Sosyal hizmetlerde bakımın önemi, içeriği ve sınırları ile ilgili temel bilgileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı: Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri Bakım İle İlgili Temel Kavramlar,Bakım Hizmetlerinde Temel İlke ve Uygulamalar,Bakım Hizmetlerinde Sosyal Hizmetlerin Önemi,Bakım Hizmetlerinde Sosyal Hizmetlerin İşlev ve Fonksiyonları,Evde Bakım Hizmetleri ve Türleri,Bakım Hizmetlerinin Örgütlenmesi ve Yönetimi,Bakım Hizmetlerinde İlgili Kuruluşlar,Evde Bakım Hizmetlerinde Koordinasyon ve İşbirliği,Bakım Hizmetlerinde Vaka Yönetimi,Bakım Hizmetlerinde Sosyal Hizmet Uzmanının Rol ve İşlevi,Bakım Hizmetlerinde Yasal Düzenleme ve Mevzuat,Sosyal Bakım Sistemleri,Bakıma Muhtaç Kişilerin İhtiyaçları ve Psikolojik ve Fizyolojik Özellikleri,Evde Bakım Hizmetlerinde Yeni Gelişmeler Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Bakım ile ilgili temel kavramları, ilke ve uygulamaları tanımlayabilmesi
19, 9
A
2. Bakım hizmetlerinde sosyal hizmet uzmanlarının rol ve işlevlerini kavrayabilmesi
19, 9
A
3. Bakım hizmetlerinin yönetim ve organizasyonunu açıklayabilmesi
19, 9
A
4. Bakıma muhtaç kişilerin ihtiyaçlarını belirleyebilmesi
19, 9
A
5. Bakım hizmetlerinde yasal düzenleme ve mevzuat ile ilgili bilgi sahibi olabilmesi
19, 9
A
6. Bakım hizmetlerinde sosyal hizmetlerin ve sosyal hizmet uzmanlarının önemine inanabilmesi
19, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı: Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri Bakım İle İlgili Temel Kavramlar
2
Bakım Hizmetlerinde Temel İlke ve Uygulamalar
3
Bakım Hizmetlerinde Sosyal Hizmetlerin Önemi
4
Bakım Hizmetlerinde Sosyal Hizmetlerin İşlev ve Fonksiyonları
5
Evde Bakım Hizmetleri ve Türleri
6
Bakım Hizmetlerinin Örgütlenmesi ve Yönetimi
7
Bakım Hizmetlerinde İlgili Kuruluşlar
8
Evde Bakım Hizmetlerinde Koordinasyon ve İşbirliği
9
Bakım Hizmetlerinde Vaka Yönetimi
10
Bakım Hizmetlerinde Sosyal Hizmet Uzmanının Rol ve İşlevi
11
Bakım Hizmetlerinde Yasal Düzenleme ve Mevzuat
12
Sosyal Bakım Sistemleri
13
Bakıma Muhtaç Kişilerin İhtiyaçları ve Psikolojik ve Fizyolojik Özellikleri
14
Evde Bakım Hizmetlerinde Yeni Gelişmeler Dersin Değerlendirilmesi
Kaynak
Ders Notları, Power Point Sunuları, İlgili web sayfaları
1. Dursun, A. (2005). Evde Bakım Hizmetleri. Ankara: Sağlıklı Nesiller Derneği
2. Fadıloğlu, Ç. (2011). Evde Bakım ve Sağlık. İstanbul: Göktuğ Yayıncılık.
3. Türk Tabipler Birliği. (2016). Evde Bakım Hizmetleri İle İlgili Sağlık Emek ve Meslek Örgütlerinin Görüş ve Yaklaşımları. Ankara: Türk Tabipler Birliği Yayınları.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
3
42
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
84
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
TEMEL BAKIM HİZMETLERİ
-
Bahar Dönemi
3+0
3
6
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Sosyal hizmetlerde bakımın önemi, içeriği ve sınırları ile ilgili temel bilgileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı: Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri Bakım İle İlgili Temel Kavramlar,Bakım Hizmetlerinde Temel İlke ve Uygulamalar,Bakım Hizmetlerinde Sosyal Hizmetlerin Önemi,Bakım Hizmetlerinde Sosyal Hizmetlerin İşlev ve Fonksiyonları,Evde Bakım Hizmetleri ve Türleri,Bakım Hizmetlerinin Örgütlenmesi ve Yönetimi,Bakım Hizmetlerinde İlgili Kuruluşlar,Evde Bakım Hizmetlerinde Koordinasyon ve İşbirliği,Bakım Hizmetlerinde Vaka Yönetimi,Bakım Hizmetlerinde Sosyal Hizmet Uzmanının Rol ve İşlevi,Bakım Hizmetlerinde Yasal Düzenleme ve Mevzuat,Sosyal Bakım Sistemleri,Bakıma Muhtaç Kişilerin İhtiyaçları ve Psikolojik ve Fizyolojik Özellikleri,Evde Bakım Hizmetlerinde Yeni Gelişmeler Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Bakım ile ilgili temel kavramları, ilke ve uygulamaları tanımlayabilmesi
19, 9
A
2. Bakım hizmetlerinde sosyal hizmet uzmanlarının rol ve işlevlerini kavrayabilmesi
19, 9
A
3. Bakım hizmetlerinin yönetim ve organizasyonunu açıklayabilmesi
19, 9
A
4. Bakıma muhtaç kişilerin ihtiyaçlarını belirleyebilmesi
19, 9
A
5. Bakım hizmetlerinde yasal düzenleme ve mevzuat ile ilgili bilgi sahibi olabilmesi
19, 9
A
6. Bakım hizmetlerinde sosyal hizmetlerin ve sosyal hizmet uzmanlarının önemine inanabilmesi
19, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı: Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri Bakım İle İlgili Temel Kavramlar
2
Bakım Hizmetlerinde Temel İlke ve Uygulamalar
3
Bakım Hizmetlerinde Sosyal Hizmetlerin Önemi
4
Bakım Hizmetlerinde Sosyal Hizmetlerin İşlev ve Fonksiyonları
5
Evde Bakım Hizmetleri ve Türleri
6
Bakım Hizmetlerinin Örgütlenmesi ve Yönetimi
7
Bakım Hizmetlerinde İlgili Kuruluşlar
8
Evde Bakım Hizmetlerinde Koordinasyon ve İşbirliği
9
Bakım Hizmetlerinde Vaka Yönetimi
10
Bakım Hizmetlerinde Sosyal Hizmet Uzmanının Rol ve İşlevi
11
Bakım Hizmetlerinde Yasal Düzenleme ve Mevzuat
12
Sosyal Bakım Sistemleri
13
Bakıma Muhtaç Kişilerin İhtiyaçları ve Psikolojik ve Fizyolojik Özellikleri
14
Evde Bakım Hizmetlerinde Yeni Gelişmeler Dersin Değerlendirilmesi
Kaynak
Ders Notları, Power Point Sunuları, İlgili web sayfaları
1. Dursun, A. (2005). Evde Bakım Hizmetleri. Ankara: Sağlıklı Nesiller Derneği
2. Fadıloğlu, Ç. (2011). Evde Bakım ve Sağlık. İstanbul: Göktuğ Yayıncılık.
3. Türk Tabipler Birliği. (2016). Evde Bakım Hizmetleri İle İlgili Sağlık Emek ve Meslek Örgütlerinin Görüş ve Yaklaşımları. Ankara: Türk Tabipler Birliği Yayınları.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.