Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Kişisel ve mesleki yaşamda başarılı kişilerarası ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamada gerekli ilke, yöntem teknik ve bilgileri vererek istenilen davranışları geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler ,Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları,Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları,Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim,Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış,Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri,İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar,Çocuk Hasta İle İletişim Yaşlı Hasta İle İletişim,Bazı Özel Durumlarda İletişim -Tedaviyi Reddeden Hasta -Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta,Bazı Özel Durumlarda İletişim - Saldırgan Hasta - Anksiyete Yaşayan Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim -İçe Dönük/Depresif Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim -Terminal Süreçteki Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim - Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile ,Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İletişimin temel kavramları, iletişim sürecini ve iletişimin önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Farklı yaş grubundan bireylerle etkin iletişimin önemini açıklar. | 13, 15 | A |
Empati beceresinin iletişimde önemini açıklar. | 10, 13, 16, 4 | A |
Kurumsal vizyon, misyon, hedef ve amaçlar konusunda çalışanlarla iletişim kurmanın önemini açıklar. | 13, 15, 4 | A |
Toplantı yönetim tekniklerini bilir ve kurumsal raporlama tekniklerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
İletişimi engelleyen faktörleri açıklar ve iletişimi geliştirme araçlarını açıklar. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Stres yönetiminde kullanılacak yöntemleri açıklar. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler | 1.kaynağın 38-42. ve 2. kaynağın 32-41. sayfalarının incelenmesi |
2 | Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları | 2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi |
3 | Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları | 1.kaynağın 122-133. ve 2. kaynağın 43-49. sayfalarının incelenmesi |
4 | Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim | 1. kaynağın 114-115 ve 2. kaynağın 9-10. ve 70-73. sayfalarının incelenmesi |
5 | Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış | 1.kaynağın 134-141. ve 2. kaynağın 91-93 sayfalarının incelenmesi |
6 | Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri | 1. kaynağın 120-126 ve 2. kaynağın 94-99. sayfalarının incelenmesi |
7 | İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar | 1. kaynağın 46-68. ve 2. kaynağın 12-22 sayfalarının incelenmesi |
8 | Çocuk Hasta İle İletişim Yaşlı Hasta İle İletişim | 1. kaynağın 92-93. ve 2. kaynağın 153-156. ve 176-181. sayfalarının incelenmesi |
9 | Bazı Özel Durumlarda İletişim -Tedaviyi Reddeden Hasta -Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta | 1. kaynağın 73-80 ve 2. Kaynağın 144-125. ve 158-160. sayfalarının incelenmesi |
10 | Bazı Özel Durumlarda İletişim - Saldırgan Hasta - Anksiyete Yaşayan Hasta | 2. kaynağın 111-116 ve 129-137. sayfalarının incelenmesi |
11 | Bazı Özel Durumlarda İletişim -İçe Dönük/Depresif Hasta | 2. kaynağın 111-116. ve 129-137. sayfalarının incelenmesi |
12 | Bazı Özel Durumlarda İletişim -Terminal Süreçteki Hasta | 1. kaynağın 96-106. ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi |
13 | Bazı Özel Durumlarda İletişim - Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile | 1.kaynağın 96-106 ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi |
14 | Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü | 2. kaynağın 74-86. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1-Üstün, B., Akgün, E., Partlak, N. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi. 2.Terakye, G. (1998). Hasta-hemşire ilişkileri. Ankara: Zirve Ofset. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 9 | 9 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 13 | 13 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(74/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Kişisel ve mesleki yaşamda başarılı kişilerarası ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamada gerekli ilke, yöntem teknik ve bilgileri vererek istenilen davranışları geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler ,Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları,Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları,Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim,Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış,Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri,İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar,Çocuk Hasta İle İletişim Yaşlı Hasta İle İletişim,Bazı Özel Durumlarda İletişim -Tedaviyi Reddeden Hasta -Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta,Bazı Özel Durumlarda İletişim - Saldırgan Hasta - Anksiyete Yaşayan Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim -İçe Dönük/Depresif Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim -Terminal Süreçteki Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim - Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile ,Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İletişimin temel kavramları, iletişim sürecini ve iletişimin önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Farklı yaş grubundan bireylerle etkin iletişimin önemini açıklar. | 13, 15 | A |
Empati beceresinin iletişimde önemini açıklar. | 10, 13, 16, 4 | A |
Kurumsal vizyon, misyon, hedef ve amaçlar konusunda çalışanlarla iletişim kurmanın önemini açıklar. | 13, 15, 4 | A |
Toplantı yönetim tekniklerini bilir ve kurumsal raporlama tekniklerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
İletişimi engelleyen faktörleri açıklar ve iletişimi geliştirme araçlarını açıklar. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Stres yönetiminde kullanılacak yöntemleri açıklar. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler | 1.kaynağın 38-42. ve 2. kaynağın 32-41. sayfalarının incelenmesi |
2 | Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları | 2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi |
3 | Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları | 1.kaynağın 122-133. ve 2. kaynağın 43-49. sayfalarının incelenmesi |
4 | Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim | 1. kaynağın 114-115 ve 2. kaynağın 9-10. ve 70-73. sayfalarının incelenmesi |
5 | Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış | 1.kaynağın 134-141. ve 2. kaynağın 91-93 sayfalarının incelenmesi |
6 | Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri | 1. kaynağın 120-126 ve 2. kaynağın 94-99. sayfalarının incelenmesi |
7 | İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar | 1. kaynağın 46-68. ve 2. kaynağın 12-22 sayfalarının incelenmesi |
8 | Çocuk Hasta İle İletişim Yaşlı Hasta İle İletişim | 1. kaynağın 92-93. ve 2. kaynağın 153-156. ve 176-181. sayfalarının incelenmesi |
9 | Bazı Özel Durumlarda İletişim -Tedaviyi Reddeden Hasta -Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta | 1. kaynağın 73-80 ve 2. Kaynağın 144-125. ve 158-160. sayfalarının incelenmesi |
10 | Bazı Özel Durumlarda İletişim - Saldırgan Hasta - Anksiyete Yaşayan Hasta | 2. kaynağın 111-116 ve 129-137. sayfalarının incelenmesi |
11 | Bazı Özel Durumlarda İletişim -İçe Dönük/Depresif Hasta | 2. kaynağın 111-116. ve 129-137. sayfalarının incelenmesi |
12 | Bazı Özel Durumlarda İletişim -Terminal Süreçteki Hasta | 1. kaynağın 96-106. ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi |
13 | Bazı Özel Durumlarda İletişim - Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile | 1.kaynağın 96-106 ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi |
14 | Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü | 2. kaynağın 74-86. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1-Üstün, B., Akgün, E., Partlak, N. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi. 2.Terakye, G. (1998). Hasta-hemşire ilişkileri. Ankara: Zirve Ofset. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |