Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEMŞİRELİK ESASLARI I-Güz Dönemi3+456
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHemşirelik süreci doğrultusunda bireyselleştirilmiş ve bütüncül bakımın verilebilmesi için gerekli olan temel mesleki kavram ve uygulamalara yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma

Dersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması

Teori: Hemşireliğin Doğası
Lab: Online Laboratuarın Tanıtımı,Teori
Hemşireliğin Temel Kavramları
Laboratuvar: Temel kavramlar ile ilgili kavram haritası hazırlama
,Teori: Hemşirelik ve Bakım
Lab: Bakım ve ilişkili kavramlar ile ilgili kavram haritası hazırlama
,Teori: Hemşirelik Model ve Kuramları
Online Lab: Vaka çalışması (Roper Logan ve Tierney Yaşam Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Modelinin Tanıtılması)
,Teori: Hemşirelik Süreci; Tanılama, Hemşirelik Tanısı
Lab: Simülasyon-Tanılama
,Teori: Hemşirelik Süreci: Planlama, Uygulama ve Değerlendirme
Lab: Vaka çalışması (Örnek bakım planı),Teori: Kaliteli ve Güvenli Bakım
Laboratuvar: Hasta Güvenliği Simülasyonu
,Teori: Enfeksiyon Kontrol Yöntemleri
Lab: El Hijyeni, İzolasyon uygulama yöntemleri ve Asepsi Kuralları,Teori: Hasta Kabul, Nakil ve Taburculuk Süreci
Lab: Simülasyon: Hasta Kabul
,Teori: Hareket ve Egzersiz
Lab: Vücut mekanikleri, Hasta pozisyonları

,Teori: Perioperatif Bakım
Lab: Preoperatif hasta hazırlığı uygulaması
Postoperatif hasta egzersizleri uygulaması
,Teori: Deri ve Öz bakım uygulamaları
Lab: Öz bakım uygulamaları (Saç bakımı, el ve ayak bakımı, vücut bakımı ve ağız bakımı),Teori: Sıcak-Soğuk Uygulamalar
Lab: Sıcak-Soğuk Uygulama Yöntemleri
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
2.Bakımda kullanılan hemşirelik modellerini açıklar,16, 9A
1. Hemşireliğin temel kavramlarını ve kavramların birbiriyle ilişkisini açıklar,10, 16, 23, 9A
3. Hemşirelik sürecinin basamaklarını tanımlar,10, 13, 14, 16, 21, 9A, G, H
4. Bakımda hemşirelik sürecinin önemini tartışır.16, 5, 9A, G
5. Güvenli bakım için gerekli ilkeleri açıklar,10, 16, 21, 9A, G, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma

Dersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması

Teori: Hemşireliğin Doğası
Lab: Online Laboratuarın Tanıtımı
Teori 1. kaynağın 57-79. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar Laboratuvar kullanım kurallarını okuması ve beyaz önlük giymesi
2Teori
Hemşireliğin Temel Kavramları
Laboratuvar: Temel kavramlar ile ilgili kavram haritası hazırlama
Teori ve Laboratuvar 1. kaynağın 219-229. sayfalarının incelenmesi
3Teori: Hemşirelik ve Bakım
Lab: Bakım ve ilişkili kavramlar ile ilgili kavram haritası hazırlama
Teori 1. kaynağın 79-95. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar 3.kaynağın 1-8. Sayfalarının ve 7. kaynağın incelenmesi
4Teori: Hemşirelik Model ve Kuramları
Online Lab: Vaka çalışması (Roper Logan ve Tierney Yaşam Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Modelinin Tanıtılması)
Teori 1. kaynağın 137-177. sayfalarının ve 6. Kaynağın giriş bölümünün incelenmesi Laboratuvar 4.kaynağın 417-435. sayfalarının incelenmesi
5Teori: Hemşirelik Süreci; Tanılama, Hemşirelik Tanısı
Lab: Simülasyon-Tanılama
Teori 1. kaynağın 177-219. sayfalarının ve 6. kaynağın giriş bölümünün incelenmesi Laboratuvar 4. kaynağın 443-473. sayfalarının incelenmesi
6Teori: Hemşirelik Süreci: Planlama, Uygulama ve Değerlendirme
Lab: Vaka çalışması (Örnek bakım planı)
Teori ve Laboratuvar 1. kaynağın 263-291. ve 391-413. sayfalarının incelenmesi
7Teori: Kaliteli ve Güvenli Bakım
Laboratuvar: Hasta Güvenliği Simülasyonu
Teori 1. kaynağın 413-445. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar 3. nolu kaynağın 29-41. sayfalarının incelenmesi
8Teori: Enfeksiyon Kontrol Yöntemleri
Lab: El Hijyeni, İzolasyon uygulama yöntemleri ve Asepsi Kuralları
Teori 1. kaynağın 321-391. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar 4. kaynağın 301-334. sayfalarının incelenmesi
9Teori: Hasta Kabul, Nakil ve Taburculuk Süreci
Lab: Simülasyon: Hasta Kabul
Teori 1.kaynağın 697-721. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar 4.kaynağın 48-58. sayfalarının incelenmesi
10Teori: Hareket ve Egzersiz
Lab: Vücut mekanikleri, Hasta pozisyonları

Teori 1.kaynağın 445-487. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar 4.kaynağın 239-283. sayfalarının incelenmesi
11Teori: Perioperatif Bakım
Lab: Preoperatif hasta hazırlığı uygulaması
Postoperatif hasta egzersizleri uygulaması
Teori ve Laboratuvar 5. kaynağın 33-45. sayfalarının incelenmesi
13Teori: Deri ve Öz bakım uygulamaları
Lab: Öz bakım uygulamaları (Saç bakımı, el ve ayak bakımı, vücut bakımı ve ağız bakımı)
Teori 1. kaynağın 615-623. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar 4. kaynağın 296-301. sayfalarının incelenmesi
14Teori: Sıcak-Soğuk Uygulamalar
Lab: Sıcak-Soğuk Uygulama Yöntemleri
Teori 1. kaynağın 584-598. ve 625-685. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar 4. Kaynağın 283-292. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1.Ergün S. (2021). Hemşireliğe Giriş. Nobel Akademik Yayıncılık. 2. Aştı TA., Karadağ A. (2019). Hemşirelik Esasları; Hemşirelik Bilim Sanatı. İstanbul:Akademi Yayınevi. 3.Ay, F. (Ed.) (2014). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: MedikalYayıncılık. 4.Babadağ K, Aşti TA. (2012). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 5. Gürhan N, Yaman Sözbir Ş, Polat Ü. (2020). Hemşirelik alanında kullanılan kavram beceri ve modeller. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 6. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. (2019). Hemşirelik Tanıları El Kitabı: Bakımın Planlanmasında Kanıta Dayalı Rehber. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Sabuncu N, Ay F. (Ed). (2010). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 6.Carpenito-Moyet LJ. (2005). Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins. 7.Potter P, Perry AG, Stockhert P, Hall A. (2018). Fundamentals of Nursing. Eigth Edition. Elseiver. 7.Karakurt P, Kaşıkçı M. (2008). İnmeli bir olgunun yaşam modeline göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11 (1), 45-62.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme21428
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi21020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13636
Genel Sınav ve Hazırlığı15454
Performans Görevi, Bakım Planı21020
Toplam İş Yükü (Saat)200
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(200/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEMŞİRELİK ESASLARI I-Güz Dönemi3+456
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHemşirelik süreci doğrultusunda bireyselleştirilmiş ve bütüncül bakımın verilebilmesi için gerekli olan temel mesleki kavram ve uygulamalara yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma

Dersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması

Teori: Hemşireliğin Doğası
Lab: Online Laboratuarın Tanıtımı,Teori
Hemşireliğin Temel Kavramları
Laboratuvar: Temel kavramlar ile ilgili kavram haritası hazırlama
,Teori: Hemşirelik ve Bakım
Lab: Bakım ve ilişkili kavramlar ile ilgili kavram haritası hazırlama
,Teori: Hemşirelik Model ve Kuramları
Online Lab: Vaka çalışması (Roper Logan ve Tierney Yaşam Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Modelinin Tanıtılması)
,Teori: Hemşirelik Süreci; Tanılama, Hemşirelik Tanısı
Lab: Simülasyon-Tanılama
,Teori: Hemşirelik Süreci: Planlama, Uygulama ve Değerlendirme
Lab: Vaka çalışması (Örnek bakım planı),Teori: Kaliteli ve Güvenli Bakım
Laboratuvar: Hasta Güvenliği Simülasyonu
,Teori: Enfeksiyon Kontrol Yöntemleri
Lab: El Hijyeni, İzolasyon uygulama yöntemleri ve Asepsi Kuralları,Teori: Hasta Kabul, Nakil ve Taburculuk Süreci
Lab: Simülasyon: Hasta Kabul
,Teori: Hareket ve Egzersiz
Lab: Vücut mekanikleri, Hasta pozisyonları

,Teori: Perioperatif Bakım
Lab: Preoperatif hasta hazırlığı uygulaması
Postoperatif hasta egzersizleri uygulaması
,Teori: Deri ve Öz bakım uygulamaları
Lab: Öz bakım uygulamaları (Saç bakımı, el ve ayak bakımı, vücut bakımı ve ağız bakımı),Teori: Sıcak-Soğuk Uygulamalar
Lab: Sıcak-Soğuk Uygulama Yöntemleri
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
2.Bakımda kullanılan hemşirelik modellerini açıklar,16, 9A
1. Hemşireliğin temel kavramlarını ve kavramların birbiriyle ilişkisini açıklar,10, 16, 23, 9A
3. Hemşirelik sürecinin basamaklarını tanımlar,10, 13, 14, 16, 21, 9A, G, H
4. Bakımda hemşirelik sürecinin önemini tartışır.16, 5, 9A, G
5. Güvenli bakım için gerekli ilkeleri açıklar,10, 16, 21, 9A, G, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma

Dersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması

Teori: Hemşireliğin Doğası
Lab: Online Laboratuarın Tanıtımı
Teori 1. kaynağın 57-79. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar Laboratuvar kullanım kurallarını okuması ve beyaz önlük giymesi
2Teori
Hemşireliğin Temel Kavramları
Laboratuvar: Temel kavramlar ile ilgili kavram haritası hazırlama
Teori ve Laboratuvar 1. kaynağın 219-229. sayfalarının incelenmesi
3Teori: Hemşirelik ve Bakım
Lab: Bakım ve ilişkili kavramlar ile ilgili kavram haritası hazırlama
Teori 1. kaynağın 79-95. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar 3.kaynağın 1-8. Sayfalarının ve 7. kaynağın incelenmesi
4Teori: Hemşirelik Model ve Kuramları
Online Lab: Vaka çalışması (Roper Logan ve Tierney Yaşam Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Modelinin Tanıtılması)
Teori 1. kaynağın 137-177. sayfalarının ve 6. Kaynağın giriş bölümünün incelenmesi Laboratuvar 4.kaynağın 417-435. sayfalarının incelenmesi
5Teori: Hemşirelik Süreci; Tanılama, Hemşirelik Tanısı
Lab: Simülasyon-Tanılama
Teori 1. kaynağın 177-219. sayfalarının ve 6. kaynağın giriş bölümünün incelenmesi Laboratuvar 4. kaynağın 443-473. sayfalarının incelenmesi
6Teori: Hemşirelik Süreci: Planlama, Uygulama ve Değerlendirme
Lab: Vaka çalışması (Örnek bakım planı)
Teori ve Laboratuvar 1. kaynağın 263-291. ve 391-413. sayfalarının incelenmesi
7Teori: Kaliteli ve Güvenli Bakım
Laboratuvar: Hasta Güvenliği Simülasyonu
Teori 1. kaynağın 413-445. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar 3. nolu kaynağın 29-41. sayfalarının incelenmesi
8Teori: Enfeksiyon Kontrol Yöntemleri
Lab: El Hijyeni, İzolasyon uygulama yöntemleri ve Asepsi Kuralları
Teori 1. kaynağın 321-391. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar 4. kaynağın 301-334. sayfalarının incelenmesi
9Teori: Hasta Kabul, Nakil ve Taburculuk Süreci
Lab: Simülasyon: Hasta Kabul
Teori 1.kaynağın 697-721. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar 4.kaynağın 48-58. sayfalarının incelenmesi
10Teori: Hareket ve Egzersiz
Lab: Vücut mekanikleri, Hasta pozisyonları

Teori 1.kaynağın 445-487. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar 4.kaynağın 239-283. sayfalarının incelenmesi
11Teori: Perioperatif Bakım
Lab: Preoperatif hasta hazırlığı uygulaması
Postoperatif hasta egzersizleri uygulaması
Teori ve Laboratuvar 5. kaynağın 33-45. sayfalarının incelenmesi
13Teori: Deri ve Öz bakım uygulamaları
Lab: Öz bakım uygulamaları (Saç bakımı, el ve ayak bakımı, vücut bakımı ve ağız bakımı)
Teori 1. kaynağın 615-623. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar 4. kaynağın 296-301. sayfalarının incelenmesi
14Teori: Sıcak-Soğuk Uygulamalar
Lab: Sıcak-Soğuk Uygulama Yöntemleri
Teori 1. kaynağın 584-598. ve 625-685. sayfalarının incelenmesi Laboratuvar 4. Kaynağın 283-292. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1.Ergün S. (2021). Hemşireliğe Giriş. Nobel Akademik Yayıncılık. 2. Aştı TA., Karadağ A. (2019). Hemşirelik Esasları; Hemşirelik Bilim Sanatı. İstanbul:Akademi Yayınevi. 3.Ay, F. (Ed.) (2014). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: MedikalYayıncılık. 4.Babadağ K, Aşti TA. (2012). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 5. Gürhan N, Yaman Sözbir Ş, Polat Ü. (2020). Hemşirelik alanında kullanılan kavram beceri ve modeller. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 6. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. (2019). Hemşirelik Tanıları El Kitabı: Bakımın Planlanmasında Kanıta Dayalı Rehber. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Sabuncu N, Ay F. (Ed). (2010). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 6.Carpenito-Moyet LJ. (2005). Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins. 7.Potter P, Perry AG, Stockhert P, Hall A. (2018). Fundamentals of Nursing. Eigth Edition. Elseiver. 7.Karakurt P, Kaşıkçı M. (2008). İnmeli bir olgunun yaşam modeline göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11 (1), 45-62.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/10/2022 - 11:01Son Güncelleme Tarihi: 31/10/2022 - 15:11