemşireliği | 2.kaynağın incelenmesi |
9 | Yaşlı Sağlığı Hemşireliği | 7.kaynağın incelenmesi |
10 | İş Sağlığı Hemşireliği | 3.kaynağın incelenmesi |
11 | Olağan Dışı Durumlarda Hemşirelik | 1.kaynağın incelenmesi |
12 | Halk Sağlığı Hemşireliğinde Özel Gruplar | 1.kaynağın incelenmesi |
13 | Kanıta Dayalı Uygulamalar | 11.kaynağın incelenmesi |
14 | Sağlığı Geliştirme Toplumun Güçlendirilmesi Dersin değerlendirilmesi | 5. ve 6.kaynağın incelenmesi |
Kaynak |
1. Erci, B. (Ed.) (2020). Halk Sağlığı Hemşireliği. Anadolu Nobel Tıp Kitabevi. 2. Gözüm, S. (Ed.).(2016).Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi. Vize Yayıncılık. 3. Esin, MN. (2016). Dünyada ve Türkiye'de İş Sağlığı Hemşireliği. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics 2016;2(2):1-7 4. DSÖ 2013-2020, Küresel Olmayan Hastalıkların Önlenmesine ve Kontrolüne İlişkin Küresel Eylem Planı 5.Ayaz Alkaya, S. (2017).Sağlığın Geliştirilmesi.Hedef Yayıncılık 6.Bayık Temel A. (2021). Sağlığı Koruma ve Geliştirme-1. EMA Tıp Kitabevi 7. Bilgili N, Kitiş Y. (2019). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. Vize Yayıncılık 8.McCarthy, S. (2021). What is a windshield survey? Washtenaw Community College Library. https://libguides.wccnet.edu/nur130/windshield_survey 9. https://www.cdc.gov/globalhealth/strategy/pdf/CDC-Global-Strategy_01.pdf 10.Türkiye Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar Çok Paydaşlı Eylem Planı 2017-2025. https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/%C3%A7ok%20payda%C5%9Fl%C4%B1%20eylem.pdf kaynaklarının incelenmesi 11. Ozmen D. (2017). Halk Sağlığı Hemşireliği Alt Uzmanlık Alanlarına İlişkin Kanıta Dayalı Araştırma Örnekleri. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics. 2017;3(1):29-38 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 3 | 3 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe DOST, Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık ekibinin bir üyesi olarak, halk sağlığı hemşireliği alanlarında birey, aile ve toplum gruplarının öncelikli sağlık sorunlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin sunulması ve sağlığın geliştirilmesi faaliyetlerine yönelik farkındalık kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Dünyada ve Türkiye’de Halk Sağlığı Hizmetlerinin Durumu,Dünya'da ve Ülkemizde Halk Sağlığı Hemşireliği'nin Tarihçesi,Toplum Tanılama Epidemiyoloji ,Küresel Sağlık Sorunları Ve Önlenmesine İlişkin Stratejiler,Erken Tanı/Taramalar ,Omaha Sınıflama Sistemi,Aile Sağlığı Hemşireliği,Okul Sağlığı Hemşireliği,Yaşlı Sağlığı Hemşireliği,İş Sağlığı Hemşireliği,Olağan Dışı Durumlarda Hemşirelik,Halk Sağlığı Hemşireliğinde Özel Gruplar ,Kanıta Dayalı Uygulamalar ,Sağlığı Geliştirme Toplumun Güçlendirilmesi Dersin değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Halk Sağlığı Hemşireliğinin tarihsel gelişimi ve temel kavramlarını tanımlar | 16, 37, 9 | A |
3.Ulusal sağlık bakım sisteminin işleyişini açıklar | 16, 9 | A |
8.Halk sağlığı hemşiresinin uygulama alanlarına yönelik (okul sağlığı, evde bakım, aile sağlığı, iş sağlığı, çevre sağlığı, yaşlı sağlığı ve toplum ruh sağlığı) rol ve fonksiyonlarını açıklar | 14, 16, 4, 5, 9 | A |
4.Erken tanı ve taramaların önemini tartışır | 16, 9 | A, G |
10.Toplumdaki risk grupları ve kırılgan grupları sorunları ile birlikte belirler | 10, 16, 9 | A |
6.Sağlıklı yaşam biçimi ve sağlıklı çevre oluşturacak temel davranışları açıklar | 10, 16, 37, 9 | A |
5.Ülkemizde sağlığı koruyan ve geliştiren sağlık programlarını açıklar | 16, 37, 9 | A |
9.Toplumun güçlendirilmesi için yapılması gerekenleri açıklar | 16, 18, 9 | A |
7.Birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına yönelik bakımı planlar | 10, 14, 16, 4, 9 | A |
2. Birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarını bütüncül olarak değerlendirir | 10, 16, 3, 37, 5, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Dünyada ve Türkiye’de Halk Sağlığı Hizmetlerinin Durumu | - |
2 | Dünya'da ve Ülkemizde Halk Sağlığı Hemşireliği'nin Tarihçesi | 1.Kaynağın incelenmesi |
3 | Toplum Tanılama Epidemiyoloji | "McCarthy, S. (2021). What is a windshield survey? Washtenaw Community College Library. https://libguides.wccnet.edu/nur130/windshield_survey " kaynağın incelenmesi |
4 | Küresel Sağlık Sorunları Ve Önlenmesine İlişkin Stratejiler | "https://www.cdc.gov/globalhealth/strategy/pdf/CDC-Global-Strategy_01.pdf" Türkiye Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar Çok Paydaşlı Eylem Planı 2017-2025. https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/%C3%A7ok%20payda%C5%9Fl%C4%B1%20eylem.pdf ve 4.kaynaklarının incelenmesi |
5 | Erken Tanı/Taramalar | 1. ve 6. kaynağın incelenmesi |
6 | Omaha Sınıflama Sistemi | "Omaha Sistemi Hemşirelikte Bilgi Yönetimi" kitabının incelenmesi |
7 | Aile Sağlığı Hemşireliği | 1., 5. ve 6.kaynağın incelenmesi |
8 | Okul Sağlığı Hemşireliği | 2.kaynağın incelenmesi |
9 | Yaşlı Sağlığı Hemşireliği | 7.kaynağın incelenmesi |
10 | İş Sağlığı Hemşireliği | 3.kaynağın incelenmesi |
11 | Olağan Dışı Durumlarda Hemşirelik | 1.kaynağın incelenmesi |
12 | Halk Sağlığı Hemşireliğinde Özel Gruplar | 1.kaynağın incelenmesi |
13 | Kanıta Dayalı Uygulamalar | 11.kaynağın incelenmesi |
14 | Sağlığı Geliştirme Toplumun Güçlendirilmesi Dersin değerlendirilmesi | 5. ve 6.kaynağın incelenmesi |
Kaynak |
1. Erci, B. (Ed.) (2020). Halk Sağlığı Hemşireliği. Anadolu Nobel Tıp Kitabevi. 2. Gözüm, S. (Ed.).(2016).Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi. Vize Yayıncılık. 3. Esin, MN. (2016). Dünyada ve Türkiye'de İş Sağlığı Hemşireliği. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics 2016;2(2):1-7 4. DSÖ 2013-2020, Küresel Olmayan Hastalıkların Önlenmesine ve Kontrolüne İlişkin Küresel Eylem Planı 5.Ayaz Alkaya, S. (2017).Sağlığın Geliştirilmesi.Hedef Yayıncılık 6.Bayık Temel A. (2021). Sağlığı Koruma ve Geliştirme-1. EMA Tıp Kitabevi 7. Bilgili N, Kitiş Y. (2019). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. Vize Yayıncılık 8.McCarthy, S. (2021). What is a windshield survey? Washtenaw Community College Library. https://libguides.wccnet.edu/nur130/windshield_survey 9. https://www.cdc.gov/globalhealth/strategy/pdf/CDC-Global-Strategy_01.pdf 10.Türkiye Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar Çok Paydaşlı Eylem Planı 2017-2025. https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/%C3%A7ok%20payda%C5%9Fl%C4%B1%20eylem.pdf kaynaklarının incelenmesi 11. Ozmen D. (2017). Halk Sağlığı Hemşireliği Alt Uzmanlık Alanlarına İlişkin Kanıta Dayalı Araştırma Örnekleri. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics. 2017;3(1):29-38 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |