Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GÖÇ ÇALIŞMALARI VE SOSYAL HİZMET-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Dilek KARABENK, Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı sosyal hizmet öğrencilerinin göç olgusu, göçle ilgili temel kavramlar, göç mevzuatı ve Türkiye’deki göç süreçleri hakkında bilgi edinmesini sağlamak ve göç süreciyle birlikte sığınmacı ve göçmenlerin yaşadıkları sorunları ve ev sahibi ülkede kendilerine yönelik yaklaşım biçimlerini irdeleyerek öğrencilere göçmen ve sığınmacılarla çalışırken gerekli olan sosyal hizmet becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı, Göç Olgusu ve Göç Türleri
,Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar ve Göç Kuramları
,Göç Mevzuatı,Göç Alan ve Göç Veren Bir Ülke Olarak Türkiye
,Göçmenlerin Psiko- Sosyal İhtiyaçları ve Sosyal Hakları,Göçmenlerin Yaşadığı Sorunlar
,Göçmen Politikaları
,Toplumsal Kabul ve Ayrımcılık
,Göçmenlerin Uyumu: Türkiye'deki Suriyeliler ve Uyum Süreçleri,Düzensiz Göç Alanında Çalışan Kurum ve Kuruluşlar,Sığınmacılarla Sosyal Hizmet,Göçmen Kaçakçılığı, İnsan Ticareti ve Sosyal Hizmet,Göçmenlerle Çalışmada Gerekli Sosyal Hizmet Becerileri
,Sosyal Hizmetin Göç Politikalarına Etkisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Göç çalışmalarındaki temel kavramları ayırt edebilecek, göç türlerini ve göç mevzuatını tanır.10, 13, 16, 19, 9A
1.1. Türkiye'de yürürlükte olan göç mevzuatını ve cumhuriyet tarihindeki mevzuatı özetler.10, 13, 9A
1.2. Uluslararası göç mevzuatını örneklendirir.10, 13, 9A
2. Göç alanı hakkında saha çalışmaları yapar. 10, 14, 16, 9A
2.1. Göç alanında çalışırken kamu hizmetlerine ulaşır. 10, 16, 9A
2.2. Göç alanında faaliyet gösteren kamu kuruluşlarının ve sivil toplum kuruluşlarının hizmetlerine ulaşır. 10, 9A
3. Suriyeli sığınmacıların uyum süreçlerini tartışır. 13, 16A
3.1. Suriyeli çocukları çocuk koruma kapsamında inceler. 10, 16, 19, 9A
3.2. Sığınmacıların sosyal uyum göstergelerini tartışır. 10, 16, 9A
4. İnsan haklarını tanımlar. 10, 13, 16, 19, 9A
4.1. Suriyeli sığınmacıların maruz kaldığı insan hakları ihlallerini açıklar. 10, 12, 13, 16, 19, 9A
4.2. Suriyeli sığınmacıların hak savunuculuğunu yapar. 10, 16, 9A
5. Düzensiz göçmenlere ve insan ticareti mağdurlarına yönelik sosyal hizmet uygulama planı hazırlar. 10, 16, 19, 9A
5.1. İnsan ticareti mağdurlarıyla ve düzensiz göçmenlerle görüşme sürecini yönetir. 10, 16, 19, 9A
5.2. Görüşme sonrasında müracaatçıya yönelik müdahale planı hazırlar. 10, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı, Göç Olgusu ve Göç Türleri
2Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar ve Göç Kuramları
3Göç Mevzuatı
4Göç Alan ve Göç Veren Bir Ülke Olarak Türkiye
5Göçmenlerin Psiko- Sosyal İhtiyaçları ve Sosyal Hakları
6Göçmenlerin Yaşadığı Sorunlar
7Göçmen Politikaları
8Toplumsal Kabul ve Ayrımcılık
9Göçmenlerin Uyumu: Türkiye'deki Suriyeliler ve Uyum Süreçleri
10Düzensiz Göç Alanında Çalışan Kurum ve Kuruluşlar
11Sığınmacılarla Sosyal Hizmet
12Göçmen Kaçakçılığı, İnsan Ticareti ve Sosyal Hizmet
13Göçmenlerle Çalışmada Gerekli Sosyal Hizmet Becerileri
14Sosyal Hizmetin Göç Politikalarına Etkisi
Kaynak
Adıgüzel, Y. (2019) Göç Sosyolojisi, 3. Basım, Ankara: Nobel. Akbaş, E., Zubaroğlu Yanardağ, M. ve Yanardağ, U. (t.y. ) Göç ve Sosyal Hizmet, Ders Notu, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi. Erdoğan, M. ve Kaya, A. 2015. Türkiye’nin Göç Tarihi: 14. Yüzyıldan 21. Yüzyıla Türkiye’ye Göçler. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Göç Araştırmaları Genel Müdürlüğü: www.goc.gov.tr . IOM (2013) Uluslararası Göç Hukuku Göç Terimleri Sözlüğü, (Ed. R. Perruchoud ve J. Redpath) içinde, İkinci Baskı, https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf . İçduygu, A., Erder, S., Gençkaya, Ö. F. 2009. Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus-ötesi Dönüşümlere. TÜBİTAK 1001_106K291 Projesi Raporu. Sever, H. (2014) Yasadışı Göç ve Göçmen Kaçakçılığı, Ankara: Adalet. Web Sayfaları: www.unhcr.org.tr www.turkey.iom.int www.goc.gov.tr

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme5210
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi428
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı14040
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)106
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GÖÇ ÇALIŞMALARI VE SOSYAL HİZMET-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Dilek KARABENK, Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı sosyal hizmet öğrencilerinin göç olgusu, göçle ilgili temel kavramlar, göç mevzuatı ve Türkiye’deki göç süreçleri hakkında bilgi edinmesini sağlamak ve göç süreciyle birlikte sığınmacı ve göçmenlerin yaşadıkları sorunları ve ev sahibi ülkede kendilerine yönelik yaklaşım biçimlerini irdeleyerek öğrencilere göçmen ve sığınmacılarla çalışırken gerekli olan sosyal hizmet becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı, Göç Olgusu ve Göç Türleri
,Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar ve Göç Kuramları
,Göç Mevzuatı,Göç Alan ve Göç Veren Bir Ülke Olarak Türkiye
,Göçmenlerin Psiko- Sosyal İhtiyaçları ve Sosyal Hakları,Göçmenlerin Yaşadığı Sorunlar
,Göçmen Politikaları
,Toplumsal Kabul ve Ayrımcılık
,Göçmenlerin Uyumu: Türkiye'deki Suriyeliler ve Uyum Süreçleri,Düzensiz Göç Alanında Çalışan Kurum ve Kuruluşlar,Sığınmacılarla Sosyal Hizmet,Göçmen Kaçakçılığı, İnsan Ticareti ve Sosyal Hizmet,Göçmenlerle Çalışmada Gerekli Sosyal Hizmet Becerileri
,Sosyal Hizmetin Göç Politikalarına Etkisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Göç çalışmalarındaki temel kavramları ayırt edebilecek, göç türlerini ve göç mevzuatını tanır.10, 13, 16, 19, 9A
1.1. Türkiye'de yürürlükte olan göç mevzuatını ve cumhuriyet tarihindeki mevzuatı özetler.10, 13, 9A
1.2. Uluslararası göç mevzuatını örneklendirir.10, 13, 9A
2. Göç alanı hakkında saha çalışmaları yapar. 10, 14, 16, 9A
2.1. Göç alanında çalışırken kamu hizmetlerine ulaşır. 10, 16, 9A
2.2. Göç alanında faaliyet gösteren kamu kuruluşlarının ve sivil toplum kuruluşlarının hizmetlerine ulaşır. 10, 9A
3. Suriyeli sığınmacıların uyum süreçlerini tartışır. 13, 16A
3.1. Suriyeli çocukları çocuk koruma kapsamında inceler. 10, 16, 19, 9A
3.2. Sığınmacıların sosyal uyum göstergelerini tartışır. 10, 16, 9A
4. İnsan haklarını tanımlar. 10, 13, 16, 19, 9A
4.1. Suriyeli sığınmacıların maruz kaldığı insan hakları ihlallerini açıklar. 10, 12, 13, 16, 19, 9A
4.2. Suriyeli sığınmacıların hak savunuculuğunu yapar. 10, 16, 9A
5. Düzensiz göçmenlere ve insan ticareti mağdurlarına yönelik sosyal hizmet uygulama planı hazırlar. 10, 16, 19, 9A
5.1. İnsan ticareti mağdurlarıyla ve düzensiz göçmenlerle görüşme sürecini yönetir. 10, 16, 19, 9A
5.2. Görüşme sonrasında müracaatçıya yönelik müdahale planı hazırlar. 10, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı, Göç Olgusu ve Göç Türleri
2Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar ve Göç Kuramları
3Göç Mevzuatı
4Göç Alan ve Göç Veren Bir Ülke Olarak Türkiye
5Göçmenlerin Psiko- Sosyal İhtiyaçları ve Sosyal Hakları
6Göçmenlerin Yaşadığı Sorunlar
7Göçmen Politikaları
8Toplumsal Kabul ve Ayrımcılık
9Göçmenlerin Uyumu: Türkiye'deki Suriyeliler ve Uyum Süreçleri
10Düzensiz Göç Alanında Çalışan Kurum ve Kuruluşlar
11Sığınmacılarla Sosyal Hizmet
12Göçmen Kaçakçılığı, İnsan Ticareti ve Sosyal Hizmet
13Göçmenlerle Çalışmada Gerekli Sosyal Hizmet Becerileri
14Sosyal Hizmetin Göç Politikalarına Etkisi
Kaynak
Adıgüzel, Y. (2019) Göç Sosyolojisi, 3. Basım, Ankara: Nobel. Akbaş, E., Zubaroğlu Yanardağ, M. ve Yanardağ, U. (t.y. ) Göç ve Sosyal Hizmet, Ders Notu, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi. Erdoğan, M. ve Kaya, A. 2015. Türkiye’nin Göç Tarihi: 14. Yüzyıldan 21. Yüzyıla Türkiye’ye Göçler. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Göç Araştırmaları Genel Müdürlüğü: www.goc.gov.tr . IOM (2013) Uluslararası Göç Hukuku Göç Terimleri Sözlüğü, (Ed. R. Perruchoud ve J. Redpath) içinde, İkinci Baskı, https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf . İçduygu, A., Erder, S., Gençkaya, Ö. F. 2009. Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus-ötesi Dönüşümlere. TÜBİTAK 1001_106K291 Projesi Raporu. Sever, H. (2014) Yasadışı Göç ve Göçmen Kaçakçılığı, Ankara: Adalet. Web Sayfaları: www.unhcr.org.tr www.turkey.iom.int www.goc.gov.tr

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05