Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YENİDOĞAN HEMŞİRELİĞİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Sema KUĞUOĞLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Sema KUĞUOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Yenidoğan hemşireliği ile ilgili kavramlar konusunda öğrenciyi ibilgilendirmek, öğrencide yenidoğan sağlığını etkileyen faktörlere ve sağlıktan sapma durumlarına yönelik aile merkezli, holistik, atravmatik yenidoğan bakım tasarımı anlayışını geliştirmektir
Dersin İçeriğiBu ders; Yenidoğana Giriş - Yenidoğan Döneminin Özelliği ve Önemi - Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu - YYBÜ Hemşiresinin Rolleri ve Sorumlulukları - Yenidoğanda Bakım Düzeyleri - Yenidoğan Ünitesi Ortamı,Yenidoğan Transportu,Sağlıklı Yenidoğanın Değerlendirilmesi ,Sağlıklı Yenidoğanın Bakımı,Sağlıklı Yenidoğanın Beslenmesi,Sağlıklı Yenidoğanın İzlemi
ve Tarama Testleri,Riskli Yenidoğanlar - Sınıflandırılması - Sorunları ve Bakımı - Isı Düzenlemesi - Transport - Solunum Sistemi (Apne, Ventilatördeki Bebek) - Kalp-Dolaşım (PDA) - GİS (Beslenme Tenikleri, TPN) - Enfeksiyon ve İmmün Sistem (Sepsis, NEC, Bağışıklama),Riskli Yenidoğanlar (Devam) -GİS (Beslenme Tenikleri, TPN) - Enfeksiyon ve İmmün Sistem (Sepsis, NEC, Bağışıklama),ARA SINAV ,Riskli Yenidoğanlar (Devam) _ Nörolojik Sistem (Konvülsiyon, IVH) _ Hematolojik Sistem _ Endokrin – Metabolizma (Hipoglisemi, Hipokalsemi) _ Genitoüriner Sistem _ Cilt Bakımı,Bireyselleştirilmiş Destekleyici Gelişimsel Bakım,Yenidoğan İlaç Uygulamaları ,Yenidoğanın Taburculuğa Hazırlanması ve Aile Eğitimi,Yenidoğanın Evde Bakımı ve Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
3.Yenidoğan Transportu hakkında bilgiye sahiptir, kurallara uygun transportu sağlar 10, 11, 16, 19, 5, 9A, E
11 Yenidoğan İlaç Uygulamalarını bilir ve uygular . 10, 14, 16, 19, 5, 9A, E
1. Yenidoğanın tanımını, Yenidoğan Döneminin Özelliklerini ve Önemini bilir, Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumunu - YYBÜ Hemşiresinin Rolleri ve Sorumluluklarını - Yenidoğan Bakım Düzeylerini - Yenidoğan Ünitesi Ortamınının özelliklerini bilir ve tartışır. 10, 13, 14, 19, 5A, E
2. Yenidoğanın sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. Uygulamalarını mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 10, 14, 16, 9A, E
4. Sağlıklı yenidoğanın hemşirelik bakımını bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikaları doğrultusunda yürütmesi gerektiğini bilir. 10, 14, 16, 19, 9A, E
5. Sağlıklı Yenidoğanı Değerlendirme bilgi ve becerisine sahiptir. 10, 13, 16, 19, 38, 5, 6, 9A, E
5. Sağlıklı Yenidoğanın İzlemini yapar ve yenidoğan tarama testleri için yenidoğandan örnek alır. Aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar10, 14, 16, 19, 6, 9A, E
6. Sağlıklı Yenidoğanı Besleyebilir. Anneye emzirme eğitimi verebilir. 10, 12, 14, 16, 19, 5, 9A, E
6. Riskli Yenidoğanları Sınıflandırır, Sorunlarını tanır ve bakımını - Isı Düzenlemesini -Transportunu-eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanarak gerçekleştirir. 10, 12, 13, 14, 16, 19, 9A, E
9. Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde yenidoğan bakımı ile ilgili araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. 10, 13, 16, 19, 5, 9A, E
11 Bireyselleştirilmiş Destekleyici Gelişimsel Bakımı tartışır ve uygular 10, 13, 16, 5, 9A, E
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. 10, 12, 13, 16, 19, 9A, E
13. Yenidoğanı Taburculuğa ve Aileleri evde bakıma hazırlar. 10, 12, 16, 19, 5, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Yenidoğana Giriş - Yenidoğan Döneminin Özelliği ve Önemi - Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu - YYBÜ Hemşiresinin Rolleri ve Sorumlulukları - Yenidoğanda Bakım Düzeyleri - Yenidoğan Ünitesi OrtamıMebis Ders Notları Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
2Yenidoğan TransportuMebis Ders Notları Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
3Sağlıklı Yenidoğanın Değerlendirilmesi KaynakMebis Ders Notları ların ilgili bölümlerinin önceden okunması
4Sağlıklı Yenidoğanın BakımıMebis Ders Notları Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
5Sağlıklı Yenidoğanın BeslenmesiMebis Ders Notları Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
6Sağlıklı Yenidoğanın İzlemi
ve Tarama Testleri
Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
7Riskli Yenidoğanlar - Sınıflandırılması - Sorunları ve Bakımı - Isı Düzenlemesi - Transport - Solunum Sistemi (Apne, Ventilatördeki Bebek) - Kalp-Dolaşım (PDA) - GİS (Beslenme Tenikleri, TPN) - Enfeksiyon ve İmmün Sistem (Sepsis, NEC, Bağışıklama)Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
8Riskli Yenidoğanlar (Devam) -GİS (Beslenme Tenikleri, TPN) - Enfeksiyon ve İmmün Sistem (Sepsis, NEC, Bağışıklama)Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
9ARA SINAV Ders içeriğinin, sunumların ve kaynakların ilgili bölümlerinin çalışılması
10Riskli Yenidoğanlar (Devam) _ Nörolojik Sistem (Konvülsiyon, IVH) _ Hematolojik Sistem _ Endokrin – Metabolizma (Hipoglisemi, Hipokalsemi) _ Genitoüriner Sistem _ Cilt BakımıKaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
11Bireyselleştirilmiş Destekleyici Gelişimsel BakımKaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
12Yenidoğan İlaç Uygulamaları Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
13Yenidoğanın Taburculuğa Hazırlanması ve Aile EğitimiKaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
14Yenidoğanın Evde Bakımı ve Dersin DeğerlendirilmesiKaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
Kaynak
1.Dağaoğlu T., Görak G. Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, (2002) 2. Ovalı F, Dağoğlu T. Neonatoloji, 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, (2008) 3. Lissauer T, Fanaroff AA. Bir Bakışta Neonatoloji, Akademisyen Tıp Kitabevi (2013) 4. Lomax A. Yenidoğan Muayenesi, Akademisyen Tıp Kİtabevi (2014) 5. Meeks M, Hallsworth M, Yeo H. Yenidoğan Hemşireliği, Rota Tıp (2012)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati122
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi22040
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı248
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YENİDOĞAN HEMŞİRELİĞİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Sema KUĞUOĞLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Sema KUĞUOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Yenidoğan hemşireliği ile ilgili kavramlar konusunda öğrenciyi ibilgilendirmek, öğrencide yenidoğan sağlığını etkileyen faktörlere ve sağlıktan sapma durumlarına yönelik aile merkezli, holistik, atravmatik yenidoğan bakım tasarımı anlayışını geliştirmektir
Dersin İçeriğiBu ders; Yenidoğana Giriş - Yenidoğan Döneminin Özelliği ve Önemi - Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu - YYBÜ Hemşiresinin Rolleri ve Sorumlulukları - Yenidoğanda Bakım Düzeyleri - Yenidoğan Ünitesi Ortamı,Yenidoğan Transportu,Sağlıklı Yenidoğanın Değerlendirilmesi ,Sağlıklı Yenidoğanın Bakımı,Sağlıklı Yenidoğanın Beslenmesi,Sağlıklı Yenidoğanın İzlemi
ve Tarama Testleri,Riskli Yenidoğanlar - Sınıflandırılması - Sorunları ve Bakımı - Isı Düzenlemesi - Transport - Solunum Sistemi (Apne, Ventilatördeki Bebek) - Kalp-Dolaşım (PDA) - GİS (Beslenme Tenikleri, TPN) - Enfeksiyon ve İmmün Sistem (Sepsis, NEC, Bağışıklama),Riskli Yenidoğanlar (Devam) -GİS (Beslenme Tenikleri, TPN) - Enfeksiyon ve İmmün Sistem (Sepsis, NEC, Bağışıklama),ARA SINAV ,Riskli Yenidoğanlar (Devam) _ Nörolojik Sistem (Konvülsiyon, IVH) _ Hematolojik Sistem _ Endokrin – Metabolizma (Hipoglisemi, Hipokalsemi) _ Genitoüriner Sistem _ Cilt Bakımı,Bireyselleştirilmiş Destekleyici Gelişimsel Bakım,Yenidoğan İlaç Uygulamaları ,Yenidoğanın Taburculuğa Hazırlanması ve Aile Eğitimi,Yenidoğanın Evde Bakımı ve Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
3.Yenidoğan Transportu hakkında bilgiye sahiptir, kurallara uygun transportu sağlar 10, 11, 16, 19, 5, 9A, E
11 Yenidoğan İlaç Uygulamalarını bilir ve uygular . 10, 14, 16, 19, 5, 9A, E
1. Yenidoğanın tanımını, Yenidoğan Döneminin Özelliklerini ve Önemini bilir, Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumunu - YYBÜ Hemşiresinin Rolleri ve Sorumluluklarını - Yenidoğan Bakım Düzeylerini - Yenidoğan Ünitesi Ortamınının özelliklerini bilir ve tartışır. 10, 13, 14, 19, 5A, E
2. Yenidoğanın sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. Uygulamalarını mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 10, 14, 16, 9A, E
4. Sağlıklı yenidoğanın hemşirelik bakımını bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikaları doğrultusunda yürütmesi gerektiğini bilir. 10, 14, 16, 19, 9A, E
5. Sağlıklı Yenidoğanı Değerlendirme bilgi ve becerisine sahiptir. 10, 13, 16, 19, 38, 5, 6, 9A, E
5. Sağlıklı Yenidoğanın İzlemini yapar ve yenidoğan tarama testleri için yenidoğandan örnek alır. Aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar10, 14, 16, 19, 6, 9A, E
6. Sağlıklı Yenidoğanı Besleyebilir. Anneye emzirme eğitimi verebilir. 10, 12, 14, 16, 19, 5, 9A, E
6. Riskli Yenidoğanları Sınıflandırır, Sorunlarını tanır ve bakımını - Isı Düzenlemesini -Transportunu-eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanarak gerçekleştirir. 10, 12, 13, 14, 16, 19, 9A, E
9. Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde yenidoğan bakımı ile ilgili araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. 10, 13, 16, 19, 5, 9A, E
11 Bireyselleştirilmiş Destekleyici Gelişimsel Bakımı tartışır ve uygular 10, 13, 16, 5, 9A, E
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. 10, 12, 13, 16, 19, 9A, E
13. Yenidoğanı Taburculuğa ve Aileleri evde bakıma hazırlar. 10, 12, 16, 19, 5, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Yenidoğana Giriş - Yenidoğan Döneminin Özelliği ve Önemi - Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu - YYBÜ Hemşiresinin Rolleri ve Sorumlulukları - Yenidoğanda Bakım Düzeyleri - Yenidoğan Ünitesi OrtamıMebis Ders Notları Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
2Yenidoğan TransportuMebis Ders Notları Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
3Sağlıklı Yenidoğanın Değerlendirilmesi KaynakMebis Ders Notları ların ilgili bölümlerinin önceden okunması
4Sağlıklı Yenidoğanın BakımıMebis Ders Notları Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
5Sağlıklı Yenidoğanın BeslenmesiMebis Ders Notları Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
6Sağlıklı Yenidoğanın İzlemi
ve Tarama Testleri
Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
7Riskli Yenidoğanlar - Sınıflandırılması - Sorunları ve Bakımı - Isı Düzenlemesi - Transport - Solunum Sistemi (Apne, Ventilatördeki Bebek) - Kalp-Dolaşım (PDA) - GİS (Beslenme Tenikleri, TPN) - Enfeksiyon ve İmmün Sistem (Sepsis, NEC, Bağışıklama)Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
8Riskli Yenidoğanlar (Devam) -GİS (Beslenme Tenikleri, TPN) - Enfeksiyon ve İmmün Sistem (Sepsis, NEC, Bağışıklama)Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
9ARA SINAV Ders içeriğinin, sunumların ve kaynakların ilgili bölümlerinin çalışılması
10Riskli Yenidoğanlar (Devam) _ Nörolojik Sistem (Konvülsiyon, IVH) _ Hematolojik Sistem _ Endokrin – Metabolizma (Hipoglisemi, Hipokalsemi) _ Genitoüriner Sistem _ Cilt BakımıKaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
11Bireyselleştirilmiş Destekleyici Gelişimsel BakımKaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
12Yenidoğan İlaç Uygulamaları Kaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
13Yenidoğanın Taburculuğa Hazırlanması ve Aile EğitimiKaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
14Yenidoğanın Evde Bakımı ve Dersin DeğerlendirilmesiKaynakların ilgili bölümlerinin önceden okunması
Kaynak
1.Dağaoğlu T., Görak G. Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, (2002) 2. Ovalı F, Dağoğlu T. Neonatoloji, 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, (2008) 3. Lissauer T, Fanaroff AA. Bir Bakışta Neonatoloji, Akademisyen Tıp Kitabevi (2013) 4. Lomax A. Yenidoğan Muayenesi, Akademisyen Tıp Kİtabevi (2014) 5. Meeks M, Hallsworth M, Yeo H. Yenidoğan Hemşireliği, Rota Tıp (2012)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/10/2022 - 11:01Son Güncelleme Tarihi: 31/10/2022 - 15:11