Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE ETİK VE DEONTOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | Yeliz VARIŞOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders sonunda öğrenci; etik biliminin kavram, kuram ve ilkelerini, değerleri, hakları, evrensel ve hemşirelik etik ilkelerini kavrayarak etik ikilemlerin çözümünde doğru karar verebilme becerisi kazandırmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Hemşirenin Rolleri, Sorumlulukları ve Yükümlülükleri,Hemşireliğin Yasal Yönleri,Temel İnsan Hakları ve Yasal Yönleri, Sağlık Hakkı, Hasta Hakları,Hemşirelik ve Değerler,Etik Bilimi ve Hemşirelik, Bakım etiği,Etik, Ahlak, Deontoloji Tanımları, Etik Sınıflandırma,Evrensel Etik İlkeler,Hemşirelik Etik Kodları,Etik İkilemler ve Çözümleri, Tanım ve Terimler (Etik Belirsizlik, Etik Sorun, Etik İkilem),Etik Kuramlar,Etik Karar Verme Süreci,Etik Duyarlılık,Tıbbi Gelişmeler ve Etik Yönleri ,Malpraktis ,Dersin genel tekrarı ve özet; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Etik ve ilişkili kavramları tanımlar, | 10, 18, 4, 9 | |
2.Hemşirelik rol ve işlevlerini yasal çerçevede tartışır, | 10, 18, 4, 9 | |
4.Temel insan haklarına dayalı olarak hizmet alanına özgü hakları değerlendirir, | 10, 18, 4, 9 | |
5.Etik karar verme sürecinin aşamalarını tanımlar, | 10, 18, 4, 9 | |
6.Etik ikilemleri çözümlemede etik ilkelerle karar verme becerisi kazanıp davranışa dönüştürür. | 10, 18, 4, 9 | |
3. Bireysel ve mesleki felsefesini analiz eder, | 10, 18, 4, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Hemşirenin Rolleri, Sorumlulukları ve Yükümlülükleri | 1.kaynağın incelenmesi |
2 | Hemşireliğin Yasal Yönleri | http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/hemsirelik-kanunu.aspx http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/yonetmelik.aspx |
3 | Temel İnsan Hakları ve Yasal Yönleri, Sağlık Hakkı, Hasta Hakları | 2.kaynağın incelenmesi |
4 | Hemşirelik ve Değerler | 3.kaynağın incelenmesi |
5 | Etik Bilimi ve Hemşirelik, Bakım etiği | 3.kaynağın incelenmesi |
6 | Etik, Ahlak, Deontoloji Tanımları, Etik Sınıflandırma | 3.kaynağın incelenmesi |
7 | Evrensel Etik İlkeler | 2.kaynağın incelenmesi |
8 | Hemşirelik Etik Kodları | 3.kaynağın incelenmesi |
9 | Etik İkilemler ve Çözümleri, Tanım ve Terimler (Etik Belirsizlik, Etik Sorun, Etik İkilem) | 2.kaynağın incelenmesi |
10 | Etik Kuramlar | 3.kaynağın incelenmesi |
11 | Etik Karar Verme Süreci | 3.kaynağın incelenmesi |
12 | Etik Duyarlılık | 3.kaynağın incelenmesi |
13 | Tıbbi Gelişmeler ve Etik Yönleri | 2.kaynağın incelenmesi |
13 | Malpraktis | 2.kaynağın incelenmesi |
14 | Dersin genel tekrarı ve özet |
Kaynak |
1. Burkhardt MA., Nathaniel AK.: Ethics&Issues in Contemporary Nursing, Third Edition,Canada,2008 2. Erdemir AD, Oğuz Y, Elçioğlu Ö, Doğan H. Klinik Etik. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2001. 3. Babadağ K. Hemşirelik ve değerler. Profesörlük Çalışması, İstanbul, 1998. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE ETİK VE DEONTOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | Yeliz VARIŞOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders sonunda öğrenci; etik biliminin kavram, kuram ve ilkelerini, değerleri, hakları, evrensel ve hemşirelik etik ilkelerini kavrayarak etik ikilemlerin çözümünde doğru karar verebilme becerisi kazandırmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Hemşirenin Rolleri, Sorumlulukları ve Yükümlülükleri,Hemşireliğin Yasal Yönleri,Temel İnsan Hakları ve Yasal Yönleri, Sağlık Hakkı, Hasta Hakları,Hemşirelik ve Değerler,Etik Bilimi ve Hemşirelik, Bakım etiği,Etik, Ahlak, Deontoloji Tanımları, Etik Sınıflandırma,Evrensel Etik İlkeler,Hemşirelik Etik Kodları,Etik İkilemler ve Çözümleri, Tanım ve Terimler (Etik Belirsizlik, Etik Sorun, Etik İkilem),Etik Kuramlar,Etik Karar Verme Süreci,Etik Duyarlılık,Tıbbi Gelişmeler ve Etik Yönleri ,Malpraktis ,Dersin genel tekrarı ve özet; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Etik ve ilişkili kavramları tanımlar, | 10, 18, 4, 9 | |
2.Hemşirelik rol ve işlevlerini yasal çerçevede tartışır, | 10, 18, 4, 9 | |
4.Temel insan haklarına dayalı olarak hizmet alanına özgü hakları değerlendirir, | 10, 18, 4, 9 | |
5.Etik karar verme sürecinin aşamalarını tanımlar, | 10, 18, 4, 9 | |
6.Etik ikilemleri çözümlemede etik ilkelerle karar verme becerisi kazanıp davranışa dönüştürür. | 10, 18, 4, 9 | |
3. Bireysel ve mesleki felsefesini analiz eder, | 10, 18, 4, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Hemşirenin Rolleri, Sorumlulukları ve Yükümlülükleri | 1.kaynağın incelenmesi |
2 | Hemşireliğin Yasal Yönleri | http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/hemsirelik-kanunu.aspx http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/yonetmelik.aspx |
3 | Temel İnsan Hakları ve Yasal Yönleri, Sağlık Hakkı, Hasta Hakları | 2.kaynağın incelenmesi |
4 | Hemşirelik ve Değerler | 3.kaynağın incelenmesi |
5 | Etik Bilimi ve Hemşirelik, Bakım etiği | 3.kaynağın incelenmesi |
6 | Etik, Ahlak, Deontoloji Tanımları, Etik Sınıflandırma | 3.kaynağın incelenmesi |
7 | Evrensel Etik İlkeler | 2.kaynağın incelenmesi |
8 | Hemşirelik Etik Kodları | 3.kaynağın incelenmesi |
9 | Etik İkilemler ve Çözümleri, Tanım ve Terimler (Etik Belirsizlik, Etik Sorun, Etik İkilem) | 2.kaynağın incelenmesi |
10 | Etik Kuramlar | 3.kaynağın incelenmesi |
11 | Etik Karar Verme Süreci | 3.kaynağın incelenmesi |
12 | Etik Duyarlılık | 3.kaynağın incelenmesi |
13 | Tıbbi Gelişmeler ve Etik Yönleri | 2.kaynağın incelenmesi |
13 | Malpraktis | 2.kaynağın incelenmesi |
14 | Dersin genel tekrarı ve özet |
Kaynak |
1. Burkhardt MA., Nathaniel AK.: Ethics&Issues in Contemporary Nursing, Third Edition,Canada,2008 2. Erdemir AD, Oğuz Y, Elçioğlu Ö, Doğan H. Klinik Etik. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2001. 3. Babadağ K. Hemşirelik ve değerler. Profesörlük Çalışması, İstanbul, 1998. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |