Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİYALİZ HASTALARINDA PSİKOLOJİK SORUNLAR-Bahar Dönemi2+026
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Suna FINDIKOĞLU
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Suna FINDIKOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders; ruh sağlığı ile ilgili temel kavramlara, temel ruh sağlığı sorunlarına, kronik hastalıkların ruh sağlığı üzerine etkilerine, akut - kronik böbrek yetmezliğinde ve diyaliz sürecinde görülen ruhsal sorunlara ilişkin bilgi vermeyi amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları,2. Ruh Sağlığı İle İlgili temel kavramlar ve temel ruh sağlığı sorunları,3. Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi,4. Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci,5. Kronik hastalıkların hasta ve ailesine ruhsal etkileri,6. Kronik böbrek yetmezliğinin ruhsal etkileri,7. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ,8. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ve hastalıklar,9. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşımlar,10. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşım örnekleri,11. Psikososyal açıdan organ bağışı süreci ve ruhsal etkileri,12. Psikososyal açıdan organ transplantasyon süreci ve ruhsal etkileri,13. Psikososyal bakım- Vaka çalışması,14. Psikososyal bakım- Vaka çalışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Böbrekle ilgili sorunların ruh sağlığına etkisini açıklar.16, 6, 9A
2. Kronik böbrek yetmezliğinde en sık görülen ruhsal sorunları sayar.16, 6, 9A
3. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal problemlerinin nedenlerini kavrayabilecektir.16, 6, 9A
4. Diyaliz hastalarındaen sık görülen ruhsal problemleri bilir.16, 6, 9A
5. Organ bağışı sürecini psikososyal açıdan ele alır.16, 9A
6. Organ transplantasyon sürecini psikososyal açıdan ele alır.12, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları
22. Ruh Sağlığı İle İlgili temel kavramlar ve temel ruh sağlığı sorunları
33. Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi
44. Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci
55. Kronik hastalıkların hasta ve ailesine ruhsal etkileri
66. Kronik böbrek yetmezliğinin ruhsal etkileri
77. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar
88. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ve hastalıklar
99. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşımlar
1010. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşım örnekleri
1111. Psikososyal açıdan organ bağışı süreci ve ruhsal etkileri
1212. Psikososyal açıdan organ transplantasyon süreci ve ruhsal etkileri
1313. Psikososyal bakım- Vaka çalışması
1414. Psikososyal bakım- Vaka çalışması
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları.
-Linda M. Gorman; Donna F. Sultan (2007) Psychosocial Nursing for General Patient Care. Edition: 3. Publisher: F.A. Davis. -Patricia D. Barry (1996) Psychosocial Nursing: Care of Physically Ill Patients and Their Families. Edition: Third. Publisher: Lippincott Williams & Wilkins.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Diyaliz alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi717
Okul Dışı Diğer Faaliyetler12020
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı14114
Ara Sınav ve Hazırlığı13232
Genel Sınav ve Hazırlığı14242
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)171
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(171/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİYALİZ HASTALARINDA PSİKOLOJİK SORUNLAR-Bahar Dönemi2+026
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Suna FINDIKOĞLU
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Suna FINDIKOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders; ruh sağlığı ile ilgili temel kavramlara, temel ruh sağlığı sorunlarına, kronik hastalıkların ruh sağlığı üzerine etkilerine, akut - kronik böbrek yetmezliğinde ve diyaliz sürecinde görülen ruhsal sorunlara ilişkin bilgi vermeyi amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları,2. Ruh Sağlığı İle İlgili temel kavramlar ve temel ruh sağlığı sorunları,3. Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi,4. Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci,5. Kronik hastalıkların hasta ve ailesine ruhsal etkileri,6. Kronik böbrek yetmezliğinin ruhsal etkileri,7. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ,8. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ve hastalıklar,9. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşımlar,10. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşım örnekleri,11. Psikososyal açıdan organ bağışı süreci ve ruhsal etkileri,12. Psikososyal açıdan organ transplantasyon süreci ve ruhsal etkileri,13. Psikososyal bakım- Vaka çalışması,14. Psikososyal bakım- Vaka çalışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Böbrekle ilgili sorunların ruh sağlığına etkisini açıklar.16, 6, 9A
2. Kronik böbrek yetmezliğinde en sık görülen ruhsal sorunları sayar.16, 6, 9A
3. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal problemlerinin nedenlerini kavrayabilecektir.16, 6, 9A
4. Diyaliz hastalarındaen sık görülen ruhsal problemleri bilir.16, 6, 9A
5. Organ bağışı sürecini psikososyal açıdan ele alır.16, 9A
6. Organ transplantasyon sürecini psikososyal açıdan ele alır.12, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları
22. Ruh Sağlığı İle İlgili temel kavramlar ve temel ruh sağlığı sorunları
33. Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi
44. Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci
55. Kronik hastalıkların hasta ve ailesine ruhsal etkileri
66. Kronik böbrek yetmezliğinin ruhsal etkileri
77. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar
88. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ve hastalıklar
99. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşımlar
1010. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşım örnekleri
1111. Psikososyal açıdan organ bağışı süreci ve ruhsal etkileri
1212. Psikososyal açıdan organ transplantasyon süreci ve ruhsal etkileri
1313. Psikososyal bakım- Vaka çalışması
1414. Psikososyal bakım- Vaka çalışması
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları.
-Linda M. Gorman; Donna F. Sultan (2007) Psychosocial Nursing for General Patient Care. Edition: 3. Publisher: F.A. Davis. -Patricia D. Barry (1996) Psychosocial Nursing: Care of Physically Ill Patients and Their Families. Edition: Third. Publisher: Lippincott Williams & Wilkins.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Diyaliz alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:15