Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ LAB. ORGANİZASYONU VE ÇALIŞMA ESASLARI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Semiha Mervenur KALENDER |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Dürdane Şule TOZAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Laboratuvar çalışma esaslarını kavramak, laboratuvarla ilgili genel bilgiye sahip olmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbi laboratuvar tanımı kapsamı,laboratuvarda kullanılan malzemeler,Laboratuvar kuralları,Laboratuvar güvenliği ve bulaşıcı hastalıklar,Çözelti hazırlama,Laboratuvar organizasyonu ve laboratuvar teknikerinin iş tanımı,Laboratuvar Ölçüm metodları,Kan alınması,antikoagülanlar,Numune kabulunda dikkat edilmesi gereken konular (lipemi,hemoliz vb) Uygunsuz numune tanımı, numune red kriterleri,Kalite kontrolü, cihazların bakımı (günlük, haftalık, aylık) ve temizlenmesi,Laboratuvarda yapılan testler 1,Laboratuvarda yapılan testler 2,Laboratuvarda yapılan testler 3,Analizlerde hata kaynakları,Laboratuvar test sonuçlarının yorumlanması, testlerin birbirleri ile ilişkilerine göre hangi testi tekrarlamalıyız?,Referans aralığı hesaplanması ve panik değerlerin bildirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Laboratuvar çalışma kurallarını tanımlar. | 16, 9 | C |
Kendisiyle ilgili iş tanımını ve laboratuvar organizasyonunu tanımlar. | 16, 9 | C |
İş tanımı ve laboratuvar organizasyonunu tanımlar. | 16, 9 | C |
Laboratuar ölçüm yöntemlerinin esaslarını sıralar. | 16, 9 | C |
Çalışılan rutin laboratuar tetkiklerini yorumlar. | 16, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi laboratuvar tanımı kapsamı,laboratuvarda kullanılan malzemeler | ders notlarının okunması |
2 | Laboratuvar kuralları | ders notlarının okunması |
3 | Laboratuvar güvenliği ve bulaşıcı hastalıklar | ders notlarının okunması |
4 | Çözelti hazırlama | ders notlarının okunması |
5 | Laboratuvar organizasyonu ve laboratuvar teknikerinin iş tanımı | ders notlarının okunması |
6 | Laboratuvar Ölçüm metodları | ders notlarının okunması |
7 | Kan alınması,antikoagülanlar,Numune kabulunda dikkat edilmesi gereken konular (lipemi,hemoliz vb) Uygunsuz numune tanımı, numune red kriterleri | ders notlarının okunması |
8 | Kalite kontrolü, cihazların bakımı (günlük, haftalık, aylık) ve temizlenmesi | ders notlarının okunması |
9 | Laboratuvarda yapılan testler 1 | ders notlarının okunması |
10 | Laboratuvarda yapılan testler 2 | ders notlarının okunması |
11 | Laboratuvarda yapılan testler 3 | ders notlarının okunması |
12 | Analizlerde hata kaynakları | ders notlarının okunması |
13 | Laboratuvar test sonuçlarının yorumlanması, testlerin birbirleri ile ilişkilerine göre hangi testi tekrarlamalıyız? | ders notlarının okunması |
14 | Referans aralığı hesaplanması ve panik değerlerin bildirilmesi | ders notlarının okunması |
Kaynak |
Klinik Biyokimya Laboratuvarı El Kitabı (Prof.Dr.İdris Mehmetoğlu) |
Biyokimya (Prof.Dr. Figen Gürdöl ve Evin Ademoğlu), Kolay Biyokimya (Paul C.Engel) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY3. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | X | |||||
4 | PY4. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
5 | PY5. Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | ||||||
6 | PY6. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
7 | PY7. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
8 | PY8. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | ||||||
9 | PY9. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
10 | PY10. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
11 | PY11. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | X | |||||
12 | PY12. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
13 | PY13. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
14 | PY14. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
15 | PY15. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 15 | 15 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 2 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 4 | 1 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 168 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(168/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ LAB. ORGANİZASYONU VE ÇALIŞMA ESASLARI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Semiha Mervenur KALENDER |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Dürdane Şule TOZAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Laboratuvar çalışma esaslarını kavramak, laboratuvarla ilgili genel bilgiye sahip olmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbi laboratuvar tanımı kapsamı,laboratuvarda kullanılan malzemeler,Laboratuvar kuralları,Laboratuvar güvenliği ve bulaşıcı hastalıklar,Çözelti hazırlama,Laboratuvar organizasyonu ve laboratuvar teknikerinin iş tanımı,Laboratuvar Ölçüm metodları,Kan alınması,antikoagülanlar,Numune kabulunda dikkat edilmesi gereken konular (lipemi,hemoliz vb) Uygunsuz numune tanımı, numune red kriterleri,Kalite kontrolü, cihazların bakımı (günlük, haftalık, aylık) ve temizlenmesi,Laboratuvarda yapılan testler 1,Laboratuvarda yapılan testler 2,Laboratuvarda yapılan testler 3,Analizlerde hata kaynakları,Laboratuvar test sonuçlarının yorumlanması, testlerin birbirleri ile ilişkilerine göre hangi testi tekrarlamalıyız?,Referans aralığı hesaplanması ve panik değerlerin bildirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Laboratuvar çalışma kurallarını tanımlar. | 16, 9 | C |
Kendisiyle ilgili iş tanımını ve laboratuvar organizasyonunu tanımlar. | 16, 9 | C |
İş tanımı ve laboratuvar organizasyonunu tanımlar. | 16, 9 | C |
Laboratuar ölçüm yöntemlerinin esaslarını sıralar. | 16, 9 | C |
Çalışılan rutin laboratuar tetkiklerini yorumlar. | 16, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi laboratuvar tanımı kapsamı,laboratuvarda kullanılan malzemeler | ders notlarının okunması |
2 | Laboratuvar kuralları | ders notlarının okunması |
3 | Laboratuvar güvenliği ve bulaşıcı hastalıklar | ders notlarının okunması |
4 | Çözelti hazırlama | ders notlarının okunması |
5 | Laboratuvar organizasyonu ve laboratuvar teknikerinin iş tanımı | ders notlarının okunması |
6 | Laboratuvar Ölçüm metodları | ders notlarının okunması |
7 | Kan alınması,antikoagülanlar,Numune kabulunda dikkat edilmesi gereken konular (lipemi,hemoliz vb) Uygunsuz numune tanımı, numune red kriterleri | ders notlarının okunması |
8 | Kalite kontrolü, cihazların bakımı (günlük, haftalık, aylık) ve temizlenmesi | ders notlarının okunması |
9 | Laboratuvarda yapılan testler 1 | ders notlarının okunması |
10 | Laboratuvarda yapılan testler 2 | ders notlarının okunması |
11 | Laboratuvarda yapılan testler 3 | ders notlarının okunması |
12 | Analizlerde hata kaynakları | ders notlarının okunması |
13 | Laboratuvar test sonuçlarının yorumlanması, testlerin birbirleri ile ilişkilerine göre hangi testi tekrarlamalıyız? | ders notlarının okunması |
14 | Referans aralığı hesaplanması ve panik değerlerin bildirilmesi | ders notlarının okunması |
Kaynak |
Klinik Biyokimya Laboratuvarı El Kitabı (Prof.Dr.İdris Mehmetoğlu) |
Biyokimya (Prof.Dr. Figen Gürdöl ve Evin Ademoğlu), Kolay Biyokimya (Paul C.Engel) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY3. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | X | |||||
4 | PY4. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
5 | PY5. Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | ||||||
6 | PY6. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
7 | PY7. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
8 | PY8. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | ||||||
9 | PY9. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
10 | PY10. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
11 | PY11. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | X | |||||
12 | PY12. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
13 | PY13. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
14 | PY14. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
15 | PY15. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |