Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIP KÜTÜPHANECİLİĞİ-Güz Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Aslıhan DEMİRCAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Huriye ÇOLAKLAR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKütüphaneciliğin amacı ve tarihçesi, kütüphanelerin türleri, tıp ve sağlık bilimleri kütüphaneleri, tıp kütüphanelerinde elektronik veri tabanları hakkında bilgi sahibi olarak sağlık ve tıp alanında bu kütüphanelerin rolünü, yerini, aynı zamanda bu alanda yetişen tıp kütüphanecisinin niteliklerini, görev ve sorumluluklarını ortaya koymaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kütüphanelerin tarihçesi, kütüphanecilik bilimi ve genel kütüphanecilik tanımları,Kütüphane türleri ve faaliyetleri,Tıp kütüphaneciliği tarihsel gelişimi ve türleri,Tıp ve sağlık bilimleri kütüphanelerinde bilgiye erişim,Kütüphane hizmetleri,Kütüphane teknik hizmetler: Katalog oluşturma,Kütüphane otomasyon programları,Uygulama örnekleri: kitap katalog künyesi oluşturma,Tıp kütüphanelerinde bilgi kaynakları ve elektronik veri tabanları,Medline/Index Medicus, Pubmed,Klinik tıp kütüphaneciliği,Kanıta dayalı tıp kütüphaneciliği,Kanıta dayalı uygulamalar,Araştırma stratejileri ve teknikleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kütüphane ve kütüphanecilik mesleği kavramlarını öğrenir.10, 16, 9A
Kütüphanede verilen hizmetleri açıklar.16, 9A
Klinik tıp kütüphaneciliği uygulanır.10, 16, 9A
Tıp kütüphanelerinde kullanılan NLM (National Library of Medicine) Sınıflandırma Sistemini kullanır.10, 16, 9A
Kütüphane otomasyon programları ve kullanımı hakkında bilgiler alarak katalogları listeler. 10, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kütüphanelerin tarihçesi, kütüphanecilik bilimi ve genel kütüphanecilik tanımları
2Kütüphane türleri ve faaliyetleri
3Tıp kütüphaneciliği tarihsel gelişimi ve türleri
4Tıp ve sağlık bilimleri kütüphanelerinde bilgiye erişim
5Kütüphane hizmetleri
6Kütüphane teknik hizmetler: Katalog oluşturma
7Kütüphane otomasyon programları
8Uygulama örnekleri: kitap katalog künyesi oluşturma
9Tıp kütüphanelerinde bilgi kaynakları ve elektronik veri tabanları
10Medline/Index Medicus, Pubmed
11Klinik tıp kütüphaneciliği
12Kanıta dayalı tıp kütüphaneciliği
13Kanıta dayalı uygulamalar
14Araştırma stratejileri ve teknikleri
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları.
1. ALA, The ALA Glossary of Library and Information Science. Chicago, ALA, 1983. 2. Alkan, Nazlı. “Enformasyonistlik mesleği önerisi.” Bilgi Dünyası, 2002; 3(1): 76-92. 3. Alkan, Nazlı. “Günümüzde tıp ve sağlık bilimleri kütüphaneciliği”. Elektronik Gelişmeler Işığında Araştırma Kütüphaneleri 24-26 Ekim 2002, Bolu, Sempozyumu Bildirileri, Yay. Haz. Fatih Rukancı vd., Ankara, Ankara Üniversitesi, 2003, ss.?? 4. Alkan, Nazlı. “Klinik tıp kütüphaneciliği”. Bilgi Dünyası, 2008; 9(2): 315-347. 5. Baysal, Jale. Kitap ve Kütüphane Tarihine Giriş. İstanbul, Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi, 1991. 6. Baysal, Jale. Kütüphanecilik alanında yeni kavramlar araçlar yöntemler. İstanbul, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 1982. 7. Baysal, Jale. Yönetim ve mevzuat: ders notları. İstanbul, TKD İstanbul Şubesi, 1991. 8. Bloomberg, Marty ve Evans, Edward G. Kütüphane teknisyenleri için teknik hizmetlere giriş. çev. Tuncer, Nilüfer. Ankara, TKD, 1989. 9. Çakın, İrfan. Bilgi ve Belge Yönetimine Giriş. Ankara, Hacettepe Üniversitesi, 2011. 10. Çakın, İrfan. Kütüphanecilik: Bilim Dalı Olarak Tanımı ve Özellikleri, Türk Kütüphaneciliği, 1989, 3(2): 59-64. 11. Çolaklar, Huriye. İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi kütüphanelerindeki hizmet anlayışına İ.Ü. Yabancı Süreli Yayınlar Toplu Kataloğunun etkisi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İ.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dokümantasyon ve Enformasyon Anabilim Dalı, 1998. 12. Çolaklar, Huriye. Türkiye’de Tıp Kütüphanelerinde Elektronik Süreli Yayın Hizmetleri Yönetimi. Basılmamış Doktora Tezi, İÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Bilgi ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı, 2008. 13. Darling, L. ve Graham, E. “Health Sciences Libraries”, Handbook of Medical Library Practice, C.III, Yay. Haz. L. Darling, D. Bishop, L.A. Colaianni, Chicago, Medical Library Associaiton, 1988. 14. Dikmen, Serhat. Tıp kütüphaneciliği ders notları derleme, 2008. 15. Guinchat, Claire and M, Menou. Bilgi ve dokümantasyon çalışma tekniklerine genel giriş. çev. Taner Sönmez. Ankara, Kültür Bakanlığı, 1990. 16. IFLA/UNESCO Halk Kütüphaneleri Bildirgesi, 1994. 17. IFLA/UNESCO. IFLA/UNESCO Okul Kütüphanesi Bildirgesi, çev. İnci Önal. www.kutuphaneci.org.tr/sites/default/.../okul_kutuphanesi_bildirgesi.pdf, 25 Eylül 2015. 18. “Milli Kütüphane Tarihçe”. https://aykanzekai.wordpress.com/kutuphane-turleri-2/kutuphane-turleri-2-2/cocuk-kutuphaneleri/, 27 Eylül 2015. 19. “Okul Kütüphaneleri”. https://aykanzekai.wordpress.com/kutuphane-turleri-2/kutuphane-turleri-2-2/cocuk-kutuphaneleri/, 27 Eylül 2015. 20. Özel Kütüphaneler. https://aykanzekai.wordpress.com/kutuphane-turleri-2/kutuphane-turleri-2-2/ozel-kutuphaneler/, 22 Eylül 2015. 21. Saraçoğlu, Musa ve Tavlı, Vedide. Tıpta internet uygulamaları ve biyomedikal veritabanlarının kullanımı. İzmir, Gül Yayıncılık, 2001. 22. Soysal, Özer. “Eğitimsel Kavramlar Işığında Okul Kütüphanesi”. Türk Kütüphaneciliği/Bilginin Yazgısı içinde, Ankara, Türk Kütüphaneciler Derneği, 1998, s. 181.-189. 23. Şenalp, Leman. Eski Çağlarda Kütüphaneler. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 2008; 6(3): 40-44. 24. Uçak Özenç, Nazan. “Tıbbi Bilgiye Erişim”: ders notları. www.bby.hacettepe.edu.tr/bilgisistemi/dersduydosya/apc3cx08.ppt, 22 Ekim 2015. 25. Uşen, Sevinç. “Yirmibirinci yüzyılda tıp kütüphanecilerinin değişen rolleri”. Bilgi Dünyası, 2002; 3(1): 93-99. 26. Üstün, Ayşe. Halk Eğitimi ve Halk Kütüphaneleri. İstanbul, Berdan Matbaası, 2000. 27. Yıldız, Nurhan. Eskiçağ Kütüphaneleri. İstanbul, Can Matbaa, 1985. 28. Yurdadog, B. Kitaplıkbilim Terimleri Sözlüğü. Ankara, Türk Dil Kurumu, 1974.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme5210
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler12525
Proje Sunumu / Seminer111
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı212
Ara Sınav ve Hazırlığı13232
Genel Sınav ve Hazırlığı14242
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)140
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIP KÜTÜPHANECİLİĞİ-Güz Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Aslıhan DEMİRCAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Huriye ÇOLAKLAR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKütüphaneciliğin amacı ve tarihçesi, kütüphanelerin türleri, tıp ve sağlık bilimleri kütüphaneleri, tıp kütüphanelerinde elektronik veri tabanları hakkında bilgi sahibi olarak sağlık ve tıp alanında bu kütüphanelerin rolünü, yerini, aynı zamanda bu alanda yetişen tıp kütüphanecisinin niteliklerini, görev ve sorumluluklarını ortaya koymaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kütüphanelerin tarihçesi, kütüphanecilik bilimi ve genel kütüphanecilik tanımları,Kütüphane türleri ve faaliyetleri,Tıp kütüphaneciliği tarihsel gelişimi ve türleri,Tıp ve sağlık bilimleri kütüphanelerinde bilgiye erişim,Kütüphane hizmetleri,Kütüphane teknik hizmetler: Katalog oluşturma,Kütüphane otomasyon programları,Uygulama örnekleri: kitap katalog künyesi oluşturma,Tıp kütüphanelerinde bilgi kaynakları ve elektronik veri tabanları,Medline/Index Medicus, Pubmed,Klinik tıp kütüphaneciliği,Kanıta dayalı tıp kütüphaneciliği,Kanıta dayalı uygulamalar,Araştırma stratejileri ve teknikleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kütüphane ve kütüphanecilik mesleği kavramlarını öğrenir.10, 16, 9A
Kütüphanede verilen hizmetleri açıklar.16, 9A
Klinik tıp kütüphaneciliği uygulanır.10, 16, 9A
Tıp kütüphanelerinde kullanılan NLM (National Library of Medicine) Sınıflandırma Sistemini kullanır.10, 16, 9A
Kütüphane otomasyon programları ve kullanımı hakkında bilgiler alarak katalogları listeler. 10, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kütüphanelerin tarihçesi, kütüphanecilik bilimi ve genel kütüphanecilik tanımları
2Kütüphane türleri ve faaliyetleri
3Tıp kütüphaneciliği tarihsel gelişimi ve türleri
4Tıp ve sağlık bilimleri kütüphanelerinde bilgiye erişim
5Kütüphane hizmetleri
6Kütüphane teknik hizmetler: Katalog oluşturma
7Kütüphane otomasyon programları
8Uygulama örnekleri: kitap katalog künyesi oluşturma
9Tıp kütüphanelerinde bilgi kaynakları ve elektronik veri tabanları
10Medline/Index Medicus, Pubmed
11Klinik tıp kütüphaneciliği
12Kanıta dayalı tıp kütüphaneciliği
13Kanıta dayalı uygulamalar
14Araştırma stratejileri ve teknikleri
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları.
1. ALA, The ALA Glossary of Library and Information Science. Chicago, ALA, 1983. 2. Alkan, Nazlı. “Enformasyonistlik mesleği önerisi.” Bilgi Dünyası, 2002; 3(1): 76-92. 3. Alkan, Nazlı. “Günümüzde tıp ve sağlık bilimleri kütüphaneciliği”. Elektronik Gelişmeler Işığında Araştırma Kütüphaneleri 24-26 Ekim 2002, Bolu, Sempozyumu Bildirileri, Yay. Haz. Fatih Rukancı vd., Ankara, Ankara Üniversitesi, 2003, ss.?? 4. Alkan, Nazlı. “Klinik tıp kütüphaneciliği”. Bilgi Dünyası, 2008; 9(2): 315-347. 5. Baysal, Jale. Kitap ve Kütüphane Tarihine Giriş. İstanbul, Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi, 1991. 6. Baysal, Jale. Kütüphanecilik alanında yeni kavramlar araçlar yöntemler. İstanbul, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 1982. 7. Baysal, Jale. Yönetim ve mevzuat: ders notları. İstanbul, TKD İstanbul Şubesi, 1991. 8. Bloomberg, Marty ve Evans, Edward G. Kütüphane teknisyenleri için teknik hizmetlere giriş. çev. Tuncer, Nilüfer. Ankara, TKD, 1989. 9. Çakın, İrfan. Bilgi ve Belge Yönetimine Giriş. Ankara, Hacettepe Üniversitesi, 2011. 10. Çakın, İrfan. Kütüphanecilik: Bilim Dalı Olarak Tanımı ve Özellikleri, Türk Kütüphaneciliği, 1989, 3(2): 59-64. 11. Çolaklar, Huriye. İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi kütüphanelerindeki hizmet anlayışına İ.Ü. Yabancı Süreli Yayınlar Toplu Kataloğunun etkisi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İ.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dokümantasyon ve Enformasyon Anabilim Dalı, 1998. 12. Çolaklar, Huriye. Türkiye’de Tıp Kütüphanelerinde Elektronik Süreli Yayın Hizmetleri Yönetimi. Basılmamış Doktora Tezi, İÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Bilgi ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı, 2008. 13. Darling, L. ve Graham, E. “Health Sciences Libraries”, Handbook of Medical Library Practice, C.III, Yay. Haz. L. Darling, D. Bishop, L.A. Colaianni, Chicago, Medical Library Associaiton, 1988. 14. Dikmen, Serhat. Tıp kütüphaneciliği ders notları derleme, 2008. 15. Guinchat, Claire and M, Menou. Bilgi ve dokümantasyon çalışma tekniklerine genel giriş. çev. Taner Sönmez. Ankara, Kültür Bakanlığı, 1990. 16. IFLA/UNESCO Halk Kütüphaneleri Bildirgesi, 1994. 17. IFLA/UNESCO. IFLA/UNESCO Okul Kütüphanesi Bildirgesi, çev. İnci Önal. www.kutuphaneci.org.tr/sites/default/.../okul_kutuphanesi_bildirgesi.pdf, 25 Eylül 2015. 18. “Milli Kütüphane Tarihçe”. https://aykanzekai.wordpress.com/kutuphane-turleri-2/kutuphane-turleri-2-2/cocuk-kutuphaneleri/, 27 Eylül 2015. 19. “Okul Kütüphaneleri”. https://aykanzekai.wordpress.com/kutuphane-turleri-2/kutuphane-turleri-2-2/cocuk-kutuphaneleri/, 27 Eylül 2015. 20. Özel Kütüphaneler. https://aykanzekai.wordpress.com/kutuphane-turleri-2/kutuphane-turleri-2-2/ozel-kutuphaneler/, 22 Eylül 2015. 21. Saraçoğlu, Musa ve Tavlı, Vedide. Tıpta internet uygulamaları ve biyomedikal veritabanlarının kullanımı. İzmir, Gül Yayıncılık, 2001. 22. Soysal, Özer. “Eğitimsel Kavramlar Işığında Okul Kütüphanesi”. Türk Kütüphaneciliği/Bilginin Yazgısı içinde, Ankara, Türk Kütüphaneciler Derneği, 1998, s. 181.-189. 23. Şenalp, Leman. Eski Çağlarda Kütüphaneler. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 2008; 6(3): 40-44. 24. Uçak Özenç, Nazan. “Tıbbi Bilgiye Erişim”: ders notları. www.bby.hacettepe.edu.tr/bilgisistemi/dersduydosya/apc3cx08.ppt, 22 Ekim 2015. 25. Uşen, Sevinç. “Yirmibirinci yüzyılda tıp kütüphanecilerinin değişen rolleri”. Bilgi Dünyası, 2002; 3(1): 93-99. 26. Üstün, Ayşe. Halk Eğitimi ve Halk Kütüphaneleri. İstanbul, Berdan Matbaası, 2000. 27. Yıldız, Nurhan. Eskiçağ Kütüphaneleri. İstanbul, Can Matbaa, 1985. 28. Yurdadog, B. Kitaplıkbilim Terimleri Sözlüğü. Ankara, Türk Dil Kurumu, 1974.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 11:06Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 11:10