Bu dersin amacı sosyal hizmet öğrencilerinin göç olgusu, göçle ilgili temel kavramlar, göç mevzuatı ve Türkiye’deki göç süreçleri hakkında bilgi edinmesini sağlamak ve göç süreciyle birlikte sığınmacı ve göçmenlerin yaşadıkları sorunları ve ev sahibi ülkede kendilerine yönelik yaklaşım biçimlerini irdeleyerek öğrencilere göçmen ve sığınmacılarla çalışırken gerekli olan sosyal hizmet becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı, Göç Olgusu ve Göç Türleri
,Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar ve Göç Kuramları
,Göç Mevzuatı,Göç Alan ve Göç Veren Bir Ülke Olarak Türkiye
,Göçmenlerin Psiko- Sosyal İhtiyaçları ve Sosyal Hakları,Göçmenlerin Yaşadığı Sorunlar
,Göçmen Politikaları
,Toplumsal Kabul ve Ayrımcılık
,Göçmenlerin Uyumu: Türkiye'deki Suriyeliler ve Uyum Süreçleri,Düzensiz Göç Alanında Çalışan Kurum ve Kuruluşlar,Sığınmacılarla Sosyal Hizmet,Göçmen Kaçakçılığı, İnsan Ticareti ve Sosyal Hizmet,Göçmenlerle Çalışmada Gerekli Sosyal Hizmet Becerileri
,Sosyal Hizmetin Göç Politikalarına Etkisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Göç çalışmalarındaki temel kavramları ayırt edebilecek, göç türlerini ve göç mevzuatını tanır.
10, 13, 16, 19, 9
A
1.1. Türkiye'de yürürlükte olan göç mevzuatını ve cumhuriyet tarihindeki mevzuatı özetler.
10, 13, 9
A
1.2. Uluslararası göç mevzuatını örneklendirir.
10, 13, 9
A
2. Göç alanı hakkında saha çalışmaları yapar.
10, 14, 16, 9
A
2.1. Göç alanında çalışırken kamu hizmetlerine ulaşır.
10, 16, 9
A
2.2. Göç alanında faaliyet gösteren kamu kuruluşlarının ve sivil toplum kuruluşlarının hizmetlerine ulaşır.
10, 9
A
3. Suriyeli sığınmacıların uyum süreçlerini tartışır.
13, 16
A
3.1. Suriyeli çocukları çocuk koruma kapsamında inceler.
10, 16, 19, 9
A
3.2. Sığınmacıların sosyal uyum göstergelerini tartışır.
10, 16, 9
A
4. İnsan haklarını tanımlar.
10, 13, 16, 19, 9
A
4.1. Suriyeli sığınmacıların maruz kaldığı insan hakları ihlallerini açıklar.
10, 12, 13, 16, 19, 9
A
4.2. Suriyeli sığınmacıların hak savunuculuğunu yapar.
10, 16, 9
A
5. Düzensiz göçmenlere ve insan ticareti mağdurlarına yönelik sosyal hizmet uygulama planı hazırlar.
10, 16, 19, 9
A
5.1. İnsan ticareti mağdurlarıyla ve düzensiz göçmenlerle görüşme sürecini yönetir.
10, 16, 19, 9
A
5.2. Görüşme sonrasında müracaatçıya yönelik müdahale planı hazırlar.
10, 16, 19, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı, Göç Olgusu ve Göç Türleri
2
Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar ve Göç Kuramları
3
Göç Mevzuatı
4
Göç Alan ve Göç Veren Bir Ülke Olarak Türkiye
5
Göçmenlerin Psiko- Sosyal İhtiyaçları ve Sosyal Hakları
6
Göçmenlerin Yaşadığı Sorunlar
7
Göçmen Politikaları
8
Toplumsal Kabul ve Ayrımcılık
9
Göçmenlerin Uyumu: Türkiye'deki Suriyeliler ve Uyum Süreçleri
10
Düzensiz Göç Alanında Çalışan Kurum ve Kuruluşlar
11
Sığınmacılarla Sosyal Hizmet
12
Göçmen Kaçakçılığı, İnsan Ticareti ve Sosyal Hizmet
13
Göçmenlerle Çalışmada Gerekli Sosyal Hizmet Becerileri
14
Sosyal Hizmetin Göç Politikalarına Etkisi
Kaynak
Adıgüzel, Y. (2019) Göç Sosyolojisi, 3. Basım, Ankara: Nobel.
Akbaş, E., Zubaroğlu Yanardağ, M. ve Yanardağ, U. (t.y. ) Göç ve Sosyal Hizmet, Ders Notu, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
Erdoğan, M. ve Kaya, A. 2015. Türkiye’nin Göç Tarihi: 14. Yüzyıldan 21. Yüzyıla Türkiye’ye Göçler. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Göç Araştırmaları Genel Müdürlüğü: www.goc.gov.tr .
IOM (2013) Uluslararası Göç Hukuku Göç Terimleri Sözlüğü, (Ed. R. Perruchoud ve J. Redpath) içinde, İkinci Baskı, https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf .
İçduygu, A., Erder, S., Gençkaya, Ö. F. 2009. Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus-ötesi Dönüşümlere. TÜBİTAK 1001_106K291 Projesi Raporu.
Sever, H. (2014) Yasadışı Göç ve Göçmen Kaçakçılığı, Ankara: Adalet.
Web Sayfaları:
www.unhcr.org.tr
www.turkey.iom.int
www.goc.gov.tr
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
5
2
10
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
4
2
8
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
40
40
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
106
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
GÖÇ ÇALIŞMALARI VE SOSYAL HİZMET
-
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Dilek KARABENK, Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı sosyal hizmet öğrencilerinin göç olgusu, göçle ilgili temel kavramlar, göç mevzuatı ve Türkiye’deki göç süreçleri hakkında bilgi edinmesini sağlamak ve göç süreciyle birlikte sığınmacı ve göçmenlerin yaşadıkları sorunları ve ev sahibi ülkede kendilerine yönelik yaklaşım biçimlerini irdeleyerek öğrencilere göçmen ve sığınmacılarla çalışırken gerekli olan sosyal hizmet becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı, Göç Olgusu ve Göç Türleri
,Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar ve Göç Kuramları
,Göç Mevzuatı,Göç Alan ve Göç Veren Bir Ülke Olarak Türkiye
,Göçmenlerin Psiko- Sosyal İhtiyaçları ve Sosyal Hakları,Göçmenlerin Yaşadığı Sorunlar
,Göçmen Politikaları
,Toplumsal Kabul ve Ayrımcılık
,Göçmenlerin Uyumu: Türkiye'deki Suriyeliler ve Uyum Süreçleri,Düzensiz Göç Alanında Çalışan Kurum ve Kuruluşlar,Sığınmacılarla Sosyal Hizmet,Göçmen Kaçakçılığı, İnsan Ticareti ve Sosyal Hizmet,Göçmenlerle Çalışmada Gerekli Sosyal Hizmet Becerileri
,Sosyal Hizmetin Göç Politikalarına Etkisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Göç çalışmalarındaki temel kavramları ayırt edebilecek, göç türlerini ve göç mevzuatını tanır.
10, 13, 16, 19, 9
A
1.1. Türkiye'de yürürlükte olan göç mevzuatını ve cumhuriyet tarihindeki mevzuatı özetler.
10, 13, 9
A
1.2. Uluslararası göç mevzuatını örneklendirir.
10, 13, 9
A
2. Göç alanı hakkında saha çalışmaları yapar.
10, 14, 16, 9
A
2.1. Göç alanında çalışırken kamu hizmetlerine ulaşır.
10, 16, 9
A
2.2. Göç alanında faaliyet gösteren kamu kuruluşlarının ve sivil toplum kuruluşlarının hizmetlerine ulaşır.
10, 9
A
3. Suriyeli sığınmacıların uyum süreçlerini tartışır.
13, 16
A
3.1. Suriyeli çocukları çocuk koruma kapsamında inceler.
10, 16, 19, 9
A
3.2. Sığınmacıların sosyal uyum göstergelerini tartışır.
10, 16, 9
A
4. İnsan haklarını tanımlar.
10, 13, 16, 19, 9
A
4.1. Suriyeli sığınmacıların maruz kaldığı insan hakları ihlallerini açıklar.
10, 12, 13, 16, 19, 9
A
4.2. Suriyeli sığınmacıların hak savunuculuğunu yapar.
10, 16, 9
A
5. Düzensiz göçmenlere ve insan ticareti mağdurlarına yönelik sosyal hizmet uygulama planı hazırlar.
10, 16, 19, 9
A
5.1. İnsan ticareti mağdurlarıyla ve düzensiz göçmenlerle görüşme sürecini yönetir.
10, 16, 19, 9
A
5.2. Görüşme sonrasında müracaatçıya yönelik müdahale planı hazırlar.
10, 16, 19, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı, Göç Olgusu ve Göç Türleri
2
Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar ve Göç Kuramları
3
Göç Mevzuatı
4
Göç Alan ve Göç Veren Bir Ülke Olarak Türkiye
5
Göçmenlerin Psiko- Sosyal İhtiyaçları ve Sosyal Hakları
6
Göçmenlerin Yaşadığı Sorunlar
7
Göçmen Politikaları
8
Toplumsal Kabul ve Ayrımcılık
9
Göçmenlerin Uyumu: Türkiye'deki Suriyeliler ve Uyum Süreçleri
10
Düzensiz Göç Alanında Çalışan Kurum ve Kuruluşlar
11
Sığınmacılarla Sosyal Hizmet
12
Göçmen Kaçakçılığı, İnsan Ticareti ve Sosyal Hizmet
13
Göçmenlerle Çalışmada Gerekli Sosyal Hizmet Becerileri
14
Sosyal Hizmetin Göç Politikalarına Etkisi
Kaynak
Adıgüzel, Y. (2019) Göç Sosyolojisi, 3. Basım, Ankara: Nobel.
Akbaş, E., Zubaroğlu Yanardağ, M. ve Yanardağ, U. (t.y. ) Göç ve Sosyal Hizmet, Ders Notu, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
Erdoğan, M. ve Kaya, A. 2015. Türkiye’nin Göç Tarihi: 14. Yüzyıldan 21. Yüzyıla Türkiye’ye Göçler. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Göç Araştırmaları Genel Müdürlüğü: www.goc.gov.tr .
IOM (2013) Uluslararası Göç Hukuku Göç Terimleri Sözlüğü, (Ed. R. Perruchoud ve J. Redpath) içinde, İkinci Baskı, https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf .
İçduygu, A., Erder, S., Gençkaya, Ö. F. 2009. Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus-ötesi Dönüşümlere. TÜBİTAK 1001_106K291 Projesi Raporu.
Sever, H. (2014) Yasadışı Göç ve Göçmen Kaçakçılığı, Ankara: Adalet.
Web Sayfaları:
www.unhcr.org.tr
www.turkey.iom.int
www.goc.gov.tr
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.