Dersin amacı kitle iletişim araçlarının ortaya çıkmasıyla birlikte toplumsal yaşamda meydana gelen değişikliklerin izini sürmektir. Bu amaç çerçevesinde iletişim teorilerinde yapılan tartışmalar dikkate alınarak iletişim sosyoloji üzerinden değerlendirilecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; İletişim sosyolojisine giriş,İletişim sosyolojisi kuramları ,İletişimi düşünmek niçin zordur?,Bir sosyal bilim olarak iletişimin eksikliği,Doğrudan etki kuramına giriş,Kitle kültürü nedir? Frankfurt Okulu’na/eleştirel teoriye giriş,McLuhan’a Giriş: Araç iletidir,İletişimi Kültürleştirmek: semiyotik tartışmalar ,İletişimi Kültürleştirmek: kültürel pratikler ve sosyoloji,İletişimi Kültürleştirmek: Kültürel Çalışmalar Okuluna Bir Bakış,İletişim, Çoğulculuk ve Demokrasi ,Habermas: Demokratik bir araç olarak iletişim araçları ,Yeni Medyaya sosyoloji ile Bakmak,Hitam; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. İletişim alanında olan tartışmaları kavrayabilme
10, 16, 9
A
2. İletişim ve toplumsal yaşam arasındaki bağı kurabilme
10, 16, 9
A
3. Pratik yaşantıda ortaya çıkan bir sorunu teorik olarak çözebilme
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İletişim sosyolojisine giriş
2
İletişim sosyolojisi kuramları
3
İletişimi düşünmek niçin zordur?
4
Bir sosyal bilim olarak iletişimin eksikliği
5
Doğrudan etki kuramına giriş
6
Kitle kültürü nedir? Frankfurt Okulu’na/eleştirel teoriye giriş
7
McLuhan’a Giriş: Araç iletidir
8
İletişimi Kültürleştirmek: semiyotik tartışmalar
9
İletişimi Kültürleştirmek: kültürel pratikler ve sosyoloji
10
İletişimi Kültürleştirmek: Kültürel Çalışmalar Okuluna Bir Bakış
11
İletişim, Çoğulculuk ve Demokrasi
12
Habermas: Demokratik bir araç olarak iletişim araçları
13
Yeni Medyaya sosyoloji ile Bakmak
14
Hitam
Kaynak
1. Eric Maigret-İletişim Sosyolojisi, İletişim Yayınları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Radyo ve Televizyonculuk konusunda bilinmesi gereken temel kavramlara hakimdir.
X
2
Radyo ve Televizyon Sisteminin genel işleyişi hakkında bilgiye sahiptir.
X
3
Radyo ve Televizyon Mevzuatı hakkında bilgiye sahiptir.
X
4
Temel hukuk ve meslek etiği bilgisine sahiptir.
X
5
Yazılı ve sözlü iletişim bilgilerini kazanır.
X
6
Alanla ilgili mevzuatı yorumlar ve değerlendirir.
X
7
Mevzuattan kaynaklı iş ve işlemleri takip eder ve sonlandırır.
X
8
Hizmet sunumu için gerekli olan bilişim teknolojilerini kullanabilir ve yeterli düzeyde İngilizce bilir.
X
9
Alanla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda radyo ve televizyon işlemlerini bireysel veya takım çalışmasına uygun bir şekilde sürdürür.
X
10
Bağımsız karar verebilme ve inisiyatif kullanabilme yeteneğine sahiptir.
X
11
Yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, alanla ilgili değişiklikleri takip etme ve değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
X
12
Radyo ve televizyonun işleyişi hakkında edindiği bilgi ve beceriler doğrultusunda düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak iletir.
X
13
Bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak diğer kişi ve kurumlardan gelen istek ve beklentilere cevap verir.
X
14
Alanla ilgili edindiği bilgi ve beceriler doğrultusunda çalışmalarını sürdürür.
X
15
Mesleki etik, sorumluluk, kalite, hukuk bilgisine sahip olarak iş ve işlemleri hakkaniyete uygun bir şekilde gerçekleştirir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
4
16
64
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
131
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(131/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ
-
Bahar Dönemi
3+0
3
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Sonıa LOTFI
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Burcu DABAKOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Dersin amacı kitle iletişim araçlarının ortaya çıkmasıyla birlikte toplumsal yaşamda meydana gelen değişikliklerin izini sürmektir. Bu amaç çerçevesinde iletişim teorilerinde yapılan tartışmalar dikkate alınarak iletişim sosyoloji üzerinden değerlendirilecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; İletişim sosyolojisine giriş,İletişim sosyolojisi kuramları ,İletişimi düşünmek niçin zordur?,Bir sosyal bilim olarak iletişimin eksikliği,Doğrudan etki kuramına giriş,Kitle kültürü nedir? Frankfurt Okulu’na/eleştirel teoriye giriş,McLuhan’a Giriş: Araç iletidir,İletişimi Kültürleştirmek: semiyotik tartışmalar ,İletişimi Kültürleştirmek: kültürel pratikler ve sosyoloji,İletişimi Kültürleştirmek: Kültürel Çalışmalar Okuluna Bir Bakış,İletişim, Çoğulculuk ve Demokrasi ,Habermas: Demokratik bir araç olarak iletişim araçları ,Yeni Medyaya sosyoloji ile Bakmak,Hitam; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. İletişim alanında olan tartışmaları kavrayabilme
10, 16, 9
A
2. İletişim ve toplumsal yaşam arasındaki bağı kurabilme
10, 16, 9
A
3. Pratik yaşantıda ortaya çıkan bir sorunu teorik olarak çözebilme
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İletişim sosyolojisine giriş
2
İletişim sosyolojisi kuramları
3
İletişimi düşünmek niçin zordur?
4
Bir sosyal bilim olarak iletişimin eksikliği
5
Doğrudan etki kuramına giriş
6
Kitle kültürü nedir? Frankfurt Okulu’na/eleştirel teoriye giriş
7
McLuhan’a Giriş: Araç iletidir
8
İletişimi Kültürleştirmek: semiyotik tartışmalar
9
İletişimi Kültürleştirmek: kültürel pratikler ve sosyoloji
10
İletişimi Kültürleştirmek: Kültürel Çalışmalar Okuluna Bir Bakış
11
İletişim, Çoğulculuk ve Demokrasi
12
Habermas: Demokratik bir araç olarak iletişim araçları
13
Yeni Medyaya sosyoloji ile Bakmak
14
Hitam
Kaynak
1. Eric Maigret-İletişim Sosyolojisi, İletişim Yayınları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Radyo ve Televizyonculuk konusunda bilinmesi gereken temel kavramlara hakimdir.
X
2
Radyo ve Televizyon Sisteminin genel işleyişi hakkında bilgiye sahiptir.
X
3
Radyo ve Televizyon Mevzuatı hakkında bilgiye sahiptir.
X
4
Temel hukuk ve meslek etiği bilgisine sahiptir.
X
5
Yazılı ve sözlü iletişim bilgilerini kazanır.
X
6
Alanla ilgili mevzuatı yorumlar ve değerlendirir.
X
7
Mevzuattan kaynaklı iş ve işlemleri takip eder ve sonlandırır.
X
8
Hizmet sunumu için gerekli olan bilişim teknolojilerini kullanabilir ve yeterli düzeyde İngilizce bilir.
X
9
Alanla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda radyo ve televizyon işlemlerini bireysel veya takım çalışmasına uygun bir şekilde sürdürür.
X
10
Bağımsız karar verebilme ve inisiyatif kullanabilme yeteneğine sahiptir.
X
11
Yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, alanla ilgili değişiklikleri takip etme ve değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
X
12
Radyo ve televizyonun işleyişi hakkında edindiği bilgi ve beceriler doğrultusunda düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak iletir.
X
13
Bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak diğer kişi ve kurumlardan gelen istek ve beklentilere cevap verir.
X
14
Alanla ilgili edindiği bilgi ve beceriler doğrultusunda çalışmalarını sürdürür.
X
15
Mesleki etik, sorumluluk, kalite, hukuk bilgisine sahip olarak iş ve işlemleri hakkaniyete uygun bir şekilde gerçekleştirir.