Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ-Senelik106+32-10
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Bilal Ersen KERMAN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Bilal Ersen KERMAN, Doç.Dr. Seda KARABULUT
Dersin YardımcılarıBilal Kerman, Seda Karabulut
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilerin derse dair temel teorileri bilmeleri ve laboratuvar becerilerini edinmeleridir. Öğrenciler: - Sağlıklı insan vücudunun mikroskobik anatomisini ayırt edebilecek - organ düzeyinde mikroskobik morfoloji ve işlevleri ilişkilendirebilecek - hücre biyolojisi, histoloji ve embriyonik gelişim ile hastalıklar arasında bağlantı kurar - embriyonik ve fetal yaşam sürecinin belirli aşamalarında organlarda meydana gelen yapı ve işlev değişimlerini açıklar.
Dersin İçeriğiBu ders; konjenital malformasyonlar,Histopatoloji,Vücut boşlukları,Diyafram ve vücut boşluklarının embriyonik gelişimleri,Baş ve boyun embriyolojisi,Kas-iskelet sistemi embriyolojisi,Ekstremite gelişimi,Kanın histolojisi,Hematopoezis,9 kardiyovasküler sistem histolojisi,deri histolojisi,deri ve ekleri gelişimi,10. kardiyovasküler sistem embriyolojisi,11. lenfoid sistem histolojisi,12 lenfoid sistem embriyolojisi,13. solunum sistemi histolojisi,14. solunum sistemi embriyolojisi,15. sindirim sistemi histolojisi: ağız boşluğu,16. sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalı,17. sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalına bağlı bezler,18. sindirim sistemi embriyolojisi,19. integümenter sistem histolojisi,20. integümenter sistem embriyolojisi,21. sinir sistemi histolojisi ve embriyolojisi,22. özelleşmiş duyuların histolojisi ve embriyolojisi,Sindirim Sistemi Histolojisi,Sindirim Bezleri Histolojisi,Sindirim Sistemi Embriyolojisi,Endokrin sistem histoloji,Endokrin sistem embriyolojisi,Üriner sistem histolojisi,Üriner sistem embriyolojisi,Dişi genital sistem histolojisi, Erkek genital sistem histolojisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. AnlamaA
1.1. organ sistemlerinin genel sınıflandırmasını yaparA
1.2. özelleşmiş dokular ve bu dokulara ait hücrelerin morfoloji ve işlevlerini açıklarA
1.3. farklı hücreleri birbirinden ayırt eder17
1.4. hücrelerin kökenini tanırA
1.5 farklı dokuların mikro-yapı ve işlevlerini anlatırA
1.6 farklı dokuları oluşturan çeşitli hücreler arasındaki ayırt edici noktaları ve ince-yapıyı anlatır.17
1.7 doku ve orga sistemlerinin histogenezlerini açıklarA
1.8 immün sistem ait hücreleri ve bu hücrelerin immün yanıttaki görevlerini açıklarA
1.9 teratojenleri sınfılandırır ve konjenital malformasyonlar ile ilişkilendirirA
1.10 intrauterin yaşamda şekillenen tüm organ sistemlerinin oluşum süreçlerini açıklarA
1.11 embriyonik gelişimin klinik yönlerini sınıflandırırA
2. UYGULAMA-BECERİ
2.1 çeşitli dokulardaki farklı hücre tiplerini belirlemek için mikroskop fiziği prensiplerini kullanır17
2.2 elektron mikrograflarını değerlendirir17
2.3 çeşitli dokularda uygun boyama metotlarını ayırt eder17
2.4 farklı histolojik preparatları ayırt eder17
2.5 çeşitli sistemlere ait farklı dokuların histolojik preparatlarını ayırt eder17
Öğretim Yöntemleri:17: Deney yapma Tekniği
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1konjenital malformasyonlar
2Histopatoloji
3Vücut boşlukları
4Diyafram ve vücut boşluklarının embriyonik gelişimleri
5Baş ve boyun embriyolojisi
6Kas-iskelet sistemi embriyolojisi
7Ekstremite gelişimi
8Kanın histolojisi
9Hematopoezis
109 kardiyovasküler sistem histolojisi
10deri histolojisi
11deri ve ekleri gelişimi
1110. kardiyovasküler sistem embriyolojisi
1211. lenfoid sistem histolojisi
1312 lenfoid sistem embriyolojisi
1413. solunum sistemi histolojisi
1514. solunum sistemi embriyolojisi
1615. sindirim sistemi histolojisi: ağız boşluğu
1716. sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalı
1817. sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalına bağlı bezler
1918. sindirim sistemi embriyolojisi
2019. integümenter sistem histolojisi
2120. integümenter sistem embriyolojisi
2221. sinir sistemi histolojisi ve embriyolojisi
2322. özelleşmiş duyuların histolojisi ve embriyolojisi
24Sindirim Sistemi Histolojisi
25Sindirim Bezleri Histolojisi
26Sindirim Sistemi Embriyolojisi
27Endokrin sistem histoloji
28Endokrin sistem embriyolojisi
29Üriner sistem histolojisi
30Üriner sistem embriyolojisi
31Dişi genital sistem histolojisi
32 Erkek genital sistem histolojisi
Kaynak
Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Text Book of Histology. Second ed. SAUNDERS. Moore K.M., Persaud T.V.N. Çev. Ed: Yıldırım M., Okar İ., Dalçık H. Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP Sadler T.W: Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA Schoenwolf G.C.: Larsen’s Human Embryology. 4. Ed. CHURCHILL LIVINGSTONE ELSEVIER Stevens A., Human Histology, Third Ed.
Junqueira L.C., Carneiro J. Çev. Ed: Aytekin Y, Solakoğlu S.: Temel Histoloji. NOBEL TIP Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Atlas of Histology, Fifth Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA Welsch U. Çev. Ed.: Tekelioğlu M.: Sobotta Histoloji Atlası. BETA Moore K.M., Persaud T.V.N. Çev. Ed: Yıldırım M., Okar İ., Dalçık H. Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati37274
Rehberli Problem Çözme8864
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi4416
Okul Dışı Diğer Faaliyetler5630
Proje Sunumu / Seminer4520
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı61060
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı21020
Toplam İş Yükü (Saat)304
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(304/30)10
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ-Senelik106+32-10
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Bilal Ersen KERMAN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Bilal Ersen KERMAN, Doç.Dr. Seda KARABULUT
Dersin YardımcılarıBilal Kerman, Seda Karabulut
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilerin derse dair temel teorileri bilmeleri ve laboratuvar becerilerini edinmeleridir. Öğrenciler: - Sağlıklı insan vücudunun mikroskobik anatomisini ayırt edebilecek - organ düzeyinde mikroskobik morfoloji ve işlevleri ilişkilendirebilecek - hücre biyolojisi, histoloji ve embriyonik gelişim ile hastalıklar arasında bağlantı kurar - embriyonik ve fetal yaşam sürecinin belirli aşamalarında organlarda meydana gelen yapı ve işlev değişimlerini açıklar.
Dersin İçeriğiBu ders; konjenital malformasyonlar,Histopatoloji,Vücut boşlukları,Diyafram ve vücut boşluklarının embriyonik gelişimleri,Baş ve boyun embriyolojisi,Kas-iskelet sistemi embriyolojisi,Ekstremite gelişimi,Kanın histolojisi,Hematopoezis,9 kardiyovasküler sistem histolojisi,deri histolojisi,deri ve ekleri gelişimi,10. kardiyovasküler sistem embriyolojisi,11. lenfoid sistem histolojisi,12 lenfoid sistem embriyolojisi,13. solunum sistemi histolojisi,14. solunum sistemi embriyolojisi,15. sindirim sistemi histolojisi: ağız boşluğu,16. sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalı,17. sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalına bağlı bezler,18. sindirim sistemi embriyolojisi,19. integümenter sistem histolojisi,20. integümenter sistem embriyolojisi,21. sinir sistemi histolojisi ve embriyolojisi,22. özelleşmiş duyuların histolojisi ve embriyolojisi,Sindirim Sistemi Histolojisi,Sindirim Bezleri Histolojisi,Sindirim Sistemi Embriyolojisi,Endokrin sistem histoloji,Endokrin sistem embriyolojisi,Üriner sistem histolojisi,Üriner sistem embriyolojisi,Dişi genital sistem histolojisi, Erkek genital sistem histolojisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. AnlamaA
1.1. organ sistemlerinin genel sınıflandırmasını yaparA
1.2. özelleşmiş dokular ve bu dokulara ait hücrelerin morfoloji ve işlevlerini açıklarA
1.3. farklı hücreleri birbirinden ayırt eder17
1.4. hücrelerin kökenini tanırA
1.5 farklı dokuların mikro-yapı ve işlevlerini anlatırA
1.6 farklı dokuları oluşturan çeşitli hücreler arasındaki ayırt edici noktaları ve ince-yapıyı anlatır.17
1.7 doku ve orga sistemlerinin histogenezlerini açıklarA
1.8 immün sistem ait hücreleri ve bu hücrelerin immün yanıttaki görevlerini açıklarA
1.9 teratojenleri sınfılandırır ve konjenital malformasyonlar ile ilişkilendirirA
1.10 intrauterin yaşamda şekillenen tüm organ sistemlerinin oluşum süreçlerini açıklarA
1.11 embriyonik gelişimin klinik yönlerini sınıflandırırA
2. UYGULAMA-BECERİ
2.1 çeşitli dokulardaki farklı hücre tiplerini belirlemek için mikroskop fiziği prensiplerini kullanır17
2.2 elektron mikrograflarını değerlendirir17
2.3 çeşitli dokularda uygun boyama metotlarını ayırt eder17
2.4 farklı histolojik preparatları ayırt eder17
2.5 çeşitli sistemlere ait farklı dokuların histolojik preparatlarını ayırt eder17
Öğretim Yöntemleri:17: Deney yapma Tekniği
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1konjenital malformasyonlar
2Histopatoloji
3Vücut boşlukları
4Diyafram ve vücut boşluklarının embriyonik gelişimleri
5Baş ve boyun embriyolojisi
6Kas-iskelet sistemi embriyolojisi
7Ekstremite gelişimi
8Kanın histolojisi
9Hematopoezis
109 kardiyovasküler sistem histolojisi
10deri histolojisi
11deri ve ekleri gelişimi
1110. kardiyovasküler sistem embriyolojisi
1211. lenfoid sistem histolojisi
1312 lenfoid sistem embriyolojisi
1413. solunum sistemi histolojisi
1514. solunum sistemi embriyolojisi
1615. sindirim sistemi histolojisi: ağız boşluğu
1716. sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalı
1817. sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalına bağlı bezler
1918. sindirim sistemi embriyolojisi
2019. integümenter sistem histolojisi
2120. integümenter sistem embriyolojisi
2221. sinir sistemi histolojisi ve embriyolojisi
2322. özelleşmiş duyuların histolojisi ve embriyolojisi
24Sindirim Sistemi Histolojisi
25Sindirim Bezleri Histolojisi
26Sindirim Sistemi Embriyolojisi
27Endokrin sistem histoloji
28Endokrin sistem embriyolojisi
29Üriner sistem histolojisi
30Üriner sistem embriyolojisi
31Dişi genital sistem histolojisi
32 Erkek genital sistem histolojisi
Kaynak
Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Text Book of Histology. Second ed. SAUNDERS. Moore K.M., Persaud T.V.N. Çev. Ed: Yıldırım M., Okar İ., Dalçık H. Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP Sadler T.W: Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA Schoenwolf G.C.: Larsen’s Human Embryology. 4. Ed. CHURCHILL LIVINGSTONE ELSEVIER Stevens A., Human Histology, Third Ed.
Junqueira L.C., Carneiro J. Çev. Ed: Aytekin Y, Solakoğlu S.: Temel Histoloji. NOBEL TIP Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Atlas of Histology, Fifth Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA Welsch U. Çev. Ed.: Tekelioğlu M.: Sobotta Histoloji Atlası. BETA Moore K.M., Persaud T.V.N. Çev. Ed: Yıldırım M., Okar İ., Dalçık H. Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:07