Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ANATOMİ-Senelik75+38-5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Alper ATASEVER
Dersi VerenlerProf.Dr. Alper ATASEVER
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Alpen ORTUĞ, Arş. Gör. İlyas ÖZÇİÇEK, Arş. Gör. Feyza BAYRAMOĞLU, Arş. Gör. Duygu GÜRSOY
Dersin AmacıOrganizmayı oluşturan dokular, organizmanın işleyişi içinde görev yapan temel organik maddeler, hücre yaşlanması ve kök hücre kavramları ile lokomotor sistem anatomisi (kemik ve eklem) hakkında bilgi sahibi olmak
Dersin İçeriğiBu ders; TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK: Proteinlerin temel yapı ve işlevleri, Hücrenin genetik materyali: DNA, chromosomlar ve genom, DNA replikasyonu, tamiri ve rekombinasyonu, DNA’dan proteine genetik bilginin akratımı, Gen anlatımının kontrol mekanizmları, Epigenetik,HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ: Histolojiye giriş ve mikroskop tanıtımı, Mikroskoplar ve Mikroskobi teknikleri, Genel Embriyolojiye Giriş ve Terminoloji, doku tipleri, kas tipleri,BİYOKİMYA :Yaşamın moleküler anlamı, Lipidler, yağlar, hormonlar ve yapısı, sinyal iletimi, Hormonların etki mekanizması, proteinlerin yapısı ve sınıflandırılması, protein analiz mekanizması, beslenme biyokimyası, vücut sıvıları, su mekanizması,ANATOMİ: Anatomiye giriş ve genel kavramlar, üst ekstremite kemikleri ve eklemleri, alt ekstremite kemikleri ve eklemleri, columna vertebralis ve eklemleri, cranium kemikleri ve eklemleri, mimik kaslar,TEMEL İSTATİSTİK: İstatistiğe giriş, Tıp ile ilişkisi, Veri, enformasyon, bilgi, değişken kavramları ve türleri, Verileri özetleme yöntemleri: Dağılımların merkez ve yaygınlık ölçütleri, Verileri sunum yöntemleri:Tablo ve grafikler, Olasılık kavramı, olasılık kuralları, olasılık dağılımları, Örnekleme ve örnekleme yöntemleri, örnek büyüklüğü hesabı, Korelasyon ve Regresyon analizi, Önemlilik testlerine giriş; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Anatominin genel terminolojisini öğrenir,14, 16, 17, 9A, D
Biyoistatistiğin temel presiplerini öğrenir, hangi durumda hangi testi kullanacağına karar verir12, 13, 9A, E
Biyokimya laboratuvarını tanır, klinik testleri değerlendirebilir14, 17, 9A, H
Dokunun temel elemanlarını yapısal olarak tanır17, 6, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK: Proteinlerin temel yapı ve işlevleri, Hücrenin genetik materyali: DNA, chromosomlar ve genom, DNA replikasyonu, tamiri ve rekombinasyonu, DNA’dan proteine genetik bilginin akratımı, Gen anlatımının kontrol mekanizmları, Epigenetik
2HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ: Histolojiye giriş ve mikroskop tanıtımı, Mikroskoplar ve Mikroskobi teknikleri, Genel Embriyolojiye Giriş ve Terminoloji, doku tipleri, kas tipleri
3BİYOKİMYA :Yaşamın moleküler anlamı, Lipidler, yağlar, hormonlar ve yapısı, sinyal iletimi, Hormonların etki mekanizması, proteinlerin yapısı ve sınıflandırılması, protein analiz mekanizması, beslenme biyokimyası, vücut sıvıları, su mekanizması
4ANATOMİ: Anatomiye giriş ve genel kavramlar, üst ekstremite kemikleri ve eklemleri, alt ekstremite kemikleri ve eklemleri, columna vertebralis ve eklemleri, cranium kemikleri ve eklemleri, mimik kaslar
5TEMEL İSTATİSTİK: İstatistiğe giriş, Tıp ile ilişkisi, Veri, enformasyon, bilgi, değişken kavramları ve türleri, Verileri özetleme yöntemleri: Dağılımların merkez ve yaygınlık ölçütleri, Verileri sunum yöntemleri:Tablo ve grafikler, Olasılık kavramı, olasılık kuralları, olasılık dağılımları, Örnekleme ve örnekleme yöntemleri, örnek büyüklüğü hesabı, Korelasyon ve Regresyon analizi, Önemlilik testlerine giriş
Kaynak
Kierzsenbaum A.L., Histology and Cell Biology, An Introduction to Pathology, Third ed. SAUNDERS. Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Text Book of Histology. Second ed. SAUNDERS. Moore K.M., Persaud T.V.N. Çev. Ed: Yıldırım M., Okar İ., Dalçık H. Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP Sadler T.W: Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA Schoenwolf G.C.: Larsen’s Human Embryology. 4. Ed. CHURCHILL LIVINGSTONE ELSEVIER 1.Experimental Biochemistry for Medical Sciences (Türkan Yiğitbaşı,S.Sibel Erdem,Perinur Bozaykut, Nesrin Emekli), 2.Lippincott Biochemistry, 3.Harper's Biochemistry, 4.Lehninger Principles of Biochemistry, 5.Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. Moore, Keith L., Arthur F. Dalley, and Anne MR Agur. Clinically oriented anatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2013. 1.“Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler” Osman Hayran, Hanefi Özbek, Nobel Tıp Kitabevleri, 2017, İstanbul, Türkiye. 2.“Epidemiology: Principles and Practical Guidelines” Jan Van den Broeck, Jonathan R. Brestoff, Eds., 2013, Springer. 3."Essentials evidence-based medicine" Mayer D. 2nd edition, 2010, Cambridge University Press. 4."Measurement in Medicine:A Practical Guide" Henrica C. W. de Vet, Caroline B. Terwee, Lidwine B. Mokkink, Dirk L. Knol, 2011,Cambridge University Press. 5."Understanding Biostatistics" First Edition. Anders K., 2011, John Wiley & Sons. 6."The essentials of biostatistics for physicians, nurses, and clinicians" Michael R. Chernick, 2011 by John Wiley & Sons.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ANATOMİ-Senelik75+38-5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Alper ATASEVER
Dersi VerenlerProf.Dr. Alper ATASEVER
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Alpen ORTUĞ, Arş. Gör. İlyas ÖZÇİÇEK, Arş. Gör. Feyza BAYRAMOĞLU, Arş. Gör. Duygu GÜRSOY
Dersin AmacıOrganizmayı oluşturan dokular, organizmanın işleyişi içinde görev yapan temel organik maddeler, hücre yaşlanması ve kök hücre kavramları ile lokomotor sistem anatomisi (kemik ve eklem) hakkında bilgi sahibi olmak
Dersin İçeriğiBu ders; TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK: Proteinlerin temel yapı ve işlevleri, Hücrenin genetik materyali: DNA, chromosomlar ve genom, DNA replikasyonu, tamiri ve rekombinasyonu, DNA’dan proteine genetik bilginin akratımı, Gen anlatımının kontrol mekanizmları, Epigenetik,HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ: Histolojiye giriş ve mikroskop tanıtımı, Mikroskoplar ve Mikroskobi teknikleri, Genel Embriyolojiye Giriş ve Terminoloji, doku tipleri, kas tipleri,BİYOKİMYA :Yaşamın moleküler anlamı, Lipidler, yağlar, hormonlar ve yapısı, sinyal iletimi, Hormonların etki mekanizması, proteinlerin yapısı ve sınıflandırılması, protein analiz mekanizması, beslenme biyokimyası, vücut sıvıları, su mekanizması,ANATOMİ: Anatomiye giriş ve genel kavramlar, üst ekstremite kemikleri ve eklemleri, alt ekstremite kemikleri ve eklemleri, columna vertebralis ve eklemleri, cranium kemikleri ve eklemleri, mimik kaslar,TEMEL İSTATİSTİK: İstatistiğe giriş, Tıp ile ilişkisi, Veri, enformasyon, bilgi, değişken kavramları ve türleri, Verileri özetleme yöntemleri: Dağılımların merkez ve yaygınlık ölçütleri, Verileri sunum yöntemleri:Tablo ve grafikler, Olasılık kavramı, olasılık kuralları, olasılık dağılımları, Örnekleme ve örnekleme yöntemleri, örnek büyüklüğü hesabı, Korelasyon ve Regresyon analizi, Önemlilik testlerine giriş; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Anatominin genel terminolojisini öğrenir,14, 16, 17, 9A, D
Biyoistatistiğin temel presiplerini öğrenir, hangi durumda hangi testi kullanacağına karar verir12, 13, 9A, E
Biyokimya laboratuvarını tanır, klinik testleri değerlendirebilir14, 17, 9A, H
Dokunun temel elemanlarını yapısal olarak tanır17, 6, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK: Proteinlerin temel yapı ve işlevleri, Hücrenin genetik materyali: DNA, chromosomlar ve genom, DNA replikasyonu, tamiri ve rekombinasyonu, DNA’dan proteine genetik bilginin akratımı, Gen anlatımının kontrol mekanizmları, Epigenetik
2HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ: Histolojiye giriş ve mikroskop tanıtımı, Mikroskoplar ve Mikroskobi teknikleri, Genel Embriyolojiye Giriş ve Terminoloji, doku tipleri, kas tipleri
3BİYOKİMYA :Yaşamın moleküler anlamı, Lipidler, yağlar, hormonlar ve yapısı, sinyal iletimi, Hormonların etki mekanizması, proteinlerin yapısı ve sınıflandırılması, protein analiz mekanizması, beslenme biyokimyası, vücut sıvıları, su mekanizması
4ANATOMİ: Anatomiye giriş ve genel kavramlar, üst ekstremite kemikleri ve eklemleri, alt ekstremite kemikleri ve eklemleri, columna vertebralis ve eklemleri, cranium kemikleri ve eklemleri, mimik kaslar
5TEMEL İSTATİSTİK: İstatistiğe giriş, Tıp ile ilişkisi, Veri, enformasyon, bilgi, değişken kavramları ve türleri, Verileri özetleme yöntemleri: Dağılımların merkez ve yaygınlık ölçütleri, Verileri sunum yöntemleri:Tablo ve grafikler, Olasılık kavramı, olasılık kuralları, olasılık dağılımları, Örnekleme ve örnekleme yöntemleri, örnek büyüklüğü hesabı, Korelasyon ve Regresyon analizi, Önemlilik testlerine giriş
Kaynak
Kierzsenbaum A.L., Histology and Cell Biology, An Introduction to Pathology, Third ed. SAUNDERS. Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Text Book of Histology. Second ed. SAUNDERS. Moore K.M., Persaud T.V.N. Çev. Ed: Yıldırım M., Okar İ., Dalçık H. Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP Sadler T.W: Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA Schoenwolf G.C.: Larsen’s Human Embryology. 4. Ed. CHURCHILL LIVINGSTONE ELSEVIER 1.Experimental Biochemistry for Medical Sciences (Türkan Yiğitbaşı,S.Sibel Erdem,Perinur Bozaykut, Nesrin Emekli), 2.Lippincott Biochemistry, 3.Harper's Biochemistry, 4.Lehninger Principles of Biochemistry, 5.Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. Moore, Keith L., Arthur F. Dalley, and Anne MR Agur. Clinically oriented anatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2013. 1.“Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler” Osman Hayran, Hanefi Özbek, Nobel Tıp Kitabevleri, 2017, İstanbul, Türkiye. 2.“Epidemiology: Principles and Practical Guidelines” Jan Van den Broeck, Jonathan R. Brestoff, Eds., 2013, Springer. 3."Essentials evidence-based medicine" Mayer D. 2nd edition, 2010, Cambridge University Press. 4."Measurement in Medicine:A Practical Guide" Henrica C. W. de Vet, Caroline B. Terwee, Lidwine B. Mokkink, Dirk L. Knol, 2011,Cambridge University Press. 5."Understanding Biostatistics" First Edition. Anders K., 2011, John Wiley & Sons. 6."The essentials of biostatistics for physicians, nurses, and clinicians" Michael R. Chernick, 2011 by John Wiley & Sons.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:07