Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELLİ BİREY HEMŞİRELİĞİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Belçim EDE SARIKAYA
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Belçim EDE SARIKAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEngelli birey ve ailesini biyo-psiko-sosyal açıdan bir bütün olarak ele alma, engelli birey ve ailesinin sağlığının korunması ve geliştirilmesi konularında bilgi, beceri ve anlayış kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; "Tanışma
Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması

Engelliliğin Tanımı ve Yol Açan Nedenler, Adaptasyon Süreci ve Engelliliğin Seviyeleri
"
,Engelli Bireyin Sağlık Gereksinimleri ve Sağlık Hizmetleri
,Engelli Bireyin Karşılaştığı Problemler
,Dünyada ve Türkiye’de Engelli Bireyler Okullaşma Durumu ve Okul Sağlığı Hizmetlerinin Yeri
,Hemşirelerin Engelli Bireye Yönelik Rol ve Sorumlulukları
,Engelli Bireyin Özellikleri
,Engelli Bireylerin Akut Sorunları
,Ara sınav
,Engelli Bireylerin Kronik Sorunları
,Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Sigara, Alkol Kullanımı, Cinsel Davranışlar)
,Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Beslenme Bozuklukları, Yetersiz Fiziksel Aktivite)
,Şiddet ve Engellilik
,Engelli Bireyin Sağlığını Geliştirme Programları
,Engelli Bireylerde Rehabilitasyon ve Önemi
,Güvenli Çevre
Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Engellilik kavramı ve seviyelerini tanımlayabilmesi 10, 16, 9A
Engelli birey ve ailesinin karşılaştığı problemlerin farkında olabilmesi 10, 13, 16, 9A
Engelli birey ve ailesinin karşılaştığı problemlere yönelik çözüm önerilerini tartışabilmesi 15, 16, 19, 5, 9A, E
Engelli bireylerin sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik sorumluluk alabilmesi 10, 13, 14, 15, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1"Tanışma
Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması

Engelliliğin Tanımı ve Yol Açan Nedenler, Adaptasyon Süreci ve Engelliliğin Seviyeleri
"
Kaynağın 14-15. sayfalarının okunması
2Engelli Bireyin Sağlık Gereksinimleri ve Sağlık Hizmetleri
Kaynağın 22-26. sayfalarının okunması
3Engelli Bireyin Karşılaştığı Problemler
Kaynağın 344-359. sayfalarının okunması
4Dünyada ve Türkiye’de Engelli Bireyler Okullaşma Durumu ve Okul Sağlığı Hizmetlerinin Yeri
Kaynağın 373. sayfasının okunması
5Hemşirelerin Engelli Bireye Yönelik Rol ve Sorumlulukları
Kaynağın 19-63. sayfalarının okunması
6Engelli Bireyin Özellikleri
Kaynağın 28. sayfasının okunması
7Engelli Bireylerin Akut Sorunları
Kaynağın 101-121. sayfalarının okunması
8Ara sınav
9Engelli Bireylerin Kronik Sorunları
Kaynağın 17. ve 101. sayfalarının okunması
10Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Sigara, Alkol Kullanımı, Cinsel Davranışlar)
Kaynağın 161-175. sayfalarının okunması
11Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Beslenme Bozuklukları, Yetersiz Fiziksel Aktivite)
Kaynağın 84-98. ve 137. sayfalarının okunması
12Şiddet ve Engellilik
Konu ile ilgili makale araştırması
13Engelli Bireyin Sağlığını Geliştirme Programları
Kaynağın 16. ve 38. sayfalarının okunması
14Engelli Bireylerde Rehabilitasyon ve Önemi
Kaynağın 1-14. sayfalarının okunması
15Güvenli Çevre
Dersin Değerlendirilmesi
Kaynağın 142. sayfasının okunması
Kaynak
Özdemir, L., Sütçü Çiçek, H. (2014). Rehabilitasyon Hemşireliği: Uygulamaya Güncel Yaklaşım. Ankara: Nobel Yayıncılık

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı144
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)42
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(42/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELLİ BİREY HEMŞİRELİĞİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Belçim EDE SARIKAYA
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Belçim EDE SARIKAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEngelli birey ve ailesini biyo-psiko-sosyal açıdan bir bütün olarak ele alma, engelli birey ve ailesinin sağlığının korunması ve geliştirilmesi konularında bilgi, beceri ve anlayış kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; "Tanışma
Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması

Engelliliğin Tanımı ve Yol Açan Nedenler, Adaptasyon Süreci ve Engelliliğin Seviyeleri
"
,Engelli Bireyin Sağlık Gereksinimleri ve Sağlık Hizmetleri
,Engelli Bireyin Karşılaştığı Problemler
,Dünyada ve Türkiye’de Engelli Bireyler Okullaşma Durumu ve Okul Sağlığı Hizmetlerinin Yeri
,Hemşirelerin Engelli Bireye Yönelik Rol ve Sorumlulukları
,Engelli Bireyin Özellikleri
,Engelli Bireylerin Akut Sorunları
,Ara sınav
,Engelli Bireylerin Kronik Sorunları
,Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Sigara, Alkol Kullanımı, Cinsel Davranışlar)
,Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Beslenme Bozuklukları, Yetersiz Fiziksel Aktivite)
,Şiddet ve Engellilik
,Engelli Bireyin Sağlığını Geliştirme Programları
,Engelli Bireylerde Rehabilitasyon ve Önemi
,Güvenli Çevre
Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Engellilik kavramı ve seviyelerini tanımlayabilmesi 10, 16, 9A
Engelli birey ve ailesinin karşılaştığı problemlerin farkında olabilmesi 10, 13, 16, 9A
Engelli birey ve ailesinin karşılaştığı problemlere yönelik çözüm önerilerini tartışabilmesi 15, 16, 19, 5, 9A, E
Engelli bireylerin sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik sorumluluk alabilmesi 10, 13, 14, 15, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1"Tanışma
Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması

Engelliliğin Tanımı ve Yol Açan Nedenler, Adaptasyon Süreci ve Engelliliğin Seviyeleri
"
Kaynağın 14-15. sayfalarının okunması
2Engelli Bireyin Sağlık Gereksinimleri ve Sağlık Hizmetleri
Kaynağın 22-26. sayfalarının okunması
3Engelli Bireyin Karşılaştığı Problemler
Kaynağın 344-359. sayfalarının okunması
4Dünyada ve Türkiye’de Engelli Bireyler Okullaşma Durumu ve Okul Sağlığı Hizmetlerinin Yeri
Kaynağın 373. sayfasının okunması
5Hemşirelerin Engelli Bireye Yönelik Rol ve Sorumlulukları
Kaynağın 19-63. sayfalarının okunması
6Engelli Bireyin Özellikleri
Kaynağın 28. sayfasının okunması
7Engelli Bireylerin Akut Sorunları
Kaynağın 101-121. sayfalarının okunması
8Ara sınav
9Engelli Bireylerin Kronik Sorunları
Kaynağın 17. ve 101. sayfalarının okunması
10Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Sigara, Alkol Kullanımı, Cinsel Davranışlar)
Kaynağın 161-175. sayfalarının okunması
11Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Beslenme Bozuklukları, Yetersiz Fiziksel Aktivite)
Kaynağın 84-98. ve 137. sayfalarının okunması
12Şiddet ve Engellilik
Konu ile ilgili makale araştırması
13Engelli Bireyin Sağlığını Geliştirme Programları
Kaynağın 16. ve 38. sayfalarının okunması
14Engelli Bireylerde Rehabilitasyon ve Önemi
Kaynağın 1-14. sayfalarının okunması
15Güvenli Çevre
Dersin Değerlendirilmesi
Kaynağın 142. sayfasının okunması
Kaynak
Özdemir, L., Sütçü Çiçek, H. (2014). Rehabilitasyon Hemşireliği: Uygulamaya Güncel Yaklaşım. Ankara: Nobel Yayıncılık

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/10/2022 - 11:01Son Güncelleme Tarihi: 31/10/2022 - 15:11