Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OSMANLI KENT DOKUSU I-Güz Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Nazan YAMAÇ
Dersin YardımcılarıÖğr.Gör. Nazan YAMAÇ
Dersin AmacıBu ders; Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler, konut mimarisinin kökenleri, birlikte=ortak kent yaşamı, Türk evinin kökeni, Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması, Konut geleneğinin ilk aşaması hayatlı evin evrimi, Türk- hayatlı evinin yaşayan örnekleri, kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi gibi konuları içermektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler,Konut mimarisinin kökenleri
,Ortak Kent Yaşamı
,Türk evinin kökeni
,Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması,Konut geleneğinin ilk aşaması ve hayatlı evin evrimi,Türk- hayatlı evinden yaşayan örnekler,Living examples of the Turkish courtyard house,Kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi (Tipolojisi)
,Morfoloji= Mekanı anlamak, okumak,Sofa, Ev (Odanın kullanımı ve elemanları)
,Hayat kullanımı, harem ve selamlık, hizmet alanları,Geleneksel Kent Dokusunun(=Anonim Mimari) temel bileşeni, çevre ve estetik,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yöresel mimarlık da dahil olmak üzere ulusal ve bölgesel mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda ulusal gelenekler ve tarihi mirasın etkileri ile ilgili fikir ve bilgilere sahip olma.
Geleneksel ahşap Türk evinin özelliklerinin ayrıntılarıyla ilgili bilgi sahibi olma, Geleneksel evlerin oluşturduğu bütünlükleri kentsel ve yapısal ölçekte değerlendirebilme.
Geleneksel evin ülke genelinde sergilediği bölgesel farklılıkları yorumlayabilme.13, 14, 9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler
2Konut mimarisinin kökenleri
3Ortak Kent Yaşamı
4Türk evinin kökeni
5Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması
6Konut geleneğinin ilk aşaması ve hayatlı evin evrimi
7Türk- hayatlı evinden yaşayan örnekler
8Living examples of the Turkish courtyard house
9Kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi (Tipolojisi)
10Morfoloji= Mekanı anlamak, okumak
11Sofa, Ev (Odanın kullanımı ve elemanları)
12Hayat kullanımı, harem ve selamlık, hizmet alanları
13Geleneksel Kent Dokusunun(=Anonim Mimari) temel bileşeni, çevre ve estetik
14Genel Sınav
Kaynak
Eldem S.H. (1984-87) Türk Evi,ciltler I-II, Akozan F. İle (1982) Topkapı Sarayı, İstanbul Eldem S.H. (1969-74) Köşkler ve Kasırlar, ciltler I-II ,İstanbul Kuban D. (2011) Osmanlı Mimarisi, YEM,İstanbul Kuban D. (2017)Türk Ahşap Konut Mimarisi 17.-19yy., İş Bankası yayını,İstanbul Cesar M. (1977) Anadolu öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık,İş Bankası Yay. Küçükerman Ö.(1983) Kendi Mekanı Arayışı İçinde Türk Evi Eski Anadolu Mimarlığı, T.Tarih Kurumu, Ankara Günay R. (1981)Geleneksel Safranbolu Evleri ve Oluşumu, Ankara Naumann R.(1985)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati12224
Rehberli Problem Çözme12224
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi12224
Okul Dışı Diğer Faaliyetler2612
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12224
Genel Sınav ve Hazırlığı12224
Performans Görevi, Bakım Planı12224
Toplam İş Yükü (Saat)156
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(156/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OSMANLI KENT DOKUSU I-Güz Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Nazan YAMAÇ
Dersin YardımcılarıÖğr.Gör. Nazan YAMAÇ
Dersin AmacıBu ders; Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler, konut mimarisinin kökenleri, birlikte=ortak kent yaşamı, Türk evinin kökeni, Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması, Konut geleneğinin ilk aşaması hayatlı evin evrimi, Türk- hayatlı evinin yaşayan örnekleri, kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi gibi konuları içermektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler,Konut mimarisinin kökenleri
,Ortak Kent Yaşamı
,Türk evinin kökeni
,Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması,Konut geleneğinin ilk aşaması ve hayatlı evin evrimi,Türk- hayatlı evinden yaşayan örnekler,Living examples of the Turkish courtyard house,Kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi (Tipolojisi)
,Morfoloji= Mekanı anlamak, okumak,Sofa, Ev (Odanın kullanımı ve elemanları)
,Hayat kullanımı, harem ve selamlık, hizmet alanları,Geleneksel Kent Dokusunun(=Anonim Mimari) temel bileşeni, çevre ve estetik,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yöresel mimarlık da dahil olmak üzere ulusal ve bölgesel mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda ulusal gelenekler ve tarihi mirasın etkileri ile ilgili fikir ve bilgilere sahip olma.
Geleneksel ahşap Türk evinin özelliklerinin ayrıntılarıyla ilgili bilgi sahibi olma, Geleneksel evlerin oluşturduğu bütünlükleri kentsel ve yapısal ölçekte değerlendirebilme.
Geleneksel evin ülke genelinde sergilediği bölgesel farklılıkları yorumlayabilme.13, 14, 9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler
2Konut mimarisinin kökenleri
3Ortak Kent Yaşamı
4Türk evinin kökeni
5Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması
6Konut geleneğinin ilk aşaması ve hayatlı evin evrimi
7Türk- hayatlı evinden yaşayan örnekler
8Living examples of the Turkish courtyard house
9Kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi (Tipolojisi)
10Morfoloji= Mekanı anlamak, okumak
11Sofa, Ev (Odanın kullanımı ve elemanları)
12Hayat kullanımı, harem ve selamlık, hizmet alanları
13Geleneksel Kent Dokusunun(=Anonim Mimari) temel bileşeni, çevre ve estetik
14Genel Sınav
Kaynak
Eldem S.H. (1984-87) Türk Evi,ciltler I-II, Akozan F. İle (1982) Topkapı Sarayı, İstanbul Eldem S.H. (1969-74) Köşkler ve Kasırlar, ciltler I-II ,İstanbul Kuban D. (2011) Osmanlı Mimarisi, YEM,İstanbul Kuban D. (2017)Türk Ahşap Konut Mimarisi 17.-19yy., İş Bankası yayını,İstanbul Cesar M. (1977) Anadolu öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık,İş Bankası Yay. Küçükerman Ö.(1983) Kendi Mekanı Arayışı İçinde Türk Evi Eski Anadolu Mimarlığı, T.Tarih Kurumu, Ankara Günay R. (1981)Geleneksel Safranbolu Evleri ve Oluşumu, Ankara Naumann R.(1985)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:58Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 15:00