Fizyoterapistlerin klinik çalışmaları sırasında sık karşılaştıkları vakalarda (ortopedik, kardiopulmoner problemler veya spor yaralanmaları) bozukluk, aktivite ve katılım düzeyinde problemleri tanımlama becerisi ve uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını kanıta dayalı bilimsel veriler ışığında belirlenmesine katkıda bulunmak ve öğrencilerin tedavi yaklaşımlarını etkileyen kişisel ve çevresel faktörleri sınıf içi ortamda tartışmasını sağlayarak hasta merkezli klinik problem çözme becerilerini geliştirmek
Dersin İçeriği
Bu ders; Klinik problem çözmenin kavramsal boyutu,Multiple Skleroz Hastalığında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Parkinson Hastalığında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
,İnmede Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
,Duchenne Musküler Distrofide Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
,Spinal Kord Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
,Serebral Palside Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
,Ön Çapraz Bağ Yaralanmalarında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
,Lumbal Disk Hernisinde Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Patellofemoral Ağrı Sendromunda Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Rotator Cuff Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Ayak Bileği Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Patellofemoral Ağrı Sendromunda Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Periferik Sinir Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Güncel kaynakları araştırır ve elde edilen bilgileri vakayla ilişkili olarak kullanır
12, 15, 3, 4, 5, 9
A, G
Grup vaka çalışmalarında hastanın bozukluk, aktivite ve katılım düzeyini fizyoterapi açısından değerlendirir
12, 15, 3, 4, 5, 9
A, G
Biyopsikososyal modeli klinik karar verme sürecinde uygulayabilir
12, 15, 3, 4, 5, 9
A, G
Klinik karar verme ve klinik yaklaşımları uygulama sürecinde grup çalışması becerilerini kullanır
12, 15, 3, 4, 5, 9
A
Vakayla ilgili değerlendirme sonuçları ile ilişkili olarak kısa ve uzun dönem tedavi hedefleri ve tedavi planını bilimsel temellere dayalı olarak tartışır
12, 15, 3, 4, 5, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Klinik problem çözmenin kavramsal boyutu
Mebis ders notu
2
Multiple Skleroz Hastalığında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
3
Parkinson Hastalığında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
4
İnmede Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
5
Duchenne Musküler Distrofide Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
6
Spinal Kord Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
7
Serebral Palside Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
8
Ön Çapraz Bağ Yaralanmalarında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
9
Lumbal Disk Hernisinde Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
10
Patellofemoral Ağrı Sendromunda Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
11
Rotator Cuff Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
12
Ayak Bileği Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
13
Patellofemoral Ağrı Sendromunda Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
14
Periferik Sinir Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
Kaynak
Mebis ders notları
1- Susan Edwards. Neurological Physiotherapy: A Problem-Solving Approach, Churchill Livingstone, 2002.
2- Porter , S. Tidy’s Physiotherapy.Çeviri, Elsevier, 2003.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
9
Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
10
10
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
25
25
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
111
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
FİZYOTERAPİDE KLİNİK PROBLEM ÇÖZME I
-
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Pınar KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Fizyoterapistlerin klinik çalışmaları sırasında sık karşılaştıkları vakalarda (ortopedik, kardiopulmoner problemler veya spor yaralanmaları) bozukluk, aktivite ve katılım düzeyinde problemleri tanımlama becerisi ve uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını kanıta dayalı bilimsel veriler ışığında belirlenmesine katkıda bulunmak ve öğrencilerin tedavi yaklaşımlarını etkileyen kişisel ve çevresel faktörleri sınıf içi ortamda tartışmasını sağlayarak hasta merkezli klinik problem çözme becerilerini geliştirmek
Dersin İçeriği
Bu ders; Klinik problem çözmenin kavramsal boyutu,Multiple Skleroz Hastalığında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Parkinson Hastalığında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
,İnmede Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
,Duchenne Musküler Distrofide Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
,Spinal Kord Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
,Serebral Palside Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
,Ön Çapraz Bağ Yaralanmalarında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
,Lumbal Disk Hernisinde Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Patellofemoral Ağrı Sendromunda Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Rotator Cuff Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Ayak Bileği Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Patellofemoral Ağrı Sendromunda Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Periferik Sinir Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Güncel kaynakları araştırır ve elde edilen bilgileri vakayla ilişkili olarak kullanır
12, 15, 3, 4, 5, 9
A, G
Grup vaka çalışmalarında hastanın bozukluk, aktivite ve katılım düzeyini fizyoterapi açısından değerlendirir
12, 15, 3, 4, 5, 9
A, G
Biyopsikososyal modeli klinik karar verme sürecinde uygulayabilir
12, 15, 3, 4, 5, 9
A, G
Klinik karar verme ve klinik yaklaşımları uygulama sürecinde grup çalışması becerilerini kullanır
12, 15, 3, 4, 5, 9
A
Vakayla ilgili değerlendirme sonuçları ile ilişkili olarak kısa ve uzun dönem tedavi hedefleri ve tedavi planını bilimsel temellere dayalı olarak tartışır
12, 15, 3, 4, 5, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Klinik problem çözmenin kavramsal boyutu
Mebis ders notu
2
Multiple Skleroz Hastalığında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
3
Parkinson Hastalığında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
4
İnmede Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
5
Duchenne Musküler Distrofide Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
6
Spinal Kord Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
7
Serebral Palside Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
8
Ön Çapraz Bağ Yaralanmalarında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
9
Lumbal Disk Hernisinde Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
10
Patellofemoral Ağrı Sendromunda Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
11
Rotator Cuff Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
12
Ayak Bileği Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
13
Patellofemoral Ağrı Sendromunda Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
14
Periferik Sinir Yaralanmasında Değerlendirme-Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Mebis ders notu
Kaynak
Mebis ders notları
1- Susan Edwards. Neurological Physiotherapy: A Problem-Solving Approach, Churchill Livingstone, 2002.
2- Porter , S. Tidy’s Physiotherapy.Çeviri, Elsevier, 2003.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
9
Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.