Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN DAVRANIŞI VE SOSYAL ÇEVRE I-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Tayyar TEPE
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Tayyar TEPE
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin temel amacı, sosyal sistemler içinde var olan insan davranışı ve gelişimini belli başlı sosyal bilim kuramları aracılığı ile incelemektir. İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre I dersinde, doğum öncesi dönemden başlayarak, ilk yetişkinlik dönemine kadar olan yaşam döngüsü kuramsal temelde ele alınnmaktadır. Gelişim döneminde karşılaşılması muhtemel kimi sorunların insan davranışları ile ilişkisi incelenerek, öğrencilerde sosyal hizmet disiplini bakımından eleştirel düşünme kapasitesi geliştirilmeye çalışılmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre Kavramlarının Tanımı, Kullanımı, İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Sistem ve Ekolojik Sistem Yaklaşımı, Psikodinamik Kuram, İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Davranış Kuramı, Fenomenolojik Kuram, Ahlak Gelişimi Kuramı,Doğum Öncesi Gelişim, Doğum Öncesi ve Hamilelik Süresince Bebeği ve Anneyi Olumsuz Etkileyebilecek Olaylar,Bebeklik Döneminde Gelişim,İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim),İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi),Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim,Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim Riskleri,Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim),Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi),Ergenlik Döneminde (12-21 yaş) Gelişim Riskleri,Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması,Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1- Bireyden topluma değin farklı organizasyon düzeylerindeki insan sistemlerini analiz edebilmek için ekolojik/sosyal sistem çerçevesini iyi tanımlayabilecek19, 9A, D
2- İnsanın biyopsikososyal bir varlık olduğu anlayışının bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerine özgü kuramsal temellerini kavrayabilecek13A, D
3- Toplumsal, ekonomik ve kültürel yapı, sınıf, yoksulluk, ezilme, ayrımcılık, cinsiyetçilik gibi çevre temelli kavramların davranış ve gelişim üzerindeki etkilerini görür ve ilişkilendirebilecek16, 9E
4- Farklılık (diversity) kavramının bireyler üzerindeki etkilerini tartışabilecek19, 9A, D
5- Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerine ilişkin gelişimsel görev ve gelişimsel gereksinmeler ile risk ve koruyucu faktörler hakkında gerekli bilgileri analiz edebilecek13, 9D, E
6- Sosyal hizmet müdahalesi için kuramsal bir temel oluşturabilecek18, 19, 9A
6.1. Sistem yaklaşımını insanlar için benimser13, 19, 9A
6.2. Farklılıklara saygıyı benimser.19, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre Kavramlarının Tanımı, Kullanımı
2 İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Sistem ve Ekolojik Sistem Yaklaşımı, Psikodinamik Kuram
3 İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Davranış Kuramı, Fenomenolojik Kuram, Ahlak Gelişimi Kuramı
4Doğum Öncesi Gelişim, Doğum Öncesi ve Hamilelik Süresince Bebeği ve Anneyi Olumsuz Etkileyebilecek Olaylar
5Bebeklik Döneminde Gelişim
6İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim)
7İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi)
8Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim
9Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim Riskleri
10Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim)
11Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi)
12Ergenlik Döneminde (12-21 yaş) Gelişim Riskleri
13Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması
14Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması
Kaynak
Öğretim elemanına ait ders notları ve/veya makaleler düzenli olarak öğrencilere verilecektir.
Zastrow, Charles. İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre. Ankara: Nika Yayınevi, 2014. Cüceloğlu, Doğan. İnsan ve Davranışı. Psikolojinin Temel Kavramları. 5. Basım İstanbul: Remzi Kitabevi, 1994. Cılga, İbrahim. "Batman'da Genç Kız İntiharları," Toplum ve Sosyal Hizmet. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını. Edt: Cılga, İbrahim. Aliye Mavili Aktaş, Kasım Karataş, Veli Duyan. 13/1, 2002. Santrock, John W. Yaşam Boyu Gelişim. Nobel Akademik Yayıncılık, 2014.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme51680
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler155
Proje Sunumu / Seminer122
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11616
Genel Sınav ve Hazırlığı12121
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)166
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(166/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN DAVRANIŞI VE SOSYAL ÇEVRE I-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Tayyar TEPE
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Tayyar TEPE
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin temel amacı, sosyal sistemler içinde var olan insan davranışı ve gelişimini belli başlı sosyal bilim kuramları aracılığı ile incelemektir. İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre I dersinde, doğum öncesi dönemden başlayarak, ilk yetişkinlik dönemine kadar olan yaşam döngüsü kuramsal temelde ele alınnmaktadır. Gelişim döneminde karşılaşılması muhtemel kimi sorunların insan davranışları ile ilişkisi incelenerek, öğrencilerde sosyal hizmet disiplini bakımından eleştirel düşünme kapasitesi geliştirilmeye çalışılmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre Kavramlarının Tanımı, Kullanımı, İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Sistem ve Ekolojik Sistem Yaklaşımı, Psikodinamik Kuram, İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Davranış Kuramı, Fenomenolojik Kuram, Ahlak Gelişimi Kuramı,Doğum Öncesi Gelişim, Doğum Öncesi ve Hamilelik Süresince Bebeği ve Anneyi Olumsuz Etkileyebilecek Olaylar,Bebeklik Döneminde Gelişim,İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim),İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi),Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim,Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim Riskleri,Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim),Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi),Ergenlik Döneminde (12-21 yaş) Gelişim Riskleri,Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması,Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1- Bireyden topluma değin farklı organizasyon düzeylerindeki insan sistemlerini analiz edebilmek için ekolojik/sosyal sistem çerçevesini iyi tanımlayabilecek19, 9A, D
2- İnsanın biyopsikososyal bir varlık olduğu anlayışının bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerine özgü kuramsal temellerini kavrayabilecek13A, D
3- Toplumsal, ekonomik ve kültürel yapı, sınıf, yoksulluk, ezilme, ayrımcılık, cinsiyetçilik gibi çevre temelli kavramların davranış ve gelişim üzerindeki etkilerini görür ve ilişkilendirebilecek16, 9E
4- Farklılık (diversity) kavramının bireyler üzerindeki etkilerini tartışabilecek19, 9A, D
5- Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerine ilişkin gelişimsel görev ve gelişimsel gereksinmeler ile risk ve koruyucu faktörler hakkında gerekli bilgileri analiz edebilecek13, 9D, E
6- Sosyal hizmet müdahalesi için kuramsal bir temel oluşturabilecek18, 19, 9A
6.1. Sistem yaklaşımını insanlar için benimser13, 19, 9A
6.2. Farklılıklara saygıyı benimser.19, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre Kavramlarının Tanımı, Kullanımı
2 İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Sistem ve Ekolojik Sistem Yaklaşımı, Psikodinamik Kuram
3 İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Davranış Kuramı, Fenomenolojik Kuram, Ahlak Gelişimi Kuramı
4Doğum Öncesi Gelişim, Doğum Öncesi ve Hamilelik Süresince Bebeği ve Anneyi Olumsuz Etkileyebilecek Olaylar
5Bebeklik Döneminde Gelişim
6İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim)
7İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi)
8Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim
9Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim Riskleri
10Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim)
11Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi)
12Ergenlik Döneminde (12-21 yaş) Gelişim Riskleri
13Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması
14Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması
Kaynak
Öğretim elemanına ait ders notları ve/veya makaleler düzenli olarak öğrencilere verilecektir.
Zastrow, Charles. İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre. Ankara: Nika Yayınevi, 2014. Cüceloğlu, Doğan. İnsan ve Davranışı. Psikolojinin Temel Kavramları. 5. Basım İstanbul: Remzi Kitabevi, 1994. Cılga, İbrahim. "Batman'da Genç Kız İntiharları," Toplum ve Sosyal Hizmet. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını. Edt: Cılga, İbrahim. Aliye Mavili Aktaş, Kasım Karataş, Veli Duyan. 13/1, 2002. Santrock, John W. Yaşam Boyu Gelişim. Nobel Akademik Yayıncılık, 2014.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05